SuperMek skrev:Idag fick jag (bl.a.) lära mig att sista glödlampan att byta på hojen, parkeringslyset fram, har samma typ av glödlampa som till blinkersindikeringen i instrumenthuset, en T8/4. Sagt och gjort, nu är alla 22 glödlamporna på hojen bytta till nya fina utgåvor. Må belöningen visa sig strax...
Mer lärdomar:
Antikärvmedel för bultar mm finns det mycket tyckande om. Beroende på vem man frågar får man allehanda svar. Lysande! En av grabbarna på Sifvert kände igen vax, men rekommenderade skärolja. En annan där läste innantill på en burk av alupasta. På nätet finns oändliga rekommendationer. Rostfri bult på rostfri mutter är en (nästan) garanti för att de svetsar ihop sig med tiden.
Jag fann Chestertons monteringspasta 785 Ultra som verkar vara rätt grej! I och för sig har de också en 725 som verkar vara helrätt, men med nickel och en del annat hälsovådligt godis i innehållet är den modernare utgåvan 785 det bättre valet. Att jag fann en 200-gramstub hos en lokal firma är ju inte illa. Så, förbindningarna får framledes denna gucka på sig. Nu är det ju varken rymdraketer, militära storverk eller formel-1-bilar som är föremålen för guckan, dvs jag inbillar mig att det mesta i guckaväg kan förslå så det heter duga.
http://spangs.se/wp-content/uploads/2013/07/prod785.pdf
De nya engelska glidlagren (MotorWorks utgåva) till slutväxelinfästningen till svingen har anlänt. Ser ut att vara en bra konstruktion med avtagbar smörjnippel dessutom. Då Fredrik på MC-Proffsen vill vara upptagen med annat ett tag tänkte jag ge mig på lagerbytet själv. Det kan ju inte mer än gå åt fanders! Frågan är om kardanknuten i slutväxeln (den med splinsen som tittar ut) kan knackas loss på min K100 som så på många andra? Via ett spett modell mindre brutalt placerat bakom knutkorset och så knackar man till spettet för att lossa hela paketet? Eller är detta endast förbehållet vissa modeller/årsmodeller av enkelsvingen? Någon som vet?
Inge K. skrev:Som tidligere nevnt er det viktig å sette akselhalvdelene i sammen slik at leddene arbeider i fase.
Kapten Stofil skrev:Se denna tråd:
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=219&t=20516
Inge K. skrev:Det kan hende denne filmsnutten gjør problemstillingen enklere å forstå:
https://www.youtube.com/watch?v=DDmz0tibVGM
SuperMek skrev:Och så huvudfrågan om nu synkning är nödvändigt; Varför står det inte något om detta i verkstadshandböckerna, att "synkning inte nyttjas" hos proffsen som arbetar dagligen med detta eller hos tillverkarens sakkunniga representanter?
SuperMek skrev:Mycket bra film Inge, tack! Förklaringen är tydlig i sitt slutresultat, att vinkelhastigheterna varierar och utan knutarna i "synk" blir det fel vilket kan leda till vibrationer och sannolikt också större slitage på ingående delar.
En "masterspline" diskuterades med mina kontakter med de sakkunniga i branschen idag, att det fanns tidigare men inte längre i floran av kardanbaserade maskiner. Vilket ju måste vara väldigt obra då en kardanaxel inte kan sättas ihop fel, där vi istället idag uppenbarligen har bristande kunskap och möjlighet att sätta ihop grejerna rätt. Dags för en lite revolution i ämnet kanske?
Kapten Stofil skrev:På R100GS sitter den ju ihop "fel"???
Håkan skrev:Kapten Stofil skrev:På R100GS sitter den ju ihop "fel"???
Det säger du bara för att du har en K-modell...
Här ett exempel från K1300S.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=73
Kapten Stofil skrev:Håkan skrev:Kapten Stofil skrev:På R100GS sitter den ju ihop "fel"???
Det säger du bara för att du har en K-modell...
Här ett exempel från K1300S.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=73
Nej, utifrån teorin.
K1300S sitter ihop "rätt" enligt teorin.
SuperMek skrev:Det är ju då tusan att i en K100 hitta rätt då ingen anvisning alls finns i bakre änden av kardanaxeln om hur den främre delen är ställd för stunden! Att rota runt i blindo med en böjd metallpinne instoppad i röret känns inte riktigt som år 2015 (okejrå, år 1990, men det är skrutt ändå! )
Håkan skrev:Om dom (RealOEM, BMW?) använder en rit-nisse med samma kompetens som deras översättare...
Då skall man ta dom tecknade bilderna med en rejäl nypa salt.
Titta på den här bilden, det är bakhjulet från K100 1984. (En sådan MC har Kapten Stofil).
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=36&fg=31
Där står i texten:
01 HJUL AV GJUTJAERN SILVER BAK 2,75X17 1 36311451243 $927.47 +stomme
Jag är ganska säker på att Kaptenens bak hjul är tillverkat av gjuten aluminium, och inte alls av gjutjaern!
Håkan skrev:Går det verkligen inte att lysa in i kardantunneln och se hur knuten står i läge?
Mimmi skrev:EDIT: Det finns mycket som inte framgår i verkstadshandböcker, detta gäller inte enbart BMW. En verkstadshandbok är ingen lärobok. Många beskrivna arbeten förutsätter att man är kunnig inom yrket, behärskar och är kunnig i vanligt verkstadsarbete och vet hur man skall förfara med självklara saker, ett exempel är kardanaxel - kardanknutlinjering.
Mimmi skrev: De som arbetar på verkstäderna är ofta ointresserade, slarviga, samt saknar tyvärr ofta både den teoretiska bakgrund och det teoretiska kunnande (och häpnadsväckande ofta även praktisk erfarenhet av hur man hanterar olika maskinelement, lager exempelvis) som erfordras för att utföra ett förstklassigt arbete.
SuperMek skrev://
Här vore det trots all mycket önskvärt att viktiga mekaniska/praktiska moment ändå anges i någon form av anvisning, t.ex. kardanfasning, kanske i någon form av inforuta/varningstext eller annat för att förhindra rent tokiga utföranden som kan vara skadligt inte bara för fordonet, utan även kan vara en ren säkerhetsrisk.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst