Mektips fixa bluetooth till headset på hojar med stereo

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Mektips fixa bluetooth till headset på hojar med stereo

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-05-06/20:26

Lång rubrik...
Vill direkt säga att jag inte tar ansvar för någon annans arbete än mitt eget och att nedanstående får ses som en överblick. Garantier upphör troligtvis att gälla på åverkade komponenter.
Jag gör det på en K1600GTL med GT sadel. Konceptet bör dock funka på alla hojar med högtalare.

Har påbörjat min montering av extra bluetooth på min K1600GTL.
Varför vill man ha en till då hojen redan har bluetooth?
Anledningen är att jag vill kunna koppla upp mina Scala Rider G9 och G9x till hojen och kunna höja och sänka ljudet via tumhjulet. Vill även kunna höra GPS instruktionerna.
Allt ovan funkar förträffligt bra med BMW original bluetooth headset som finns till BMW originalhjälmar.
Jag vill ha integralhjälm... så då får man hitta andra lösningar.
Nackdel med denna lösning är att man får koppa telefonen direkt till sitt "piratheadset" för att kunna prata i telefon. Således tappas alltså funktionen att ringa från Navigatorn.

Jag fotograferar hela vägen och kommer med komplett beskrivning så småningom.

Inköpt hårdvara:
Bluetooth Tranciever (sändare), kjell.com
Hög till lågnivå omvandlare, brl.se
Dubbelbrytande strömbrytare, kjell.com
USB laddare för cigguttag, kjell.com
RCA till 3,5mm stereoplugg 1,5m... hittade min i en bra att ha låda (2,1m dock) men nya finns på kjell.com
USB laddkabel till Bluetooth tranciever 1,5m, följde med på köpet
Buntband
Kabelhölje
Högtalarkabel
xtra_bt_k1600.jpg



Kommer att sätta ett avsäkrat cigguttag under sadeln dom jag sätter en USB laddare i.
Sen drar jag en micro-usb sladd och 3,5mm stereopluggen till högra "handskfacket" därifrån.
I handskfacket skall alltså Bluetooth trancievern sitta. Lätt åtkomlig för att kunna slås på och av likväl som sättas i parningsläge. Blir dessutom bäst skyddad för väder och vind där i.
Hög till lågnivå omvandlaren får också bo under sadeln.
Strömbrytaren hade jag tänkt fälla in till höger om GPS hålet. Kommer att bryta på respektive högtalares minuskabel. Man slipper en del kabeldragning genom att klippa in brytaren där.

Började riva lite ikväll... så ni får en teaserbild. :ugeek:
teaser_bt.jpg
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Mektips fixa bluetooth till headset på hojar med stereo

Inläggav Kapten Stofil » 2015-05-06/21:20

Magnus Mörtling skrev:Kommer att sätta ett avsäkrat cigguttag under sadeln dom jag sätter en USB laddare i.

Jag har monterat en sån här på min, jag tog bort styre-fästet och skruvade den i kåpan över tändspolarna:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Dubbeluttag-12-V-och-USB-2000034561/

Kopplad direkt på batteriet, säkring finns redan monterad på kabeln (har monterat så att säkringen är lätt åtkomlig att ta ur på vintern eftersom uttaget drar ett par milliampere i tomgång).
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mektips fixa bluetooth till headset på hojar med stereo

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-05-06/21:26

Kapten Stofil skrev:Jag har monterat en sån här på min, jag tog bort styre-fästet och skruvade den i kåpan över tändspolarna *snip*

Den var inte dum! Tyvärr var den slut på närmsta Biltemavaruhus. :(
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Mektips fixa bluetooth till headset på hojar med stereo

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-05-10/20:54

Nu är jag klar!
Har tagit en hel drös med bilder från framförallt ”avklädningen” men det är ju väldigt specifikt för varje hojmodell så jag väljer att inte publicera dessa bilder. Har någon frågor om avklädning av en K1600GT/GTL kan jag svara på dessa separat.

Här har jag gjort en kabelstam bestående av USB->MicroUSB bägge måste vara minst 1,5meter på en K1600 med ”min” kabeldragning. På bilderna är det tvåmeterskablar.
01-microusb_stereokabel.JPG


För att få in kablarna i högra handskfacket behövde jag göra åverkan på gummigenomföringen. Borrade först och sedan brytbladskniv och gjorde ett snitt in från sidan mot hålen som borrats. På så vis kan man sedan pressa in kablarna sidledes in i genomföringen. Lärdomar här: 1, Borra med höga varv i gummit. Jag borrade först med sladdlös borrmaskin men hålen blev inte så snygga. Sen tog jag Dremeln med borr och det blev väldigt snygga hål. 2, Gummilimmet man vet att man har i skåpet har GARANTERAT torkat ihop. Köp nytt gummilim innan så slipper ni svordomar då ni skall limma ihop de fina jack ni skurit med brytbladskniven.
02-kabelgenomföring.JPG


Jag valde att sätta kontaktstycken på mina avtappningar från högtalarkablarna. AMP modell inköpta för något år sedan på Biltema. Blir lite snyggare den dagen man ev. vill ta bort eller alternativt byta sin högnivå till lågnivåomvandlare. Glöm inte att ställa nivån på utsignalen! Börja inte på maxvolym för då är risken stor att ni skjuter den lilla Bluetoothsändaren i omloppsbana… och då gäller inte garantin! ;-)
03-hög-lågnivå_ampkontakter.JPG


Kabelfärger hittar man vid de högtalare som man kopplar in sig mot… eller så surfar man på internet och hittar det man söker där.
04-stereokontaktstycke_högtalarutg.JPG


Så skalar man av lite kabelisolering så man kan löda på…
05-skalade_högtalarkabel.JPG
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Mektips fixa bluetooth till headset på hojar med stereo

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-05-10/20:57

…avtappningskablarna.
06-löda_högtalarkabel.JPG


Valde att sätta brytaren framme på högtalarnas pluskabel. Klippte av och lödde på en bit som räckte dit jag ville ha den dubbelbrytande strömbrytaren.
07-avtängningskabel_högtalare.JPG


Strömbrytaren satte jag till höger om GPS hålet där det fanns bra med plats bakom.
08-högtalarströmbrytare.JPG


Så här ser det ut under sadlarna. Till vänster en USB och Ciguttagsdel köpt på Biltema. Den passade otroligt nog i skruvhålen där GTL sadelns fäste sitter. Eftersom jag konverterat till GT sadel på min fanns detta utrymme tillgängligt. Tillverkade en plåt under laddregulatorn (???) som jag sedan drog ut åt sidan och högnivå till lågnivåomvandlaren sitter fast på den med dubbelhäftande tejp.
Alla kablar fastsatta med buntband och lödningar isolerade med vulktejp.
09-undersadellayout_med_USB.JPG


Isolerade kabelskorna till högtalarkablarna med vulktejp också.
10-kablar_till_högtalarströmbrytare.JPG
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Mektips fixa bluetooth till headset på hojar med stereo

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-05-10/20:58

Med bakre sadel på plats ser det ut så här.
11-under_främre_sadel.JPG


Populerat höger handskfack.
12-höger_handskfack_m_blutoothtransmitter.JPG


Testutlåtande:
Kopplade upp Scala rider G9 headset mot sändaren. Enkelt och bra. Tumhjulet funkar att höja och sänka volymen med! Jippie! Men… på den modell av BT sändare jag köpt kan man inte ladda medan man använder den.  Altenativ finns. Exempelvis SENA SM10 (http://www.sena.com/product/adapters/sm10/ )som man skall kunna ladda med 12v medan den används: http://www.k1600forum.com/forum/bmw-k16 ... post783129
Den har dock ett något annat pris och finns inte på http://www.kjell.com
Telefonen parar jag ihop direkt med G9.
Funktionen att ringa från BMW Navigator 5 tappas således… men man skall ju inte ringa medan man kör. Svara kan man ju ändå med G9 röstkommando eller knapptryckning.
Allt funkar hittills som jag önskat så nu testar jag ut denna säsong och ser ifall jag uppgraderar till SENA eller inte senare. Vet att jag behöver höja volymen på konvertern men det är inte så farligt.

Jag rekommenderar verkligen denna uppgradering för oss som inte kör med BMW original headset.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Mektips fixa bluetooth till headset på hojar med stereo

Inläggav Magnus Mörtling » 2016-04-24/13:59

Ny hoj och ny installation.
Kommer att köra med GTL sadel denna gång då jag fått en i rätt höjd. Då blir det platsbrist!
Gjorde en hållare av en rostfri plåtvinkel från foten till ett IKEA tvättställsskåp och lite spikband. Placeringen blev ovanpå stereomodulen under sadeln.
Använde SENA SM10 som kan användas med laddning inkopplad! Då behöver man inte komma åt den lätt för at laddas så den fick också sitta under sadeln. Ström ordnade jag från cigguttaget under höger sidokåpa. Eller rättare sagt lödde jag på två kablar på baksidan och använde ett BMW original kontaktstycke för delning mot strömkabeln. Strömkabel förresten... det följde med en cigladdkabel med SENA SM10 som jag pillade isär och bytte alltså ut ciggpluggen mot ett kontaktstycke. På så vis behöll jag 12v-5v transformeringen.
PÅ/AV på högtalarna gjorde jag på samma sätt som förra gången.

Om man nu bara fick gå av beredskapen och KÖRA också.
Bilagor
DSC_0403.JPG
DSC_0403.JPG (276.06 KiB) Visad 8665 gånger
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Mektips fixa bluetooth till headset på hojar med stereo

Inläggav CG Arvidsson » 2016-04-24/16:21

Lite sent tips kanske. För andra som har planer på ge sig in i audioanläggningen kan jag rekommendera motorrad-herden.de Han har en anslutningskabel med en mellankontakt där man får ut stereoljudet samt ström till intercomanläggningen. Detta utan att göra ingrepp i kabelstammarna. Jag är ju lite konservativ och kör sladdbunden intercom sedan 15 år. Mitt Baehr- intercom är ihopparat med min iphone och Nav5:an samt musikanläggningen och som klarar samtal med utmärkt ljud i alla fall upp till 160 knutar. Harald Herden kan säkert få till intercomlösningar till de flesta. Har varit hos honom och där är det "ordnung", till vardags är han tekniker på helikoptersimulatorer.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Mektips fixa bluetooth till headset på hojar med stereo

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-02-02/23:08

Så är samma operation påbörjad på den 3:e K1600 nu på en Bagger
Köpte kontaktstycken denna gång och tillverkade mig en mellankabel. Då kan allt kopplas ur och återställas till original.
Reservdelsnumren på kontaktstyckena är:

REPAIR PLUG, 8-POLE / 3-POLE
Part Number: 83300413580

och

REPAIR PLUG, 8-PIN
Part Number: 83300413581

Och så här ser det ut när man lött ihop den med kabelstrumpa på.
DSC_0098.JPG
DSC_0098.JPG (78.46 KiB) Visad 6994 gånger
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Mektips fixa bluetooth till headset på hojar med stereo

Inläggav Håkan » 2018-02-03/08:18

Magnus Mörtling skrev:Så är samma operation påbörjad på den 3:e K1600 nu på en Bagger

Inga delar från IKEA den här gången?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Mektips fixa bluetooth till headset på hojar med stereo

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-02-03/08:23

Håkan skrev:
Magnus Mörtling skrev:Så är samma operation påbörjad på den 3:e K1600 nu på en Bagger

Inga delar från IKEA den här gången?


Tror att jag håller mig till kvalité från Biltema denna gång. :lol:
Jättefin kabelstrumpa!
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst