Hej
Är det någon som har erfarenhet av Öhlins bakdämpare BM 802 på en F800GS (2012)?
För att göra en lång historia kort så misstänker jag att dämparen är feljusterad då hojen håller på att orma sig på mjukt underlag (sand/mackadam). När jag mäter frihänget så är det större än vad manualen rekommenderar trots att den hydrauliska förspännaren är dragen till maxläget (har ca 30-40 mm istället för 15-25mm). Detta utan packning. Jag väger normalt och har en vad jag vet anpassad fjäder för min vikt. Min vikt sänker hojen med ca 25-30 mm vilket är rimligt. I framgaffeln så sitter det också fjädrar från Öhlin om någon undrar.
Min analys är att jag måste justera upp förspänningen med hjälp av en haknyckel och de låsningar som sitter på själva dämparen. Målet är att få rätt frihäng först utan att den hydrauliska förspännaren är åtdragen mer än kanske ett par varv. Detta borde skapa förutsättningarna för att även justera dämparen när man sätter på packning.
1. Stämmer den analysen?
2. Hur gör man för att dra åt haknyckelbrickorna på dämparen? Måste man plocka loss den helt, eller finns det något smidigare sätt att göra det?
3. Någon som har verktyg och kan hjälpa till mot lite ersättning? Jag bor i Stockholm men kan självklart köra några mil.
För att tala emot mig själv så tycker jag hojen är både hög och rätt hård i dämpningen när förspänningen är dragen i botten, trots att frihänget ändå är för litet jämfört med det som står i manualen. Paradoxalt nog så känns det nästan som att förspänningen är för hård. Det kan ju i och för sig bero på att jag har vant mig med att åka på en feljusterad dämpare. Hur som helst så när hojen höll på att orma sig som värst i sanden så sänkte jag den hydrauliska förspänningen för att göra något åt problemet (den stod ju redan i maxläget). Då fick jag runt 60-70 mm frihäng jämfört med de 15-25mm som rekommenderas. Märkligt nog så gick det faktiskt lättare att köra på de mjuka underlagen då. Min analys är att jag i det läget hade så mycket frihäng att framhjulet i princip gick ovanpå all sand i kombination med att jag fokuserade mer på min stående körställningen. Men det är motsägelsefullt. Man kan tycka att ett ännu större häng borde ha förvandlat min hoj till en fet, slingrande pytonorm. Eller? Som ni förstår så skulle jag behöva lite assistans och några bra tips från er som kan mer om Öhlin och dämpning i största allmänhet.
Tacksam för svar.