Renovering av en K100RS 4v 1990.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2014-11-18/19:09

Idag fick jag hem Haynes verkstadsbok, enligt uppgift på sajten för "Alla K100 83-92 och K75 85-96. Kanon, jag har ju en K100 -90. Vad som inte stod på webben, men väl på boken när jag fick den var "(2-valve)". Just det, då vet alla att jag ha en 4-valve... :-(

På baksidan av boken står tydligt att " K100RS 4-valve är inte inkluderad i boken". Jaaaaahupp!
Kollar Haynes webb då de självklart har en bok för 4-valve-modellerna också? Nä, det har de inte...

Lite info bara för den som klurar på att skaffa en verkstadshandbok, modell världsberömda Haynes.
Tur att jag igår ringde Lennart hos MC-proffsen och beställde BMW:s CD med alla mekartips...
Senast redigerad av SuperMek 2015-02-04/16:55, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-11-18/20:23

BMWs finns på www.flyingbrick.de
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-11-18/20:45

Jo, jag laddade hem den tyska då den engelska inte vill veta av mig.


Skickas från min iPad via Tapatalk
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-11-18/21:07

Har för mig någon av de där länkarna saknar vissa sidor, kolla så att både jämna och udda sidor finns med. Annars kan jag maila dig fungerande PDFer.
Den är väl inte helt komplett heller känns det som, men viktiga saker såsom åtdragningsmoment finns alla med :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-11-18/21:24

Tackar & bockar!
Mejla mig gärna på christian@c-pro.se
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-11-18/22:33

Du har mail.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-11-18/22:36

Tackar!
Bild
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-11-18/22:58

Sådär snygg är inte min :(
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-12-21/14:05

Kom på ett par grejer som kanske kan vara käcka att fixa när du ändå har demonterat en massa:

Dels att förstärka jordkabeln mellan batteriminus och motorn, där sitter en stackars liten 6-kvadrats sladd som är lite för klen. Enligt tips från Mimmi så har jag dragit en till 6-kvadratare parallellt med denna för bättre laddning.

Dels att förbättra jordningen under reläboxen. Där är ett antal bruna kablar som är klämda i en grej på ett ramrör. Jag tänkte själv dra en 6-kvadrat från alla dem ner till där jorden från batteriet ansluts till motorn. Jag har nämligen problem med att överhettningslampan flimrar ibland och fläkten går i takt med blinkersen. Detta lär hänga ihop med dålig jord vid reläboxen.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-21/15:06

Perfekt tajming herr Stofil! ;-)
Det är just i detta härade jag har grävt ner mig! Jordkablarna har jag stirrat på ett tag då de ser lite ynkliga ut, dvs jag kommer att förbättra dem alla genom byte till kraftigare grejer.

Batteriet behöver också bytas då det inte håller laddning länge. Originalet på 25 Ah är utbytt till ett mindre Exide på 19 Ah men som nu är slut. Det ofta rekommenderade Odyssey PC680 passar inte fysiskt, så andra rekommendationer mottages tacksammast.

Alla metalldelar runt batteriet samt hållaren för magspoilern skall blästras och lackas om i svart. Efter batteridetaljen skall instrumenthuset plockas av och dissikeras för att byta alla små glödlampor. Det blir perfekt mellandagsgöra det. ;-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-12-21/20:52

Byta jordkablarna hade jag inte funderat på, det kanske man skulle göra, däremot litar jag inte ett ögonblick på den där klämda grejen i ramröret.

Om du har isär instrumentet, så gör dig själv en tjänst och koppla över stickkontakterna mellan modulerna med kablar så att du kan plocka isär det vid behov. Jag lödde på flatkabel. Då slipper du att hastighetsmätaren lägger av när det glappar i stickkontakterna - känt fel på dessa hojar. Det är lite jobb men spar mycket frustration. Kolla samtidigt att glaset är tätt så det inte läcker in vatten eller fukt där, täta vid behov med silikon. Tätningen mellan instrumenthalvorna kan vara rutten också. Om huset inte är ventilerat så fixa ett hål på baksidan som du sätter Gore-Tex över så fukt ventileras ut.

När det gäller batteri så har jag bara ett Biltema gelbatteri, 18 Ah tror jag, det passar och har funkat bra i två år hittills, förutsatt att jag sätter det på laddning över vintern.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2014-12-22/00:09

SuperMek skrev: // Det ofta rekommenderade Odyssey PC680 passar inte fysiskt, så andra rekommendationer mottages tacksammast.
//



Hej!

Mycket besynnerligt! Jag monterade ett sådant i min dåvarande K100, Röd Kalle redan -86, och det passade utmärkt på alla sätt. Det sitter där ännu och fullgör sitt uppdrag utan några som helst svaghetstecken.

På vilket sätt har Du kommit fram till att det inte passar? Har Du provat eller "tror" Du bara?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-22/00:22

Jag har ju rivit bort allt i och kring batteriet, så att byta de små jordkablarna är därför inte ett större arbete. Rejälare grejer känns alltid mer... rejält! :-)

Batteriet PC680 är ju för brett för att passa i plåtvaggan det skall placeras i. Faktiskt har inte Odyssey ett enda batteri med rätt mått. Max 180mm bred får det vara och PC680 är 185 mm i bredd. Klent är det också med 16 Ah där BMW som original förespråkar 25 Ah. Nuvarande kassa Exide (med BMW märkning och artikelnummer på etiketten) är på 19Ah. Biltema har ju ett gel-batteri med rätt mått på 21 Ah vilket kan vara värt att prova. Jo, jag vet att man spelar om grisen i säcken, dvs man vet aldrig riktigt vad man får när man köper biltemabatterier. Allt från "hur bra som helst" till "rena dyngan" framförs. Tjohej... :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-12-22/00:32

Kan det vara så, att K100 16V har smalare batterifack än K100 8V?
Hur som helst - vill Du ha ett batteri med riktigt bra "sprutt", kan Du kika på ett Li-Ion - t ex Shorai (finns hos NF-Racing).
Ett sådant väger flera kilo mindre än ett blybatteri, ger full spänning ända tills det är nästan helt urladdat och har väldigt bra CCA (Cold Cranking Amperes), dvs förmåga att avge hög ström till startmotorn, och har i praktiken ingen självurladdning (behöver alltså inte underhållsladdas, om inget drar ström ur det). Måtten är oftast behändiga, så det finns säkert ett med tillräckligt kapacitet som får plats!
Nackdelarna är priset, att det kräver särskilt laddningsförfarande (CTEK-laddare kan förstöra batteriet!) och att det tappar effekt vid låga temperaturer (under +5C eller så).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2014-12-22/00:39

Hej!

Jag tycker fortfarande att det låter konstigt, är batterihållaren speciell på just Ditt exemplar? Förutom min egen erfarenhet vet jag dessutom flera med K100 och K75 som använt eller använder just PC 680. Om K100 16V har speciell batterihållare borde den väl i så fall vara som på K11, och där är det PC 680 som gäller.

Klent? ah talet är i sammanhanget helt ointressant! Det är CCA, Cold Cranking Amperes som är det intressanta, och den siffran är på inte mindre än 220A.
Det finns riktiga tester utförda av oberoende tyska testinstitut redovisade, ett där man i en test ställde en VW Golf Diesel i ett kylrum (sådana som används för biltester) med -25° i ett dygn, och sedan startade den med just ett PC 680 utan några som helst problem.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-22/00:44

Mimmi skrev:
SuperMek skrev: // Det ofta rekommenderade Odyssey PC680 passar inte fysiskt, så andra rekommendationer mottages tacksammast.
//

Hej!

Mycket besynnerligt! Jag monterade ett sådant i min dåvarande K100, Röd Kalle redan -86, och det passade utmärkt på alla sätt. Det sitter där ännu och fullgör sitt uppdrag utan några som helst svaghetstecken.

På vilket sätt har Du kommit fram till att det inte passar? Har Du provat eller "tror" Du bara?


Jag vet Mimmi, jag har dina rader på näthinnan. Vänta ska jag kila ut i garaget och kontrollmäta en gång till....

Kollat: Max 182 mm i bredd, 76 eller 126 mm i djup beroende på vilken försänkning man vill nyttja (se bild 1) och 175 mm i höjd.

Se bilder nedan på nedre hållaren med försänkningar för de två olika djupmåtten.

Om jag minns rätt har Odyssey PC680 184,5 mm i bredd, dvs 2.5 mm för mycket.

batterihållare1.jpg


batterihållare2.jpg


Nuvarande skräpbatteri passar perfekt i den mindre fördjupningen i bottenplattan där det sitter stadigt och fint. Uppenbarligen har ett större batteri setat på plats tidigare om man får döma av nötningsmärken, sannolikt BMW:s original 25 Ah-batteri.

Tillägg:
Odyssey PC680 specas till 184,7 mm i bredd och 79 mm djup, dvs bägge måtten är för stora.
http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/ody ... pc680.html
Senast redigerad av SuperMek 2014-12-22/01:01, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-22/00:56

Jo Gunnar. Vad gäller batterimått så måste även höjden vara någorlunda rätt då den övre batterihållarplåten även tjänar som övre hållare av kylvätskeexpansionsbehållaren! (vilket namn... :-) ) En plåtdetalj sträcker ut sig över behållare och trycker ner den på plats mellan ramrören på höger sida, dvs skall inte behållaren skumpa omkring lite hur som helst (obra) måste batteriets höjdmått vara det rätta.

Många detaljer att hålla reda på är det...

Jag tänkte undvika specialbatterier som kräver specialladdare, och nöja mig med något modernare gel-batteri, AGM eller liknande. Något som fungerar fint att underhållsladda om vintern med mina CTEK-laddare! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Marie » 2014-12-22/01:00

Supermek, jag tror att jag har lösningen på mysteriet. Måtten som anges i databladet är maximimåtten och det är batteriets överdel...
Det finns ju även det metallkapslade PC680MJ och i databladet har det samma mått, trots att det i praktiken är större i "fotänden" då det har en plåtkapsling utanpå plasten i nederdelen, och ett PC680MJ går så vitt jag minns INTE ner i en K100.
Tyvärr kan jag inte mäta på batteriet vad som är det *verkliga* måttet nedtill, eftersom garaget just nu är sprutbox för lackering av Mimmis 45 år gamla snöslunga, vilken just genomgått en totalrenovering och är under lackering. Alltså är motorcyklarna väl emballerade och vi vill för närvarande tyvärr inte packa upp dem och riskera färgdamm.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-22/01:07

Ahaaaaaaaaaaaaaa! :-)

Det skulle ju kunna vara lösningen, att det är någon flänsdel eller nåt i övre delen som hänger ut en aning, men att nederdelen passar i uttaget. Då blev det plötsligt bara roligt igen, tackar!

Jag ska slå en pingel till CLP i morgon för att se om de är på plats för ett snack. Och inköp! :-) Täby är ju nästgårds...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kovlingen » 2014-12-22/01:10

Lyckan är att lyckas . Kämpa på :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-23/20:47

En liten återkoppling i batteridetaljen:
Det var så rätt så, en Odyssey PC680 passar alldeles utmärkt. Orsaken till det är att måtten som anges på CLP:s webbsidor är felaktiga. Kanske har någon dribblat till det i konverteringen från tum till millimeter? Hursomhelst, bredden som anges till 184,7 mm är i själva verket 180 mm. Djupet anges till 79 mm men är 75 mm. Höjden anges till 169,4 mm men är 167 mm. Det finns inga utskjutande delar på batteriet, utan måtten stämmer runt om oavsett var man mäter. Sålunda, en Odyssey PC680 passar alldeles utmärkt i batterivaggan på en BMW K100RS 4v 1990. Lyckan är fullkomlig. Batteriet står på laddning just nu, även om de levereras "laddade" vill laddaren ändå pytsa i lite mer energi.

Så till detaljen ang AGM-batterier i allmänhet och CTEK-laddare i synnerhet:
CLP:s representant vill mena att laddning av AGM-batterier skall göras med därför avsedda laddare. CTEK var inte bra i detta avseende och när jag frågade varför kunde detta inte redovisas. Det fanns resonemang kring ABS (?!?) och att rätt laddströmmar skall gälla.

CTEK:s representant avfärdar detta helt då det bara finns två laddSPÄNNINGAR som är aktuella, 14,4 volt för alla vanliga batterier och 14,7 volt för AGM-batterier. Bägge dessa uppfylls av CTEK:s laddare som har ett laddningsval markerat AGM, en snöflinga eller siffrorna 14,7V där alla är exakt samma funktion, att ladda AGM-batterier på ett korrekt sätt. Laddströmmen har bara en funktion av tiden det tar att ladda batteriet!

CTEK framför att Odyssey-batterierna är att anse vara batteriernas Rolls Royce. Bättre finns inte. Rekommendation för att maximera livslängden finns för att underhållsladda batteriet även under den aktiva perioden, dvs sommarhalvåret, när generatorn normalt säkerställer laddningen av batteriet, men där en korrekt extern laddare med den lite högre spänningen säkerställer utökad livslängd på batteriet på ett påtagligt sätt!

CLP kunde inte svara på de mer intrikata frågeställningarna som hur ett AGM-batteri skall uppfattas vad gäller livslängd och prestanda anslutet till ett fordons "vanliga" laddspänning från fordonets generator anpassat för vanliga batterier, dvs ej AGM. Här hänvisades det till julfirande Andreas på företaget som har mejl i sin inlåda att besvara efter ledigheten. Jag får förhoppningsvis anledning att återkomma här i ämnet. På batteriet själv anges laddspänningen till 14,4-14,8 Volt...

Stort tack till kamraterna för visat engagemang och kunskap i ämnet. Fler bilder kommer vartefter renoveringsarbetet fortgår.

a.jpg


b.jpg


c.jpg


Tillägg:
Värt att notera är för CTEK:s laddare med möjlighet till val av laddström för "mc-batteri" respektive "bilbatteri" att vi normalt skall använda bilsymbolen som gäller för alla batterier (oavsett mc eller bil) där batteriets kapacitet överstiger 14 Ah. Se bilder ovan. Det fungerar att ladda med mc-läget också, bara det att laddtiden då dras ut väsentligt. Vad gäller AGM-batterier så uppskattar de mer knuff, dvs högre laddström, om jag förstår dagens resonemang rätt.

Tillägg 2:
Just nu kom jag på (genom att läsa handboken) att min R1200GS LC 2013 också är försedd med ett AGM-batteri! 12 Ah är det på och skall således laddas med AGM-inställning och i "mc-läge" på laddaren. Dags att begripa det nu, dryga året efter att jag har skaffat den... Undrar om generatorn i hojen tar hänsyn till att det är ett AGM-batteri monterat som trivs bättre i lite högre laddspänning?

Tillägg 3:
Odyssey anger i instruktionshäftet till deras AGM-batteri att ett AGM-batteri mår bäst av högre laddströmmar, här angivet till lägst 40% av batteriets kapacitet! Vattenbuffelns 12 Ah-batteri skall således laddas med lägst 4,8A, dvs BIL-läget, ej mc-läget i ovan nämnda CTEK-laddare! Om nu BMW:s monterade AGM-batteri skall hanteras lika som Odysseys AGM-batterier vill säga...

Man lär sig nytt varje dag!
Senast redigerad av SuperMek 2014-12-23/23:28, redigerad totalt 5 gånger.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2014-12-23/20:57

Hej!

Det var tur att jag och även Marie envisades med PC680! :) ;)
När jag talat med någon jag ej längre minns namnet på hos CLP har det sagts att CTEK är alldeles utmärkt att ladda Odysseybatterier med, förutsatt att man använder rätt laddningsläge.
Beträffande livslängden på dessa batterier så är det första jag monterade -05 fortfarande vid full vigör, och visar inga som helst tendenser till att börja tröttna.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-23/21:06

Precis!

Tack för "envisheten"! :-)
Måhända att det var företagets säljare jag hade fått fatt i, förvisso mycket trevlig och hjälpsam, som försökte sig till en vinkling att förmå mig att köpa deras laddare också, men som fick lite svårigheter att hantera spörsmålen då jag var lite enträgen i resonemangen och inte accepterade påståenden utan att det redovisades fog för dem! :-)

Förhoppningsvis rättar de till webbsidans felaktiga måttanvisningar så de undviker fler jobbiga frågvisa typer som jag framledes! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2014-12-23/21:14

Hej!

På den R1150 GS jag hade några år monterade jag ett PC 680MJ (Metal Jacket) alltså det bättre kapslade, men samtidigt något voluminösare batteri som är bättre anpassat för att tåla hög värme och mekaniska påkänningar. (på dessa modeller sitter batteriet under tanken, ovanpå motorn) Det var trångt att få det på plats, men med en liten modifiering av batterihållaren passade även det.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-25/12:18

Dagens förnöjelse var att blästra batterihållarens under- och överdel, samt hållaren för magspoilern. Batteridelarna är nu grundlackade och hänger på tork i väntan på att de ska få några lager av svartfärg. Men här dök en liten fundering upp:

Överdelen, till vänster i bild, har 5 gängade hål för M5-skruv. Vad är dessa till för? De används inte för att hålla batteriet på plats, så varför finns de där alls? På bilden har jag skruvat i 5 skruvar för att inte lacka igen gängorna, men om dessa 5 hål inte används till något begripligt kanske det kan vara lika bra att lacka igen gängorna så de inte erbjuder rostfäste?

grundlackat.jpg
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Håkan » 2014-12-25/12:57

Hej Christian.
Är inte helt säker, det var några år sen jag skruvade på en K100 16V...
Men, skall inte styrenheten för ABS bromsar sitta där? (När sådana är monterade).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-25/13:28

Hej Håkan!
Så skulle det ju kunna vara! Jag har ju inte någon ABS på min K100, så det kan ju vara förklaringen till min fundering. Om så, är det ju bara att lacka igen gängorna.

Tillägg:

Lösning funnen!
Har man en hoj med Motronics motorstyrning sätts den fast ovanpå batterihållaren, se bild nedan. Jag har en Bosch motorstyrning och den har sin plats i ett fack under det lilla bagageutrymmet under sadeln.

Styrdon för ABS monteras vertikalt bakom batteriet. Till den används två av de fem skruvhålen i batterihållaren.

motronic.jpg
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2014-12-25/15:43

SuperMek skrev:Lösning funnen!
Har man en hoj med Motronics motorstyrning sätts den fast ovanpå batterihållaren, se bild nedan. Jag har en Bosch motorstyrning och den har sin plats i ett fack under det lilla bagageutrymmet under sadeln.


Hei!

Motronic er et navn på motorstyringsenheter produsert av Bosch.
På din modell er første generasjon av Motronic som er benyttet, og disse er normalt montert som på tegningen.
Er din enhet montert annerledes er det sannsynligvis foretatt forandringer av en eller annen grunn.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-25/16:08

Tack Inge! Man lär sig varje dag...

Den montering av styrdonet jag har finns inte noterat i original BMW verkstadshandboken alls. Och inte passar styrdonet heller på batterihållarens överdel, så sannolikt är det en senare utgåva av styrdon och montering jag har.

Visst är det härligt med handböcker som beskriver något annat än den verklighet man lever i! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2014-12-25/16:42

Hei igjen!

Det er mulig du har en ex politimodell da det ofte er foretatt større inngrep på det elektriske anlegget.
Har du et bilde av enheten, eventuelt Bosch nummeret som står på etiketten?

De siste syv siffer av original nummeret skal normalt også være der som syv sammenhengende siffer på
første generasjons Motronic, som 1+2x3 siffer på annen generasjon.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Håkan » 2014-12-25/16:54

Jag har sett någon K-modell med ett längre kablage och styrenheten placerad i "fastbacken" bakom dynan...
Minnet sviktar något här... Det är 25 år gamla hojar... kan ha varit en polismodell, eventuellt till och med en privatimport av en K av polismodell.

Edit: När jag skriver detta så ser jag att Inge är inne på samma linje.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-25/17:54

Spännande!

Här är bilden på styrenheten med dess nummer som kanske vägleder till något?
Hållaren för styrenheten sitter ihop med förvaringslådan under sätet. Lite svårt att se på bilden, men jag har greppet runt just denna del av plastmojen.

b1.jpg


b2.jpg
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2014-12-25/18:28

Hei igjen!

Opphenget som er benyttet er fra en 2V modell hvor Jetronic styringsenheter er benyttet.
Motronic enheten som er avbildet er den som normalt skal være på din modell, som da er uten katalysator.
Det er noen som tydeligvis har savnet oppbevarings rommet under setet, og modifisert deretter.
Det er mulig festeørene er fjernet i den forbindelse, på vedlagte bilde ser du hvor disse skal være.

Mvh. Inge K.


Motronic.jpg
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-25/18:39

Samma styrenhet med samma artikelnummer, men med två olika monteringssätt på hojen. Nåväl, då är denna detalj utredd. Intressant är att jag har funnit bilder på den övre batterihållaren i form av en enkel bygel, dvs utan de förlängda delarna som innehåller skruvfästen för styrenheten. Sannolikt kan det ju vara som så att min hoj har tillkommit i skarven mellan olika förändringsutföranden. Nya plasthållaren under förvaringen är där, likasom den anpassade styrenheten, men batteriet fick det äldre fästet då de fanns kvar i lagret att tillgå. Ungefär så kanske...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2014-12-25/18:55

SuperMek skrev: Intressant är att jag har funnit bilder på den övre batterihållaren i form av en enkel bygel, dvs utan de förlängda delarna som innehåller skruvfästen för styrenheten...


Dette er da mest sannsynlig en holder til en 2V model hvor Jetronic er benyttet.

Holder.jpg
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-25/18:57

Just den där övre hållaren finns det bild på i Haynes-handboken till 2V-modellerna!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2014-12-30/20:01

En liten uppdatering i hobbyverksamheten som pågår i garaget:

Utrymmet under batteriet, som även är överdelen av växellådan, var rena svineriet med rost, skit, oljesörja och ett allmänt trist uttryck. Efter att ha plockat bort allt som var i vägen påbörjades storstädningen tills allt var helt rent. Så långt var allt bra. Svingen var bra sandblästrad efter decenniers äventyr på vägarna och då denna modell skall envisas med att ha svartmålade motordelar var intrycket inte över sig.

En bra hård färg är Hammerite som ska stå emot grussprutet bättre, palla lite rost och bidra till ett bättre intryck. Här kom lärdom nummer 1:

Se bilderna nedan. Den övre burken anger färg "svart". Det är bara en bluff. Den är brun! Chokladbrun! Jag penslade på den i förhoppning att kulören ändrar sig när färgen torkar. Det gör den inte! Ett samtal till tillverkaren Akzo Nobel i Malmö bekräftar eländet. Den svarta är brun. Den vita beige och den klarröda roströdbrun. Lyyyyysande!

h1.jpg


Lösningen var att finna någon som blandar kulörer själv, med Hammerite bas och sedan i med multum av svarta färgpigment. Resultatet är burk 2 i stapeln som faktiskt innehåller svart kulör. Varför kan inte fabriken fixa det från början? Bläh!

Sålunda är svingen och överdelen av växellådan svarta, rena och fina. Lite blänk är det i nedre bilden som gör att den ser lite skum ut, men originalet ser bra ut. Ett par dagars torkande så är det monteringsdags för batteriet med lite nyfixade fina hållare och kablar.

h2.jpg
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-03/22:02

Vad göra en lördagskväll, om man nu bara har nöjen i tankarna?
Man värmer upp svingen för att hetta till tillvaron, för att plocka av slutväxeln för en splines-inspektion! Sagt och gjort, och splinsen ser ut att vara i utomordentligt gott skick. Inga synliga förslitningar och ett (mycket) lätt fettlager finns kvar. Bra.

Mindre bra är det lilla nållagret jag fann! Se bild nedan. Fyra till fann jag i fettlagren strax, totalt fem st. men i rullagret till vänster (det jag värmde) saknas 6 rullar! Bummer! Var tusan är den sjätte? Har den åkt ut med avtorkningen av överflödigt fett? Jag får kolla igenom torktrasorna strax...

Bäst är väl att ta växelklumpen till Lennart på MC-Proffsen på måndag för att få en bedömning om bägge rullagren bör bytas.

Lite olja fanns i delen för kardan, men inte i "röret" för utgående axel. Lennart får kolla om packningen håller tätt också.

IMG_1835.JPG


IMG_1836.JPG


IMG_1837.JPG


IMG_1838.JPG
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Håkan » 2015-01-03/22:24

Men hua... Christian, värma med öppen låga så där. Tog inte gummibälgen skada?

Jag brukar använda värmepistol till det där, det är ju bara Loctite 270 som ska mjukas upp. (Och förstås vika undan gummibälgen). Sen att bulten är dragen med 160 Nm, gör ju att man får ta i ändå...

Dom små, klena paraleverlagern, dom är förbrukningsvara, som du märker, byt dom.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-03/22:34

Hej!

Finns ingen som helst anledning till att fundera över om Du skall byta de koniska rullagren, montera nytt! Men i stället för original skulle jag köpa de som finns längst ned på sidan. Är Du ekonomiskt lagd kan Du dessutom glädja Dig åt att de är billigare än originallagren.
Det finns ingen anledning till att värma så som Du gjorde, 120° räcker för att bryta den Loctite som där, jag använder värmepistol till det. Ooops, det hade visst Håkan skrivit när jag skrev mitt inlägg, men det kan inte skada att påpeka det en gång till... ;)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-04/00:00

Håkan, lite grillafton en lördagskväll har väl aldrig skadat? :-)
Bälgen mår fint. Gaslågan är försiktigt nyttjad och stegvis, så när loctiten släppte gick det lätt och fint att skruva ur fästbulten.

Så, rullagren är att anse vara förbrukningsvara! Bra att veta, dvs inget att fundera över som sagt, dvs bara att byta ut.

Mimmi, jag gillar ditt förslag! Stort tack för länken! Jag gissar att de nya rullagren som är kapslade men på något sätt ändå släpper in moly via nippeln, passar direkt i lagerbanan när de gamla rullagren är borttagna? Med nya fästbultar i paketet så elimineras också allt eventuellt glapp och det hela ser fräschare ut. Toppen!

Någonstans läste jag att loctite kan skippas i gängorna numera, dvs med rätt åtdragningsmoment skall BMW ha informerat att ingen gänglåsning behövs längre. Stämmer detta, dvs någon som har mer fakta i detta påstående?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-04/00:08

Hej!

Det är inte rullager i detta fallet, utan glidlager. Konstruktionen framgår om Du klickar på bilden, då dyker ännu en klickbar bild upp som visar hur det ser ut.

Vi är nog många som sedan snart tio år inte säkrat paraleverlagren med Loctite, och vad jag vet har ingen råkat ut för att det lossnat, i vart fall inte om man använder rätt åtdragningsmoment.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-04/00:53

MotorWorks var då ena besvärliga rackare att beställa gods från!
Vid betalning skall START-datum för kreditkort anges. Något sådant finns inte. Anger du valfri MMYY avslås betalningen. Skippar du uppgiften går webbsidan i låsläge genom att hela tiden efterfråga START-datum. Enda sättet att kunna fortsätta är att tvinga ner Safari varvid allt går förlorat.

Att kontakta MW går inte per e-post. Endast telefon under engelsk kontorstid gäller. Hm... :-(
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-04/00:54

Tack Mimmi för info om lagren! Då förstår jag bättre hur de fungerar. Bra att loctite kan skippas, då stämmer info jag har hört lite varstans.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-04/13:36

Liten uppdatering:

MotorWorks skickade ett bekräftelsemejl idag på förmiddagen för beställningen, dock med en passus att om betalningen inte gick igenom, vilket den inte gjorde, så är beställningen trots bekräftelsen annullerad.

I detta bekräftelsemejl angavs deras e-postadress att använda i den händelse man vill kontakta dem, det som ej finns att tillgå på deras webb, till email@motorworks.co.uk. Bra att ha för den som vill!

Jag har skickat dem en förfrågan om den trilskande betalningsrutinen, så får vi se vad de kontrar med. :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-04/14:41

Hei!

Mail adressen finnes på deres hjemmeside, men man må lete litt for å finne den.
Det er nok med vilje at den er litt utilgjengelig, de har vel annet å gjøre enn å sitte hele dagen å besvare mail.

Det er jo vanlig at de som driver butikk via nettet har en mail adresse lett tilgjengelig fra hovedsiden,
MW har av en eller årsak valgt en annen linje.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-04/15:55

Hej Inge!

Den kloke innehavaren ser varje kundkontakt som en möjlig affär! Att dölja eller försvåra kontaktuppgifter främjar inte verksamheten, tvärtom. Allt på Internet längre bort än "tre klick" är bara en potentiell förlust av intäkter.

Jag har framfört till MW i mina rader till dem att ompröva sitt ställningstagande till e-post, där vi får se vad de har för respons på denna önskan.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-04/16:43

När det gäller det där med "startdatum" för kreditkort så råkade jag ut för exakt samma sak hos Moto-bins igår, där gick det dock att lämna fälten blanka. Det tycks vara något som ibland (men bara ibland) finns på UK-kort av vissa slag. Jag föreslår att du även påpekar för MW att de där fälten inte får vara obligatoriska och inte går att använda för icke-UK-kunder, så att det är säkrast att de rättar till det där om de vill att folk köper av dem och inte från Tyskland istället ;)

Jag ska kontakta Moto-bins och påpeka samma sak för dem.

Köpte för övrigt nya tankemblem till min hoj på Moto-bins och konstaterade att de var bra mycket billigare där än hos MW...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-04/18:43

Hej!

Det var besynnerligt, både jag och Marie har handlat hos Motor Works flera gånger, och det har aldrig varit något problem att använda kort, vi har använt både Visa och MasterCard.
Men detta kanske är ändrat nyss, senast vi handlade där var i april -14.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav BrooklynS » 2015-01-05/14:31

Jag har handlat massor av gånger på motorworks, en gång har det hänt att beställningen inte gick igenom och då berodde det (liksom kanske för dig nu) att transaktionen till Motorworks via banken (dvs VISA) inte klickade som den skulle, sannolikt pga någon störning i nätet. Detta är förmodligen någon säkerhetsfunktion för att minska riskerna för bedrägerier.
Det är bara att göra om beställningen, jag för min del ringde till dem och frågade och vi löste det i telefonen på någon minut.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Nästa

Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst