Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Izvor » 2015-07-11/14:55

God dag

Undrar om det ær nån hær som har lite koll på lite el. jag sjælv har fastnat lite.
Det handlar om en flæktmotor som sitter i en Porsche 912-67. Jag har øppnat motorn før några år sen innan jag snøade in mig på BMW motorcyklar. Jag øppnade motorn før att smørja upp lagren, den læt illa.
Jag kommer inte ihåg att jag har lødd av några trådar. Den fungerade fint i testbænken. Sen kom jag hem och monterade den på plats, nu har min Anna børjat køra bilen och børjat pilla på alla knappar. Nu vill motorn inge gå længre, sækringen blir varm och løser så småningom.

Jag øppnade motorn och det enda som jag kunde se var att ev. så var kollektorn/rotorn sliten. Jag har då byggt upp den igen men den vill liksom inte. Den rycker och drar før ånga ampere. Nåt galet ær det.

Nån som har några ideer?

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lagad rotor/collector

Bild

Jag har kopplat loss och Ohmat, stora/tjocka spolar ligger på 0,4 Ohm tunna på 1,0 Ohm
Rotorn 0,4 Ohm oavsett hur jag mæter, lite osæker hær men jah menar att rotorn blir som en krets.

Min lagning av kollektorn ær bra utført, ingen øverslag.

Brun kabel ær minus. Rød och svart ær olika hastigheter, antingen det ena eller den andra får + strøm. Jag har testat med att koppla veck kondesatorn men samma sak. Mætt kondesator och bør vara OK. Ingen øverslag från + till godset. Kolen ok, Kommer inte på nåt mer...

Førslag? Kan det vara så att det ær felkopplat?
Tacksam før hjælp.. Eller mest min Anna før hon ønskar att flækten fungerar igen..
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Håkan » 2015-07-11/15:07

Det kanske är att svära i kyrkan... men har du övervägt att köpa en ny. :shock: :oops:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-11/15:07

Kondensatorn kan Du räkna bort ur felsökningen, den är bara till för att dämpa gnistbildningen vid kollektorn.

Prova att vända på den ena av de tjocka fältlindningarna, så strömmen går "åt andra hållet"!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-07-11/18:10

Instämmer med Gunnar. Du kan ha kopplat så att fältlindningarna upphäver varandra = inget magnetfält, och rotorn blir nästan en kortslutning över batteriet.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Izvor » 2015-07-11/20:35

God kvæll

Håkan, så hær dags så borde du kænna mig ganska væl.. Du vet den dær kænnslan av att laga nåt gammalt som skulle i vanliga fall hamnat på tippen, den ær riktigt fin. Jag har det lite som utmaning framfør allt så vill jag veta varfør den inte vill.

Gunnar och Jonas, tack før tipsen. Jag har kollat upp det och spolarna sitter så som det har varit från fabrik. Att det skulle vara felkopplat sen 67 ær tveksamt. Skulle jag kasta om polariteten så måste jag kapa trådar och løda førlængningar på andra sidan. Koppartrådar ær nog på rætt plats.

Det jag ær inne nu ær att rotorn ær kass, kan det vara øverslag dær? Jag vet faktiskt inte hur det ær kopplat på rotorn. Det jag kan se att det ær två kretsar. Som jag skrev tidigare så mæter jag 4 Ohm på rotorn. Alltså på ena kontaktpunkten så har jag 4 Ohm både på de bredvid och næstnæsta. Ær inte det så att jag borde få 4 Ohm på varranan och ingenting på den nærmaste eller ær jag ute och cyklar?

En annan sak, matar jag + på den bruna och - på den røda så roterar den lika illa åt samma håll. Visst borde den byta håll om man byter polaritet?

P.S. Hur många av er har kørt hoj på Barentshavet? : )
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Håkan » 2015-07-11/20:52

Izvor skrev:God kvæll

Håkan, så hær dags så borde du kænna mig ganska væl.. Du vet den dær kænnslan av att laga nåt gammalt som skulle i vanliga fall hamnat på tippen, den ær riktigt fin. Jag har det lite som utmaning framfør allt så vill jag veta varfør den inte vill.
och ingenting på den nærmaste eller ær jag ute och cyklar? : )

Hoppas du börjar känna mig också...
Det där jag skrev var en test. Jag gör precis lika som du. ;)

Som du skriver, kolla rotorlindningen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-11/21:16

Om Du tror det kan vara felkopplat i rotorn, har Du nog lite detektivarbete.... Den har ett antal lindningar (ser ut att vara 12 st), seriekopplade med ett kollektorsegment i "skarven" mellan lindningarna. Idén är, att strömmen går åt olika håll genom lindningarna på resp. sida av rotorn, och att det hela "följer med" rotationen. Du ser principen på denna bild:
(Bilden visar en permanentmagnetmotor, men principen för rotorn är densamma)
Skärmavbild 2015-07-11 kl. 22.15.16.png
Skärmavbild 2015-07-11 kl. 22.15.16.png (124.82 KiB) Visad 9788 gånger

Ser lite skumt ut på Dina bilder, faktiskt....
Motorn är av typen seriemagnetiserad, dvs strömmen går genom både rotor- och statorlindningar. Vänder man strömriktning så vänds magnetfältet i både rotor och stator, det är därför motorn går åt samma håll oavsett polaritet. (Det här typen av motor kallas också för allströmsmotor, eftersom den går lika bra att köra på växelström - hushållsapparater t ex elvispar, mixers och hårtorkar har i allmänhet sådana motorer).

Funderar på, om Du möjligen har haft loss statorlindningarna och råkat förväxla dom? Tror dom är lindade åt olika håll....
Om Du är säker på att statorlindningarna är korrekt kopplade, är det bara att börja undersöka rotorn.
Hoppas min beskrivning är begriplig, och kan vara till någon hjälp....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-07-11/21:27

Här är något som också kanske kan vara av intresse:

http://visforvoltage.org/forum/motors-and-drives/1694
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-07-12/00:44

Statorlindningarna borde gå åt samma håll, annars får man två lika poler mot varandra på var sida om rotorn.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-12/08:39

Kapten Stofil skrev:Statorlindningarna borde gå åt samma håll, annars får man två lika poler mot varandra på var sida om rotorn.

Absolut, Kapten - jag uttryckte mig kanske lite oklart: Det jag menar är, att anslutningarna till lindningarna borde vara "spegelvända", om dom är inkopplade på var sida av kolborstarna som Izvors kopplingsschema visar. Annars går strömmen åt olika håll i dom.
Men det kvittar å andra sidan, för är dom förväxlade vänds strömriktningen i bägge - och då borde motorn gå, fast åt fel håll.
Det lutar nog åt att någon ankarlindning blivit felinkopplad!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Håkan » 2015-07-12/09:14

Gunnar Elmgren skrev:Men det kvittar å andra sidan, för är dom förväxlade vänds strömriktningen i bägge - och då borde motorn gå, fast åt fel håll.

Det där tycker jag låter lite märkligt... Kan inte statorlindningarna vara (felaktigt) vända så att magnetfälten från respektive spole tar ur varann?
Nu är ju jag inte elingenjör, men något lite ellära läste vi även på maskinlinjen. :?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-07-12/09:18

Det var det jag menade, Håkan. Vänder man båda fel går motorn baklänges. Vänder man en lindning fel, går motorn inte alls. Då hade jag väntat mig ungefär det Izvor råkat ut för.

Motorer till gamla Märklinlok har två fältlindningar, lindade åt olika håll. För att byta riktning på motorn byter man från den ena fältlindningen till den andra med ett relä. De går på växelström.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Izvor » 2015-07-14/16:00

God dag

Förlåt att jag återkopplar så här sent. Är på gränsen till oförskämt när man har fått så mycket hjälp.

Tack för bilder på rotor. Jag har haft fullt upp och inte hunnit fördjupa mig mer. Men det lutar åt att rotorn är boven. Att den skulle vara felkopplat/lindad det tvivlar jag på. Däremot att det har blivit överslag på ett eller två ställe så att rotorn motarbetar samt att man tillåter mer ström genom rotorn då. För har man den i handen så kan man köra i både snabba och långsamma hastigheten. Den kommer dock inte upp i hastighet och så rycker den i handen. Så jag tror på överslag i rotorn där nån lindning motarbetar de andra.

Det blir att löda av landningar från kollektorn för att vara helt säker att det inte är överslag nånstans där. Nästa blir väl att Linda av och på med nytt.

Data på motorn. Jag har försökt att hitta nåt på Google men utan att lyckas.

Bild
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-07-14/18:59

När man renoverar rotorer brukar man, såvitt jag vet, svarva kollektorn jämn ifall den är sliten, och sedan fila ner glimmermellanläggen mellan segmenten med ett bågfilsblad något lite, så att de inte tar i kolen. Det kan inte vara så att det kommit skräp mellan segmenten så att det blivit kortslutning någonstans?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-07-14/20:25

Izvor skrev:Förlåt att jag återkopplar så här sent.

"Återkoppling var ordet", sa Bull. Det kanske är lösningen på elproblem? ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-14/20:33

Jag undrar om inte Kapten är något på spåren.
På de tidigare bilderna ser det ut som Du ersatt kollektorsegmenten med nytt material - om Du inte har mellanlägg mellan kopparsegmenten (brukar vara glimmer eller något keramiskt material) är det lätt hänt att det kommer spån eller annat i spalterna, så det blir kortslutning lite slumpartat.
Eller så har kanske lacken på lindningarnas koppartråd skavts av, så de gör kontakt på olämpliga ställen.
Löd loss alla lindningar från kollektorn, och mät dels att Du inte har kontakt mellan kollektorsegmenten, dels att varje lindning har samma resistans och ingen kontakt med övriga lindningar!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Izvor » 2015-07-14/21:11

God kvæll

Nu har jag felsøkt vidare och funnit felet.

Innan jag lagade kollektorn så var felet dær innan. Jag gjorde rent spåren før kol och sånt men det hjælpte inte. Nær jag lagade kollektorn så lødde jag på varje bit på den befintilga samt rengjorde spåren. Det jobbet var proffsigt utført.

Nu lødde jag av allting från kollektorn, det ær två lindningar som har varit skarvade, alltså två kretsar men de har førbindelse mellan varrandra. Alltså så som jag trodde det ær øverslag i lindningar.

Lite bilder:

Bild

Bild

Så, då blir det att linda av och linda på allting på rætt plats!

Skønt att hitta felet!

Bror,
Tack før rættningen. Det ær nog vare sig førsta eller sissta gången men jag ska førsøka skærpa mig...
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-07-14/21:15

Skärpning behövs definitivt inte. Det var ingen rättning - bara en lek med ord. ;)

- Till vilken ordning hänförs daggmaskarna?
- Inte fan kan man hänföra en daggmask!

Men nu skall jag försöka låta bli att störa Era seriösa resonemang med ordlekar. Lycka till med att hitta felet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-07-14/21:34

Då är du nästan klar, nu när du vet vilket fel som är trasigt :) Bara lite knyppling kvar alltså :)

Jag gillar ditt elschema, mycket talande :)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Kovlingen » 2015-07-14/21:40

Kapten Stofil skrev:Jag gillar ditt elschema, mycket talande :)

+1 :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Likströmsmotor 2 hastigheter, vill inte..

Inläggav Izvor » 2015-07-14/21:41

Jonas

Ritningen är så nära verkligheten man kan komma! :)
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst