Sida 1 av 1

200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2015-03-05/16:35
av Lars-Erik Holmberg
Var kan man köpa en 200 ml plastspruta? Den borde vara lämplig vid påfyllning av olja i kardan!

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2015-03-05/17:11
av neutral

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2015-03-05/17:53
av Jan Olof Fagerberg
Apoteket har perfekt spruta för ändamålet, till en kostnad av ca 20 Kr.

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2015-03-05/18:00
av Lars-Erik Holmberg
Bugar o tackar för tipsen!

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2015-03-10/11:58
av Lars-Erik Holmberg
Jag har nu inköpt en 200 ml plastspruta på Biltema enligt förslag i tråden ovan.
MEN, varför anges det på sprutan att den INTE är lämplig för transmissions- och motoroljor?

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2015-03-10/14:00
av Thomas Stadin
Lars-Erik Holmberg skrev:Jag har nu inköpt en 200 ml plastspruta på Biltema enligt förslag i tråden ovan.
MEN, varför anges det på sprutan att den INTE är lämplig för transmissions- och motoroljor?


:)

Lurade också på att skaffa den där sprutan men jag har nog ångrat mig nu.

Produktinfo på hemsidan lyder:
"För enkel påfyllning eller uppsugning av transmissionsolja, motorolja och växellådsolja. Genomskinlig behållare med tydlig gradering för enkel avläsning."

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2018-05-13/20:08
av erro67
Lite gammal tråd men jag undrar samma som Lars-Erik: varför anges det på sprutan att den "INTE är lämplig för transmissions- och motoroljor"

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2018-05-15/13:29
av peterus
erro67 skrev:Lite gammal tråd men jag undrar samma som Lars-Erik: varför anges det på sprutan att den "INTE är lämplig för transmissions- och motoroljor"


Viss plast (PE/PP) och olja är väldigt lika kemiskt. Gissar att sprutan är tillverkad av det.
Om den då används till olja så blir plasten mjuk och sprutan börjar läcka efter några gånger.
Bara en spekulation

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2018-05-15/14:57
av Bror Gårdelöf
Jan Olof Fagerberg skrev:Apoteket har perfekt spruta för ändamålet, till en kostnad av ca 20 Kr.

Frågan är, om inte den sprutan kan ha samma nackdel som Biltemas. Se Peterus' förklaring ovan.
Det, som säljs på apotek, är nog aldrig avsett för hantering av bilkemikalier, och då kan man få oväntade problem.
OBS! Jag vet inte något om detta. Det är bara en reflektion utifrån Biltemas bruksanvisning och Peterus' inlägg. När det gäller petrokemi, litar jag på, att han vet, vad han skriver om.

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2018-05-15/18:23
av erro67
Så, var köper man då en lämplig spruta på ca 200 ml? Någon som vet? Syftet är att fylla i slutväxelolja (170-180 ml) i min R1200GS.

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2018-05-16/13:22
av peterus
erro67 skrev:Så, var köper man då en lämplig spruta på ca 200 ml? Någon som vet? Syftet är att fylla i slutväxelolja (170-180 ml) i min R1200GS.


Jag tror säkert att en "apoteksspruta" funkar. Se bara till att slänga den efteråt.
Det tar ett tag innan plasten löser upp sig. De vill bara friskriva sig från problem.

Det finns annars "kapsyl med slang" som man kan sätta på enlitersflaskor just för att man ska kunna trycka ur oljan uppochner.

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2018-05-16/13:45
av Sven-Gunnar
Jag köpte en spruta som rymmer 60ml på apoteket för ett antal år sedan och den har fungerat bra till slutväxelpåfyllning. Misstänker att materialet är PP. Enda problemet är gummipackningen som sväller lite, men så länge man inte tar ur den ur sprutan funkar det.

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2018-05-16/21:51
av Leif L
Angående oljebyte i slutväxeln.
Min kompis, bilmekanikern, undrar varför man skall byta oljan i slutväxeln i hojar när man inte byter i bilar. Samma olja! Samma funktion.

Om/när man byter, så tyckte han:
1. Ta fram alla nödvändiga verktyg.
2. Kör en runda så att oljan blir ordentligt varm (och rinner ur lätt).
3. Kolla att du får upp påfyllningsskruven innan du öppnar dräneringsskruven!
4. Värm den nya oljan i en (lämplig) kastrull (så rinner den nästan som "vatten")
5. Använd en lätt böjbar slangbit plus ev. en tratt.

Sedan kan man väl använda en fd "tvålpump"?! Man fyller den med 100 ml. Drar ett streck med tusch, och fyller ytterligare 180 ml. Sedan pumpar man tills man är vid strecket.

I min verkstadshandbok från 2011 (2010?) står det att det skall vara Castrol SAF-XO (180 ml, K 16 GT) som nu ersatts av Castrol Syntrax Longlife 75W-90 (enligt Castrols hemsida idag).

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2018-05-16/22:10
av BrooklynS
Leif L skrev:Angående oljebyte i slutväxeln.
Min kompis, bilmekanikern, undrar varför man skall byta oljan i slutväxeln i hojar när man inte byter i bilar. Samma olja! Samma funktion.


Klart man byter i bilar - om man vill att det skall hålla.

"Bilmekanikern" skulle jag inte lämna min bil hos...

Re: 200 ml plastspruta?

InläggPostat: 2018-05-17/19:10
av Leif L
Oljebyte i slutväxeln.
Slutväxeln skall hålla bilens livslängd. Det är det som är kravet, inte att det skall hålla i evighet.

Det betyder att vissa tillverkare har slopat dräneringsskruv, och då behövs ingen påfyllningsskruv heller.
Dock finns det ett trick, normalt. Vid reparation måste man ju kunna fylla på, och för det finns det sätt.

Så jag föreslår, att du väljer rätt bilmärke i stället för rätt mekaniker.

Så dålig är han väl inte...
Han jobbade för ca 15 år sedan hos en Suzuki/Mazda handlare, och Suzuki hade en tävling i felsökning inom Sverige, och där var han tvåa, så då fick ettan och han en resa till Suzukis fabrik i Ungern, och han skulle ha fått representera Sverige (tillsammans med ettan) i EM om han hade jobbat kvar, men han slutade och startade eget.

Nej, han löser inte alla problem, eftersom han inte har tillgång till rätt diagnosutrustning. Sedan har han inte heller en "flotta" med bilar där man kan låna delar för att testa vilken del som kan tänkas vara fel i en kundbil. Det kan man göra när man jobbar på märkesverkstad!

Övning ger ju färdighet, så han börjar bli rätt bra på VW... (förutom Volvo)

Det som har ändrat sig under senare år är att en och annan "måste" skrota sin ca 15 år gamla bil därför att reparationen blir lika dyr som bilens värde. Det är många olika feltyper som är dyra att reparera, t ex byte av EGR-ventil i en Golf diesel, ca 14-15 kkr. En strålkastare (den långsmala modellen) på en Peugeot, ca 15 kkr!!!

Det är nya tider...