Mimmi skrev:Hej Jonas!
Som jag sade så är det så jag minns, men jag kan ha fel. Tankvarningslamporna krånglade aldrig för mig, så det är inget jag fördjupade mig i.
Beträffande Moto-Meterinstrumentet så var det inget som teknikerna på BMW ville ha. I en bok om K modellerna jag har i min ägo berättar namngivna ansvariga konstruktörer, ingenjörer, tekniker och provförare av alla slag om utvecklingen av K-serien. Eftersom boken är såpass ny är de inte längre anställda av BMW, de flesta är pensionerade, så de kan öppet berätta om hur det gick till. Och just instrumentet var det ledningen som bestämde att det SKULLE vara Moto-Meter.
Precis likadant som motsvarande människor, i några fall de samma, berättar om hur det gick till när R-maskinerna förnyades i slutet av sextiotalet, och resultatet blev /5 och dess efterföljare. Bara ett exempel var att det från högsta ort bestämdes att det skulle vara BING som skulle tillverka förgasarna. Ingenjörerna och de andra som begriper något ville haft Mikuni. Men de var ju inte tyska, så det gick inte an...
Det var endast under stor vånda som R 90S fick utrustas med Dell´Orto förgasare.
Kapten Stofil skrev:Jag ska undersöka min tankgivare så gott det går när jag flyttar över den. Dock sitter det fyra stycken effekttransistorer på kretskortet till tankmätaren, två av dem med hyfsat rejäla kylplåtar.
Inge K. skrev:Kapten Stofil skrev:Jag ska undersöka min tankgivare så gott det går när jag flyttar över den. Dock sitter det fyra stycken effekttransistorer på kretskortet till tankmätaren, två av dem med hyfsat rejäla kylplåtar.
Hei!
Hvis du er lei av å bli distrahert av flipperspillet mens du kjører kan du prøve å få tak i en senere versjon av
kretskortet enn det du har.
På den senere versjonen er kretsen for 7 L lampen fjernet, samt at det er lagt in en 20 sekunders forsinkelse
på 4L lampen....så den ikke skal blinke i tide og utide, når nivået befinner seg i grenseområdet.
Merk også at det er forskjellige versjoner av det av det nyere kretskortet for hhv. instrumenthus med 7 eller 9
skruer.
Kretskort for instrumenthus med 9 skruer 62 11 1 459 712.
Kretskort for instrumenthus med 7 skruer 62 11 1 459 713.
Mvh.Inge K.
Marie skrev:Inge K. skrev:Kapten Stofil skrev:Jag ska undersöka min tankgivare så gott det går när jag flyttar över den. Dock sitter det fyra stycken effekttransistorer på kretskortet till tankmätaren, två av dem med hyfsat rejäla kylplåtar.
Hei!
Hvis du er lei av å bli distrahert av flipperspillet mens du kjører kan du prøve å få tak i en senere versjon av
kretskortet enn det du har.
På den senere versjonen er kretsen for 7 L lampen fjernet, samt at det er lagt in en 20 sekunders forsinkelse
på 4L lampen....så den ikke skal blinke i tide og utide, når nivået befinner seg i grenseområdet.
Merk også at det er forskjellige versjoner av det av det nyere kretskortet for hhv. instrumenthus med 7 eller 9
skruer.
Kretskort for instrumenthus med 9 skruer 62 11 1 459 712.
Kretskort for instrumenthus med 7 skruer 62 11 1 459 713.
Mvh.Inge K.
Frågan är väl om det nya kretskortet passar samman med den gamla tankgivaren för det gamla utförandet på tank?
Kapten Stofil skrev:Hej,
Från utsidan ser grejen ut som en stor mutter, det går att tränga på en 38mm-hylsa, men någon pervers konstruktör har ju gjort det åttkantigt!
Kapten Stofil skrev:Det är clipsen nr 15 här antar jag du letar efter:
Kapten Stofil skrev:Nu när det är snö och halt och eländigt, passar det väl perfekt att pyssla ute i garaget
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst