Batteri Odyssey

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Batteri Odyssey

Inläggav Ingmar Paulsson » 2015-05-13/06:50

Hej,
Mitt original batteri (2009->) är på väg att säga upp sig, signalerar genom att visa dålig kapacitet, svårt att hålla laddningen.
Enligt rekommendation skulle Odyssey PC680 vara ett bra val.
Men modellen är slut (enligt uppgift i hela Europa) :o
Vad ska jag leta efter istället?
Hälsningar
!ngmar Paulsson, K1300GT
Användarvisningsbild
Ingmar Paulsson
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2007-05-31/01:00

Re: Batteri Odyssey

Inläggav Roger Gross » 2015-05-13/07:25

Ingmar Paulsson skrev:Hej,
Mitt original batteri (2009->) är på väg att säga upp sig, signalerar genom att visa dålig kapacitet, svårt att hålla laddningen.
Enligt rekommendation skulle Odyssey PC680 vara ett bra val.
Men modellen är slut (enligt uppgift i hela Europa) :o
Vad ska jag leta efter istället?
Hälsningar



Hej Ingmar,
Det är tyvärr rätt som du skriver - Odyssey har leveransproblem och kan heller inte lämna några leveransbesked.
Ett annat bra batteri är YUASA, men de har inget som passar i batterifacket på en K1300.
Trösten är då att BMW:s originalbatterier har blivit avsevärt mycket bättre kvalitetsmässigt (efter sju sorger och åtta bedrövelser...).
Idag kan man utan att rodna rekommendera originalbatteriet!
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Batteri Odyssey

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-13/11:56

En liten utvikning: Jag köpte min K 1200 RS, 2002, i november 2007. Då hade den gått 2 600 mil.
I befintlig servicedokumentation har jag inte hittat något batteribyte dessförinnan.
Nu har den snart gått 12 800 mil - med samma batteri, som när jag köpte den!
(Så det skiter sig väl på Korsika om en dryg vecka.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri Odyssey

Inläggav Ingmar Paulsson » 2015-05-13/12:28

Tack för det svaret.
Jag kollade med Beviks. Dom har rätt batteri på lager och priset var marginellt högre.
Så helgen är räddad!
!ngmar Paulsson, K1300GT
Användarvisningsbild
Ingmar Paulsson
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2007-05-31/01:00

Re: Batteri Odyssey

Inläggav Roger Gross » 2015-05-13/13:50

Bror Gårdelöf skrev:En liten utvikning: Jag köpte min K 1200 RS, 2002, i november 2007. Då hade den gått 2 600 mil.
I befintlig servicedokumentation har jag inte hittat något batteribyte dessförinnan.
Nu har den snart gått 12 800 mil - med samma batteri, som när jag köpte den!
(Så det skiter sig väl på Korsika om en dryg vecka.)


Hej Bror,
Vad har du emot några extra veckor på Korsika i väntan på nytt batteri!?
Den Italienska posten levererar vilken vecka som helst... ;)
Mvh,
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Batteri Odyssey

Inläggav Thomas Stadin » 2015-05-13/13:58

Roger Gross skrev:
Bror Gårdelöf skrev:En liten utvikning: Jag köpte min K 1200 RS, 2002, i november 2007. Då hade den gått 2 600 mil.
I befintlig servicedokumentation har jag inte hittat något batteribyte dessförinnan.
Nu har den snart gått 12 800 mil - med samma batteri, som när jag köpte den!
(Så det skiter sig väl på Korsika om en dryg vecka.)


Hej Bror,
Vad har du emot några extra veckor på Korsika i väntan på nytt batteri!?
Den Italienska posten levererar vilken vecka som helst... ;)
Mvh,
Roger


Japp, det kan nog bli svårt att få den italienska posten att leverera på Korsika, speciellt eftersom ön tillhör Frankrike... ;)

Överväg att byta batteri redan nu. Värmen kan knäcka ditt gamla batteri och det är ju alltid tråkigt att missa kvalitetstid med mc:n.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteri Odyssey

Inläggav Roger Gross » 2015-05-13/14:51

Men Thomas - nu har vi ju EU vet la du...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Batteri Odyssey

Inläggav Thomas Stadin » 2015-05-13/14:58

Roger Gross skrev:Men Thomas - nu har vi ju EU vet la du...
//Roger


Ja, just det ja. :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteri Odyssey

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-13/21:40

Någonstans på Korsika kan man väl hitta ett hojbatteri?

Skämt åsido: Den har hittills - med ett enda undantag efter vinterdvalan - startat direkt.
Undantaget inträffade förra våren, när motorn startade prompt, gick i två sekunder och sedan tvärdog. Det kan inte rimligen ha berott på batteriet.

Till Roger: Bra idé med extra kvalitetstid på Korsika - om det inte vore för
1. att Autozugbiljetterna Lörrach - Hamburg-Altona redan är betalda och väl inte går att byta hur som helst, samt
2. att jag har tänkt delta i årsmötet i Borgholm. Du - om någon - vet ju varför. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri Odyssey

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-16/21:02

Thomas Stadin skrev: Överväg att byta batteri redan nu. Värmen kan knäcka ditt gamla batteri och det är ju alltid tråkigt att missa kvalitetstid med mc:n.

Ditt inlägg visade sig omedelbart profetiskt. I förrgår morse skulle vi dra iväg på den traditionella Kristi himmelsfärdsresan. Då hade hojen stått oanvänd i tio dagar. Den har tidigare alltid startat utan mankemang - men just denna morgon fanns inte mycket kräm i batteriet! Tala om Murphy's lag!

Nå - jag hade tryckt på startknappen 20 minuter före avfärd från samlingspunkten. Laddaren kopplades in direkt, varpå kompisarna fick köra till mig efter samling. Detta gav 30 minuters laddningstid, och när den första deltagaren syntes, tryckte jag på startknappen. Motorn gick igång hur bra som helst - och laddaren stoppades ner i packväskan. Där kunde den emellertid ligga kvar oanvänd, för inget krånglade under resten av resan, som detta år gick till Västkusten. (Båda morgnarna var spännande - men oproblematiska.)

Fredag morgon ringde jag Bike i Trollhättan. Inget svar över huvud taget trots åtskilliga minuters väntan. ("Vi tar emot Ditt samtal, så snart vi kan.")
Beviks i Linköping svarade - och hade ett exemplar av rätt batteri hemma. Den bästa av hustrur åkte dit och handlade - så när jag kom hem i kväll, var första åtgärden (efter att ha kysst hustrun) att byta batteri, för i morgon bitti bär det av mot Korsika.
Batteribytet innebar, att hustruns goda mat fick vänta en timma extra. Bytet var var nog så enkelt att begripa - men fan så besvärligt att utföra! Allt utom urkoppling och urtagning fick göras två gånger, och det var förbannat pilligt - men inget exploderade, och cykeln startade prompt, när allt var klart, så förhoppningsvis ger resan inga batteriproblem.
Varför gör man en konstruktion, där de skruvar, som skall hålla batteriklämman på plats, skall gå genom en metallögla, därefter en centimetergrov gummibussning - och med alltihop på plats skall skruven sedan hitta sin gänga - och passa! Uppenbarligen run för förbättringar i processen!

Det går onekligen inte att klaga på, att det gamla batteriet levererade under 13 år och 12 800 mil! Men fan ta den, som designade monteringssystemet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri Odyssey

Inläggav Thomas Stadin » 2015-05-17/13:09

Ja där ser man. :)
Ha en trevlig resa!
Vi har också för avsikt att spendera några dagar på Korsika i sommar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst