Angående smörjning etc

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Angående smörjning etc

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-18/16:29

Kolla på länken och säg vad ni säger...
Inte minst Mimmi

Jag är iaf imponerad och sugen på att få leka med sådan maskiner dessutom

http://www.kalle-i-sellnas.se/film1.html
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Angående smörjning etc

Inläggav Mimmi » 2015-01-18/17:57

Hej!

Efter vad jag kunde se så deformerade han gängorna utanför muttern, således var skruvens gängor oskadda längst ned när han drog åt igen. Min erfarenhet är att skadade gängor faktiskt oftare än man tror går att använda åtminstone någon gång utan reparation, om det är ett nödläge.
Men intressant, jag skall vid tillfälle testa själv, dels torrt och dels med de preparat jag har till hands.

Stora maskiner är jättekul att använda och köra. Vi hade en del maskiner av den typen på ett sågverk jag arbetade på för länge sedan, även en RB lingrävare. Det fanns faktiskt till och med en liknande Garret stamlunnare som den som kördes på filmen. Däremot är de inte roliga när de havererar ute i naturen och skall repareras i sådana gyttjediken som de körde i på filmen :x . "Been there, done that... ;)

Men det är snart fyrtio år sedan jag arbetade där, så många av de maskiner som var med i filmen var inte ens tillverkade då. Men många av de maskiner vi hade var gamla redan då. Den äldsta maskinen vi hade var en till timmertruck ombyggd Volvo "Rundnos" L24 1950 -med dieselmotor, en VDC. Ägaren, titulerad sågverksdisponent, var ekonomisk av sig kan man säga. Om man vill vara snäll, och det vill jag vara.
Senast redigerad av Mimmi 2015-01-18/19:22, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Angående smörjning etc

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-18/19:19

Intressant också med dieseltillsatsen
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst