Chassinnovatör - tandemtwin

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Chassinnovatör - tandemtwin

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-02-14/16:50

Man lär sig något nytt varje dag. Jag trodde, att jag kände till "alla" motorkonfigurationer inom motorcykelvärlden - men hade missat tandemtwinnen. På detta råddes bot idag under läsning av svenska Classic Bikes senaste nummer. Där finns en fin artikel om spanjoren Antonio Cobas, som bland mycket annat skapade den moderna motorcykelramen - deltaboxramen.
1982 deltog hans team i 250-VM med en egendesignad hoj, framdriven av en Rotax tandemtwin; alltså två cylindrar längs med ramen - med var sin tvärställd vevaxel, om man så vill "en halv square four". Fördelen på en tvåtaktare är given; en mycket smal konstruktion. Även Kawasaki använde konfigurationen i roadracing.

Cobas byggde också på Ducatimotorer (likaså slanka konstruktioner) men även med tvärställd Suzuki 1000-kubikare. Hans mest originella maskin var måhända "The Shaver" - med BMW:s K 1000-motor (Finns den benämningen, eller har skribenten snubblat?), komplett med bibehållen drivlina. På bilderna ser den milt uttryckt mäktig ut!

Cobas var enligt artikeln pionjär inom såväl datorbaserad chassidesign som datalogging, och han var den förste, som använde kolfiber - som på den tiden fick beställas direkt från NASA! - i hojkåpor.

Rätt mycket, av vad han introducerade, är någon form av självklarhet idag - men det var alltså han, som började.
Det är alltid kul att läsa om folk, som kan - och tänker annorlunda.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Chassinnovatör - tandemtwin

Inläggav neutral » 2015-02-14/22:00

Bror Gårdelöf skrev:1982 deltog hans team i 250-VM med en egendesignad hoj, framdriven av en Rotax tandemtwin; alltså två cylindrar längs med ramen - med var sin tvärställd vevaxel, om man så vill "en halv square four". Fördelen på en tvåtaktare är given; en mycket smal konstruktion. Även Kawasaki använde konfigurationen i roadracing.

Det är fortfarande den konfigurationen som gäller i Superkart.

Bild
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Chassinnovatör - tandemtwin

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-02-14/22:13

Jag kan tro det!
När det begav sig, var jag tävlingsläkare på Mantorp Park under ett superkartrace, där bland andra "Super-Lennart" Bohlin deltog - och vann. Det racet glömmer jag aldrig! Jag såg, att kartarna hade Rotaxmotorer, men cylinderkonfigurationen tänkte jag inte alls på då. Men tandemtwin på en kart låter ju mer än logiskt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Chassinnovatör - tandemtwin

Inläggav BrooklynS » 2015-02-15/21:04

250 kubik och kring 100 kusar, väl? Läste en bok om de där en gång för säkert tio-femton år sedan och minns framförallt formuleringen "ett gasuppsläpp på fel ställe och kolvarna smälter på en tiondels sekund"... Hårt trimmade tvåtaktare utmärker sig inte direkt för sin tolerans för avvikelser i bränsleblandningen. :twisted:
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Chassinnovatör - tandemtwin

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-02-15/22:16

Jag grunnar på, om de bryter tändningen? Redan under 1950-talet kom DKW med sin trecylindriga 350-kubiks tvåtaktare "Die singende Säge" ("Den sjungande sågen"). Den varvade 11 000 och tävlade huvudsakligen mot fyrtaktsstånkor, så det är inte svårt att förstå, hur namnet uppstod. I jämförelse med stånkorna måste den ha låtit som en kapklinga!
Redan då insåg man riskerna med gasavdrag, så DKW konstruerade historiens första(?) quickshifter - en dödarknapp på styret. Vid uppväxling tryckte föraren på knappen utan att vrida av gasen, klickade i nästa växel och släppte dödarknappen - vilket tillgodosåg såväl smörjning som bränsletillgång.

En god vän körde kart i unga år. Han har berättat, att man sällan släppte av på gasen. I stället satte man handen för insugstratten och behöll gaspådraget, varpå det var bra skjut i motorn direkt, när man tog bort handen.
Men han körde förvisso inte superkart.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Chassinnovatör - tandemtwin

Inläggav neutral » 2015-02-15/22:32

Mellangasning när man växlar ner inför kurvor löser problemet med utebliven smörjning och kylning under motorbroms (som en 2-takt knappt har ändå). I många (20?) år har man också haft elektroniskt styrda munstycken i förgasarna för att feta upp blandningen under dessa förhållanden så mellangasning är knappast nödvändig längre.

Redan på min 125:a på 80-talet hade jag separatsmörjning av olja via en pump som drevs av vevaxeln samt trotteln så en viss mängd olja pumpades in även under den ogynnsamma kombinationen av högt varvtal och totalt avslag.

Finns det ett problem så löses det. ;)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Chassinnovatör - tandemtwin

Inläggav BrooklynS » 2015-02-16/06:36

"Minskar" problemet, inte "löser" det. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Chassinnovatör - tandemtwin

Inläggav neutral » 2015-02-16/09:25

BrooklynS skrev:"Minskar" problemet, inte "löser" det. :)

Går kamkedjan/remmen av på en 4-taktsmotor är det obra också men knappast ett vanligt problem. Har man ordning på prylarna så har man mindre "otur". ;)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst