Justering av en Öhlins BM 802 på en F800GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Justering av en Öhlins BM 802 på en F800GS

Inläggav dannee » 2015-07-09/09:10

Hej
Är det någon som har erfarenhet av Öhlins bakdämpare BM 802 på en F800GS (2012)?

För att göra en lång historia kort så misstänker jag att dämparen är feljusterad då hojen håller på att orma sig på mjukt underlag (sand/mackadam). När jag mäter frihänget så är det större än vad manualen rekommenderar trots att den hydrauliska förspännaren är dragen till maxläget (har ca 30-40 mm istället för 15-25mm). Detta utan packning. Jag väger normalt och har en vad jag vet anpassad fjäder för min vikt. Min vikt sänker hojen med ca 25-30 mm vilket är rimligt. I framgaffeln så sitter det också fjädrar från Öhlin om någon undrar.

Min analys är att jag måste justera upp förspänningen med hjälp av en haknyckel och de låsningar som sitter på själva dämparen. Målet är att få rätt frihäng först utan att den hydrauliska förspännaren är åtdragen mer än kanske ett par varv. Detta borde skapa förutsättningarna för att även justera dämparen när man sätter på packning.

1. Stämmer den analysen?
2. Hur gör man för att dra åt haknyckelbrickorna på dämparen? Måste man plocka loss den helt, eller finns det något smidigare sätt att göra det?
3. Någon som har verktyg och kan hjälpa till mot lite ersättning? Jag bor i Stockholm men kan självklart köra några mil.


För att tala emot mig själv så tycker jag hojen är både hög och rätt hård i dämpningen när förspänningen är dragen i botten, trots att frihänget ändå är för litet jämfört med det som står i manualen. Paradoxalt nog så känns det nästan som att förspänningen är för hård. Det kan ju i och för sig bero på att jag har vant mig med att åka på en feljusterad dämpare. Hur som helst så när hojen höll på att orma sig som värst i sanden så sänkte jag den hydrauliska förspänningen för att göra något åt problemet (den stod ju redan i maxläget). Då fick jag runt 60-70 mm frihäng jämfört med de 15-25mm som rekommenderas. Märkligt nog så gick det faktiskt lättare att köra på de mjuka underlagen då. Min analys är att jag i det läget hade så mycket frihäng att framhjulet i princip gick ovanpå all sand i kombination med att jag fokuserade mer på min stående körställningen. Men det är motsägelsefullt. Man kan tycka att ett ännu större häng borde ha förvandlat min hoj till en fet, slingrande pytonorm. Eller? Som ni förstår så skulle jag behöva lite assistans och några bra tips från er som kan mer om Öhlin och dämpning i största allmänhet.

Tacksam för svar.
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45

Re: Justering av en Öhlins BM 802 på en F800GS

Inläggav Håkan » 2015-07-09/15:11

dannee skrev:Hej
Är det någon som har erfarenhet av Öhlins bakdämpare BM 802 på en F800GS (2012)?

1. Stämmer den analysen?
2. Hur gör man för att dra åt haknyckelbrickorna på dämparen? Måste man plocka loss den helt, eller finns det något smidigare sätt att göra det?
3. Någon som har verktyg och kan hjälpa till mot lite ersättning? Jag bor i Stockholm men kan självklart köra några mil.


Tacksam för svar.

Hej.
För att lossa haknyckelmuttrarna och justera förspänning som du beskriver måste man ta loss fjädern och dra av den hydrauliska fjäderförspännaren.
Jag har Öhlins utrustning för att göra det här jobbet. Finns utanför Enköping.
Tag kontakt via mail eller PM från hemsidan, eller ring: nollsjunoll-3209069 efter kl. 15.30

Ett gott råd: Försök inte göra det där utan rätt verktyg. Du förstör bara din fina stötdämpare.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Justering av en Öhlins BM 802 på en F800GS

Inläggav dannee » 2015-07-09/18:32

Hej Håkan
Verkligen tack för tips och erbjudande. Under dagen var jag hos AVA (Öhlins certifierad MC butik i Stockholm) och det slutade med att jag lämnade in hela dämparen för service. Den har haft ett litet oljeläckage vilket skulle kunna förklara varför den hydrauliska dämparen inte går att skruva åt. Det var ett tag sedan den var på service så där är på tiden. Spontant så tror jag dessutom att det är något som inte riktigt stämmer inne i dämparen för annars skulle jag nog ha märkt den försämrade köregenskaperna lång tidigare även om man vänjer sig med hur sin egen hoj beter sig. Det ska bli kul att köra en nyservad och injusterad dämpare. Återkommer med en rapport när allt är klart. Test turen är redan inbokad och kommer gå i norge :D https://amttest.worldsecuresystems.com/ ... ur-no.html

Tack igen för erbjudandet.

//danne
dannee
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-04-03/07:45


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst