Thomas Stadin skrev: Överväg att byta batteri redan nu. Värmen kan knäcka ditt gamla batteri och det är ju alltid tråkigt att missa kvalitetstid med mc:n.
Ditt inlägg visade sig omedelbart profetiskt. I förrgår morse skulle vi dra iväg på den traditionella Kristi himmelsfärdsresan. Då hade hojen stått oanvänd i tio dagar. Den har tidigare alltid startat utan mankemang - men just denna morgon fanns inte mycket kräm i batteriet! Tala om Murphy's lag!
Nå - jag hade tryckt på startknappen 20 minuter före avfärd från samlingspunkten. Laddaren kopplades in direkt, varpå kompisarna fick köra till mig efter samling. Detta gav 30 minuters laddningstid, och när den första deltagaren syntes, tryckte jag på startknappen. Motorn gick igång hur bra som helst - och laddaren stoppades ner i packväskan. Där kunde den emellertid ligga kvar oanvänd, för inget krånglade under resten av resan, som detta år gick till Västkusten. (Båda morgnarna var spännande - men oproblematiska.)
Fredag morgon ringde jag
Bike i Trollhättan. Inget svar över huvud taget trots åtskilliga minuters väntan. ("Vi tar emot Ditt samtal, så snart vi kan.")
Beviks i Linköping svarade - och hade
ett exemplar av rätt batteri hemma. Den bästa av hustrur åkte dit och handlade - så när jag kom hem i kväll, var första åtgärden (efter att ha kysst hustrun) att byta batteri, för i morgon bitti bär det av mot Korsika.
Batteribytet innebar, att hustruns goda mat fick vänta en timma extra. Bytet var var nog så enkelt att begripa - men fan så besvärligt att utföra! Allt utom urkoppling och urtagning fick göras två gånger, och det var förbannat pilligt - men inget exploderade, och cykeln startade prompt, när allt var klart, så förhoppningsvis ger resan inga batteriproblem.
Varför gör man en konstruktion, där de skruvar, som skall hålla batteriklämman på plats, skall gå genom en metallögla, därefter en centimetergrov gummibussning - och med alltihop på plats skall skruven sedan hitta sin gänga - och passa! Uppenbarligen run för förbättringar i processen!
Det går onekligen inte att klaga på, att det gamla batteriet levererade under 13 år och 12 800 mil! Men fan ta den, som designade monteringssystemet!