Bromsvätskekvalité

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bromsvätskekvalité

Inläggav Erik Mårtensson » 2015-04-18/16:37

I instruktionsböckerna står det hur ofta man skall byta bromsvätskan, tex vartannat år.
Är det enbart mängden vatten i vätskan som avgör om den är gammal/dålig?
Det finns ju bromsvätsketestare att köpa som anger hur många % vatten som vätskan innehåller.
FRÅGA: om en sådan test ger ett positivt resultat (=grön lysdiod, dvs <1%) och vätskan är mer än tex 2 år, skall man byta den i alla fall?
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav BrooklynS » 2015-04-19/00:18

Men vafan, vätskan kostar trettio spänn och du byter på tio minuter. SJÄLVKLART byter du bromsvätska varje år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav Håkan » 2015-04-19/06:20

Hej Erik.
En sån där manick, du beskriver, skulle jag kunna tänka mig att använda för byten mellan ordinarie intervall.
Byt vätskan enl. instruktionsbok.

Tycker jag, men jag är extremt petig med mina motorcyklar...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav Erik Mårtensson » 2015-04-19/08:01

Det är inte frågan om snålhet eller lathet som gör att jag tvekar att byta enligt instruktionsboken, utan den mer vetenskapliga/fysikaliska frågan som gjorde mig nyfiken.
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav Marie » 2015-04-19/13:36

Det handlar ju inte *bara* om bromsvätskans hygroskopiska beteende, utan även om det faktum att bromsvätskan förorenas av slitagepartiklar från gummitätningar i bromsok och huvudcylindrar samt att bromsvätskan påverkar gummislangar så att även dessa släpper ifrån sig partiklar. Dessa partiklar är en del av förklaringen till att en åldrad bromsvätska är betydligt mörkare än en färsk, och det är goja som man *inte* vill ha i bl.a. ABS-enheten. Man får väldigt många bromsvätskebyten för vad en ny ABS-enhet kostar.

Men förvisso, det är ju din hoj och inte min.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav Dennis Johansson » 2015-05-02/02:50

Där håller jag och Marie med varandra helt och hållet för en gång skull.

Att det endast skulle ta 10 min att byta olja är väl tidsoptimistiskt även på en med vanliga bromsar.

På min GS med servobromsar rör jag inte de grejerna alls. Det får Kenneths mc fixa!
Och då räknar jag med kvalitetsjobb!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav BrooklynS » 2015-05-02/06:24

Det är mycket fort gjort att byta bromsvätska. Antingen luftar man så mycket att man manuellt trycker igenom en deciliter bromsvätska (ni som luftar själv förstår hur fort det går) eller så har man en tryckluftsdriven sug-grunka som drar igenom systemet nedifrån (så gör verkstäderna). Fyll på med ny vätska hela tiden tills fin ny vätska kommer ur nippeln - klart.

10 minuter går nog att pressa ytterligare om man har bråttom...


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav goldfish » 2015-06-11/07:20

Är det enkelt att byta bromsvätska själv så att "vem som helst" kan göra det? Behövs några specialverktyg?
goldfish
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-09-26/22:14

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav SuperMek » 2015-06-11/07:35

En genomskinlig plastslang och en skiftnyckel (eller hellre fast nyckel) är allt som behövs. Och 10 minuter...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav goldfish » 2015-06-11/07:54

Men det här med att man måste få ut bubblor mm? Är det inget man behöver nollställa eller liknande i elektroniken? (jag har en BMW F650GS Dakar '07).
goldfish
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-09-26/22:14

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav Håkan » 2015-06-11/19:32

goldfish skrev:Är det enkelt att byta bromsvätska själv så att "vem som helst" kan göra det? Behövs några specialverktyg?

Behöver du ställa den här frågan?
I så fall ska du inte byta bromsvätska själv.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav malaurin » 2015-06-11/19:53

Fast man kan väl lära sig? Någon gång måste ju vara den första för allting.

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk
R1150RT ’00
(F650GS '01)
(BMW R850R '03)
Saab 9-5 2,0 BioPower '00
Användarvisningsbild
malaurin
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-05-20/21:31
Ort: Partille

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav malaurin » 2015-06-11/19:58

https://youtu.be/zFOa1yY6WGI

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk
R1150RT ’00
(F650GS '01)
(BMW R850R '03)
Saab 9-5 2,0 BioPower '00
Användarvisningsbild
malaurin
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-05-20/21:31
Ort: Partille

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav HåkanH » 2015-06-11/20:05

Tycker inte ni ska ge sken av att det alltid är så enkelt! Det beror ju på vilken hoj man har.
Har du ABS helintegral med servo, så är det 4 st vätskebehållare
och 8 st luftnipplar. Sex av dessa ska dessutom luftas i viss ordning.
Det är inget man gör på 10 minuter!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Bromsvätskekvalité

Inläggav Håkan » 2015-06-11/20:54

Bromsar... Enligt mitt förmenande, och säkert de flesta, är det viktigt för säkerheten, livsviktigt, till och med.
Visst, allt går givetvis att lära sig. Men är man det minsta osäker på förfarandet bör man avstå, ta i stället hjälp av någon mer erfaren. Eller börja med ett bromssystem som är mindre komplext än ABS bromsar på motorcyklar.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst