Renovering av en K100RS 4v 1990.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-13/21:31

Smack sa det, och ut kom en kardanknut! :-)

IMG_1856.JPG


Hel och ren ser den ut. Knutkorsets lager ser förseglade ut, dvs inget man kan bättre på med extra smörjning när man ändå har plockat ut det. Splinsen mot slut/vinkelväxeln får sig lite Staburg-gucka innan hopmonteringen. Liksom splinsen mot kardanaxeln naturligtvis.

IMG_1857.JPG


Och här sitter den fula klumpen och väntar på grillafton i morgon afton då Chez Hollmann tar fram grillverktygen för lagerbyte. Det blir spännande... En 21 mm hylsa från insidan ser ut att vara modellen att använda, och en 36 mm hylsa från utsidan för att dra ut det gamla rullagret om det inte vill låta sig knackas ut efter uppvärmningen.

IMG_1858.JPG
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-13/21:50

SuperMek skrev:Idag fick jag (bl.a.) lära mig att sista glödlampan att byta på hojen, parkeringslyset fram, har samma typ av glödlampa som till blinkersindikeringen i instrumenthuset, en T8/4. Sagt och gjort, nu är alla 22 glödlamporna på hojen bytta till nya fina utgåvor. Må belöningen visa sig strax... :-)

Mer lärdomar:
Antikärvmedel för bultar mm finns det mycket tyckande om. Beroende på vem man frågar får man allehanda svar. Lysande! :-) En av grabbarna på Sifvert kände igen vax, men rekommenderade skärolja. En annan där läste innantill på en burk av alupasta. På nätet finns oändliga rekommendationer. Rostfri bult på rostfri mutter är en (nästan) garanti för att de svetsar ihop sig med tiden.

Jag fann Chestertons monteringspasta 785 Ultra som verkar vara rätt grej! I och för sig har de också en 725 som verkar vara helrätt, men med nickel och en del annat hälsovådligt godis i innehållet är den modernare utgåvan 785 det bättre valet. Att jag fann en 200-gramstub hos en lokal firma är ju inte illa. Så, förbindningarna får framledes denna gucka på sig. Nu är det ju varken rymdraketer, militära storverk eller formel-1-bilar som är föremålen för guckan, dvs jag inbillar mig att det mesta i guckaväg kan förslå så det heter duga.

http://spangs.se/wp-content/uploads/2013/07/prod785.pdf

De nya engelska glidlagren (MotorWorks utgåva) till slutväxelinfästningen till svingen har anlänt. Ser ut att vara en bra konstruktion med avtagbar smörjnippel dessutom. Då Fredrik på MC-Proffsen vill vara upptagen med annat ett tag tänkte jag ge mig på lagerbytet själv. Det kan ju inte mer än gå åt fanders! :-) Frågan är om kardanknuten i slutväxeln (den med splinsen som tittar ut) kan knackas loss på min K100 som så på många andra? Via ett spett modell mindre brutalt placerat bakom knutkorset och så knackar man till spettet för att lossa hela paketet? Eller är detta endast förbehållet vissa modeller/årsmodeller av enkelsvingen? Någon som vet?


Det antiskärvmedlet eller monteringspastan använder vi på raffinaderiet. Det fungerar väldigt bra.
Jag använder det på hjulbultar mm också hemma.
Det äldre med nickel är väl bättre, men miljötrams gör att de får ta bort bra grejer.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-13/21:56

Toppen Dennis! Då finns det någon som känner igen produkterna i alla fall! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-13/21:56

Det går säkert att hitta på något utan nickel som fungerar lika bra. Elektronikindustrin har gått över till att tvätta kretskort med biologiska medel istället för petroleumbaserade, och de biologiska fungerar bättre än de gamla giftiga.
Och jag vill gärna att mina barnbarnsbarn ska födas med ett huvud och två armar var... :?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-13/22:51

Angående Chesterton 725 og miljøbelastning, er det heller ikke meningen den skal finnes lett tilgjengelig
i ethvert kjøkkenskap....men bør vel dog benyttes med omhu.

Chesterton 725 (2).jpg
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-13/23:12

Det jag verkligen uppskattar med både 725:an och 785:an är att de är åtdragningsneutrala, dvs åtdragningsmomenten behöver inte räknas om vid användandet av dessa produkter! Vad jag förstår gäller det inte alla andra lager/smörjningsprodukter för att undvika diverse problem vid monteringen.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-13/23:48

Undrar om kopparpasta skulle ställa till det vid moment dragning?
Märkligt kan tyckas men vi använder väldigt lite moment dragning när vi drar flänsförband på raffet.
Det är ofta så dålig passform så det får användas brytspett och våld för att få dit grejer i rörledningar.
Det finns dock platser där inte ens 785 står emot temperatur ochans miljö alla gånger. Men oftast fungerar det bra.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-14/01:12

Hej!

Dennis, (och alla andra med för den delen).

Om Du läser igenom de artiklar jag skrivit om skruvar och skruvförband så framgår det vad som händer och vad som gäller beträffande momentdragning vid smorda skruvförband.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-14/10:49

Mimmi mitt svar angående supermeks inlägg angående den smörjan han nämnde och moment.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-14/23:54

Att knacka ut lager visade sig vara lättare än vad jag trodde. Grilla metallen bredvid lagret och sedan knacka lite fint med lämpligt stor hylsa på skaft och ut kom lagren. Vackert! Det röda i bilden nedan är en spegling av min tröja. Helt och rent och fint ser det ut i hålen som skall få nya fina glidlager i morgon. Dessa ligger nu i frysen för att gosa till sig, fast till ett nummer mindre...

img_1860.jpg


Chestertons 785:a visade sig vara vaselinaktig och nästan genomskinlig, till färg och konsistens. Snopen blev jag då jag hade inbillat mig att den skall vara grå-svart guckaaktig. Några nya fina bultar har smackats in med sörjan vilket bör medföra att bultarna a) sitter som de skall och b) går att plocka ut framledes vid behov, och då utan bekymmer.

Förresten, högglanspolerade rostfria påfyllningspluggar är nördigt vackert. Så det så! :-)

IMG_1863.JPG
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-15/00:12

Där är det inte 785 vi har på jobbet utan en annan.
Den är gråaktig.
Populärt slanguttryck på jobbet är gubbjuck. Lista ut det ni ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-15/00:23

Dennis, det står faktiskt "metallgrå" i faktabladet till 785:an! Jag får slå leverantören en pingel i morgon.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-15/00:40

Äsch, lösningen var enklare än så!
Om man nu inte var så förbenat klen i nyporna utan hulkade till lite och klämde till på tuben, så var det en grå/vit massa som dök upp! Den genomskinliga vaselinguckan var väl nån olja som hade spaltat loss. Så, loss med de nyinguckade bultarna och gucka om dem, denna gång med rätt grå/vit pastagucka! .-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-16/15:14

. .
Senast redigerad av SuperMek 2015-01-16/15:59, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-16/15:14

Inge K. skrev:Som tidligere nevnt er det viktig å sette akselhalvdelene i sammen slik at leddene arbeider i fase.


Jag har klurat kring detta med att kardanens två knutkors skall "vara i fas" utan att riktigt begripa ämnet! Att bilar har detta behov, där kardanaxeln består av flera delar/rör som är balanserade mot varandra, är riktigt. Där kan man inte byta en axeldel mot en annan, eller vända en axel 180 grader fel, för då går balanseringen åt fanders.

Men!

MC-kardaner är inte balanserade med vikter eller liknande, består inte av flera delar/rör samt, detta är viktigt, det finns ingen som helst text i ämnet i verkstadshandböckerna, vare sig BMW:s egen eller t.ex. Haynes. Idag tog jag ett snack med dels MC-Proffsen i Hägersten som berättar att de inte "synkar några kardaner", de har plockat isär och ihop ett antal slutväxlar och kardaner genom åren, samt dels Dan Tammi på BMW som heller inte har någon uppgift om att det skall synkas några kardanaxlar.

Så, frågan är a) är detta en internetskröna som har vuxit till sig och/eller b) finns det fog för denna synkning, och i så fall var finns den beskriven i form av fakta? Är det någon som har upplevt en vibrerande kardanaxel som sedan har kunnat rättas till genom att "synka karndanknutarna " mot varandra? BMW:s kardan består av utgående axel ut ur växellådan till ett knutkors, en stel kardanaxel, och ett nytt knutkors innan slutväxeln/vinkelväxeln via ett par splines. Knutkorsen är "balanserade" från start. Kardanröret/axeln också. Jag vill hävda att det inte spelar någon roll hur dessa delar sätts ihop avsende ingående vinklar mot varandra.

Någon som har en annan åsikt?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-16/15:29

Det har inte med vikt att göra, utan att axeln på utgående sidan av en vinklad polhemsknut inte roterar med konstant vinkelhastighet. Vinkelhastigheten varierar under varvet, och tanken med att orientera knutarna så som i Mimmis teckning är såvitt jag förstår att den ena knutens variation i vinkelhastighet kompenseras av den andras, under förutsättning att båda är vinklade lika mycket fast åt olika håll. Knuten på slutväxelsidan är ju "vänd åt andra hållet". Det är därför som en korrekt installation förutsätter att växellådans utgående axel är parallell med slutväxelns ingående axeln. Då kommer knutarna att kompensera varandra korrekt i normalläget och i stor utsträckning även då bakaxeln fjädrar.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-16/15:54

Tackar!

Jag förstår precis vad du menar, att kardanaxeln har varierande vinkelhastighet över ett varv om 360 grader, men att ingående och utgående kardanknutar, om rätt monterade (i fas) balanserar mot varandra och ger jämn vinkelhastighet över varvet.

Men är det verkligen så, att axeln har varierande vinkelhastighet på det varv den roterar om motor och slutväxel inte ligger i rak linje efter varandra utan parallellt? Att kardanaxeln I så fall "slår" mot kardanknutarnas lager flera gånger för varje varv axeln snurrar?

Jag är en på tok för dålig mekaniker, men vill leva i en tro att samtliga ingående delar i en kardanaxel, inklusive alla kardanknutar, har alla exakt samma vinkelhastighet! Det finns inga skillnader alls att ta hänsyn till här. Tänker jag fel? Jag vill påstå att ingående vinkel i längsled i en kardan mot knutarna är lika på bägge sidor om knutkorset, sålunda finns det inga skillnader i vinkelhastighet mellan delarna.

Och så huvudfrågan om nu synkning är nödvändigt; Varför står det inte något om detta i verkstadshandböckerna, att "synkning inte nyttjas" hos proffsen som arbetar dagligen med detta eller hos tillverkarens sakkunniga representanter?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-16/16:01

Jo, själva kardanaxelns hastighet varierar under varvet. Här har du en matematisk förklaring (som jag inte orkat igenom än ;) ) :

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_joint#Equation_of_motion
Senast redigerad av Kapten Stofil 2015-01-16/16:08, redigerad totalt 1 gång.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-16/16:06

Det kan hende denne filmsnutten gjør problemstillingen enklere å forstå:

https://www.youtube.com/watch?v=DDmz0tibVGM


For å strekke vinterpusselet litt langt ut kan du jo bytte ut leddene mot den typen som benyttes på biler :roll:
mellom kardang og drivhjul da disse opererer med samme hastighet, da slipper du problemet med fasing.
....søk cv joint, constant velocity joint.
Senast redigerad av Inge K. 2015-01-16/16:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-16/16:17

Inge K. skrev:Det kan hende denne filmsnutten gjør problemstillingen enklere å forstå:

https://www.youtube.com/watch?v=DDmz0tibVGM


Bra video :)

SuperMek skrev:Och så huvudfrågan om nu synkning är nödvändigt; Varför står det inte något om detta i verkstadshandböckerna, att "synkning inte nyttjas" hos proffsen som arbetar dagligen med detta eller hos tillverkarens sakkunniga representanter?

Mycket bra fråga.
1) De gör det omedvetet, så att det blir rätt ändå?
2) De är omedvetet okunniga?
3) De gillar när det vibrerar i rumpan och tror att alla kunder gör det?
4) Effekten är ganska liten i praktiskt bruk och det är bara petimetrar som vi som gnäller?
5) De ser en chans att få mer jobb/få sälja nya delar när kunden klagar på vibrationer?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-16/16:29

På sådanne konstruksjoner hvor aksler skal monteres i en bestemt stilling ift. hverandre blir det ofte benyttet
en såkalt masterspline som skiller seg fra de øvrige sporene, således er det kun mulig å sette akslene sammen
i en bestemt stilling ift. hverandre.

Dette burde BMW ha benyttet seg av, men da øker jo produksjonskostnadene :mrgreen: .
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-16/16:45

Mycket bra film Inge, tack! Förklaringen är tydlig i sitt slutresultat, att vinkelhastigheterna varierar och utan knutarna i "synk" blir det fel vilket kan leda till vibrationer och sannolikt också större slitage på ingående delar.

En "masterspline" diskuterades med mina kontakter med de sakkunniga i branschen idag, att det fanns tidigare men inte längre i floran av kardanbaserade maskiner. Vilket ju måste vara väldigt obra då en kardanaxel inte kan sättas ihop fel, där vi istället idag uppenbarligen har bristande kunskap och möjlighet att sätta ihop grejerna rätt. Dags för en lite revolution i ämnet kanske? :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Håkan » 2015-01-16/17:13

SuperMek skrev:Mycket bra film Inge, tack! Förklaringen är tydlig i sitt slutresultat, att vinkelhastigheterna varierar och utan knutarna i "synk" blir det fel vilket kan leda till vibrationer och sannolikt också större slitage på ingående delar.

En "masterspline" diskuterades med mina kontakter med de sakkunniga i branschen idag, att det fanns tidigare men inte längre i floran av kardanbaserade maskiner. Vilket ju måste vara väldigt obra då en kardanaxel inte kan sättas ihop fel, där vi istället idag uppenbarligen har bristande kunskap och möjlighet att sätta ihop grejerna rätt. Dags för en lite revolution i ämnet kanske? :-)

Det här problemet har försvunnit på den senaste generationen av kardanaxlar på BMW MC.
Från och med 2004, i den baksvingskonstruktion där momentstaget ligger ovanför kardanaxeln, är kardanaxeldelen mellan knutkorsen fast. Längdförskjutningen vid fjädring sker vid slutväxeln.

Även före 2004 hade BMW olika konstruktiva lösningar på kardanaxeln. Jag sett en tidigare variant med fast axel mellan knutarna...

Jämför dessa båda, K1, K100RS 16V respektive R100GS.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=73
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=73
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-16/17:43

På R100GS sitter den ju ihop "fel"??? :?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Håkan » 2015-01-16/18:21

Kapten Stofil skrev:På R100GS sitter den ju ihop "fel"??? :?

Det säger du bara för att du har en K-modell... :roll:

Här ett exempel från K1300S.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=73
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-16/18:31

Håkan skrev:
Kapten Stofil skrev:På R100GS sitter den ju ihop "fel"??? :?

Det säger du bara för att du har en K-modell... :roll:

Här ett exempel från K1300S.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=73

Nej, utifrån teorin.

K1300S sitter ihop "rätt" enligt teorin.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Håkan » 2015-01-16/18:38

Kapten Stofil skrev:
Håkan skrev:
Kapten Stofil skrev:På R100GS sitter den ju ihop "fel"??? :?

Det säger du bara för att du har en K-modell... :roll:

Här ett exempel från K1300S.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=73

Nej, utifrån teorin.

K1300S sitter ihop "rätt" enligt teorin.

OK, jag förstår.
Bilderna i RealOEM (kan vara BMW´s egna) är ritade. Vet inte hur bra tekniker rit-nissen är... (eller heter han Fritz).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-16/18:40

Bra grabbar!

Fast, R100GS-bilden visar väl fel utförande av hur det skall se ut enligt (min) nu nyvunna teori? Dvs 90 grader fel?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-16/18:44

Enligt denna video (lite trälig, men ändå) får felet i denna spec endast vara +/- 3 grader, dvs det är väl ett splines-hack, som får diffa.

https://www.youtube.com/watch?v=dt69zYAcXME

Det är ju då tusan att i en K100 hitta rätt då ingen anvisning alls finns i bakre änden av kardanaxeln om hur den främre delen är ställd för stunden! Att rota runt i blindo med en böjd metallpinne instoppad i röret känns inte riktigt som år 2015 (okejrå, år 1990, men det är skrutt ändå! :-) )
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Håkan » 2015-01-16/19:20

Om dom (RealOEM, BMW?) använder en rit-nisse med samma kompetens som deras översättare...
Då skall man ta dom tecknade bilderna med en rejäl nypa salt.

Titta på den här bilden, det är bakhjulet från K100 1984. (En sådan MC har Kapten Stofil). ;)
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=36&fg=31

Där står i texten:
01 HJUL AV GJUTJAERN SILVER BAK 2,75X17 1 36311451243 $927.47 +stomme

Jag är ganska säker på att Kaptenens bakhjul är tillverkat av gjuten aluminium, och inte alls av gjutjaern! :o
Senast redigerad av Håkan 2015-01-17/15:26, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Håkan » 2015-01-16/19:23

SuperMek skrev:Det är ju då tusan att i en K100 hitta rätt då ingen anvisning alls finns i bakre änden av kardanaxeln om hur den främre delen är ställd för stunden! Att rota runt i blindo med en böjd metallpinne instoppad i röret känns inte riktigt som år 2015 (okejrå, år 1990, men det är skrutt ändå! :-) )

Går det verkligen inte att lysa in i kardantunneln och se hur knuten står i läge?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-16/19:32

Håkan skrev:Om dom (RealOEM, BMW?) använder en rit-nisse med samma kompetens som deras översättare...
Då skall man ta dom tecknade bilderna med en rejäl nypa salt.

Titta på den här bilden, det är bakhjulet från K100 1984. (En sådan MC har Kapten Stofil). ;)
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=36&fg=31

Där står i texten:
01 HJUL AV GJUTJAERN SILVER BAK 2,75X17 1 36311451243 $927.47 +stomme

Jag är ganska säker på att Kaptenens bak hjul är tillverkat av gjuten aluminium, och inte alls av gjutjaern! :o


Inte är det gjutjärn... Någon lättmetall helt klart! Säkert någon aluminiumlegering. Sant, bilderna känns ofta inte helt hundra när man jämför med verkligheten.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-16/20:11

Håkan skrev:Går det verkligen inte att lysa in i kardantunneln och se hur knuten står i läge?

Bra Håkan, tackar!
Ibland behöver man en spark där bak så man slutar sitta och jiddra och går till handling istället! :-)
Jag har tidigare rotat runt med en liten spegel på teleskopskaft i röret, bara för att upptäcka att spegeln inte går att vinkla något så man ser knutkorset. Då har jag fipplat i ovankant av röret. Nu hämtade jag en liten lysdiodslampa på skaft den också, och ser ju att det finns hur mycket utrymme som helst till vänster där svingen svänger av. Det är ju rena eko-grottan därinne! :-)

Sagt och gjort, in med lampa och spegel i röret och till vänster och se vilken fin vy man får. Jalla vad klockrent! :-)

IMG_1865.JPG


IMG_1866.JPG


IMG_1867.JPG


Kardanen liggen nästan helt horisontellt i sin knutkorsinfästning, dvs lilldelen som jag nu knuffade på nedersta bilden in landar helt rätt. Så enkelt! I morgon skruvas slutväxelklumpen på plats. Nya fina glidlager har den fått (tack Mimmi för tipset!), en ny bälg väntar och allt guckas in i Staburag-smeten innan locket sätts på.

Jag är banne mig skyldig er alla valfritt en pilsner eller hamburgare när vi ses! Öland i slutet av maj kanske?
Senast redigerad av SuperMek 2015-01-16/20:20, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-16/20:14

HEH, just det. Lillstumpen ligger ju 90 grader fel i sista bilden!!! :-) Att man aldrig kan lära sig! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Inge K. » 2015-01-16/21:02

Nja, det er nok ikke fullt så enkelt......som tidligere nevnt er det viktig å få den bakre låseringen
ordentlig på plass på pinjong-akselen....hvis ikke får det bakre leddet en relativt kort levetid.

Når du har leddene i korrekt posisjon ift. hverandre markerer du akselens posisjon ift. til det bakre leddet.
Deretter monterer du det bakre leddet på pinjong akselen og monterer sluttgiret og det bakerste leddet
som en enhet og bruker markeringen for å få leddet i riktig posisjon ift. den framre delen av drivakselen.

Ved å sette på sluttgiret på svingarmen med det bakre leddet montert på den framre delen av drivakselen har
du ingen kontroll på om den bakre låseringen har kommet ordentlig i lås på pinjong akselen.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-16/21:32

Inga bekymmer Inge!

Den tredje bilden ovan är inte hur jag kommer att montera bakre knutkorset! Det är bara ett exempel, en test. Det bakre knutkorset med dess splines monteras först fast på slutväxeln, därefter på kardanaxeln, dvs i rätt tur och ordning.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-17/00:19

Hej!

Det efterfrågades om någon märkt skillnad om kardanknutarna inte är rätt linjerade gentemot om de är det, och jag kan svara ett obetingat JA på den frågan!

Jag hade i några år en R1150GS, "Gullan" (som jag för övrigt aldrig trivdes med) och när jag bytte paraleverlagren upptäckte jag att knutarna inte var i rätt inbördes förhållande till varann. Vid återmontage gjorde jag naturligtvis det hela på rätt sätt, och jag märkte en tydlig skillnad. Det är svårt att med ord beskriva det hela, inte för att den innan vibrerat värre än vad en sådan maskin gemenligen gör, men efteråt fick den en mjukare, rundare, gång, lite mindre mekanisk utan mer harmonisk.

Att inte detta sker rent generellt på verkstäder, utan att förhållandet till och med ofta är okänt, visar på flera saker. De som arbetar på verkstäderna är ofta ointresserade, slarviga, samt saknar tyvärr ofta både den teoretiska bakgrund och det teoretiska kunnande (och häpnadsväckande ofta även praktisk erfarenhet av hur man hanterar olika maskinelement, lager exempelvis) som erfordras för att utföra ett förstklassigt arbete. Vilket i och för sig inte är någon nyhet...
Än värre är att dessa människor oftast inte accepterar att en viss sak av olika anledningar skall utföras på ett visst sätt, utan i stället ofta blir mer eller mindre uppbragta och inte tål att någon ifrågasätter deras "kunnande", utan säger emot och fortsätter att hävda att de felaktiga metoder som används är rätt.

Slutligen; ETK kan man INTE använda för att se hur saker och ting sitter ihop, delarna är inte alltid utritade i rätt förhållande till varann.

EDIT: Det finns mycket som inte framgår i verkstadshandböcker, detta gäller inte enbart BMW. En verkstadshandbok är ingen lärobok. Många beskrivna arbeten förutsätter att man är kunnig inom yrket, behärskar och är kunnig i vanligt verkstadsarbete och vet hur man skall förfara med självklara saker, ett exempel är kardanaxel - kardanknutlinjering.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-17/08:52

Mimmi skrev:EDIT: Det finns mycket som inte framgår i verkstadshandböcker, detta gäller inte enbart BMW. En verkstadshandbok är ingen lärobok. Många beskrivna arbeten förutsätter att man är kunnig inom yrket, behärskar och är kunnig i vanligt verkstadsarbete och vet hur man skall förfara med självklara saker, ett exempel är kardanaxel - kardanknutlinjering.

Tack Mimmi!
Det är viktiga rader du skriver! Efter att ha läst både BMW:s verkstadshandbok för olika mc-modeller, och även Haynes utgåva, uppfattar jag BMW:s anvisningar som absolut förutsätta grundläggande mekaniska kunskaper hos utövaren för genomförande av momenten. Anvisningarna är genomgående en instruktion om VAD som skall göras, inte HUR det skall göras, vilket är viktigt att förstå. Haynes går ett litet steg längre och förklarar HUR vissa arbetsmoment skall utföras, men det är mycket kvar innan boken kan anses vara "für alle"!

Här vore det trots all mycket önskvärt att viktiga mekaniska/praktiska moment ändå anges i någon form av anvisning, t.ex. kardanfasning, kanske i någon form av inforuta/varningstext eller annat för att förhindra rent tokiga utföranden som kan vara skadligt inte bara för fordonet, utan även kan vara en ren säkerhetsrisk.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Håkan » 2015-01-17/10:30

Mimmi skrev: De som arbetar på verkstäderna är ofta ointresserade, slarviga, samt saknar tyvärr ofta både den teoretiska bakgrund och det teoretiska kunnande (och häpnadsväckande ofta även praktisk erfarenhet av hur man hanterar olika maskinelement, lager exempelvis) som erfordras för att utföra ett förstklassigt arbete.

Det här kan jag (tyvärr) verkligen skriva under på. :(
Därför gör jag alla förekommande arbeten med mina 4 BMW MC själv. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Mimmi » 2015-01-17/22:04

SuperMek skrev://
Här vore det trots all mycket önskvärt att viktiga mekaniska/praktiska moment ändå anges i någon form av anvisning, t.ex. kardanfasning, kanske i någon form av inforuta/varningstext eller annat för att förhindra rent tokiga utföranden som kan vara skadligt inte bara för fordonet, utan även kan vara en ren säkerhetsrisk.



Hej!


Christan, roligt att Du tycker att det är viktigt och bra det jag skriver. Det är alltid min ambition, annars kunde jag låta bli att skriva något alls.

Håkan, visst är det tråkigt att det förhåller sig så, yrkesstoltheten tycks till allra största delen ha försvunnit från verkstäderna. Observera att jag skriver "till allra största delen", för undantag finnes!

Åtminstone i vissa Haynesböcker finns svårighetsgraden angiven med olika antal skruvnycklar, en för enkla arbeten och upp till fyra eller fem för arbeten som erfordrar såväl kunskap, erfarenhet samt en ordentlig verktygsuppsättning för att kunna utföra de olika arbeten som beskrivs. Det är sedan upp till var och en att bedöma om vederbörande är kompetent nog att utföra respektive arbete.
Min åsikt är att amatörer ofta ger sig på för kvalificerade arbeten, så jag anser att det inte skall beskrivas för mycket i böckerna. Min tro är att om så vore skulle glada amatörer, "glada förstör det självare" ge sig på ännu mer som de inte kan och behärskar.

Jag skall ge ett exempel på vad jag menar är sådant man skall kunna innan man ger sig in på djupet, och som är så självklart för en kompetent mekaniker att det inte skall stå i en verkstadshandbok. Motsvarande gäller för många arbeten.

Ibland står det i en verkstadshandbok om dålig kompression att en orsak kan vara otäta ventiler. Att åtgärda detta är inget för en amatör, det gäller att veta och kunna utföra en topplocksrenovering korrekt, jag har alltför ofta hört och sett hur en amatör angriper detta, och det brukar oftast vara genom att slipa in ventilerna med pasta! Men detta moment är enbart den avslutande delen av de arbeten som man gör när man gör det ordentligt!
Vilka moment ingår då undrar säkert någon? Jo det är enligt följande:
Först rengöres ventilstyrningarna invändigt, därefter kontrolleras de för slitage, och om de faller utanför toleranserna byter man dessa mot nya.
Ventilsätena fräses först till rätt form, ofta med hjälp av tre fräsar med olika vinkel, det gäller dessutom att få rätt bredd på själva tätningsytan. Sedan skall ventilen kontrolleras för krokighet samt slitage på ventilskaftet, ventiltallriken skall kontrolleras avseende eventuella skador. Om ventilen efter denna kontroll visar sig vara godkänd skall den slipas i en ventilslipmaskin, där gäller det att hålla reda på vinkeln för tätningsytan samt dennas bredd och tjockleken på ventiltallrikens kant utanför tätningsytan, ofta måste kanten slipas för att erhållarätt tjocklek på ventiltallrikens kant.

( Att detta är så viktigt beror på att en för tunn kant blir glödande och på grund av detta dels kan orsaka okontrollerade tändningar samt att den dessutom blir skör och kan gå sönder)

Ventilskaftets ända skall också köras i ventilslipmaskinen, detta för att säkerställa dess vinkelräthet mot skaftet samt att skaftets kant inte har några grader som kan orsaka att ventilknasterna inte vill gå över skaftet som de skall.

Efter detta skall ventilerna slipas in mot sina säten med slippasta, detta för att säkerställa en perfekt tätning. När inslipningen pågår använder man hörseln för att bedöma när ny pasta skall tillföras, eller att den befintliga skall strykas ut igen. När det är färdigt avgör man till en början med en visuell kontroll, när man är van så ser man på ytorna när det är bra. När man anser det färdigt rengöres allt noga, ventilen monteras, självklart med nya ventiltätningar, topplocket vänds upp och ned (jag förutsätter att det handlar om en toppventilerad motor) och förbränningsrummet fylls med sprit eller bensin. Fuktar det inte på baksidan av ventilen är det tätt, om det fuktar är det bara att fortsätta inslipningen.

Detta var bara i korta drag, det finns massvis jag kan skriva om i samband med detta, det är många handgrepp ,moment samt viktiga anvisningar jag utelämnat.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-19/17:44

Tack Mimmi! Kunskap är värdefullt och att du delar med dig av din till kamraterna här är mycket uppskattat. Inget tal om den saken!
Haynes skiftnycklar eller vad det är är en god vägledning om arbetsuppgiftens beskaffenhet. Själv begränsar jag mig till max 3 skiftnycklar vilket rimligen bör vara väl nog för mig. Att slipa in ventiler kan jag glömma helt! :-) Arbetsuppgifterna jag ger mig på kan väl enklast beskrivas som utbyte av trasiga eller slitna delar i syfte att få till en bättre helhet. Delarna sitter också utanför motorn, dvs den öppnas inte upp för fipplandet jag håller på med. Eller, jo, jag ska gänga om ett av skruvhålen till ventilkåpan på topplocket! :-)

Vad jag avser med bättre beskrivningar som vore önskvärda vore i verkstadshandböckerna är åtminstone en varning för särskilda arbetsmoment som inte får missas i en uppgift. Som nämnda kardansknutssynkning som inte omnämns alls. Det handlar inte om att få en verkstadsutbildning på köpet, utan en enkel rad om varning för mer avancerade uppgifter där särkilt moment måste inkluderas.

Nåväl.

Dagens lärande är två till antalet:

1: Ska man plocka av framhjulet på en K100RS 16v måste all bromsvätska i frambromsen tömmas ut. Kul. Jag hade ju bytt vätskan alldeles nyligen till en ny och fin, som nu åker ut i sumpen! :-) Det är så att banjobulten till bromsoken är i vägen vid avmonteringen av bromsoken, dvs de skall bort för att kunna lyfta av oken från bromsskivan. Allt enligt verkstadshandboken (och jo, jag har provat att plocka av oken utan att montera av banjobulten. Det GÅR inte! :-) )

2: De nya glidlagren i slutväxelns infästning på kardanröret har spörsmål kring sig. Se bilder nedan. Högersidans gängade tapp är något kort i rocken, varvid kontermuttern bara nyttjar halva antalet gängor vilket för mig är helfel. Jag har skrivit till MotorWorks om detaljen med de har valt att inte svara (än i alla fall). Det ska bli spännande att få se vilken lösning som kan fås till här.

IMG_1870.JPG


IMG_1871.JPG


Tillägg:
Jag har på bilderna bara provmonterat delarna. Allt är åtdraget för hand utan hjälp av verktyg, och ingen insmörjning av delarna har gjorts här heller. I övrigt har monteringsanvisningarna följts.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav neutral » 2015-01-19/18:20

Måste du verkligen ta av oken för att ta av framhjulet? Går det inte att ta av framskärmen, dra hjulet framåt så oken lossnar och sedan vrida oken/gaffelbenen åt sidan så man kan loss hjulet hela vägen?
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Håkan » 2015-01-19/18:47

Hej Christian.
Angående framhjulet, så tror jag på Peters förslag. Plocka loss så mycket så att gaffelbenen går att vrida.

Fast när jag tänker efter så skulle jag nog välja att byta ut bromsledningarna mot en variant på banjobult där bromsoken kan demonteras utan en massa gidder.

Angående bulten till paralever-lagringen. Om inget svar med en lösning kommer från MotorWorks. Då skulle jag välja att lägga en distansbricka inne mot lagret, tjocklek väljs så att bulten hamnar något längre ut och hela låsmuttern kommer utnyttjas. Helst då en härdad och slipad bricka med passande innerdiameter.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-19/20:25

Hej grabbar! Tack för tipsen!
Kruxet med en K100RS 16v är att bromsskivorna har vuxit ett nummer och blivit så stora att avståndet mellan bromsoket (banjobulten där) och fälgen på hjulet är ca 5-6 mm endast! Det går inte att ta av oket mindre än att banjobulten plockas av först, där den har bara en halv millimeter spelrum tillgodo för att kunna skruvas av.
Härliga marginaler! :-)
Även med banjobulten bortplockad är det ändå ett rekorderligt trixande för att få loss oket. Mina belägg är halvslitna vilket ger lite mer spelutrymme. Med nya belägg är det trixande i den högre skolan som skall till...

Så, ska hjulet av skall oken väck först men allra först ryker banjobulten och då innan dess bromsvätskan!

Förresten så har jag setat i garaget ett par timmar och svurit över den som har skruvat dit bromsskivorna fram sist. Deformerade bultar har återanvänts (lämpligen skall spöstraff tilldelas den meken!) vilket syns tydligt att han/hon/den/de har haft problem att få loss bultarna tidigare, vilket inte har hindrat vederbörande att återanvända de defekta bultarna. Jalla! Fram med den niosvansade!

8 av 12 bultar fick jag loss ganska omgående. Av de återstående 4 har jag nu fått av 3 genom att såga/fila upp ett spår i dem och medelst ett sågblad (!), en hovtång (!) och ett spärrskaft som hävarm (!) fått loss dem. Vad gör man inte i brist på en svinpitt? Den fjärde bulten ligger strax risigt till! 12 nya fina rostfria bultar ligger och väntar. De betingar en tia styck. Hur i hela friden kan någon då återanvända defekta bultar. Det övergår mitt förstånd...

Varför skivorna åker av?

Jo, utöver att nya däck skall monteras, ska fälgarna få sig en skönhetsbehandling i någon ny fin mellangrå kulör! :-)
Senast redigerad av SuperMek 2015-01-19/20:30, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-19/20:28

Håkan, jag är inne på din idé med en bricka eller liknande i botten av respektive glidlager. Dock avvaktar jag MotorWorks kommentar i frågan först, så får vi se vad de har att säga. En påminnelse har skickats till dem idag.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Håkan » 2015-01-19/20:55

Aha, Christian det är så det ligger till med framhjulet.
Men istället för att lossa banjobulten, så kan du lossa skivorna från hjulet först medans hjulet är kvar i framgaffeln. Då får du bort alltihopa utan att tappa ur någon bromsvätska.
Det är kanske därför bultarna för skivorna är så pass slitna, dom har skruvats i och ur varje gång hjulet skall av.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Roger Gross » 2015-01-19/21:12

Vår supermek skriver: "Även med banjobulten bortplockad är det ändå ett rekorderligt trixande för att få loss oket. Mina belägg är halvslitna vilket ger lite mer spelutrymme. Med nya belägg är det trixande i den högre skolan som skall till..."

Går det att ta bort/sätta dit bromsbeläggen med oken på plats och härigenom få mera handlingsutrymme!?
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav SuperMek » 2015-01-19/21:43

Kanoners grabbar, tack för tipsen!
Håkan, skivbromsplockandet kanske kan gå, men jag är lite skeptisk då det är supertajt överallt. Utrymmet mellan skiva och gaffelben är bara några millimeter. Skivbultarna går fria med en 3-4 mm endast, och skivorna sitter försänkta bakom några klackar i hjulet. Men skam den som ger sig, jag kollar vid återmonteringen.

Roger, samma sak med bromsbeläggen! De sitter på en enda styrpinne som hålls på plats av en saxpinne endast. Går den att komma åt med oken monterade OCH att pinnen går att knacka ur skulle ju detta kunna vara en väg framåt! Så här säger verkstadshandboken om byte av bromsbelägg:

When removlng:
Only detach the brake caliper. Do not loosen the brake IIne.


Men samtidigt, om det nu ska vara så här "enkelt", varför har BMW själva inte kommit på detta utan hävdar bromsvätsketömning för losstagning av framhjul?
Det ligger en hund begraven här! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-20/11:25

Har du stålomspunna slangar?
Annars kan du klämma med en tång, då sliper du iaf tappa ur all olja först

Annars finns det slangar som används inom racing där det sitter ngn form av ventiler så man snabbt skall kunna byta hjul etc utan att behöva lufta emellan.
Detta är vanligt inom endurance racing oxå.
slangarna bara snäpps loss från oken och sedan sätts tillbaks med ett klick utan läkage av bromsvätska. Allt är kvar.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Avvaf*n, rätt bok är bra att ha!

Inläggav Anders Nedemark » 2015-01-20/11:56

SuperMek...... kan du inte backa upp hojen på ditt lyftbord? Därefter plocka bort luckan i bordet och släppa ner framhjulet i hålet. Då kan kanske oken sitta kvar på gaffeln.
Bara en tanke.....
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst