Lyftbord

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lyftbord

Inläggav Olof Eriksson » 2014-10-20/19:43

Söker lyftbord. Men vill få lite tipps på vad man skall sikta in sig på. Vill ha bra arbetsställning då det är en hel del skruvning med tre hojar. Har sett att billigare bord lyfter runt 70 cm. Om jag inte skall demontera rutan på min F800 GS. Så klarar jag en lyft som klarar 76 cm

Skall man ha tryckluftsreglering eller är hydral "fotpumpad" bra.

Har sneglat på denna http://m.verktygsboden.se/motorcykellyftar/lyftbord-hydrauliskt. Samt komplettera den med en minisaxlyft.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Lyftbord

Inläggav Anders Nedemark » 2014-10-20/19:51

Om du (eller nån du känner) är prenumerant på Bike har Verktygsboden en kampanj på en Mc lyft, inkl saxlyft för 3995 kr. Den är den lufthydraliska som avses. Frakten ingår även i priset.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Lyftbord

Inläggav Mimmi » 2014-10-20/20:02

Hej!

Ett sådant mc-lyftbord, med manuell pump, har jag sedan dryga nio år tillbaka, det var en födelsedagspresent, nog bland det bästa jag någonsin fått. Enda skillnaden är färgen, förr de var blå.
Jag har enbart positiva erfarenheter av det. Helt enkelt jättebra!
Fotpumpen tycker jag räcker bra, den är inte trögpumpad och det handlar ju inte om att ta upp flera maskiner i timman på lyften, och arbetshöjden räcker utmärkt. Jag har använt den till BMW K100RS, K1100LT, R1150GS samt diverse maskiner såsom snöslungor, gräsklippare och annat. Ett lyftbord är mycket användbart, på många sätt mera användbart än en traditionell arbetsbänk.

En liten kul detalj är att den Honda CX500 Turbo som står på det på bilden är min grannes gamla maskin. :) .
Senast redigerad av Mimmi 2014-10-20/20:22, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Sv: Lyftbord

Inläggav Olof Eriksson » 2014-10-20/20:13

Trevligt med snabba svar. Får suga på karamellen lite. Men bra arbetsmiljö vid mekning är viktigare ju äldre/stelare man blir :roll:
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Lyftbord

Inläggav SuperMek » 2014-10-20/21:23

Beställd!
Tack för tipset!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Lyftbord

Inläggav Marie » 2014-10-20/21:43

SuperMek skrev:Beställd!
Tack för tipset!


Se bara till att de inte kan hitta på någon alternativ ort att försöka leverera till....

Mimmis lyftbord hamnade först i Kinnarp i stället för Kinna.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav Thomas Stadin » 2014-10-20/22:08

I garaget som jag hyr in mig i har vi två blå lyftbord från Verktygsboden. Det ena har jag haft sedan 2006 och det andra är ungefär lika gammalt.
Det kan vara bra att känna till att iaf de två som vi har ej är helt täta utan att det med tiden har uppstått ett inre läckage. Lyftarna sjunker därför med ett par cm per dygn om inte säkringen är på plats. Eftersom jag alltid använder säkringen då bordet är belastat spelar det ingen roll.
Jag vill heller inte ha ett tryckluftdrivet eftersom man då också måste ha tillgång till tryckluft för att kunna manövrera bordet. Dessutom tar det längre tid att starta kompressorn och koppla på slangen än att manuellt pumpa upp bordet...
Håller i övrigt med Mimmi om lyftbordens förträfflighet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Lyftbord

Inläggav Anders Nedemark » 2014-10-21/06:22

Thomas Stadin skrev:Jag vill heller inte ha ett tryckluftdrivet eftersom man då också måste ha tillgång till tryckluft för att kunna manövrera bordet.


Den lufthydraliska lyften som säljs från Verktygsboden har både manövrering med pedaler och tryckluft. Har man således ingen kompressor går det bra ändå.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Lyftbord

Inläggav Anders Nedemark » 2014-10-21/06:31

SuperMek skrev:Beställd!
Tack för tipset!


Your wellcome :-)

Skriv gärna om dina erfarenheter av den när du fått hem den. Funderar på att köpa en likadan själv.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Lyftbord

Inläggav Olof Eriksson » 2014-10-21/10:32

Då lade även jag en order. Tack för era synpunkter. Tog även med en mini saxlyftar för 399:- den blir perfekt till små hojarna som saknar centralstöd.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Lyftbord

Inläggav Marie » 2014-10-21/18:34

Olof Eriksson skrev:Då lade även jag en order. Tack för era synpunkter. Tog även med en mini saxlyftar för 399:- den blir perfekt till små hojarna som saknar centralstöd.


Och är även utmärkt att sätta under motorn om man skall jobba med framgaffeln eller framhjulet på en "fullvuxen" BMW
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav Olof Eriksson » 2014-11-10/18:38

Nu när jag använt bordet med lite mekning så kan jag ge mina reflektioner.

Hjul låset har demonteras. Klämde för lågt för min höga mc. Dvs den kan tippa!

Har kompletterat med fler öglor. Att fästa spännband i. Biltemas avgasrör klammer funkar fint. Har nu 4 öglor per sida. Så jag kan inte fuska av den anledningen.

Är helnöjd helt enkelt.

Fråga: Törs man tvätta hojen på lyftbordet (har slaktat min F800 GS och den är ju skitig underkåporna också)? Eller ber man om framtida problem?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Lyftbord

Inläggav Marie » 2014-11-10/20:36

Olof Eriksson skrev:Hjul låset har demonteras. Klämde för lågt för min höga mc. Dvs den kan tippa!


Där har Mimmi kommit till samma slutsats. Den prytteln kunde de sparat in.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav Mimmi » 2014-11-10/20:48

Hej!

Ja, den detaljen monterade jag inte ens, den är fullkomligt onödig.
Och på de nio och ett halvt år som jag haft min lyft har det varit åtskilliga mc uppe på den, och ingen gång har jag saknat den detaljen.
För närvarande är det dock ingen mc som tar den i anspråk. Nu är det min gamla, 44år, Gilson snöslunga som får en helrenovering.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav Roger Gross » 2014-11-10/21:11

Hej Mimmi!
Du nämner din Gilson med 44 år på nacken - finns det fortfarande reservdelar att få tag på!?
//Roger
PS Vi saknar dina tekniska inlägg här på forumet!!! (Inga projekt med din K1100:a?)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav Mimmi » 2014-11-10/21:41

Hej!

Reservdelar till Gilson är lika lätta att finna som hönständer, åtminstone i Sverige. Vissa mindre detaljer finns som Torodelar. Detta eftersom Toro köpte Lawn Boy 1989 vilka i sin tur köpt Gilson 1988.

Men det finns en liten firma, eller rättare sagt en entusiast i USA som specialiserat sig just på Gilson, och nytillverkar vissa av de mest behövliga delarna. Men billiga är de inte...
I övrigt är egen tillverkning det som gäller.
För Gilson överger jag inte, de är tillverkade i rejäl stålplåt, nya maskiner av vilket fabrikat det vara månde är veka som konservburkar i jämförelse.

Det känns trevligt att höra att jag är saknad, men det har väl inte direkt varit några ämnen som lockat mig att skriva. Dessutom har jag nog mer eller mindre ledsnat på mc och allt vad därtill hör.

Beträffande K11 så har jag inga projekterade arbeten planerade utöver sedvanliga rutinmässiga serviceåtgärder. Det enda jag funderar över vad gäller mc:n är om jag skall försöka sälja den, men att få mer än kaffepengar för en gammal K lär väl inte bli lätt.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav Anders Nedemark » 2014-12-22/20:11

Fick idag hem min julklapp till mig själv, ett lyftbord för MC:n. Men det är några småsaker som jag undrar över. När man styr upp MC:n på bordet och kör framhjulet mot stoppet för att dra upp den på centralstödet hamnar hojen för långt bak. Stödet hamnar på avtagbara luckan och bakhjulet nästan på uppkörningsrampen. Ska mc:n stå stabilt på bordet måste man plocka bort "stoppet" och köra ut framhjulet över framkanten och ut på tex saxlyften. Då hamnar hojen tillräckligt långt fram för att hamna i mitten när man drar upp det på centralstödet. Då först står den stabilt. Verkar som att längden är ca 15 cm för kort (eller GSA:n 15 cm för lång)

Här hamnar framhjulet om stoppet sitter monterad:

bild-3a.jpg


Centarlstödet placering på bordet:

bild-2a.jpg


Bakhjulets placering:

bild-4a.jpg


Saxlyftens placering för att kunna köra ut över kanten:

bild-5a.jpg


När väl hojen står där den ska på bordet så tar "pinnen-man-trampar-på-centralstödet" i kanten på bordet så att bara ena centarstödfoten tar i bordet.

bild-12a.jpg


Fortsättning förjer i nästa inlägg pga för många bilder........
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Lyftbord

Inläggav Anders Nedemark » 2014-12-22/20:18

När "pinnen" tar i kanten så når inte centralstödets ena fot i bordet:

bild-11a.jpg


Ställer man hojen snett eller på högra kanten av bordet går stödet fritt från kanten, men blir då inte centrerat på bordet. Nu är det inte ett stort problem med stödet. Det är ju bara att ta rodellen och slipa bort en bit av kanten så stödet hamnar stabilt i bordet. Värre är det att måsta styra ut hojen över kanten för att hamna mitt på bordet.

Har nån annan på forumet haft samma problem? Såg att Olof Eriksson fick upp sin GS 800 på samma typ av bord.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Lyftbord

Inläggav SuperMek » 2014-12-22/20:39

Hej Anders!

Jag har ju också alldeles nyligen införskaffat samma bord för mina hojar, och upplever som du att om hojen ska upp på centralen hamnar den lite långt bak. MEN, hojen måste inte alltid upp på centralen, utan ibland använder jag en framhjulsgrunka (som säkert har ett klokt namn) som låser fast framhjulet i en vagga. Det följer ju med en framhjulsklämma som är ganska kass pga av att den är för liten, så den är avmonterad och får så förbli. Att sätta hojen på centralen behövs egentligen endast då endera hjul är föremål för service/mekande eller liknande. Ditt bekymmer med att centralens tramppinne tar i bordets kant har jag inte upplevt med någon hoj.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Lyftbord

Inläggav Mimmi » 2014-12-22/21:36

Hej !

De problem Du beskriver känner jag mig delvis igen, men i en mycket mindre omfattning.
På mitt lyftbord har jag haft R1150 GS samt K100 och K1100, och ingen gång har det varit några problem egentligen.
Framhjulsstoppet har jag skjutit fram så långt det går, och till och med lossat så att det hänger löst, då hamnar de mc jag nämnt perfekt i längsled om man trycker maskinerna hårt mot stoppet, och trycker ned centralstödet när mc:n är i frampressat läge. Sidostödet tar i, precis som Du beskriver om man inte är noga med sidoplaceringen, men med en ytterst liten högerförskjutning (kanske 10mm) stämmer det precis. Och några problem med detta har jag aldrig märkt av, och jag har haft mitt lyftbord i 10 år till våren. Så det är använt många gånger nu. Kanske är en R1200 GS annorlunda i måtten, men åtminstone en K11 LT är ju en lång och ganska stor mc.

Förresten är det Verktygsbodens lyftbord? Kanske har de ändrat på måtten samtidigt med färgen, mitt är nämligen blått.

Slutligen, skär INTE ur i den uppbockade kanten! Det är den som ger styrkan och stabiliteten på lyftbordets arbetsyta!!
Senast redigerad av Mimmi 2014-12-22/23:55, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav Marie » 2014-12-22/22:45

Jag skulle vilja komplettera Mimmis uttalande med att det ser tämligen normalt ut på din första bild av hur bakhjulet hamnar. Så länge man kan lirka loss uppkörningsrampen så är det helt OK.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav Thomas Stadin » 2014-12-22/23:02

Det var något liknande med mitt bord och min gamla Honda Superblackbird då den skulle lyftas upp på centralstödet på lyftbordet.
I brist på saxlyft demonterade jag stoppet och använde 3-4 tegelstenar istället som ramp på golvet framför lyftbordet.
På så sätt hamnade hojen längre fram på bordet.
En tjock plywoodskiva under centralstödet löser problemet med att pinnen tar i kanten på lyftbordet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Lyftbord

Inläggav Mimmi » 2014-12-22/23:52

Thomas Stadin skrev: //En tjock plywoodskiva under centralstödet löser problemet med att pinnen tar i kanten på lyftbordet.


Hej!

Men då blir det vansinnigt tungt, ja rent av ryggknäckande att få upp den... och det är svårt - tungt nog ändå med maskinen stående på lyften och jag på golvet.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav Olof Eriksson » 2014-12-23/00:03

Tror att Thomas är en kraftkarl. Och inte en smärt flicksnärta som du Mimmi.;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Lyftbord

Inläggav Thomas Stadin » 2014-12-23/00:10

Mimmi skrev:
Thomas Stadin skrev: //En tjock plywoodskiva under centralstödet löser problemet med att pinnen tar i kanten på lyftbordet.


Hej!

Men då blir det vansinnigt tungt, ja rent av ryggknäckande att få upp den... och det är svårt - tungt nog ändå med maskinen stående på lyften och jag på golvet.


Ja. Kommer inte ihåg om jag använde ett liknande plywoodskivor under hjulen eller ej för att underlätta men det är nog inte omöjligt.
Hondan var tung med sina 256 kg. Ett lättare avgassystem innebar en viktbesparing på många kilogram och iom det nya avgassystemet fick inte centralstödet längre plats och depåstöd införskaffades. De fungerar fö perfekt tillsammans med lyften.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Lyftbord

Inläggav Anders Nedemark » 2014-12-23/06:17

Mimmi skrev:Förresten är det Verktygsbodens lyftbord? Kanske har de ändrat på måtten samtidigt med färgen, mitt är nämligen blått.

Slutligen, skär INTE ur i den uppbockade kanten! Det är den som ger styrkan och stabiliteten på lyftbordets arbetsyta!!


Jo, det är köpt på verktygsboden. Ska mäta upp om längden är vad som anges på specen. Det är som att den är 15 cm för kort, men det går ju att svetsa på en skvätt längst fram för att allt ska bli bra. Har du måttet på längden på ditt lyftbord?
Tror du att stabiliteten försämras om jag slipar bort 5 mm från den uppvikta kanten på bordet? Så pass lite skulle få ner båda "fötterna" i bordet.

Marie skrev:Så länge man kan lirka loss uppkörningsrampen så är det helt OK.


Det är det som är kruxet :-( Hur man än gör hamnar centralstödet på bakhjulsluckan, och då får man ju inte bort den om man skulle behöva. Nu är ju det inget problem på GS:n med enkelsving, men hojar med vanlig sving och lång bakskärm är luckan bra att ha.

Thomas Stadin skrev:......och använde 3-4 tegelstenar istället som ramp på golvet framför lyftbordet.
På så sätt hamnade hojen längre fram på bordet.
En tjock plywoodskiva under centralstödet löser problemet med att pinnen tar i kanten på lyftbordet.


Jo, saxlyften gör samma funktion, men man ska inte behöva vingla på med sådana manövrar för att hojen ska hamna rätt på bordet. Risken är ju att klenoden åker i marken, och det vore ju synd :-(
Har provat med en träbit under centralstödet, med även det blir en vinglig manöver som känns onödigt riskabel. Som Mimmi säger gör nån centimeter högre lyft på stödet väldigt mycket för styrkan. Om det inte försämrar stabiliteten så slipar jag ner kanten 5 mm. Då är det löst :-)
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Lyftbord

Inläggav Kovlingen » 2014-12-23/06:51

Det gamla uttjatade I-landsproblemet :mrgreen:
Skämt åsido ! Går det inte att skruva fast 2 u-profiler och stoppa in en stark justerbar plåtbit
där imellan . Då blir den troligen tom. justerbar för Shopperhojar .
[-----]
-----------------------------------
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Lyftbord

Inläggav Thomas Stadin » 2014-12-23/11:09

Går det att skjuta in saxlyften under hojen på lyftbordet (nära c-stödets infästning) och lyfta hojen med den?
Isf är ju alla problemen ovan lösta.

Ett av lyftborden i garaget där jag hyr in mig är förlängt. Om man svetsar på en 2-3 dm förlängning på bordet så tänk på att bordet tippar framåt så snart "tyngdpunkten hamnar utanför stödytan".
Med tung hoj och bordet i nedsänkt läge ger sig hojen av framåt på egen hand tidigare än vad man tror. Det kan bli en otrevlig överraskning.
Samma sak kan inträffa även utan förlängning om man av någon anledning kör av hojen framåt från lyften, tex om man anv lyften istf ramp då man lastar hojen på släp. Den gången var Firebladens vikt tillräcklig men det gick bra till slut ändå...
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Lyftbord

Inläggav Marie » 2014-12-23/12:44

Ginnies skrev:
Marie skrev:Så länge man kan lirka loss uppkörningsrampen så är det helt OK.


Det är det som är kruxet :-( Hur man än gör hamnar centralstödet på bakhjulsluckan, och då får man ju inte bort den om man skulle behöva. Nu är ju det inget problem på GS:n med enkelsving, men hojar med vanlig sving och lång bakskärm är luckan bra att ha.


Jasså?
Ja jag har ju undrat varför det var ett hål i lyften, nödtorftigt övertäckt med en plåtbit. Jag har ju aldrig sett någon nytta med det.
Man lär sig något nytt varje dag.
Jodå vi brukar ha centralstödet uppe på den där plåtbiten, och har aldrig saknat möjligheten att öppna hålet under de 10 år vi använt lyftbordet. Varken till enkelsvings BMW eller dubbelsvings Yamaha XJ.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav Mimmi » 2014-12-23/13:44

Hej!

Mitt lyftbord är 2061mm långt, jag var precis nere i verkstaden och mätte det.
Kanten är 16 mm hög, så att skära bort 5mm gör säkerligen ingenting.
Men jag skulle inte göra det, för utan att ha räknat på det så vet jag inte vilken säkerhetsfaktor det är beräknat med. Det går säkert bra, men ändå trivs jag inte med känslan av att ha försvagat en sådan konstruktion.
Att förlänga framåt är som redan sagts lurigt, det är lätt att bordet stjälper om tyngdpunkten kommer för långt fram när bordet är i nedsänkt eller lägre lägen. Helt nedfällt har det tippat framåt en gång för mig när jag klev på det, men det hände inget eftersom det i övrigt var tomt, och jag klev upp på det för att komma åt en sak på andra sidan.

Luckan för bakhjulet har jag aldrig öppnat, det har inte funnits något behov, och förutom de uppräknade BMW och Yamaha så har det använts för någon moped samt en Vespa som jag hade ett tag, en PX200. Och i inget fall har jag använt möjligheten att åstadkomma en öppning i bordet. Jag funderar faktiskt på att lägga igen hålet och på så sätt få en helt slät yta.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav gösser » 2014-12-23/14:36

Hej! Jag köpte mitt lyft bord från: www.drift-underhall.se Det bordet är faktiskt större, 2200x680. Har aldrig haft problem med att det inte räckt till. Luckan har jag alltid kunnat ta bort om jag behövt det och centralstödet har aldrig hamnat på kanten vare sig till K 1100 LT eller K 1200 GT. Har haft det sedan 2007 och det har fungerat perfekt.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav Birger Larsson » 2014-12-24/10:55

Jag är helnöjd med mitt Edmobord.
Passar till det mesta.

[img]
LB1.JPG
[/img]

[img]
LB2.JPG
[/img]

[img]
LB3.jpg
[/img]

Goj Jul
önskar
Birger.
Bilagor
LB3.jpg
LB2.JPG
LB1.JPG
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Lyftbord

Inläggav Anders Nedemark » 2014-12-25/20:33

Mimmi skrev:Hej!

Mitt lyftbord är 2061mm långt, jag var precis nere i verkstaden och mätte det......


Tack för mätningen av ditt bord :-)
Mätte precis mitt och det är exakt lika långt som ditt. Kommer nog svetsa på 15 cm på längden för att underlätta placeringen av mc:n. Men som du säger så finns risken att det tippar över framåt, men en träkloss under framändan (när man styr upp hojen) förhindrar det. Bättre det än att joxa på med att styra ut framhjulet på saxlyften.
Kapar jag inte ner kanten 5 mm för att få centarstödet i bordet så jägger jag en plåt durk-aluminium över hela bordet. Då ökar höjden med bibehållen stabilitet i bordet.
Så länge som BMW:n står på bordet behövs ju inte luckan, men om nåt annat fabrikat inhandlas kan den vara bra att ha. Skruvar nog fast den i bordet så ligger den inte lös.

Tack för all hjälp!
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Lyftbord

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-08/01:59

JAg har en liknande lyft, men betydligt äldre en ena kan jag tänka mig.
Den kommer via lite andra innan mig från Kenneths mc.
Den är också lite kort.
Men funderar på att förlänga den framåt och sätta stöd mot golvet under, då blir den ju stabil.
Men vill undvika att svetsa i liften utan borrar och bultar nog fast en plåt.
Vidare har jag inga luckor i bordet.
VAd är tanken med dem, fattar inte riktigt?
Är det om man skall skruva med customhojar som släpar magen i backen nästan så man behöver komma åt underifrån.

Vidare tycker jag det är lite vingligt att få upp den på centralstödet när man väl har den uppe samt tungt att få upp den på centralen.

Oftast använder jag liften i det nedsänkta läget och sittandes på en pall. Helt enkelt för att det räcker, emn även för att den tunna axeln för att sänka tror jag det var är av... så den får jag försöka laga.
Den läcker dessutom igenom. Tror det blev bättre när jag spände glandern på hydralkolven. Innan kunde man få problem att hinna få in spärrpinnen, så fort sjönk den.
Å andra sidan var liften gratis och gratis är gott ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Lyftbord

Inläggav Anders Nedemark » 2015-01-10/14:40

Nu är höjden på lyftbordet löst :-) En skiva durk-aluminium gjorde susen, så nu går centralstödet fritt.

"bling-bling" ;-)

ImageUploadedByTapatalk1420897225.201058.jpg


ImageUploadedByTapatalk1420897196.065040.jpg
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Lyftbord

Inläggav Olof Eriksson » 2015-01-10/15:36

Ginnies skrev:Nu är höjden på lyftbordet löst :-) En skiva durk-aluminium gjorde susen, så nu går centralstödet fritt.

"bling-bling" ;-)


Blev ju kalas bra. Jag störs också av den dära luckan. Och det var ju smart av dej att använda biltemas lastögglor för släp. För då blir ju bordet "plant" om man vill göra något annat på den. Tex lyfta upp en skoter.

Hur lång gjorde du durken. Samt i vilken tjocklek är det?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Lyftbord

Inläggav CG Arvidsson » 2015-01-10/16:56

Ett litet tips. Jag tog en EU-pall och minskade bredden till häften och lade den på vänstersidan om lyften. När man kört upp hojen på lyften blir det samma höjd som att stå med hojen på golvet. Detta gör att det blir lättare att dra upp den på centralstödet. Har missat det korta framhjulsstoppet i framkant en gång. Tur att fru och dotter hörde mig ropa på hjälp. Ska bredda mitt till full bredd snarast. Har i princip alltid en hoj på lyften på grund av platsbrist. Köpte den på inrådan av min fru för flera år sedan, som tyckte jag skulle sluta ligga på golvet och meka.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav Anders Nedemark » 2015-01-10/17:08

Olof Eriksson skrev:Blev ju kalas bra. Jag störs också av den dära luckan. Och det var ju smart av dej att använda biltemas lastögglor för släp. För då blir ju bordet "plant" om man vill göra något annat på den. Tex lyfta upp en skoter.

Hur lång gjorde du durken. Samt i vilken tjocklek är det?


Jo, luckan var inte bra, speciellt när den inte behövs på en hoj med enkelsving. Skulle jag byta till annan modell där luckhålet behövs är det ju bara att ta fram sticksågen och såga upp hålet i durk plåten. Klammer-fästöglorna var i vägen när man arbetade på bordet, så vikabara diton var bättre. Satte dit 4 st på varje sida när de ändå inte är i vägen.
Storleken på plåten är exakt som stl på bordet, 2065 mm långt och 540 mm bred. Tjockleken är 5 mm i "dalen" och 7 mm på "toppen". För min del var 5 mm ett minimum för att centarstödet skulle gå fritt från den uppvikta kanten. Klarar man sig med en plåt på 3/5 mm blir det betydligt billigare.
Senast redigerad av Anders Nedemark 2015-01-10/17:14, redigerad totalt 1 gång.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Lyftbord

Inläggav Mimmi » 2015-01-10/17:11

Hej!

Beträffande mclyftar så kan jag bara konstatera att trots att jag är van att hantera stora, tunga och obändiga maskiner och maskindelar (upp till många tiotals ton) tycker jag det är lite otäckt att köra upp en mc på lyften, jag gör det helst inte ensam.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav Olof Eriksson » 2015-01-10/17:47

Ginnies skrev: Klarar man sig med en plåt på 3/5 mm blir det betydligt billigare.


Nu sitter det inte i om det blir dyrt eller skitdyrt. Det är enbart om det blir perfekt eller inte som räknas. ;)

Jag har ju "bubbelsving" och inte behöver jag då någon lucka. Men det är säker olika på modeller.

Sen trodde jag att du även skulle dra ut den lite på längden. Då jag fick känslan av att du ansåg den vara lite kort. Men misstog mig här tydligen.

Hur som helst ser riktigt fint ut
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Lyftbord

Inläggav CG Arvidsson » 2015-01-10/17:55

Nej, kör upp den med motorn vågar jag inte. Den leds upp och då känns det fint att komma upp på pallen för att sen dra upp den på centralstödet. Funkar fint med 1200RTLC,K1 och R90S.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Lyftbord

Inläggav Anders Nedemark » 2015-01-10/19:15

Olof Eriksson skrev:....Sen trodde jag att du även skulle dra ut den lite på längden. Då jag fick känslan av att du ansåg den vara lite kort. Men misstog mig här tydligen.

Hur som helst ser riktigt fint ut


Olof, du har helt rätt. Ska bygga ut den ca 20 cm framåt med en löstagbar förlängning. Svetsar fast 2 st fyrkantjärn under bordet som jag skjuter in förlängningen i. På denna svetsar jag fast samma durkplåt som jag nu satt på bordet. Gör den löstagbar för att göra lyften lite smidigare när den bara tjänstgör som parkering (på sidostödet). Förlängningen sätts bara dit vid service när hojen ska upp på centralstödet.
Fiffigt.... eller hur :-)
När det är klart kan jag lägga ut en bild på monteringen så ser du hur det ser ut.

Så här är tanken:

ImageUploadedByTapatalk1420913480.073683.jpg
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Lyftbord

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-10/21:36

Jag föreslår att du i förlängnight låten gör ett stöd även nedåt, så slipper du att liften lyfter i bak kant så cykeln vill rulla av framåt.
personligen hade jag nöjt med en lagom hög kloss framför och sluppit svetsa alternativt bultar jag fast en förlängning med stöd nedåt som lossas snabbt
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Lyftbord

Inläggav Olof Eriksson » 2015-01-10/23:07

Förlängningen behövs enbart tills man fått upp cykeln på centralstödet. Sen blir den ju bara i vägen tills cykeln skall ut. Så en lös/löstagbar måste vara smidigast
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Lyftbord

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-11/12:08

Det är sant.

Då gör jag nog två sprintar som går igenom bordet med två hål i en kloss eller litet bord framförliften så den ej kan glida undan. Då stannar bordet / klossen på golvet om jag glömmer flytta den när jag höjer lyften.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Lyftbord

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-01-18/22:25

Är i färd med att anskaffa ett lyftbord, jag också. Har äntligen fått riktigt golv i garaget! :D

Verktygsbodens två varianter är starka kandidater, men Biltema har ju ett som verkar närmast identiskt med Verktygsbodens "manuella", fast blått istället för rött och 500 kr billigare.
Bild
Någon som har erfarenheter av Biltemas lyftbord?
Finns det någon anledning att betala 500 kr mer för det från Verktygsboden?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lyftbord

Inläggav neutral » 2015-01-18/22:28

Gunnar Elmgren skrev:Någon som har erfarenheter av Biltemas lyftbord?
Finns det någon anledning att betala 500 kr mer för det från Verktygsboden?

Micke Eklund som du träffade i somras på Stella Alpina har Biltemas bord och är nöjd med det. Kontakta honom på FB om du vill fråga något, han finns inte på detta forum.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Lyftbord

Inläggav Olof Eriksson » 2015-01-19/08:48

Jag ser ingen skillnad på dom. Biltema köper ju sina prylar från Kina dom med.
Det är trevligt att få den hemkörd. Det är en stor tung låda. Sen har verktygsboden en mycket vettig saxlyft som komplement. Har säkert Biltema också. Ta med den den är mycket bra.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Lyftbord

Inläggav Anders Nedemark » 2015-01-19/09:02

Gunnar Elmgren skrev:Någon som har erfarenheter av Biltemas lyftbord?
Finns det någon anledning att betala 500 kr mer för det från Verktygsboden?


Innan jag köpte mitt från Verktygsboden tittade jag på Biltemas modell. I huvudsak liknar borden varann, men BT bord har sämre kvalitet. Bla fula svetsar & glapp i överföringarna mellan pumpen och bordet. Storleken är lika som VB.
För mig har bordet från Verktygsboden varit lite för kort till GSA 1200. Som jag skrivit längre upp i tråden bygger jag en löstagbar förlängning på ca 20 cm för att få hojen att hamna mitt på bordet. Detta när den ska upp på centralstödet. Hade jag sett bordet som "gösser" har hade jag köpt det bordet. Det var lite längre.


gösser skrev:Hej! Jag köpte mitt lyft bord från: http://www.drift-underhall.se Det bordet är faktiskt större, 2200x680. Har aldrig haft problem med att det inte räckt till. Luckan har jag alltid kunnat ta bort om jag behövt det och centralstödet har aldrig hamnat på kanten......
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Lyftbord

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-19/11:14

För ett antal år sedan köpte jag ett (mörkblått) lyftbord från Verktygsboden och är väl nöjd med det men det finns ändå några saker som stör:

1) I nedsänkt läge är bordsytan parallell med golvet men så snart jag höjer upp bordet börjar bordsytan att luta åt ena hållet, inte mycket men ändå såpass att hojen gungar till.
2) Det finns ett litet internt läckage i hydraliken vilket gör att bordet sjunker ett par cm/dygn om inte säkerhetspinnen är i.

Att tänka på:
I garaget där jag hyr är utrymmet begränsat och ett större lyftbord skulle inte vara önskvärt. För att spara plats och frigöra yta parkerar jag oftast lillhojen på lyftbordet. Ibland behöver jag flytta om och det går att rulla undan lyftbordet med hojen på.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Nästa

Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst