Man lär sig något nytt varje dag. Jag trodde, att jag kände till "alla" motorkonfigurationer inom motorcykelvärlden - men hade missat tandemtwinnen. På detta råddes bot idag under läsning av svenska Classic Bikes senaste nummer. Där finns en fin artikel om spanjoren Antonio Cobas, som bland mycket annat skapade den moderna motorcykelramen - deltaboxramen.
1982 deltog hans team i 250-VM med en egendesignad hoj, framdriven av en Rotax tandemtwin; alltså två cylindrar längs med ramen - med var sin tvärställd vevaxel, om man så vill "en halv square four". Fördelen på en tvåtaktare är given; en mycket smal konstruktion. Även Kawasaki använde konfigurationen i roadracing.
Cobas byggde också på Ducatimotorer (likaså slanka konstruktioner) men även med tvärställd Suzuki 1000-kubikare. Hans mest originella maskin var måhända "The Shaver" - med BMW:s K 1000-motor (Finns den benämningen, eller har skribenten snubblat?), komplett med bibehållen drivlina. På bilderna ser den milt uttryckt mäktig ut!
Cobas var enligt artikeln pionjär inom såväl datorbaserad chassidesign som datalogging, och han var den förste, som använde kolfiber - som på den tiden fick beställas direkt från NASA! - i hojkåpor.
Rätt mycket, av vad han introducerade, är någon form av självklarhet idag - men det var alltså han, som började.
Det är alltid kul att läsa om folk, som kan - och tänker annorlunda.