Renovering av en K100RS 4v 1990.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-05/15:04

Även jag håller på och fixar med min K100 inför kommande säsong. Det är ett par saker som gör mig konfunderad:

Avluftningarna på höger sida under tanken ser ut som om det skulle sitta slangar på, men det fanns inga slangar varken på tanken eller ramen i närheten, när jag tog loss tanken. Ska det sitta slangar på dem eller ska de bara mynna i det fria?

Vid bromsvätskebehållaren för fotbromsen mynnar ett par slangar ner mot marken. Den ena har jag spårat till påfyllningen för kylvätska, uppenbarligen ett bräddavlopp eller avlopp från en säkerhetsventil. Den andra går upp över luftburken och försvinner ner igen nånstans framför luftburken. Vad är det för en slang?

Också vid bakre bromsvätskebehållaren sitter tre kontaktstycken, de tror jag är fotbromskontakten, hastighetsgivaren och den tredje har jag inte identifierat. Det går kablar ner under batterihållaren. Är det möjligen växellägesindikatorn?

Finns det någonstans där man kan hitta vilka kontaktstycken som går till vad? Vissa har jag identifierat, men trots att jag rotat runt på flyingbrick.de och Googlat har jag inte hittat någon bra beskrivning. Elschemat är inte till någon hjälp när det gäller fysisk layout.

Jag har alltså en K100RS 2-ventilsmodell, byggd 05/84. Därmed inte ABS.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-05/15:52

Mimmi skrev:Det var besynnerligt, både jag och Marie har handlat hos Motor Works flera gånger, och det har aldrig varit något problem att använda kort, vi har använt både Visa och MasterCard.
Men detta kanske är ändrat nyss, senast vi handlade där var i april -14.

Lösning funnen efter dialog med Tez på MW:

Klicka inte på rutan för startdatum för kreditkort. Samma sak med stegning till nästa ruta via tangentbordets TAB-tangent, gör inte det! Hamnar man i rutan för startdatum börjar eländet med limbo / moment 22 pop-up-rutor och man är torsk! Undviker man rutan helt så är det inga problem alls.

Man lär sig varje dag... :-)

På frågan om varför de döljer e-postadressen på webbsidorna är svaret att de vill undvika spam.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-05/15:57

Kapten Stofil skrev:Också vid bakre bromsvätskebehållaren sitter tre kontaktstycken, de tror jag är fotbromskontakten, hastighetsgivaren och den tredje har jag inte identifierat. Det går kablar ner under batterihållaren. Är det möjligen växellägesindikatorn?

Sannolikt är det så! Jag har också stirrat på den kabeln som smiter vidare ner under batterihållaren och ner i ett gummibussningsförsett hål mitt över växellådan. Det enda elektriska jag kan begripa skall finnas där är just växelindikatorn!

Intressant i sammanhanget är att bara någon centimeter från detta gummibussningsförsedda hål finns ett till hål, ca 4 mm i diameter, som jag inte kan begripa vad det är till. Någon som begriper bättre än jag och vet vad detta hål är bra för?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-05/16:02

SuperMek skrev: Intressant i sammanhanget är att bara någon centimeter från detta gummibussningsförsedda hål finns ett till hål, ca 4 mm i diameter, som jag inte kan begripa vad det är till. Någon som begriper bättre än jag och vet vad detta hål är bra för?


Det er for avluftingslangen til batteriet.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-05/16:06

Inge K. skrev:
SuperMek skrev: Intressant i sammanhanget är att bara någon centimeter från detta gummibussningsförsedda hål finns ett till hål, ca 4 mm i diameter, som jag inte kan begripa vad det är till. Någon som begriper bättre än jag och vet vad detta hål är bra för?


Det er for avluftingslangen til batteriet.

Nja, jag tror inte det!
Avluftningsslangen har ett hål i hjulhuskåpan, den i plast.
Hålet jag nämner sitter under batteriet. Vänta ska jag sticka ut och ta en bild...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-05/16:12

Varför skulle batteriet avluftas ner i växellådan?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-05/16:13

Bild

Se det lilla hålet som är UNDER batterihållaren, mellan gummibussningshålet och övre vänstra batterihållarplåtsfästet.

EDIT:
Äh, höger blir det i bild här när programmet vill vrida mina bilder efter eget gottfinnande... :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Håkan » 2015-01-05/16:45

Kapten Stofil skrev:
Avluftningarna på höger sida under tanken ser ut som om det skulle sitta slangar på, men det fanns inga slangar varken på tanken eller ramen i närheten, när jag tog loss tanken. Ska det sitta slangar på dem eller ska de bara mynna i det fria?


Hej Kapten.

Dom två avluftningarna skall inte mynna bara ut i det fria. (Jag antar att det är två, du skrev inte det).
Det skall sitta ett uppsamlingskärl på ramrören mitt under avluftningarna, liksom en liten fyrkantig tratt. Denna tratt har en slanganslutning. Troligen den slangen som du hittat överbliven framför luftburken.

Jag har en sån där fyrkantig "tratt" i min hand just nu.
Om du skickar ett PM eller mail med din adress, så skickar jag "tratten" till dig.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-05/16:52

Hej!

Tack!
Två avluftningar, som du påpekar. Tratten tycks ha blivit bortrationaliserad av någon tidigare ägare. Jag skickar PM :)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-05/17:00

Kapten Stofil skrev: Avluftningarna på höger sida under tanken ser ut som om det skulle sitta slangar på, men det fanns inga slangar varken på tanken eller ramen i närheten, när jag tog loss tanken. Ska det sitta slangar på dem eller ska de bara mynna i det fria?


Den ene er dren av vann fra tank lokket (det er ett lite hull på venstre side i monteringsflensen).
Den andre er avluftning av bensintanken.
Tidlige modeller hadde slanger montert på disse, senere ble en plastkopp montert i rammen
og en slange ned fra denne.......slangene ender opp ved høyre fothviler brygge.

Kapten Stofil skrev:Vid bromsvätskebehållaren för fotbromsen mynnar ett par slangar ner mot marken. Den ena har jag spårat till påfyllningen för kylvätska, uppenbarligen ett bräddavlopp eller avlopp från en säkerhetsventil. Den andra går upp över luftburken och försvinner ner igen nånstans framför luftburken. Vad är det för en slang?


Slangen fra påfyllingstussen for kjølevæske skal ende ut i ekspansjonstanken for kjølevæsken.
Hvis du har en slange som ender ut ved kamkjedehuset, mistenker jeg at du kanskje har en US model, disse hadde
tankavluftningen tilsluttet her via en tilbakeslagsventil, i stedet for avluftning direkte til atmosfæren.


Kapten Stofil skrev:Finns det någonstans där man kan hitta vilka kontaktstycken som går till vad? Vissa har jag identifierat, men trots att jag rotat runt på flyingbrick.de och Googlat har jag inte hittat någon bra beskrivning. Elschemat är inte till någon hjälp när det gäller fysisk layout.


Mener jeg tipset deg tidligere om nedlastning av original rep. håndbok fra FB, synes å huske at det finnes en
oversikt av kontaktene i denne.

EDIT: Ser at Håkan også har gitt et svar, men sender min versjon uredigert uansett.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-05/17:12

SuperMek skrev:
Inge K. skrev:
SuperMek skrev: Intressant i sammanhanget är att bara någon centimeter från detta gummibussningsförsedda hål finns ett till hål, ca 4 mm i diameter, som jag inte kan begripa vad det är till. Någon som begriper bättre än jag och vet vad detta hål är bra för?


Det er for avluftingslangen til batteriet.

Nja, jag tror inte det!
Avluftningsslangen har ett hål i hjulhuskåpan, den i plast.
Hålet jag nämner sitter under batteriet. Vänta ska jag sticka ut och ta en bild...


Det er korrekt at avluftingningen er i baksjermen på 4V modellene.
Det omtalte hullet ble benyttet til dette på 2V modellene, og er etterlatenskaper fra dette.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-05/17:14

Kapten Stofil skrev:Varför skulle batteriet avluftas ner i växellådan?


Det gjør ikke det, på motsatt side av hullet er svingarmen.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-05/17:24

Inge K. skrev:
Kapten Stofil skrev:Vid bromsvätskebehållaren för fotbromsen mynnar ett par slangar ner mot marken. Den ena har jag spårat till påfyllningen för kylvätska, uppenbarligen ett bräddavlopp eller avlopp från en säkerhetsventil. Den andra går upp över luftburken och försvinner ner igen nånstans framför luftburken. Vad är det för en slang?


Slangen fra påfyllingstussen for kjølevæske skal ende ut i ekspansjonstanken for kjølevæsken.
Hvis du har en slange som ender ut ved kamkjedehuset, mistenker jeg at du kanskje har en US model, disse hadde
tankavluftningen tilsluttet her via en tilbakeslagsventil, i stedet for avluftning direkte til atmosfæren.

Nej, min är en Europamodell enligt Realoem. Slangen går från alldeles under påfyllningslocket för kylvätska och slutar i det fria bakom bromsvätskebehållaren nere vid höger fotpinne. Inget säger dock att det är originalutförandet, den har helt klart varit med om ett antal åtgärder under årens lopp, bland annat tror jag den varit omkull (kåpan verkar lagad eller bytt) och jag misstänker att någon byggt om lite i samband med reparationerna.

Inge K. skrev:
Kapten Stofil skrev:Finns det någonstans där man kan hitta vilka kontaktstycken som går till vad? Vissa har jag identifierat, men trots att jag rotat runt på flyingbrick.de och Googlat har jag inte hittat någon bra beskrivning. Elschemat är inte till någon hjälp när det gäller fysisk layout.


Mener jeg tipset deg tidligere om nedlastning av original rep. håndbok fra FB, synes å huske at det finnes en
oversikt av kontaktene i denne.

EDIT: Ser at Håkan også har gitt et svar, men sender min versjon uredigert uansett.

Den handboken har jag laddat ned i både engelsk och tysk version. Jag ska ta och titta i den igen och se vad jag hittar. Både handboken och reservdelskatalogen har sin egen logik för hur de är indelade, jag är inte riktigt överens med dem om den logiken :) så det kan ta en stund innan jag hittar vad jag söker.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Håkan » 2015-01-05/17:35

Kapten Stofil skrev:Hej!

Tack!
Två avluftningar, som du påpekar. Tratten tycks ha blivit bortrationaliserad av någon tidigare ägare. Jag skickar PM :)

Väl bekomme.
Jag lämnar över den till Kungliga Postverket i morgon.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-05/20:50

Den renoverade batterihållaren är på plats. Rostfria monteringsdetaljer nyttjas så det håller sig i skick lite längre. Batteriet är också på plats nu, dvs äntligen börjar bakre halvan av hojen byggas upp igen. När det väl är klart börjar vi angripa främre halvan! ;-)

IMG_1840.JPG
Senast redigerad av SuperMek 2015-01-05/21:19, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-05/21:04

Kapten Stofil skrev:
Inge K. skrev:
Kapten Stofil skrev:Vid bromsvätskebehållaren för fotbromsen mynnar ett par slangar ner mot marken. Den ena har jag spårat till påfyllningen för kylvätska, uppenbarligen ett bräddavlopp eller avlopp från en säkerhetsventil. Den andra går upp över luftburken och försvinner ner igen nånstans framför luftburken. Vad är det för en slang?


Slangen fra påfyllingstussen for kjølevæske skal ende ut i ekspansjonstanken for kjølevæsken.
Hvis du har en slange som ender ut ved kamkjedehuset, mistenker jeg at du kanskje har en US model, disse hadde
tankavluftningen tilsluttet her via en tilbakeslagsventil, i stedet for avluftning direkte til atmosfæren.
Nej, min är en Europamodell enligt Realoem. Slangen går från alldeles under påfyllningslocket för kylvätska och slutar i det fria bakom bromsvätskebehållaren nere vid höger fotpinne. Inget säger dock att det är originalutförandet, den har helt klart varit med om ett antal åtgärder under årens lopp, bland annat tror jag den varit omkull (kåpan verkar lagad eller bytt) och jag misstänker att någon byggt om lite i samband med reparationerna.

Har du da noen slange tilsluttet ekspansjonstanken for kjølevæske?....Og hvor ender den ut i så fall....

Kapten Stofil skrev:
Inge K. skrev:
Kapten Stofil skrev:Finns det någonstans där man kan hitta vilka kontaktstycken som går till vad? Vissa har jag identifierat, men trots att jag rotat runt på flyingbrick.de och Googlat har jag inte hittat någon bra beskrivning. Elschemat är inte till någon hjälp när det gäller fysisk layout.


Mener jeg tipset deg tidligere om nedlastning av original rep. håndbok fra FB, synes å huske at det finnes en
oversikt av kontaktene i denne.

EDIT: Ser at Håkan også har gitt et svar, men sender min versjon uredigert uansett.

Den handboken har jag laddat ned i både engelsk och tysk version. Jag ska ta och titta i den igen och se vad jag hittar. Både handboken och reservdelskatalogen har sin egen logik för hur de är indelade, jag är inte riktigt överens med dem om den logiken :) så det kan ta en stund innan jag hittar vad jag söker.


Husket hvis feil der gitt, det er kun kabeltrekkingen som vises i de nevnte håndbøkene.
Du får heller Google litt på oversetting fra Fransk.

ledningsystem K100 (2).jpg
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-05/21:43

Jag ska kolla expansionstanken imorgon.

Jättetack för bilden, franska går jättebra, det talar jag flytande :)

Idag har jag tagit bort luftburken och bl a bytt bränsleslangarna till tanken och tryckregulatorn. Jag hittade de två mystiska slangarna som låg gömda bakom luftburken, de låg lösa. Den ena mynnar ut bakom fotpinnen, det är väl den som skulle gå till den ena anslutningen på tanken. Den andra försvinner in bakom en skyddsplåt vid generatorn.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-06/17:33

Kollat runt bland kontakter och kablage under tanken och hittade följande två oanvända kontaktstycken.

Detta misstänker jag är för varningsblinkers, har jag rätt? Det sitter dikt an den stora kabelstammen på vänster sida och har öppningen bakåt. Fyrkantigt med två hakar för motsvarande plugg.
DSC_0669_skalad.JPG


"Mitt emot" på samma kabelstam fast pekande framåt är detta lilla kontaktstycke med runda hylsor. På vissa scheman finns en trepolig kontakt för "extra instrument", kan det vara denna?
DSC_0670_skalad.JPG
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-06/19:14

På bakgrunn av kontaktenes utseende og plassering vil jeg påstå at dine antagelser er korrekte.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-06/23:39

Tack :)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-10/14:17

Dagens aktivitet inbegrep bland annat byte av glödlampor i instrumentbelysningen. Minst en av skalbelysningarna var trasig varvid jag passade på att byta alla glödlampor när instrumenthuset ändå var öppnat. 14 st små glödlampor T10 3W varav 5 gröna (skalbelysningen) böts ut, men jag gick bet på blinkersglödlamporna! T8 4W skall de vara, men hur få ut dem? De ses i bilden nedan som de två små vita runda grejerna i mitten av bildens ovankant. Verkstadshandboken från BMW samt Haynes bok upplyser bägge bara hur de små T10:orna skall bytas. Inte ett ljud nämns om blinkerslamporna. Bummer! Någon som har erfarenhet av dessa och kan ge ett tips? Jag vågar inte ta i för mycket och riva runt i instrumenthuset, för då blir jag väl bara stående med en bunt diverse osorterade delar som aldrig går att få ihop igen! :-)

IMG_1849.JPG


Plastuppfräschningen som diskuterades i en annan tråd tidigare har genomförts. Owatrols "Gelcoat Restorer", tidigare kallat Polytrol, har guckats på innerskärmen i bild som var kraftigt blekt av tiden. Se skillnaden i vått i bilden nedan. Slutresultatet blir mattare än i bilden, men ändå bra mycket bättre än hur det var obehandlat. Hur långtidseffekten är får vi se, men det utlovas bättre resultat än diverse andra silikonbaserade undermedel som försvinner ganska så omgående, senast efter ett par tvättar... Låt oss hålla tummarna.

IMG_1846.JPG


Owatrolburken som innehåller en halvliter räcker till totalt åtagande av minst en 100 hojar eller så, så finns det aspiranter i behov av plastuppfräschning i min närhet är alla välkomna hem till mig! :-)

Sifverts har besökts (igen) i veckan för införskaffande av ännu fler rostfria nya fina bultar, där jag byter ut allt befintligt i sunkskruv-och-mutterväg på hojen. Vackert blir det!

I mitten finns en annan detalj jag har funnit nöje i. Omlackering av svarta detaljer som kan vara rostiga, repiga, skitiga och allmänt ledsna i sin uppenbarelse, där blästring (oftast) med efterföljande grundlack och fyra lager av Bilbuttricks (Biltemas) motorlack ger ett riktigt bra resultat. En halvmatt emaljliknande och slitstark yta ger det, helt fri från ojämnheter och som ser riktigt vacker ut. Förnöjelsefaktorn är mycket god! :-)

IMG_1845.JPG
Senast redigerad av SuperMek 2015-01-10/16:23, redigerad totalt 2 gånger.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-10/14:41

Dra rakt upp/ut i lamphållarna så kommer blinkerslamporna ut.

Och som jag tjatat om tidigare, när du har isär instrumenthuset så koppla förbi stickkontakterna mellan modulerna genom att löda på kablar. Annars kommer du förr eller senare att smälta visiret med svordomar och banka sönder mätarglaset i frustration (fråga inte...) när hastighetsmätaren lägger av ideligen pga glapp. Senare modeller lär ha skruvade anslutningar har jag läst nånstans, i så fall är du bara att gratulera. Har du stickkontakter kommer glappet som ett brev på posten, och då lägger även väg- och trippmätare av, samt självavstängningen för blinkersen.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-10/14:51

Mht. pæreholderen vil det lønne seg å fjerne kontakten på flatstiften først pga. ketchupeffekten.

Pæreholder.jpg
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-10/14:55

Mht. kontaktene for speedometeret som er en kjent problemkilde, er disse skrudd fast på en -90 modell.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Marie » 2015-01-10/15:14

Konstigt...

Jag har ännu så länge inte haft några problem med kontakterna till hastighetsmätaren, trots att de inte är förbikopplade. Men så har väl instrumenthuset varit isärplockat i sina beståndsdelar minst en gång varje år. Till exempel är uret utbytt två gånger sedan 2004, och växelindikatorn en gång. Och så har hastighetsmätaren varit ute för att kalibreras...

Vad jag däremot har haft ständiga problem med är instrumentbelysningen. Lamphållarnas kontakt mot kretsfilmerna är allt annat än optimal, om man så säger...

Nästa projekt beträffande instrumenthuset är att återställa den "vägmätarskruvning" en aukt. BMW-handlare gjorde sig skyldig till för många år sedan. Han sålde den med 6000 mil färre på mätaren än då han bytte in den......
Korrekt mätarställning idag är 20000 och inte de 14000 som visas.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-10/15:15

Hej!

Passa på att byt packningen mellan instrumenthusets delar när Du ändå har det demonterat.

Tänk på att rostfritt har en tendens att skära i gängorna när det skruvas i andra material. Smörj gängorna med vax.
Någonstans på Forum finns två av mig skrivna artiklar om skruvar och vad som därtill hör, bland annat om smörjning av gängor.
Nu har jag hittat artiklarna.

Del I: viewtopic.php?f=3&t=8048&hilit=skruvf%C3%B6rband

Del II: viewtopic.php?f=3&t=8047&p=48813&hilit=n%C3%A5got+om+skruvar#p48813
Senast redigerad av Mimmi 2015-01-10/15:25, redigerad totalt 2 gånger.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-10/15:17

Tack grabbar!
Det var med viss nervositet jag stegade ut till garaget för att lyfta ut blinkersglödlamporna! :-)
Det ser ju så ömtåligt ut alltihop i instrumenthuset, så man vågar knappt röra någonting. Men jag begrep så småningom att ta av kontaktblecken som håller anslutningsfilmen på plats på kontaktstyckena, och sedan drogs det! Men se, där gled bägge lamporna strax upp snyggt och prydligt. Så enkelt när man vet hur det ser ut och hur det skall hanteras... :-) Strax blir det en promenad till bensinmacken i det ymniga snögloppet för att se om de kan ha några nya fina 4W T8:or hemma på hyllan.

Ang. kontakterna till modulerna i huset har jag förstått det som att de är skruvade i min utgåva, se bild nedan. Alla kontaktstycken ser inte ut så, men några. Kanske de viktiga som man har fått mindre bra erfarenheter av sedan tidigare årgångar? Hoppas det.

IMG_1852.JPG
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-10/15:24

Marie, jag håller med dig helt i uppfattning vad gäller konstruktionen, det ser väldigt tunnt och bräckligt ut med filmen mot bl.a. lamphållarna. Men på något sätt verkar det ju fungera trots allt de decennier som hojen har fått skumpa runt på vägarna.

Mimmi, packningen inspekterades noggrant och rengjordes innan återmontering (även om jag nu har öppnat upp det hela igen. Men, klokhet gäller! Jag ska tillbaka till Lennart i veckan som kommer och skaffar då en ny packning. Tackar!

För rostfritt har jag förstått att materialet är hårdare, och lite alupasta i gängorna på de grövre bultarna bör bidra till att inget kinkar sig framledes?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-10/15:27

Hej!

De omnämnda artiklarna har jag länkat till i mitt inlägg en bit upp i tråden.
Som jag skrev, rostfritt skall ha vaxade gängor.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-10/15:29

Inge K. skrev:Mht. pæreholderen vil det lønne seg å fjerne kontakten på flatstiften først pga. ketchupeffekten.

Helt rätt Inge!
När jag började dra i hela paketet först och såg den bräckliga filmen var min första tanke "det här kommer att gå åt h*lv*t*!" :-)
Sedan begrep jag att först snäppa bort blecken som håller filmen med hjälp av en skruvmejsel. Då kändes det betydligt lugnare att dra i lamphållaren.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-10/15:33

Tack för skruvlänkarna Mimmi. Det ser ut som bilderna i artiklarna har gått bort, men jag skall strax läsa igenom artiklarna så jag lär mig! Återigen, tackar jag för all värdefull info!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-10/15:36

SuperMek skrev:Tack för skruvlänkarna Mimmi. Det ser ut som bilderna i artiklarna har gått bort, men jag skall strax läsa igenom artiklarna så jag lär mig! Återigen, tackar jag för all värdefull info!


Hej!
Tyvärr verkar det som om alla bilder försvunnit när förflyttningen skedde från det gamla till det nuvarande Forum. Är det någon speciell bild Du önskar, så kan jag kanske hitta den i min dator och lägga upp den här om så önskas. Hör av Dig i så fall.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Marie » 2015-01-10/15:37

SuperMek skrev:Marie, jag håller med dig helt i uppfattning vad gäller konstruktionen, det ser väldigt tunnt och bräckligt ut med filmen mot bl.a. lamphållarna. Men på något sätt verkar det ju fungera trots allt de decennier som hojen har fått skumpa runt på vägarna.


Som sagt så är min erfarenhet annorlunda. Hos mig lyser sällan alla fem instrumentbelysningslamporna *samtidigt* trots att samtliga är hela. Ett potthål, och så tänds en lampa som inte lyst på flera veckor, och någon annan/några andra/ slocknar...

Något slags flipperspel i slow motion med andra ord.... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-10/15:41

Marie skrev:Nästa projekt beträffande instrumenthuset är att återställa den "vägmätarskruvning" en aukt. BMW-handlare gjorde sig skyldig till för många år sedan. Han sålde den med 6000 mil färre på mätaren än då han bytte in den......
Korrekt mätarställning idag är 20000 och inte de 14000 som visas.


Jag har rättat till min vägmätare 2 gånger efter glapp i hastighetsmätaren. Förhoppningsvis slipper jag göra det fler gånger.

Det är inte särskilt svårt, man behöver ett spänningsaggregat som ger 12V (eller ett batteri) och en tongenerator. +12V på stift 1 och 6, 0V på stift 13 och 18, tongeneratorn till stift 21 och 22 på instrumentet.
40Hz på tongeneratorn motsvarar 50 km/h, man vrider upp utspänningen från tongeneratorn tills hastighetsmätaren visar 50. Därefter kan man öka frekvensen tills mätaren går upp till 240 och så sätter man sig att vänta tills vägmätaren tickat fram. 6000 mil tar ju en stund... å andra sidan slipper man skruva isär vägmätarmekanismen.

Jag antar att du kan ordna 12V, behöver du tongenerator kan jag låna ut en alternativt köra fram mätaren (demonterad från motorcykeln...) åt dig, jag bor ju inte jättelångt från Mimmi.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-10/15:41

Marie skrev:
SuperMek skrev:Marie, jag håller med dig helt i uppfattning vad gäller konstruktionen, det ser väldigt tunnt och bräckligt ut med filmen mot bl.a. lamphållarna. Men på något sätt verkar det ju fungera trots allt de decennier som hojen har fått skumpa runt på vägarna.


Som sagt så är min erfarenhet annorlunda. Hos mig lyser sällan alla fem instrumentbelysningslamporna *samtidigt* trots att samtliga är hela. Ett potthål, och så tänds en lampa som inte lyst på flera veckor, och någon annan/några andra/ slocknar...

Något slags flipperspel i slow motion med andra ord.... ;)


Kontaktspray kanske? ;)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-10/19:25

Heja OKQ8!
En timmes pulsande i snön gav resultat, blinkerslamporna är räddade. Statoil bredvid som består av 0,5% bilrelaterade produkter och resten chips, läsk och godis stod sig naturligtvis slätt. Nu är alla glödlampor i instrumenthuset bytta vilket BÖR vara gott för framtiden. Låt oss hålla tummarna! :-)

Tack kamrater för alla goda tillrop!

IMG_1853.JPG
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-10/19:29

Du kan ju för säkerhets skull övertyga dig om att glaset håller tätt också, det är obra att få in vatten. Hastighetsmätaren gillar inte det.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Marie » 2015-01-10/20:10

Kapten Stofil skrev:Jag har rättat till min vägmätare 2 gånger efter glapp i hastighetsmätaren. Förhoppningsvis slipper jag göra det fler gånger.

Det är inte särskilt svårt, man behöver ett spänningsaggregat som ger 12V (eller ett batteri) och en tongenerator. +12V på stift 1 och 6, 0V på stift 13 och 18, tongeneratorn till stift 21 och 22 på instrumentet.
40Hz på tongeneratorn motsvarar 50 km/h, man vrider upp utspänningen från tongeneratorn tills hastighetsmätaren visar 50. Därefter kan man öka frekvensen tills mätaren går upp till 240 och så sätter man sig att vänta tills vägmätaren tickat fram. 6000 mil tar ju en stund... å andra sidan slipper man skruva isär vägmätarmekanismen.

Jag antar att du kan ordna 12V, behöver du tongenerator kan jag låna ut en alternativt köra fram mätaren (demonterad från motorcykeln...) åt dig, jag bor ju inte jättelångt från Mimmi.


Tack för erbjudandet, Jonas

Dock har jag all nödig utrustning sedan vi kalibrerade hastighetsmätarna både på Mimmis K1100LT och min K100RS. Men vi nöjde oss med lite programvara och en laptop.
Vilken frekvens som ger 50 km/h är lite olika beroende på modell. Ytterst beror det ju på bakfälg och bakdäck.
Men det har ju detta program tagit hänsyn till:
http://www.k100-forum.com/t2038-karamba ... m-tutorial
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-10/20:30

På min stämde det i alla fall med 40 Hz = 50 km/h. Tror vi har samma MC. Jag har Pirelli Sport Demon för närvarande, fast jag undrar om det gör så enorm skillnad. Mätaren är i alla fall olinjär. Min stämmer exakt vid 50 men visar någon eller ett par procent för lite vid 100, enligt GPSen. Jag har inte kollat ännu om den stämmer bättre vid högre hastigheter.

Och så föredrar jag en trevlig, analog tongenerator från Rogers Developments (Electronics) Ltd, Catford, London, England, framför en laptop ;)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-10/21:46

Kapten Stofil skrev:Du kan ju för säkerhets skull övertyga dig om att glaset håller tätt också, det är obra att få in vatten. Hastighetsmätaren gillar inte det.

Jo, jag har inspekterat innandömet så långt det är möjligt efter spår av vatten eller damm, men kan bara finna allt vara i prima skick. Jag läste dina rader tidigare om silikontätning, gissar du gjorde det från insidan av glaset? Kommer det att vara nödvändigt framledes får jag i så fall plocka ur innehållet i huset för en tätningsrunda.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-10/21:52

Mimmi skrev:Hej!
Tyvärr verkar det som om alla bilder försvunnit när förflyttningen skedde från det gamla till det nuvarande Forum. Är det någon speciell bild Du önskar, så kan jag kanske hitta den i min dator och lägga upp den här om så önskas. Hör av Dig i så fall.

Den högre skolan av förbindningsteknik kvalificerar jag inte till, men det är intressant att få ta del av såväl teknik som teorier bakom de dimensioneringar som märkningar vi har på bult och mutter. Klart intressant!

Jag var förbi järnaffären idag och frågade efter vax för rostfria bultar. De två första anställda jag talade med såg ut som holkar. Den tredje verkade begripa mer och skulle kolla lagret. Där var det tomt men på torsdag har han vax för rostfritt hemma igen sades det. Vi får se vad han har att erbjuda mig om några dagar... :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-10/21:55

Japp, jag hade på silikon från insidan.

Jag täthetsprovade genom att lägga främre skalet på diskbänken och duscha det försiktigt. Jag täckte "fönstren" med vatten och lät det ligga en stund och kollade sen om det var vatten under. Jag fick det helt tätt.

Sen har jag en öppning i bakstycket med Gore-Tex över för ventilation.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-10/22:12

Kapten Stofil skrev: //
Sen har jag en öppning i bakstycket med Gore-Tex över för ventilation.


Om Du har det så är det antingen gjort i efterhand, vilket jag gjorde på Röd Kalle, (men det syns om det är original eller hemmagjort, original har bland annat en recess runt ventilationen) eller också är inte mätarhuset original.
Denna ventilation kom först några år in i produktionen, minns ej om det var till ett visst MJ eller om det var en sådan förändring som infördes under löpande produktion.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-10/22:22

Det är nog gjort i efterhand. Upptill i bak är det en oval fördjupning. På den har man satt liksom en stor plastskruv med sexkantskalle (nyckelvidd kanske 25 mm eller så) som är borrat hål igenom, in i mätarhuset. På insidan av hålet sitter en liten bit Gore-Tex, och skruven har en sträng av någon sorts lim runt mot mätarhuset på utsidan. Hålet in i huset är kanske 5-6 mm i diameter. Jag har haft problem med imma, fast det gissar jag beror på att dels glaset inte varit tätt, dels har packningen mellan mätarhushalvorna varit rutten. Den ska förnyas under vintern.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Marie » 2015-01-11/00:05

Marie skrev:Men det har ju detta program tagit hänsyn till:
http://www.k100-forum.com/t2038-karamba ... m-tutorial

Eftersom hemsidan som innehöll själva programmet verkar ha tagits ur trafik, så finns en kopia HÄR
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-13/17:38

Idag fick jag (bl.a.) lära mig att sista glödlampan att byta på hojen, parkeringslyset fram, har samma typ av glödlampa som till blinkersindikeringen i instrumenthuset, en T8/4. Sagt och gjort, nu är alla 22 glödlamporna på hojen bytta till nya fina utgåvor. Må belöningen visa sig strax... :-)

Mer lärdomar:
Antikärvmedel för bultar mm finns det mycket tyckande om. Beroende på vem man frågar får man allehanda svar. Lysande! :-) En av grabbarna på Sifvert kände igen vax, men rekommenderade skärolja. En annan där läste innantill på en burk av alupasta. På nätet finns oändliga rekommendationer. Rostfri bult på rostfri mutter är en (nästan) garanti för att de svetsar ihop sig med tiden.

Jag fann Chestertons monteringspasta 785 Ultra som verkar vara rätt grej! I och för sig har de också en 725 som verkar vara helrätt, men med nickel och en del annat hälsovådligt godis i innehållet är den modernare utgåvan 785 det bättre valet. Att jag fann en 200-gramstub hos en lokal firma är ju inte illa. Så, förbindningarna får framledes denna gucka på sig. Nu är det ju varken rymdraketer, militära storverk eller formel-1-bilar som är föremålen för guckan, dvs jag inbillar mig att det mesta i guckaväg kan förslå så det heter duga.

http://spangs.se/wp-content/uploads/2013/07/prod785.pdf

De nya engelska glidlagren (MotorWorks utgåva) till slutväxelinfästningen till svingen har anlänt. Ser ut att vara en bra konstruktion med avtagbar smörjnippel dessutom. Då Fredrik på MC-Proffsen vill vara upptagen med annat ett tag tänkte jag ge mig på lagerbytet själv. Det kan ju inte mer än gå åt fanders! :-) Frågan är om kardanknuten i slutväxeln (den med splinsen som tittar ut) kan knackas loss på min K100 som så på många andra? Via ett spett modell mindre brutalt placerat bakom knutkorset och så knackar man till spettet för att lossa hela paketet? Eller är detta endast förbehållet vissa modeller/årsmodeller av enkelsvingen? Någon som vet?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-13/18:51

Hei!

Den bakre (og framre for den saks skyld) halvdelen av drivakselen er sikret med en låsering.
Som du skjer demontering med et kontant slag/rykk i aksial retning for å få låseringen til å ekspandere
og derved å slippe grepet.
Går det ikke på første forsøk så kan du lee på leddet relativt til akseltappen for å få låseringen bedre
sentrert, er den først i senter skal det ikke så mye til for å åpne den.

Som tidligere nevnt er det viktig å sette akselhalvdelene i sammen slik at leddene arbeider i fase.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-13/19:02

Inge K. skrev:Som tidligere nevnt er det viktig å sette akselhalvdelene i sammen slik at leddene arbeider i fase.


Tack Inge!
Just detta med att få halvorna i fas har jag försökt hitta en anvisning på, men misslyckats. Hur skall detta göras?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-13/19:23

Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-13/20:08

Tack Jonas!
Jag har skummat igenom raderna i länken och konstaterar att de får läsas noggrant både en och två ggr innan jag skrider till verket! :-) Konstruktionen är minst sagt sekunda då man inte enkelt kan avgöra hur kardan är ställd i svingen, och att verkstadshandboken inte nämner ett ord om det hela är klart underkänt!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst