Renovering av en K100RS 4v 1990.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Mimmi » 2015-04-01/21:52

Hej!

Så vitt jag minns det är den gamla tankmätaren i K ingen motståndskonstruktion som kyls av bränslet utan en flottör som flyter inuti ett rör och som påverkar två olika kontaktlägen, en för vardera lampan.

De bakre fästena är som Du säger också annorlunda, de nya är liknande eller lika som på K11, de består av dubbar på tanken som går ner i hålförsedda gummibussningar som är monterade i fästen på ramen. Dessa dubbar säkras med spårryttare.

Dessutom är elanslutningen inte samma på den äldre och nyare typen.
Men eftersom Du köpt en gammal tank, de bytte utförande redan 05 -85 så är det ju ingen idé att jag fördjupar mig mer i detta. :)

EDIT: Vid närmre kontroll visade det sig att den nya tanken infördes redan 05 -85, så den kom således under mj -85, och inte i samband med modellskiftet till mj -86.
Senast redigerad av Mimmi 2015-04-02/13:00, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-04-01/22:04

Jag ska undersöka min tankgivare så gott det går när jag flyttar över den. Dock sitter det fyra stycken effekttransistorer på kretskortet till tankmätaren, två av dem med hyfsat rejäla kylplåtar. Hela konstruktionen ser mer ut som om det var motståndsgivare, har de bara flottörer har de verkligen överkomplicerat det hela, till den grad att jag skulle allvarligt ifrågasätta Herr Dipl-Ing. Schulzes, eller vad han kan ha hetat, på Moto-Meter, som konstruerat det hela, mentala hälsa. (Vilken mening det där blev :shock: sehr schön kompliziert...)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Mimmi » 2015-04-01/22:49

Hej Jonas!

Som jag sade så är det så jag minns, men jag kan ha fel. Tankvarningslamporna krånglade aldrig för mig, så det är inget jag fördjupade mig i.

Beträffande Moto-Meterinstrumentet så var det inget som teknikerna på BMW ville ha. I en bok om K modellerna jag har i min ägo berättar namngivna ansvariga konstruktörer, ingenjörer, tekniker och provförare av alla slag om utvecklingen av K-serien. Eftersom boken är såpass ny är de inte längre anställda av BMW, de flesta är pensionerade, så de kan öppet berätta om hur det gick till. Och just instrumentet var det ledningen som bestämde att det SKULLE vara Moto-Meter.

Precis likadant som motsvarande människor, i några fall de samma, berättar om hur det gick till när R-maskinerna förnyades i slutet av sextiotalet, och resultatet blev /5 och dess efterföljare. Bara ett exempel var att det från högsta ort bestämdes att det skulle vara BING som skulle tillverka förgasarna. Ingenjörerna och de andra som begriper något ville haft Mikuni. Men de var ju inte tyska, så det gick inte an...
Det var endast under stor vånda som R 90S fick utrustas med Dell´Orto förgasare.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-04-01/22:56

Det talar för BMW-konstruktörerna :)

Berätta gärna vad boken heter!
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Mimmi » 2015-04-01/23:08

Hej Jonas!

Det har Du frågat förr, och jag svarade via mail eller PM. Men jag kan svara här också.

Den om K-maskinerna heter: Faszination BMW K-Reihe Författare Hans-Jürgen Schneider och Axel Koenigsbeck.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-04-01/23:12

Minnet är bra men kort :mrgreen: :mrgreen:
Tack :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav BrooklynS » 2015-04-02/09:30

Mimmi skrev:Hej Jonas!

Som jag sade så är det så jag minns, men jag kan ha fel. Tankvarningslamporna krånglade aldrig för mig, så det är inget jag fördjupade mig i.

Beträffande Moto-Meterinstrumentet så var det inget som teknikerna på BMW ville ha. I en bok om K modellerna jag har i min ägo berättar namngivna ansvariga konstruktörer, ingenjörer, tekniker och provförare av alla slag om utvecklingen av K-serien. Eftersom boken är såpass ny är de inte längre anställda av BMW, de flesta är pensionerade, så de kan öppet berätta om hur det gick till. Och just instrumentet var det ledningen som bestämde att det SKULLE vara Moto-Meter.

Precis likadant som motsvarande människor, i några fall de samma, berättar om hur det gick till när R-maskinerna förnyades i slutet av sextiotalet, och resultatet blev /5 och dess efterföljare. Bara ett exempel var att det från högsta ort bestämdes att det skulle vara BING som skulle tillverka förgasarna. Ingenjörerna och de andra som begriper något ville haft Mikuni. Men de var ju inte tyska, så det gick inte an...
Det var endast under stor vånda som R 90S fick utrustas med Dell´Orto förgasare.


Fast i ärlighetens namn var det väl tur att Bingförespråkarna fick sin vilja fram... såhär sett efteråt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Inge K. » 2015-04-02/11:38

Kapten Stofil skrev:Jag ska undersöka min tankgivare så gott det går när jag flyttar över den. Dock sitter det fyra stycken effekttransistorer på kretskortet till tankmätaren, två av dem med hyfsat rejäla kylplåtar.


Hei!

Hvis du er lei av å bli distrahert av flipperspillet mens du kjører kan du prøve å få tak i en senere versjon av
kretskortet enn det du har.
På den senere versjonen er kretsen for 7 L lampen fjernet, samt at det er lagt in en 20 sekunders forsinkelse
på 4L lampen....så den ikke skal blinke i tide og utide, når nivået befinner seg i grenseområdet.

Merk også at det er forskjellige versjoner av det av det nyere kretskortet for hhv. instrumenthus med 7 eller 9
skruer.

Kretskort for instrumenthus med 9 skruer 62 11 1 459 712.
Kretskort for instrumenthus med 7 skruer 62 11 1 459 713.


Mvh.Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Marie » 2015-04-02/12:52

Inge K. skrev:
Kapten Stofil skrev:Jag ska undersöka min tankgivare så gott det går när jag flyttar över den. Dock sitter det fyra stycken effekttransistorer på kretskortet till tankmätaren, två av dem med hyfsat rejäla kylplåtar.


Hei!

Hvis du er lei av å bli distrahert av flipperspillet mens du kjører kan du prøve å få tak i en senere versjon av
kretskortet enn det du har.
På den senere versjonen er kretsen for 7 L lampen fjernet, samt at det er lagt in en 20 sekunders forsinkelse
på 4L lampen....så den ikke skal blinke i tide og utide, når nivået befinner seg i grenseområdet.

Merk også at det er forskjellige versjoner av det av det nyere kretskortet for hhv. instrumenthus med 7 eller 9
skruer.

Kretskort for instrumenthus med 9 skruer 62 11 1 459 712.
Kretskort for instrumenthus med 7 skruer 62 11 1 459 713.


Mvh.Inge K.


Frågan är väl om det nya kretskortet passar samman med den gamla tankgivaren för det gamla utförandet på tank?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-04-02/12:58

Här finns alla möjligheter att nörda ner sig totalt i olika kretskort, olika givare, olika versioner av tank, antal skruvar på instrumenthuset, tänkbara kombinationer, mellan vilka ramnummer olika saker monterades,...

Jag ser potential för en bok om bara detta, i stil med något alster från Trafik-Nostalgiska Förlaget :mrgreen: :ugeek:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Mimmi » 2015-04-02/13:02

Hej!

Desto mer man studerar ämnet desto intressantare blir det ;) .
Vid närmre kontroll visade det sig att den nya tanken infördes redan 05 -85, så den kom således under mj -85, och inte i samband med modellskiftet till mj -86 då flera större förändringar kom.

Och Jonas, många smärre ändringar infördes löpande under produktionen, utan att det finns några specifika tillverkningsnummer att gå efter. I några böcker om R-maskiner jag har finns det flera sådana tabeller om vad som ändrades, och där så är tillämpligt vid vilken tidpunkt det skedde.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Inge K. » 2015-04-02/13:19

Marie skrev:
Inge K. skrev:
Kapten Stofil skrev:Jag ska undersöka min tankgivare så gott det går när jag flyttar över den. Dock sitter det fyra stycken effekttransistorer på kretskortet till tankmätaren, två av dem med hyfsat rejäla kylplåtar.


Hei!

Hvis du er lei av å bli distrahert av flipperspillet mens du kjører kan du prøve å få tak i en senere versjon av
kretskortet enn det du har.
På den senere versjonen er kretsen for 7 L lampen fjernet, samt at det er lagt in en 20 sekunders forsinkelse
på 4L lampen....så den ikke skal blinke i tide og utide, når nivået befinner seg i grenseområdet.

Merk også at det er forskjellige versjoner av det av det nyere kretskortet for hhv. instrumenthus med 7 eller 9
skruer.

Kretskort for instrumenthus med 9 skruer 62 11 1 459 712.
Kretskort for instrumenthus med 7 skruer 62 11 1 459 713.


Mvh.Inge K.


Frågan är väl om det nya kretskortet passar samman med den gamla tankgivaren för det gamla utförandet på tank?


Hei!

De nevnte kretskort er til den tidlige versjonen giver med thermistorer.

Mvh, Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-04-05/20:56

Hej,

Så här har jag monterat bränslefiltret:
DSC_0729-skalad.JPG


Alltså med rejält långa slangar i bägge ändar. Slangen uppe vid öppningen kommer från pumpen. Om man ska byta filtret kan man ta ut det genom öppningen och skruva utanför. Slangen från pumpen satte jag med buntband i röret som leder bort regnvatten från tanklocket. Skulle det gå av kan man fortfarande köra, i värsta fall får man proppa igen det i bägge ändar. Jag hängde upp filtret så för att det inte ska slamra runt medan man kör.

Jag passade på att titta på tankgivaren när jag flyttade över den. Själva sensorerna sitter i ett isärknäppbart plasthölje med pyttesmå hål upptill och nedtill, för att bensinen ska rinna in i höljet och anta samma nivå som i tanken men ändå inte åka upp och ner hela tiden när bensinen svallar omkring under körning. Givarna är kapslade i vanliga diodkapslar och är troligen NTC-motstånd som Inge skriver. Så här ser det ut:
DSC_0726-skalad.JPG


Från utsidan ser grejen ut som en stor mutter, det går att tränga på en 38mm-hylsa, men någon pervers konstruktör har ju gjort det åttkantigt! :shock: :evil:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Håkan » 2015-04-05/21:18

Kapten Stofil skrev:Hej,

Från utsidan ser grejen ut som en stor mutter, det går att tränga på en 38mm-hylsa, men någon pervers konstruktör har ju gjort det åttkantigt! :shock: :evil:

Aha, är det det den här ska vara till.
IMG_0883.JPG
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-04-05/21:23

Troligen, nu vet du :D
Vilken idé, varför inte bara göra den sexkantig som vilken mutter som helst... :( :roll:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Mimmi » 2015-04-05/21:27

Hej!

Se där, då var det inte som jag kom ihåg det. Men ett tunt rör som på utsidan liknar den avbildade men med en liten boll som flottör har jag stött på i något fordon.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-04-05/21:34

Det ska bli intressant att se vad jag finner i min tank, när jag väl begriper hur jag ska få loss den! Enligt handboken är det två clips i bakkant av tanken, vid gummibussningarna, men jag kan inte finna några clips där. Ändå sitter det fast som tusan i gummibussningarna hur mycket jag än trycker på uppåt...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-04-05/21:48

Det är clipsen nr 15 här antar jag du letar efter:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0523&mospid=51708&btnr=16_0808&hg=16&fg=11

I rep. handboken visar de hur en person använder en bit träregel som hävstång för att bända loss tanken. Det kanske (troligen) ska gå trögt.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-04-05/21:49

Ha, skrattar räven! Skam den som ger sig! Trots den lite sena timmen, eller kanske tack vare den, kom jag att tänka på isopropanol. Det använde jag när jag böt fotpinnegummin, som är så effektivt att gummit nästan flyger loss av sig självt! Så, på med propanolen och tryck på tanken i bakkant och se tusan, vips så var tanken loss. Så enkelt... ;-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-04-05/21:52

Spolarvätska alltså! Tack för det tipset, någon gång om inte alltför länge ska jag också byta gummi på fotpinnarna.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-04-05/21:53

Kapten Stofil skrev:Det är clipsen nr 15 här antar jag du letar efter:

Goder afton herr Stofil!
Jo, helt rätt! Det är dessa jag inte har. Sannolikt hade gummit sett till att vulka fast i tanktapparna, men nu är de loss. Framledes blir det vaselinsprej och låsbrickor vid återmonteringen! ;-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Mimmi » 2015-04-05/22:01

Hej!

Visserligen ser jag nu att Du fått loss tanken, men eftersom jag gjort en bild som visar fästena så lägger jag in den ändå, jag vill inte bara kasta bort det arbetet och ha gjort det i onödan. Kanske kan det hjälpa någon annan någon gång.
Låsclipsen är ett slags spårryttare med böjd kant, av samma typ som de som håller dynan. De lossas lätt med en spetstång. Dubbarna på tanken smörjer jag med Sil-Glyde, ett smörjmedel för gummi.

Pilen visar fästet, det blanka är clipset, som vid demontering dras rakt bakåt. Klicka på bilden för att se den i större storlek.
tankfaste01.JPG
Senast redigerad av Mimmi 2015-04-05/22:17, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-04-05/22:14

Tack Mimmi! Herr Lagerwall får leverera clipsen till mig inom kort. Det är ju en hel del den här hojen saknar! I afton monterade jag innerskärmsförlängningen i framkant för bakhjulet, något som troligen aldrig varit monterat då fästhålen i innerskärmen saknades. Vilket i sin tur förklarar den mängd av div skit jag tidigare rensade ut från alla håligheter under växellådan...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-04-19/19:44

Ibland är det så lite som behövs för att det ska ge ett så bra resultat. Tre månaders väntan på en liten gängad kamrat är över. Engelska Motorworks har lärt sig något nytt, att en K100RS 4v med paralever är inte detsamma som en utan, att den har andra dimensioner i svingens infästning till slutväxeln. Den nya bulten för infästningen på höger sida är 8 mm längre och det gör skillnaden mellan att kunna montera slutväxeln med rullagerlösa glidlager (?!?) eller att stå där med långnäsa och en hoj i delar.

Så, när den lille rackaren dök upp i posten för ett par dagar sedan kunde jag äntligen montera klart delarna baktill på hojen. Se bilder nedan (sajten tillåter endast fem bilder i bilaga per inlägg, så återstående fem bilder följer i nästa inlägg).

Bakhjulets innerskärm har fått förlängningen monterad i framkant. Den saknades helt på min hoj men SKA enligt handböckerna vara en standardmonterad del. Här har vi anledningen varför jag kunde gräva ut massor av skit under växellådan då det tidigare var fritt fram att ösa in den i alla fickor därunder. Idag är det näst intill soprent där ( :-) ) och nylackat och fint. Förhoppningsvis håller det sig så framöver.

Kopplingen har fått sin service enligt Mimmis anvisningar, allt infettat och fint med korrekta mått enligt handboken.

Slutväxelns kardan-splines är infettade i alla fyra ytor med prima Staburag. Julas tandborstar, trepack á fem kronor, är lysande guckamonteringsverktyg. Ett slag med gummiklubban och kardanknuten med splines sitter som aldrig förr i slutväxeln. Slutväxeln är nylackad, monterad på plats med MW:s nya glidlager, ny gummibälg och fastkrokad i nya stötdämparen från Wilbers.

Hastighetsgivaren har ny o-ring, bromsoket är servat, rengjort och omlackat, skivan åker på plats och så kronan på verket, det ny(gamla) blästrade och pulverlackade bakhjulet med nytt Michelin PR3. Allt momentdras och när jag snurrar bakhjulet ligger allt utan att svänga i sidled eller att föra oljud. Det går jämnt, lent och fint.

Lycka! :-)

IMG_2019.JPG


IMG_2020.JPG


IMG_2021.JPG


IMG_2022.JPG


IMG_2023.JPG
Senast redigerad av SuperMek 2015-04-19/19:54, redigerad totalt 2 gånger.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-04-19/19:46

Fem bilder som hör till ovanstående inlägg:

IMG_2024.JPG


IMG_2025.JPG


IMG_2027.JPG


IMG_2028.JPG


IMG_2029.JPG
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Håkan » 2015-04-19/19:50

Mycket snyggt, Christian. :D
Det är nästan så man blir lite avundsjuk. :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-04-19/19:53

Du får en snygg gamling :)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-04-19/20:35

Tack grabbar! :-)

Det här är ju kul, speciellt när det går framåt naturligtvis. MW har varit vänliga och trevliga i dialogen, men det har gått söligt från dem och deras underleverantör att få fram den längre bulten/tappen. Men i och med att bakdelen av hojen nu är klar kan jag fokusera framdelen vilken i mångt och mycket också är klar. Framkant av motorn skall lackas för att få bort blästringen som har skett genom åren, därefter åker även ny(gamla) framhjulet på plats. Alla delar är klara för återmonteringen. Därefter skall tanken hanteras och delarna under den. Vi får se vad kul jag finner där.

Vissa vita plastdelar måste lackeras om. Känner någon till en lämplig lackerare runt storstockholm för detta är jag idel öra.

Det börjar (förhoppningsvis) närma sig slutet för att jag ska få rulla runt med nygamla fina K100:n snart... :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav MichaelWa » 2016-02-13/16:12

Saknar dina uppdateringar i tråden SuperMek.

Hur går det med renoveringen och får man snart se den live?
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav virkesjo » 2016-02-13/18:42

Ja vi är nog flera som är intresserade av dina renoverings förehavande, hur är statusen...?

Själv blev det till att ta tag i "vattencirkuleraren", bytte slangen till expansionen i somras o såg då spår av oljefilm vid påfyllningen. Pumpen var i sämre skick än jag trodde!
Bif. bild..axeln var sämre än vad den uppfattas på i bilden.

Mvh/Leif
Bilagor
pump 1.PNG
pump 1.PNG (601.3 KiB) Visad 15734 gånger
virkesjo
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2013-03-02/13:16

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2016-02-13/18:52

Kamrater!
Jag är en förtappad själ! Det har inte hänt mycket sedan senast. Man kan kanske skylla en del på hösten och vinterns arbetsbelastning i mitt dagliga värv, men jag såg häromdagen att hojen skall besiktigas i april! Hur kan detta vara möjligt? Hujaba!

Kanske är detta ett bra startskott att skruva ihop de delar som ändå ligger där, färdiga att tas i bruk. Så hojen blir körbar i alla fall.

Låt oss hoppas så...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2016-02-13/19:22

Nu när det är snö och halt och eländigt, passar det väl perfekt att pyssla ute i garaget ;) :mrgreen:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2016-02-13/21:28

Kapten Stofil skrev:Nu när det är snö och halt och eländigt, passar det väl perfekt att pyssla ute i garaget ;) :mrgreen:

Faktum är att skruvandet har påbörjats denna vecka, så det finns alla chanser att det faktiskt händer något åt rätt håll inom kort! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Föregående

Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst