Renovering av en K100RS 4v 1990.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-21/08:13

Hej Dennis och Anders!

Dennis, de moderna grejer som beskrivs finns inte som standard i denna gamla kulthoj, och att byta bromsvätska är inte en stor uppgift. Att nypa åt bromsslangarna låter sig nog inte göras så enkelt då de är bastant gedigna.

Anders, oken måste bort helt, inte för att det är det klassiska att hjulet skall gå fritt från oken monterade på gaffeln, utan här att oken inte går att ta bort alls om inte banjobulten plockas av från oken. Detta för att spelrummet är enstaka millimetrar mellan skiva/ok och fälgkanten. Upprinnelsen är större bromsskivor i 16v-modellen av K100RS.

--

MotorWorks har svarat i ett mejl ang glidlagermonteringen vid slutväxeln, att de ber mig avvakta medan de för en dialog med tillverkaren av produkten. Men de delar min uppfattning att "det inte ser rätt ut". Jo, så är det nog... :-)

Igår fann jag vid koll av hjulen hos Wheeler Dealer att bägge fälgarna är lite för ovala för att vara bra, varvid nya behöver införskaffas. Bakhjulet är värst och måste absolut bytas ut. Framhjulet är bättre, kanske ok, men absolut inte felfritt. MotorWorks annonserar begagnade utgåvor av de tre-ekrade fälgarna jag behöver och är de bara felfria får jag slå till.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-28/22:13

Okej, den här grejen med hjulen:

Fälgarna var ju lite matta i lystern, dvs varför inte fixa till dem?
Pupporna var ju 10 år gamla, dvs bakelitaktiga nog för att förpassas lång bort, och nya Michelinare lockade. PR3 skulle det vara. Kanon. Kjell / Wheeler-Dealer fick hjulen för att plocka av svålarna men för säkerhets skull bad jag honom kolla fälgarna, att de är runda och fina å så...
Snacka om att fälgar kan dansa hambo! Sidledes! Och så nämnde han att PR3:or kan jag glömma...

Bummer!

Inget plockande av svålar och jag kollar med Lennart på mc-proffsen om priset på ett par nya fälgar, bara för att begripa att de kostar mer än hela hojen. Alternativet raderades omgående.
Fälgriktning då? Jorå, fann en firma i i Länna som fixar sånt. 2,5 lakan om det lyckades och en tur till dem fixades.

Kollade då om aftonen på alternativ till PR3:or. Metzelers Z8 fanns ju att tillgå. Bra de också och glad i hågen mejlar jag Kjell som om sena aftonen förklarar att de fungerar inte heller! Nu kröp det en hel myrstack i mitt arma huvud. W.T.F? Slanten trillade ner strax. Inte nog med att fälgarna dansade hambo, de var bägge av fel storlek också! Reg.bevisets 3,5x17 fram och 4,5x18 bak var på hojen 3,0x17 fram och 3,5x17 bak. W.T.F igen! Att rikta fälgar i fel dimension som dessutom hänvisar en till gamla diagonalsulor är ju inte optimalt...

Ok, på MotorWorks och tracka dem lite igen. Och se, samma dag som jag frågar får de in en K100RS, 16v som skall plockas ner i bitar, med rätt fälgar i storlek och även kvalitet, dvs utan inbyggt wobbel. Inte nog med det, de är på väg till mig nu! :-) 350 pund fattigare men betydligt gladare för nu blir det både nya fina PR3:or OCH, tam-tam-tam, blästring och pulverlackering av de nyinköpta! För 1 200 bagis fixar Ixsons det hela, inklusive ett extra klarlackslager. Vad sägs om en lite mörkare grå nyans än den ljusgrå som är original? Det blir nog rena fina fisken!

Om ett par veckor så! :-) Pics kommer.

Visst är det kul att vintermeka lite! :-)
Senast redigerad av SuperMek 2015-01-28/22:17, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-28/22:14

De gamla fälgarna med pupporna som sitter kvar då? Vad göra med dem?
Blomkrukor? Borde fungera fint! :-)
Senast redigerad av SuperMek 2015-01-28/22:19, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-28/22:16

Hej!

Man kan ju börja undra vad det är för ett nöt som haft Din mc förut... :roll:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-28/22:19

Mimmi skrev:Man kan ju börja undra vad det är för ett nöt som haft Din mc förut... :roll:

Begreppet "quick and dirty" föresvävar mig av någon anledning! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-28/22:26

Om din hoj såldes med diagonaldäck, ska du nog ha det nu med. Se tråd http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=274&t=22131&p=164978&hilit=diagonal#p164978

Det finns moderna diagonaldäck att köpa som fungerar utmärkt. Såvitt jag kan utläsa av den samlade visdomen så är skillnaden mot radialdäck mest att diagonaldäck expanderar mer i hög fart. Jag misstänker att det är mycket större skillnad mellan ett nytt och ett plattslitet backdäck än mellan ett diagonaldäck och ett radialdäck. Jag vet i alla fall att min blir ordentligt spårkänslig med platt bakdäck, eller med för lite tryck i framdäcket.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-28/22:53

Hej Jonas!
Diagonaldäcken kom på tal då (de felaktiga) fälgarnas dimensioner inte tillät annat!
Handboken till min RS föreskriver radialdäck. Michelins webb specar PR3 (eller PR2 om man vill) till min hojmodell, och eftersom jag har fått för mig att Michelin gör prima puppor får det bli sådana.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-28/22:57

Där ser man, din är ju nyare så man uppdaterade väl till radialdäck :)

Huvudsaken är nog att man hittar däck man trivs med. Det är ju ändå man själv som drabbas av vägegenskaperna om något blir fel. Fel olja i motorn märks ju inte på samma handgripliga och omedelbara sätt som kassa däck ;)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-28/23:05

Hej!

Det har inte bara med årsmodell att göra, utan även typ av mc.
K100RS 16V och K1 var ju sportmaskiner på sin tid, i synnerhet K1, och det var till dessa radialdäcken introducerades, även efterföljaren K1100 RS har radialdäck.

Däremot K11 LT har diagonaldäck, och det hade den under hela sin levnad. Och de fanns länge, min är en -97.

Men som tidigare sagts så finns det moderna diagonaldäck med mycket bra egenskaper. På Wolfgang monterade jag Michelin Pilot Activ, som jag är mycket nöjd med på alla sätt.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-28/23:22

Det var just Michelins Pilot Activ som Kjell rekommenderade när diagonaldäcken kom på tal. Kunnig grabb den där Kjell! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-28/23:49

Hej!

Det är väl snarast jag som är kunnig ;) :) , jag satte på dessa däck utan någon rekommendation från nämnde herre, men roligt att han delar min åsikt i detta. :D
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kovlingen » 2015-01-29/00:01

Han fick väl lära sej av dej Mimmi :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-29/01:13

Mimmi skrev:K100RS 16V och K1 var ju sportmaskiner på sin tid, i synnerhet K1, och det var till dessa radialdäcken introducerades,


Nja, den første K modell som hadde radialdekk montert fra fabrikk var -86 K100RS Motorsport.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-29/06:46

Mimmi skrev:Hej!

Det är väl snarast jag som är kunnig ;) :) , jag satte på dessa däck utan någon rekommendation från nämnde herre, men roligt att han delar min åsikt i detta. :D

Det var exakt det jag menade!
Han såg ju till att följa din uppfattning vilket får uppfattas som en klok herre! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Anders Nedemark » 2015-01-29/09:32

SuperMek skrev:Det var just Michelins Pilot Activ som Kjell rekommenderade när diagonaldäcken kom på tal. Kunnig grabb den där Kjell! :-)


Jag har kört +10'000 mil på Pilot Active och föregångaren Macadam 50. Har varit jättebra däck på en äldre motorcykel. Rekordet för min del är 2500 mil med Pilot Active på en Yamaha XJ 900. Det fungerar säkerligen lika bra på en äldre BMW. Som grädde på moset är de billiga att köpa :-)
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-29/12:41

Inge K. skrev:
Mimmi skrev:K100RS 16V och K1 var ju sportmaskiner på sin tid, i synnerhet K1, och det var till dessa radialdäcken introducerades,


Nja, den første K modell som hadde radialdekk montert fra fabrikk var -86 K100RS Motorsport.


Hej!

Den modellen känner jag till, men visste inte att den hade radialdäck. Alltid lär man sig något nytt, och i bland var dag till och med! :)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-02-03/23:40

Idag tänkte jag glatt berätta att de engelska fälgarna har anlänt. Skitiga och fula, men runda och fina och i rätt storlek. Först följer kontroll av rundhet, därefter blästring och pulverlack. Sist av allt monteras nya fina puppor.

Men!

Några bilder blir det inte mer som det verkar då denna text möter mig:
Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer.
Jahupp, bara att tacka för tiden som har varit vad gäller bildbevisen sålunda?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-02-03/23:52

Lägg bilderna nån annanstans och länka, som Izvor gör. Photobucket eller Flickr eller Imgur eller nåt.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Marie » 2015-02-04/01:07

Eller radera ett antal gamla och inaktuella bilder!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Jan Schelin » 2015-02-04/10:42

Hej!
Det har varit riktigt kul att läsa din tråd om hur du renoverar din K100RS. Har själv en vit med blå sadel av samma årsmodell, dock utan abs. Kör med den årligen ett hundratal mil då det är min K1200LT som jag använder i mkt större omfattning.

Iallafall, En fundering jag har är att denna tråd kan vara en bra hjälp vid renovering av K100 på samma sätt som Mimmis eminenta beskrivningar av sitt arbete genom åren.

Varför inte se till att denna tråd ändras till "Renovering av K100RS-90" och "klistras" i det forum som berör K-modeller? Eller att det skapas ett alternativ för oss användare att i bloggform kunna berätta om våra renoveringar. Det finns några användare som är väldigt flitiga berättare som skulle vara lättare att följa med deras olika pågående projekt.

Att de finns begränsningar avseende bifogande av bilder kanske går att ordna med hjälp av Magnus Brobeck. Att använda externa servrar kan göra att intressanta bilder försvinner vilket kan tala emot en sådan lösning.

Som sagt, bra jobbat med ditt projekt.
---------------
//Jan
Region D5
K1200LT - 04
K100RS - 90
Användarvisningsbild
Jan Schelin
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2014-02-21/16:48

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-02-04/17:11

Hej Jan och tack för raderna!
Även min K100RS är vit med blå sadel och utan ABS. En kusin således? :-)

Ny rubrik är satt till denna tråd, varvid kanske de tidigare läsarna nu känner sig lite förvirrade men de finner nog strax tillbaka hit hoppas jag. Samtidigt kanske några nya hakar på?

Jag tycker det är mycket lärorikt att ta del i renoveringstrådar i allmänhet, och naturligtvis denna i synnerhet med det goda stöd och glada tillrop som löpande förekommer. Dessutom är det kul! Kan jag bistå med information som kanske är till hjälp för andra är det ju bara toppen.

Bilder tycker jag är viktigt. Av flera anledningar, allt från rent informativt syfte, för förtydliganden och för att undvika missförstånd. Att utrymmet är begränsat är för mig svårbegripligt. Diskutrymme är inte dyrt och om jag nu är avstängd för evigt pga av uppfylld kvot eller hur varningen skall läsas, tycker jag det är mycket obra och bidrar tyvärr starkt till att jag tappar intresset.

Att tröska igenom gamla trådar för att finna raderbara bilder, där urvalsprocessen kan diskuteras, är ju bara en temporär lösning tills dess att man strax slår i taket igen. Dvs den vägen tänker jag inte vandra. Vill någon centralt placerad kamrat med tillgång till trådar att dra i för att förbarma sig över situationen är jag tacksam för en lösning som håller framöver.

Nåväl. Det finns mycket att berätta om MotorWorks, deras kundtjänst, kamraterna Nord och Tez som jag har dagliga dialoger med för att finna tekniska lösningar för produkter och installationer. Just nu är det aktuellt att finna vägen vidare för det glidlager till slutväxeln som jag har blivit rekommenderad här. Vi, jag och MW, är helt överens om att produkten har fel dimensioner varvid vi tillsammans jagar underleverantören som matas löpande med specar från hojar och utrustning. Låt oss hoppas på en god lösning till slut.

I övrigt händer det mycket smått i och kring renoveringen av hojen som jag gärna adderar mha bilder, ibland med lite före/efter-bilder, men det får vänta så länge...

Förresten, tätningen till instrumenthuset, den stora/långa som går runt hela huset, är utgången i sortimentet hos BMW fick jag veta igår. Mycket obra.Varken MotorWorks eller MotoBins i UK har några i listorna heller. Tur i oturen är att min tätning är hel, för stunden i alla fall. Men är den tät? Det vete tusan...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Håkan » 2015-02-04/17:27

SuperMek skrev:Förresten, tätningen till instrumenthuset, den stora/långa som går runt hela huset, är utgången i sortimentet hos BMW fick jag veta igår. Mycket obra.Varken MotorWorks eller MotoBins i UK har några i listorna heller. Tur i oturen är att min tätning är hel, för stunden i alla fall. Men är den tät? Det vete tusan...

Hej Christian.
Delar som utgått ur BMW´s sortiment har jag fått fatt i hos Motorrad Stemler (även till ganska nya maskiner).
http://www.motorrad-stemler.de/
Dom skriver att dom har delar till "deutsche Motorrad-Oldtimer" och även din K100 kommer att platsa bra som en "oldtimer".
När du skickar frågor till dom är det väldigt bra om du frågar efter det specifika BMW reservdelsnummret (11 siffror).

Kan vara värt ett försök. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Jan Schelin » 2015-02-04/17:34

Hej igen!
Kul att du nappade på mitt förslag. Hoppas att det löser sig med bildlagring, kanske ett pm till Magnus Brobeck från din sida skulle initiera en sådan lösning?

En av de källor som jag har använt mig av vid arbetet med min K100 är ett forum som heter motobrick - som komplement till detta forum. Kanske kan vara av intresse för dej - och du hittar det forumet på:
http://www.motobrick.com/index.php

Ha de
---------------
//Jan
Region D5
K1200LT - 04
K100RS - 90
Användarvisningsbild
Jan Schelin
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2014-02-21/16:48

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Inge K. » 2015-02-04/17:41

Håkan skrev:
SuperMek skrev:Förresten, tätningen till instrumenthuset, den stora/långa som går runt hela huset, är utgången i sortimentet hos BMW fick jag veta igår. Mycket obra.Varken MotorWorks eller MotoBins i UK har några i listorna heller. Tur i oturen är att min tätning är hel, för stunden i alla fall. Men är den tät? Det vete tusan...

Hej Christian.
Delar som utgått ur BMW´s sortiment har jag fått fatt i hos Motorrad Stemler (även till ganska nya maskiner).
http://www.motorrad-stemler.de/
Dom skriver att dom har delar till "deutsche Motorrad-Oldtimer" och även din K100 kommer att platsa bra som en "oldtimer".
När du skickar frågor till dom är det väldigt bra om du frågar efter det specifika BMW reservdelsnummret (11 siffror).

Kan vara värt ett försök. ;)


Hei!

Dette er en o-ring lisse i ekstrudert gummi Ø 3mm, denne burde være tilgjengelig fra en velassortert
jernvarehandel som metervare (den originale er også limt, ergo metervare er benyttet).
Det vil nok sannsynligvis også bli langt rimeligere.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-02-05/19:25

IMG_1899.JPG


Test...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-02-05/20:26

Jag ser ett par inte helt rena fälgar och ett par bromsok. Var det rätt?

Edit: Undrar varför det här inlägget postades om en timme? Har jag rest i tiden?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Inge K. » 2015-02-05/20:38

Kapten Stofil skrev:Undrar varför det här inlägget postades om en timme? Har jag rest i tiden?


Her vil jeg være med..............får håpe det vedvarer fram til og med lotto trekningen.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-02-05/20:41

+1 :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-02-05/20:52

Haha, klockrent grabbar! Tillbaka till framtiden IRL! Så ska det vara... :-)

Jag har ingen aning om varför tiden är ur led. Det är säkert något datakollijox bakom det hela. Samma som med bilderna kanske? Igår var jag torsk, portad av forumet. Idag går det fint att ladda upp bilder igen. Varför? Vet ej, men jag hade ett kort snack med Magnus. Kanske har han magic fingers? :-)

Fler bilder kommer strax, då det som vanligt har hänt en del idag. Bara positiva grejer. De skitiga fälgarna ovan t.ex, de kollades upp av Kjell på Wheeler Dealer idag och befanns vara perfekta. Runda och fina, inget wobbel, ingen hambo, bara prima snurr på hans balansmackapär. Det är de engelska fälgarna från MotorWorks som har landat helt rätt, felfria och i rätt storlek/dimensioner. Bakfälgen är ju betydligt renare nu efter att jag har gnuggat bort den svarta monteringsguckan. Framfälgen står på tur. Sedan ska lagren ut och fälgarna ska iväg på blästring och pulverlackering.

Det kommer att bli så bra så.... :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-02-05/21:02

SuperMek skrev:Haha, klockrent grabbar! Tillbaka till framtiden IRL! Så ska det vara... :-)

Jag har ingen aning om varför tiden är ur led. Det är säkert något datakollijox bakom det hela.


Datakollijox. Det visade sig att i min kontrollpanel finns en inställning "Sommartid är aktiverat" som stod på "ja". I min naivetet trodde jag att det innebar att jag valt att aktivera sommartid när det är sommartid, automagiskt fixat av mjukvaran via nån standard-biblioteksfunktion, jag har ju sagt vilken tidszon det är. Istället betyder det "visa tiden en timme fram, för nu är det sommartid tycker jag som satte det här till ja". Så oerhört primitivt och korkat... :(
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kovlingen » 2015-02-05/21:10

"Stofiltid" :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-02-06/00:22

Att BMW har lite snurr på reservdelsförsändelserna sedan en tid är välkänt i ÅF-led. Varje försändelse får tre etiketter på sig, alla utan inbördes kontroll och felaktigheterna är frekventa. Paket skickas lite vartsomhelst och innehållet kan vara markerat för lite vilken-beställning-som-helst. Allt för att bygga upp lite spänning i tillvaron.

Men det finns mer!

Beställ en artikel A och du får en artikel B. I alla fall om man läser de berömda etiketterna. Se bilden nedan. Innehållet är en batterihållare. Etiketten säger kedjesträckare. Nästan samma grejer va? :-)

Men nu fick jag till slut min efterlängtade batterihållare utan fastsättningsvingar för motorstyrningsburken. Den burken ligger ju på min hoj under handskfacket under sadeln. Monterad blev batterihållaren och allt sitter perfekt. Lycka!

IMG_1901.JPG


Nya bromsklossar fram blev det också. Oken är renoverade. Klossarna äkta Brembo med fasade kanter på beläggen och guldmålade. Eller, det som glimmar som guld måste vara guld för paret (per ok) betingar 840 bagis! Fiii f*n! Tusan vad dessa måste kunna bromsa effektivt!

IMG_1902.JPG


Mer lärdom. Efter att ha studerat verkstadshandböckerna så envisas de lite med att påstå att just min hoj skall ha en distansbricka på bakhjulsnavet. Min hoj hade ingen distansbricka. Reservdelslistan påstår den också att mitt serienummer till hoj ska ha distansbricka om 2 mm, basta. Inköp gällde alltså. Nu är den här. Men med tanke på tidigare klåpares hantering av hjul/fälgar och diverse monteringssnilleblixtar så kanske det inte är så förvånande att brickan saknades? (Kolla också vad ren och fin bakfälgen blev! Som jag slet med den...)

IMG_1904.JPG


Sånt här gillar jag! Nyckelbrickan/ringen eller vad det heter till tändningslåset var bra utslitet. Se till vänster. Ganska blankslitet va? :-) Den nya sitter nu på plats och man kan läsa vad de olika nyckelpositionerna faktiskt gör, något som tidigare hörde till kategorin rita-gissa-spring. Monteringen av ringen var verkligen special! Lite udda snurrande i fästet men sitter gör den nu också.

IMG_1905.JPG


Framgaffeln är omlackad, alla bultar där är bytta till prima rostfria dito och ser riktigt bra ut. Gaffelbryggan under stänkskärmarna är blästrad och omlackad. Den var inte i prima skick innan kan man säga. En mix av rost, skit, olja och bromsdamm med grus, asfalt och allsköns annan gucka är nu soprent svartlackad och fin.

Extra bonus:
Tack grabbar för tipsen ang instrumenthustätningen! Jag har kollat Motobrick och Stemler utan att lyckas hos dem, men fick idag tipset Kuntze i Västberga! Den firman låg tidigare vägg-i-vägg med min tidigare arbetsplats på Lindhagensgatan i Stockholm, tvärs över gatan från Sifvert, men nu ligger bägge bredvid varandra i Västberga. Sifvert hälsar jag ju på varje vecka som värsta stammisen för att hämta rostfria skruvar och muttrar. Kuntze knackar jag på hos nästa vecka. Också!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Olle Nilsson » 2015-02-06/08:22

Roligt att se att någon bryr sig om en K maskin så mycket så att man renoverar trots att värdet är som det är.
Använder min egen som bruksmaskin men sånt här gör förhoppningsvis att man får tummen ur och köper nåt annat till vardagsåkning det är dags att höja K maskinernas status dom är ju så där härligt BMW unika som gamla BMW kan vara.
Senast redigerad av Olle Nilsson 2015-02-07/10:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-02-06/14:33

Hej Olle!

En K100RS var för mig för en ca 30 år sedan, då hojen var ny och introducerades på marknaden, ren kärlek till en tingest men som pga prisbilden var ouppnåelig. Då full med innovativa fix & trix för tiden, kluriga lösningar men ändå med knuff i spisen, den flygande tegelstenen, kunde man som grabb inte låta bli att impas av den.

Att nu ha fått fatt i denna kulthoj är för mig bara lycka som kombineras med vinter, fel, övervintringsaktiviteter, gör att jag till våren/försommaren icke utan viss stolthet förhoppningsvis får glida runt i byn och trakten med den. Värdet finns i betraktarens ögon, i detta fall mina, och vad andra anser att värdet är är för mig ointressant. En flygande tegelsten kan ju bara aldrig vara fel, eller hur? :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kovlingen » 2015-02-06/15:19

SuperMek skrev: En flygande tegelsten kan ju bara aldrig vara fel, eller hur? :-)

Nää då , bara man har sej ur vägen för den när den kommer flygande :? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-02-07/09:28

6 mil kan de va nått för tegelstensälskare?

http://www.blocket.se/varmland/Bmw_k100 ... w=3&last=1
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-02-07/10:23

Den där har jag sett länge på blocket. Trots prissänkning och nästan orörd. Gissar att det finns att göra på den i alla fall.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-02-07/11:27

Skulle den ha stått nästan okörd i 30 år sedan den levererades från fabriken?? :? Det är ju rätt otroligt...

"Nygenomgången", undrar om det innefattar utbyte av alla gummidelar som har torkat och spruckit...

Men den är ju vacker :)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-02-07/19:59

Otacksamma lampj*vlar!

Två envisas med att vägra samarbeta, vilket är en dubblering jämfört med innan jag böt ut dem alla...
Dags att ta fram gummiklubban för en omgång uppfostran? :-)

IMG_1914.JPG
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Marie » 2015-02-07/20:03

Enda chansen är att du sätter spänning på rätt stift medan du har mätarhuset isär, så att du kan lirka med lamphållarna tills alla har god kontakt. De här lösa tryckta kretsarna med kontaktflikar in i plasthålen är ett BMW-"patent" i ren Nobelprisklass... :twisted:

Om du visste hur mycket jag suttit och bråkat med just detta. Det är inte konstigt att skruvhålen brukar bli uppslitna på de här mätarhusen....
Senast redigerad av Marie 2015-02-07/20:06, redigerad totalt 1 gång.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-02-07/20:05

Gummiklubba hjälper säkert, åtminstone tillfälligt. Slå inte på glaset bara :o

Klämma åt kontakterna lite? Kontaktspray?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-02-07/20:06

Jupp! Det är något sådant jag har på lur, när jag väl har begripit att lägga undan gummiklubban. Allt för att undvika en dyrare senare åtgärd...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Marie » 2015-02-07/20:09

Kapten Stofil skrev:Gummiklubba hjälper säkert, åtminstone tillfälligt. Slå inte på glaset bara :o

Klämma åt kontakterna lite? Kontaktspray?


Kontaktsprej rekommenderar jag INTE. Det har en förbenad förmåga att ta sig in till glaset, och då får man ännu mer att plocka isär. Gissa hur jag vet....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-02-07/20:09

Marie skrev:Enda chansen är att du sätter spänning på rätt stift medan du har mätarhuset isär, så att du kan lirka med lamphållarna tills alla har god kontakt. De här lösa tryckta kretsarna med kontaktflikar in i plasthålen är ett BMW-"patent" i ren Nobelprisklass... :twisted:

Om du visste hur mycket jag suttit och bråkat med just detta. Det är inte konstigt att skruvhålen brukar bli uppslitna på de här mätarhusen....


De nitade kontaktstiften är marginellt bättre, men ingen höjdare heller. Rent allmänt tycker jag att flexkretsar är Lucifers eget lilla practical joke mot mänskligheten, men de är väl bra för tillverkarna antagligen.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Kapten Stofil » 2015-02-07/20:16

Marie skrev:
Kapten Stofil skrev:Gummiklubba hjälper säkert, åtminstone tillfälligt. Slå inte på glaset bara :o

Klämma åt kontakterna lite? Kontaktspray?


Kontaktsprej rekommenderar jag INTE. Det har en förbenad förmåga att ta sig in till glaset, och då får man ännu mer att plocka isär. Gissa hur jag vet....


Tack för det tipset :) :shock:

Det känns som om den slutliga lösningen är att löda kabel över de trilskande ställena. Eller byta lamphållarna och lamporna till något seriösare. Alternativt sätta dit lysdioder. Tror jag ska fundera lite på det sista alternativet nu medan mitt instrumenthus är isärplockat.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-02-07/20:20

Min idé är att badda insidan av lamphållarna och kretskortsfilmskontakten med ACF-50 mha tops. Hållarna kontra lamporna verkade vara gediget. Däremot kontakten med lamphållaren mot kretskortsfilmen verkar ju vara rena buttricks...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-02-09/18:01

Ett skepp kommer lastat...

eller, nja, postens försändelse har äntligen landat! Utlovade 2 veckors leveranstid blev 5 men det spelar ingen roll då jag inte sitter i tidsnöd. Slutväxeln saknar fortfarande den engelska lösningen med längre jättebult på höger sida för svinganslutningen (se tidigare inlägg).

Här är Wilbers fina dämpare! Den ser bra ut och det har utlovats prima egenskaper vilket med stor sannolikhet är en utveckling åt rätt håll jämfört med originaldämparen som förpassas till någon mörk vrå.

FullSizeRender.jpg


Inställd för just min hoj med min körstil, vikt och last och hopskruvad av fabriken i Nordhorn i Tyskland. Med den ordning som måste gälla (ordnung muß sein) ingår certifikat med inställningsparametrarna och löfte om 5 års produktgaranti, allt signerat av oläslig namnteckning.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav Jan Schelin » 2015-02-09/21:54

Tjena!
Det går framåt med renoveringen och klart intressant är ditt val av stötdämpare. Eftersom jag själv går och funderar på att byta stötdämpare på min K100RS, är jag nyfiken på vad som avgjorde ditt val av fabrikat. Kommer du även att uppgradera framgaffeln och i så fall på vilket sätt är tillika en fundering som jag har - något som jag själv avser att göra vid byte av bakfjädring.

Undrar
Jan
---------------
//Jan
Region D5
K1200LT - 04
K100RS - 90
Användarvisningsbild
Jan Schelin
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2014-02-21/16:48

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-02-09/23:18

Hej Jan!
Resonemanget kring stötdämparbyte grundade sig på mitt eget tyckande att en 25 år gammal icke renoverbar originalstötdämpare sannolikt har en del att önska och då dess yttre såg bra slitet ut gav jag mig ut på sökning. Att fråga företagen gav till resultat att dämpare typ Öhlins med femtiåtta olika inställningsmöjligheter betingade allt från som billigast dryga 5 lakan till dryga åtta lakan och uppåt för superduper rymdskeppsdämpare, beroende på inställningsmöjligheter.

Frågan jag då ställde mig var vilka av dessa alla inställningsmöjligheter som var nödvändiga för mig och om jag skulle begripa hur inställningarna skall justeras. Beskedet på mitt klurande var enkelt: Jag begriper inte alls hur dämparnas femtiåtta olika inställningar skall justeras. Bättre är att låta någon som arbetar med detta om dagarna fixa biffen. Då jag inte har passagerare eller last som oftast och Wilbers kom på tal från forumkamraterna kollade jag upp deras webbsajt där jag såg att dämpare som köps ställs in av fabriken till de specifikationer du lämnar vid köpet. Specifikationen innehåller hojmodell, körstil, din vikt, om passagerare och/eller bagage nyttjas, vikt på dessa, grus/asfalt osv. Här kan du välja på en grundinställd men justerbar dämpare eller en som har rätt inställning från fabrik men ej är justerbar. Då jag inte har variabla behov blev det en icke justerbar dämparmodell.

Med 5 års garanti, korrekt inställd från start, renoverbar och en prisbild på lite dryga 3 lakan inklusive frakt för en dämpare som dessutom ser helrätt ut för hojmodellen och ett fabrikat som rekommenderades av flera kamrater på detta forum, så var saken klar.

Ungefär så resonerade jag.

Dämparserien heter Wilbers Ecoline 530 Road med modellnummer 530-022-03 vilket är modellspecifikt för en BMW K100RS 4v 1990 utan ABS. Ändras något i den benämningen av hoj är det ett helt annat modellnummer av dämpare som gäller.
Senast redigerad av SuperMek 2015-02-09/23:28, redigerad totalt 3 gånger.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Renovering av en K100RS 4v 1990.

Inläggav SuperMek » 2015-02-09/23:22

Framgaffeldetaljen glömde jag.
Funderingarna finns, men har inte utvecklats till någon handling. Än. Sannolikt är det klokt att byta även de dämparna, men jag börjar med ett gaffeloljebyte för att se "vad som händer" (precis som om jag skulle fatta egenskaperna va... :-) ) Jag måste ju ha något att pyssla med nästa vinter också ju!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst