Mimmi skrev:Det var besynnerligt, både jag och Marie har handlat hos Motor Works flera gånger, och det har aldrig varit något problem att använda kort, vi har använt både Visa och MasterCard.
Men detta kanske är ändrat nyss, senast vi handlade där var i april -14.
Kapten Stofil skrev:Också vid bakre bromsvätskebehållaren sitter tre kontaktstycken, de tror jag är fotbromskontakten, hastighetsgivaren och den tredje har jag inte identifierat. Det går kablar ner under batterihållaren. Är det möjligen växellägesindikatorn?
SuperMek skrev: Intressant i sammanhanget är att bara någon centimeter från detta gummibussningsförsedda hål finns ett till hål, ca 4 mm i diameter, som jag inte kan begripa vad det är till. Någon som begriper bättre än jag och vet vad detta hål är bra för?
Inge K. skrev:SuperMek skrev: Intressant i sammanhanget är att bara någon centimeter från detta gummibussningsförsedda hål finns ett till hål, ca 4 mm i diameter, som jag inte kan begripa vad det är till. Någon som begriper bättre än jag och vet vad detta hål är bra för?
Det er for avluftingslangen til batteriet.
Kapten Stofil skrev:
Avluftningarna på höger sida under tanken ser ut som om det skulle sitta slangar på, men det fanns inga slangar varken på tanken eller ramen i närheten, när jag tog loss tanken. Ska det sitta slangar på dem eller ska de bara mynna i det fria?
Kapten Stofil skrev: Avluftningarna på höger sida under tanken ser ut som om det skulle sitta slangar på, men det fanns inga slangar varken på tanken eller ramen i närheten, när jag tog loss tanken. Ska det sitta slangar på dem eller ska de bara mynna i det fria?
Kapten Stofil skrev:Vid bromsvätskebehållaren för fotbromsen mynnar ett par slangar ner mot marken. Den ena har jag spårat till påfyllningen för kylvätska, uppenbarligen ett bräddavlopp eller avlopp från en säkerhetsventil. Den andra går upp över luftburken och försvinner ner igen nånstans framför luftburken. Vad är det för en slang?
Kapten Stofil skrev:Finns det någonstans där man kan hitta vilka kontaktstycken som går till vad? Vissa har jag identifierat, men trots att jag rotat runt på flyingbrick.de och Googlat har jag inte hittat någon bra beskrivning. Elschemat är inte till någon hjälp när det gäller fysisk layout.
SuperMek skrev:Inge K. skrev:SuperMek skrev: Intressant i sammanhanget är att bara någon centimeter från detta gummibussningsförsedda hål finns ett till hål, ca 4 mm i diameter, som jag inte kan begripa vad det är till. Någon som begriper bättre än jag och vet vad detta hål är bra för?
Det er for avluftingslangen til batteriet.
Nja, jag tror inte det!
Avluftningsslangen har ett hål i hjulhuskåpan, den i plast.
Hålet jag nämner sitter under batteriet. Vänta ska jag sticka ut och ta en bild...
Kapten Stofil skrev:Varför skulle batteriet avluftas ner i växellådan?
Inge K. skrev:Kapten Stofil skrev:Vid bromsvätskebehållaren för fotbromsen mynnar ett par slangar ner mot marken. Den ena har jag spårat till påfyllningen för kylvätska, uppenbarligen ett bräddavlopp eller avlopp från en säkerhetsventil. Den andra går upp över luftburken och försvinner ner igen nånstans framför luftburken. Vad är det för en slang?
Slangen fra påfyllingstussen for kjølevæske skal ende ut i ekspansjonstanken for kjølevæsken.
Hvis du har en slange som ender ut ved kamkjedehuset, mistenker jeg at du kanskje har en US model, disse hadde
tankavluftningen tilsluttet her via en tilbakeslagsventil, i stedet for avluftning direkte til atmosfæren.
Inge K. skrev:Kapten Stofil skrev:Finns det någonstans där man kan hitta vilka kontaktstycken som går till vad? Vissa har jag identifierat, men trots att jag rotat runt på flyingbrick.de och Googlat har jag inte hittat någon bra beskrivning. Elschemat är inte till någon hjälp när det gäller fysisk layout.
Mener jeg tipset deg tidligere om nedlastning av original rep. håndbok fra FB, synes å huske at det finnes en
oversikt av kontaktene i denne.
EDIT: Ser at Håkan også har gitt et svar, men sender min versjon uredigert uansett.
Kapten Stofil skrev:Hej!
Tack!
Två avluftningar, som du påpekar. Tratten tycks ha blivit bortrationaliserad av någon tidigare ägare. Jag skickar PM
Kapten Stofil skrev:Nej, min är en Europamodell enligt Realoem. Slangen går från alldeles under påfyllningslocket för kylvätska och slutar i det fria bakom bromsvätskebehållaren nere vid höger fotpinne. Inget säger dock att det är originalutförandet, den har helt klart varit med om ett antal åtgärder under årens lopp, bland annat tror jag den varit omkull (kåpan verkar lagad eller bytt) och jag misstänker att någon byggt om lite i samband med reparationerna.Inge K. skrev:Kapten Stofil skrev:Vid bromsvätskebehållaren för fotbromsen mynnar ett par slangar ner mot marken. Den ena har jag spårat till påfyllningen för kylvätska, uppenbarligen ett bräddavlopp eller avlopp från en säkerhetsventil. Den andra går upp över luftburken och försvinner ner igen nånstans framför luftburken. Vad är det för en slang?
Slangen fra påfyllingstussen for kjølevæske skal ende ut i ekspansjonstanken for kjølevæsken.
Hvis du har en slange som ender ut ved kamkjedehuset, mistenker jeg at du kanskje har en US model, disse hadde
tankavluftningen tilsluttet her via en tilbakeslagsventil, i stedet for avluftning direkte til atmosfæren.
Kapten Stofil skrev:Inge K. skrev:Kapten Stofil skrev:Finns det någonstans där man kan hitta vilka kontaktstycken som går till vad? Vissa har jag identifierat, men trots att jag rotat runt på flyingbrick.de och Googlat har jag inte hittat någon bra beskrivning. Elschemat är inte till någon hjälp när det gäller fysisk layout.
Mener jeg tipset deg tidligere om nedlastning av original rep. håndbok fra FB, synes å huske at det finnes en
oversikt av kontaktene i denne.
EDIT: Ser at Håkan også har gitt et svar, men sender min versjon uredigert uansett.
Den handboken har jag laddat ned i både engelsk och tysk version. Jag ska ta och titta i den igen och se vad jag hittar. Både handboken och reservdelskatalogen har sin egen logik för hur de är indelade, jag är inte riktigt överens med dem om den logiken så det kan ta en stund innan jag hittar vad jag söker.
Inge K. skrev:Mht. pæreholderen vil det lønne seg å fjerne kontakten på flatstiften først pga. ketchupeffekten.
SuperMek skrev:Tack för skruvlänkarna Mimmi. Det ser ut som bilderna i artiklarna har gått bort, men jag skall strax läsa igenom artiklarna så jag lär mig! Återigen, tackar jag för all värdefull info!
SuperMek skrev:Marie, jag håller med dig helt i uppfattning vad gäller konstruktionen, det ser väldigt tunnt och bräckligt ut med filmen mot bl.a. lamphållarna. Men på något sätt verkar det ju fungera trots allt de decennier som hojen har fått skumpa runt på vägarna.
Marie skrev:Nästa projekt beträffande instrumenthuset är att återställa den "vägmätarskruvning" en aukt. BMW-handlare gjorde sig skyldig till för många år sedan. Han sålde den med 6000 mil färre på mätaren än då han bytte in den......
Korrekt mätarställning idag är 20000 och inte de 14000 som visas.
Marie skrev:SuperMek skrev:Marie, jag håller med dig helt i uppfattning vad gäller konstruktionen, det ser väldigt tunnt och bräckligt ut med filmen mot bl.a. lamphållarna. Men på något sätt verkar det ju fungera trots allt de decennier som hojen har fått skumpa runt på vägarna.
Som sagt så är min erfarenhet annorlunda. Hos mig lyser sällan alla fem instrumentbelysningslamporna *samtidigt* trots att samtliga är hela. Ett potthål, och så tänds en lampa som inte lyst på flera veckor, och någon annan/några andra/ slocknar...
Något slags flipperspel i slow motion med andra ord....
Kapten Stofil skrev:Jag har rättat till min vägmätare 2 gånger efter glapp i hastighetsmätaren. Förhoppningsvis slipper jag göra det fler gånger.
Det är inte särskilt svårt, man behöver ett spänningsaggregat som ger 12V (eller ett batteri) och en tongenerator. +12V på stift 1 och 6, 0V på stift 13 och 18, tongeneratorn till stift 21 och 22 på instrumentet.
40Hz på tongeneratorn motsvarar 50 km/h, man vrider upp utspänningen från tongeneratorn tills hastighetsmätaren visar 50. Därefter kan man öka frekvensen tills mätaren går upp till 240 och så sätter man sig att vänta tills vägmätaren tickat fram. 6000 mil tar ju en stund... å andra sidan slipper man skruva isär vägmätarmekanismen.
Jag antar att du kan ordna 12V, behöver du tongenerator kan jag låna ut en alternativt köra fram mätaren (demonterad från motorcykeln...) åt dig, jag bor ju inte jättelångt från Mimmi.
Kapten Stofil skrev:Du kan ju för säkerhets skull övertyga dig om att glaset håller tätt också, det är obra att få in vatten. Hastighetsmätaren gillar inte det.
Mimmi skrev:Hej!
Tyvärr verkar det som om alla bilder försvunnit när förflyttningen skedde från det gamla till det nuvarande Forum. Är det någon speciell bild Du önskar, så kan jag kanske hitta den i min dator och lägga upp den här om så önskas. Hör av Dig i så fall.
Kapten Stofil skrev: //
Sen har jag en öppning i bakstycket med Gore-Tex över för ventilation.
Marie skrev:Men det har ju detta program tagit hänsyn till:
http://www.k100-forum.com/t2038-karamba ... m-tutorial
Inge K. skrev:Som tidligere nevnt er det viktig å sette akselhalvdelene i sammen slik at leddene arbeider i fase.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst