Batteriladdare igen

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Batteriladdare igen

Inläggav Staffan Jackson » 2014-11-05/14:47

Många lovordar Cetec-laddare. Jag har en Cetec Zafir 45 och undrar hur bra ni anser den är att ladda batteriet i min R 1150 R 2005.
Jag brukar ladda genom att sätta laddarens klämmor på de fasta polerna på vänster sida av motorn. Det har hittills verkat fungera.

Jag ställer in MC-läget på laddaren. Normalt visas då laddningsnivån i form av symbol "halvt batteri" eller "fullt batteri".

Jag blev konfunderad senaste gången jag laddade eftersom den först visade halvt batteri sedan ingen av symbolerna!!
Betyder det att det är fel på laddaren eller fel på batteriet eller något annat?

Vad betyder förresten inställningsläget markerat med en snöflinga?
Staffan Jackson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2013-02-04/12:43

Re: Batteriladdare igen

Inläggav HåkanH » 2014-11-05/15:41

Jodå, Safir 45 fungerar alldeles utmärkt! Dock framgår det inte vilken typ av batteri du har!

Vad det gäller symbolen/lysdioden "halvt batteri" ska du inte ta så bokstavligt. Den lysdioden lyser oavsett
om batteriet är "tomt", 1/3 laddat eller 2/3 laddat. Symbolen/lysdioden "fullt batteri" däremot, lyser
grönt när batteriet är färdigladdat.

Mc-läget och bil-läget har båda en utspänning på 14,4 Volt men mc-läget ger en laddningsström på
0,8 Ampere medan bil-läget ger 3,3 A. Mc-läget rekommenderas för batterier mindre än 14 Ah (tror
du har 19Ah - batteri).
Det går alltså fortare att ladda ditt batteri fullt i bil-läget men skall du låta laddaren sitta i flera dygn, så
är det bättre med mc-läget. Att låta laddaren vara på hela vintern ska inte batteriet må bra av, sägs det.

Snöflinge-läget har en högre utspänning på 14,7 Volt och 3,3 A i laddningsström.
Det läge är avsett förAGM-batterier. Det är också lämpligt att använda om du skall ladda "vanliga batterier"
i temperaturer mindre än +5 grader (ej för underhållsladdning)

Varför ingen av lysdioderna lyste senast är svårt att svara på...vet inte hur det blir om det varit
nätbortfall ett tag? Du får helt enkelt koppla upp den igen och se hur den uppför sig.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Batteriladdare igen

Inläggav Anders Hansson » 2014-11-05/18:59

Varför skulle man inte kunna ha en Ctek inkopplad hela vintern? Den laddar ju bara om det behövs, kan knappast vara värre än att köra hoj med en laddande generator, jag har haft laddare på hela vintrar utan problem, då Ctek förståss.
//Anders
Anderstorp
R75/6 -76 Lätt modifierad
CBR1100xx -07
Anders Hansson
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2014-07-30/13:45

Re: Batteriladdare igen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-11-05/19:20

Kontakta Martin Sand på Kenneths MC i Göteborg. Han har gett rådet att inte ens ha marknadens bästa laddare inkopplade kontinuerligt över vintern - och han brukar veta, vad han pratar om. Det räcker för mig, så jag har inte pressat honom på varför.

(En gissning är, att om man har svårt att ta sig till den plats, där cykeln står i vinteride, går det nog rätt bra att ha en högklassig laddare inkopplad hela vintern - men om man har möjlighet, är det bättre att "stötladda" med en bra laddare en - två gånger i månaden. Man måste trots allt ta hänsyn till praktiska realiteter.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare igen

Inläggav Thomas Stadin » 2014-11-05/22:45

Har man valt en av CTEK's senare åttastegsladdare ska man kunna ha den inkopplad hela vintern enl CTEK. Det skrevs nyligen i Elektroniktidningen om detta. Det viktiga verkar vara att åttastegsladdarna faktisk slutar att ladda efter tio dagar:

"Laddning i åtta steg
Laddaren mäter spänning och ström till batteriet liksom temperaturen. Värdena används för att styra laddningen enligt en modell där delar av förloppet är patenterat.
Temperaturen används dels för att stänga av laddningen om det blir för varmt, en hög temperatur indikerar att något är del. Vissa modeller har extern temperatursensor som placeras på batteriet medan andra har intern sensor.

Och temperaturen är egentligen bara intressant mot slutet av laddförloppet, för att vara säker på att spänningen ligger på rätt nivå för optimal laddning.
Laddaren analyserar också tillståndet hos batteriet men det handlar inte om ett traditionellt belastningsprov utan med hjälp av en patenterad teknik.
Efter avslutad laddning går laddaren över i så kallad float mode. Spänningen sänks till 13,6 V vilket är precis under gasningsnivån. Därmed blir det inte någon vätskeförlust samtidigt som batteriet hålls fulladdat.

Efter tio dagar övergår laddaren till en pulsmod då den enbart mäter spänningen. När den sjunkit till 12,9 V start laddningen på nytt. Därmed kan man ha laddaren inkopplad under lång tid för att alltid ha ett fulladdat batteri samtidigt som batteriet inte ta stryk av laddningen.
– Vet du varför vi valde tio dagar? Om du är ute med båten på helgen och sedan hoppar över nästa helg har du ändå ett fulladdat batteri helgen därpå. Vi tyckte det var en bra kompromiss."

http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=60091&via=s
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteriladdare igen

Inläggav WoYx » 2014-11-05/23:18

Thomas Stadin skrev:Har man valt en av CTEK's senare åttastegsladdare ska man kunna ha den inkopplad hela vintern enl CTEK. Det skrevs nyligen i Elektroniktidningen om detta. Det viktiga verkar vara att åttastegsladdarna faktisk slutar att ladda efter tio dagar:



Men det behövs väl inte en 8-stegsladdare för det?
Räcker det inte med en av tex. CTEK's som har underhållsladdnings funktionen? Exempelvis deras lilla XS 0.8 har ju också det.
Min MXS 5.0 har iofs 8-steg, den är "alltid" inpluggad. Men det växlar jag mellan två hojar när jag har vägarna förbi garaget.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Batteriladdare igen

Inläggav Thomas Stadin » 2014-11-05/23:34

WoYx skrev:
Thomas Stadin skrev:Har man valt en av CTEK's senare åttastegsladdare ska man kunna ha den inkopplad hela vintern enl CTEK. Det skrevs nyligen i Elektroniktidningen om detta. Det viktiga verkar vara att åttastegsladdarna faktisk slutar att ladda efter tio dagar:



Men det behövs väl inte en 8-stegsladdare för det?
Räcker det inte med en av tex. CTEK's som har underhållsladdnings funktionen? Exempelvis deras lilla XS 0.8 har ju också det.
Min MXS 5.0 har iofs 8-steg, den är "alltid" inpluggad. Men det växlar jag mellan två hojar när jag har vägarna förbi garaget.


Jag har själv en äldre och enklare CTEK men jag har aldrig sett att den får för sig att sluta ladda under längre perioder. Dessutom vet jag att det talats om att man inte bör ha vanliga underhållsladdare inkopplade hela vintern, helt i linje med vad Bror skriver ovan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteriladdare igen

Inläggav WoYx » 2014-11-05/23:39

Det håller jag med om, 'vanliga' underhållsladdare osv.
Men när man läser specen på laddarna på CTEK's hemsida så verkar underhållsladdnings funktionen vara densamma oavsett vilken modell man väljer, av konsumentladdarna alltså - de har ju en uppsjö med avancerade laddare också.

Från CTEK:
"Alla CTEK-laddare är helautomatiska, skapar inga gnistor, är skyddade mot inkoppling med fel polaritet och kan användas utan specialkunskaper. Dessutom kan laddarna vara inkopplade på batteriet i månader i sträck, tack vare den patenterade tekniken med pulsunderhållsladdning. Det är bara att koppla in och låta den stå på.

CTEK:s smarta laddare går istället över till pulsunderhållsladdningsläge när batteriet är fulladdat. Istället för att skicka in laddning och gissa vad batteriet behöver, kommunicerar CTEK-laddarna hela tiden med batteriet och laddar bara när det behövs."

Utgår att detta gäller samtliga CTEK som har pulsunderhållsladdningsläge, vilket även den lilla 0.8 har.
http://www.ctek.com/Archive/ProductPdf/XS%200.8_SV.pdf
En laddare som kostar under 5-hundringen.
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Batteriladdare igen

Inläggav kirre777 » 2018-12-08/16:18

Jag passar på att väcka upp en gammal tråd.

Jag har en äldre c-tekladdare, antagligen från runt 2004-2005. På min gamla GS så anslöt jag den direkt på batteriet och så fick den stå hela vintern. Eftersom man blir bekväm med åldern så hade det ju varit toppen att kunna ladda via uttaget som numera sitter bredvid instrumentpanelen (1200GS -16). Måste jag då köpa bmw:s egen laddare eller kan jag bara köpa till kabeln nedan till min gamla laddare?

https://www.bmw.se/sv/avdelning/service ... ntakt.html

Om man ska köpa laddaren trots allt, var gör man det billigast?
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Batteriladdare igen

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-12-08/17:12

Går inte att ladda med Din gamla CTEK via originaluttaget på Din MC.
Däremot går det utmärkt att sätta en CTEK-kabel med snabbkontakt på batteriet, och ladda den vägen.
Dilemmat här är, att CTEK bytte snabbkontakt för några år sedan, så se till att Du får rätt!
Jag skulle sätta dit en kabel av nya utförandet på batteriet, och skaffa en adapterkabel om laddaren har gamla typen av kontakt.

Nya utförandet:
https://www.batterilagret.se/p1341/Ctek ... -eyelet-M6
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteriladdare igen

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-12-08/17:21

/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteriladdare igen

Inläggav kirre777 » 2018-12-09/10:11

Tack för detta klargörande!
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron