Lossa bromsskivor vid rengöring. Lätt eller svårt ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lossa bromsskivor vid rengöring. Lätt eller svårt ?

Inläggav Djabag » 2015-02-12/18:55

Jag håller på med lite rengöring inför säsongen och har nu kommit till framhjulet som är avplockat.
Om jag kunde plocka bort den ena bromsskivan skulle jobbet gå så mycket enklare då det är väldigt trångt att komma åt ekrarna på min K1300GT. Förutom rätt åtdragningsmoment för bultarna hur är det med locktite, måste man köpa nya bultar eller går dessa att göra rent och återanvända? Vad mer att tänka på ?
R1200 GS Triple Black -16
Yamaha XT600E -90
Lynx Commander 600R E-tec -20
Djabag
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2014-07-19/17:24

Re: Lossa bromsskivor vid rengöring. Lätt eller svårt ?

Inläggav Roger Gross » 2015-02-12/19:32

Djabag skrev:Jag håller på med lite rengöring inför säsongen och har nu kommit till framhjulet som är avplockat.
Om jag kunde plocka bort den ena bromsskivan skulle jobbet gå så mycket enklare då det är väldigt trångt att komma åt ekrarna på min K1300GT. Förutom rätt åtdragningsmoment för bultarna hur är det med locktite, måste man köpa nya bultar eller går dessa att göra rent och återanvända? Vad mer att tänka på ?

Hej Djabag!
BMW anger att skruvarna ska bytas. Gänggången i fälgen ska inför återmontering rensas med gängtapp.
För att inte riskera att gängan tar skada när skruvarna lossas rekommenderas att skruvarna värms för att mjukgöra gänglåsningen. ("Loctite")
Visst är det lite pilligt att göra rent fälgen mellan skivorna, men jag skulle inte av rengöringsskäl demonterat skivorna. En havererad gänga kan bli dyrt...
//Roger
D14
PS Använd en lämplig pensel vid rengöringen. Pass upp så du inte får in vatten i navet/hjullagren när stickaxeln är bortplockad och inte tätar.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Lossa bromsskivor vid rengöring. Lätt eller svårt ?

Inläggav Fredric Fredricson » 2015-02-12/22:36

Djabag skrev:Jag håller på med lite rengöring inför säsongen och har nu kommit till framhjulet som är avplockat.
Om jag kunde plocka bort den ena bromsskivan skulle jobbet gå så mycket enklare då det är väldigt trångt att komma åt ekrarna på min K1300GT. Förutom rätt åtdragningsmoment för bultarna hur är det med locktite, måste man köpa nya bultar eller går dessa att göra rent och återanvända? Vad mer att tänka på ?

Jag har lossat skivorna ett par gånger (oftast för att byta skruvar). I sig inte så svårt men rätt moment och gänglåsning är naturligtvis viktigt.
Jag vet inte om jag skulle ta bort skivorna "bara" för att göra rent, dock. Gängorna i fälgen skall rensas och tvättas så det är en del pyssel.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Lossa bromsskivor vid rengöring. Lätt eller svårt ?

Inläggav Djabag » 2015-02-12/23:00

Tack för svar!

Nu blev valet ganska enkelt. De får sitta kvar, alldeles för mycket jobb att ta bort.
R1200 GS Triple Black -16
Yamaha XT600E -90
Lynx Commander 600R E-tec -20
Djabag
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2014-07-19/17:24

Re: Lossa bromsskivor vid rengöring. Lätt eller svårt ?

Inläggav Kovlingen » 2015-02-12/23:12

Lite Pimp är också Pimp :)
Jag brukar putsa kanterna på bromsskivorna . ;)
Ekerfälgar är snyggt men det är nog med jobb att försöka hålla gjutna färgar rena .
En R1200R med ekerfälgar vore ju godis men i slutet är ju bara förpackningen kvar :(
Tar längre tid att fusktvätta en MC än att fintvätta en hel bil . Jädra pyssel :shock:

/ Fattig-Lappen :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron