Däck byte på 4wd Toyota

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Däck byte på 4wd Toyota

Inläggav Dennis Johansson » 2015-03-13/04:24

Jag köpte ju mig en begagnad Toyota Urban Cruiser 4wd ni höstas och däcken är lite olika slitna.
Vet ej om jag måste köpa nya däck snart.
Men jag har ju läst om de som bytt bara två däck, inte minst på tidiga Volvo XV 70 med viskokoppling och fått dyra haverier.
På bilar med stel 4wd skall det också vara känsligt.
På Haldex inte lika känsligt.
Toyota har dynamisk 4wd. Jag har sökt på nätet om hur det ligger till med däck till min 4wd men ej funnit ngt vettigt.
Deras Dynamiska 4wd står tydligen för: Active torque controle 4- wheel drive system.
Någon som vet mer?
Jag vill veta om jag måste / bör / kvittar byta däck på mer en endast en axel.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Däck byte på 4wd Toyota

Inläggav BrooklynS » 2015-03-13/06:44

Toyota använder vad jag vet en Torsendiff för att fördela kraften mellan fram- och bakhjul. Det innebär att det inte är lameller som slirar likt visco eller Haldex.

Men fördenskull måste du nig ta reda på om just Urban Cruiser har samma system, för övrigt bör man ha jämnt slitna däck runtom oavsett SAMT att du nog bör ta reda på VARFÖR däcken är ojämnt slitna innan det blir samma sak igen...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däck byte på 4wd Toyota

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-03-13/07:15

Eftersom det är fredagen den 13 idag gäller följande.

1. Kör till närmaste däckverkstad, planera rutten i Basecamp
2. Maxfart 20 kmh, undvik stora styrutslag så en del trädgårdspassager och körningar över rondellen i cirkulationsplatser är att räkna med. Kan optimeras i BC med fågelvägsrutter.
3. Byt alla 4 däcken till något dyrt märke, sök fakta om detta på Toyota Urban cruiser forumet
4. Kör till Toyotaverkstad
5. Byt samtliga vätskor, axlar, lager, växellådor och slirkopplingar i förebyggande syfte, bilen har ju redan körts med olika slitna däck = förödande
6. För mer kunskap i ämnet studera speciellt trådar på ämnet "varför det sliter mer på drivlinan med differenser i hjuldiametern när några däck är nya än alla begagagnade" samt specialstudien "hur långt måste man köra på ett par däck innan dessa räknas som begagnade". Allt detta ligger i sektionen - Religion, vetenskap, däcks- och oljetrådar på nämnda Toyotaforumet alt Flashback.

Alternativt vänta till måndag den 16 mars, köp 2 däck spara övriga pengar i reparationsfond.

http://youtu.be/JrdEMERq8MA

Mvh Magnus ;)
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Däck byte på 4wd Toyota

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-03-13/10:51

...och vad säger Saudi Arabien om däcksbyten på fredagar?
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Däck byte på 4wd Toyota

Inläggav Buster » 2015-03-13/17:02

Toyota har nästan lika många drivsystem som de har bilmodeller.
Torsen finns i några modeller men huruvuda den finns i lilla UC:n vet jag inte (men är lite tveksam).

Vad dynamisk AWD innebär vet jag inte heller, men kan tänka att det är typ samma som en del Rav4 har, dvs solenoider som styr kraftfördelningen.

Nån millimeter borde inte påverka, och eftersom de blivit olika slitna så talar ju det för att den är framhjulsdriven normalt sett, eller är det hjulinställningen som tuggat gummi?

Här kan du se lite olika system, bla då Rav4:ans elektriska system med solenioder och lameller...
http://www.majormedia2.com/4WDSimplifiedv5/4WD.html


Jag har åkt Audi Quattro många tusen mil men aldrig haft ojämnt slitage, trots stora motorer.
Åker Toyota Landcruiser nu, men deras system är av annan sort än som passar lätta bränslesnåla bilar.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Däck byte på 4wd Toyota

Inläggav Dennis Johansson » 2015-03-13/18:40

Den är normalt framhjulsdriven men går över och levererar kraft till bakhjulen inte bara vid släpp fram utan även för att stabilisera bilen i kurvor etc.
Det är vad jag förstår samma som på modernare Rav 4.
Den hade lite mer slitna framdäck, och det ä ju ingen skräll
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Däck byte på 4wd Toyota

Inläggav Buster » 2015-03-13/19:44

Det tolkar jag som att det inte är en stum AWD, utan ett system som inte ställer lika höga krav på rullomkrets som de mer stumma...
Men varför inte kolla med Toyota?
Det hade jag gjort... mest gissningar och ordlekar här.

(vet inte hur känsligt systemet är men i teorin skulle det ju kunna lägga i AWD just pga olikheterna i rullomkrets eftersom något hjul då "slirar", dvs snurrar mer än det aningen större)
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Däck byte på 4wd Toyota

Inläggav Dennis Johansson » 2015-03-14/06:30

Jag frågade ett par tekniker på Toyota och fick lite olika svar.
Det är ju inte alltid de är så kunniga utan mer reservdelsbytare.
Ett stumt system är det ju ej.
Men det är ju ju inte första generationen Volvo hade heller med Visko koppling heller och där går ju driften ofta sönder.

För övrigt är jag ganska nöjd med bilen.
Stod mellan en sådan och Skoda Yeti, men tror jag hade fått problem med att parkera både kärra och Yeti i Garaget. Dessutom så är ju VW "kända" för sina verkstäder samt oljeslaskande motorer.
Dessutom hört lite många skräckexempel på hur servicar skötts av dem.
Kärran kan ej stå ute, då tomten inte är plan någonstans, utan mer eller mindre ett stup.
Därför byte till 4wd dessutom.

Skall kolla fler gånger med Toyota
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Däck byte på 4wd Toyota

Inläggav Sven-Gunnar » 2015-03-14/09:25

Självklart tål systemet att däcken är olika slitna. Det innebär ju bara att hjulen snurrar med olika hastighet, men det gör dom ju alltid såvida du inte bara kör rakt fram på en absolut plan yta.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst