av Bror Gårdelöf » 2015-08-17/08:21
Där har vi olika erfarenheter! Jag har fått svålar professionellt lagade - utan en tillstymmelse till försök att övertala mig att köpa nytt däck.
Måhända kan det också bero på hålets typ/storlek? Det finns ju skador, som är så besvärliga, att firman rekommenderar ny svål.
Ett "normalstort" (eller snarare "normallitet") cirkulärt hål är en sak, men ett stort sådant - eller ett längsgående, som ett snitt - är en helt annan sak.
Hur som helst: Kör man vidare med sin mer eller mindre provisoriska lagning är det ju viktigt att veta, vad man håller på med.
(Jag har kört vidare med punkaspray i däcket, ända tills det varit dags att byta. Det blev många hundra mil och medförde inga märkbara problem - men jag var noggrann med att tala om för verkstaden, att det fanns spray i svålen, när den skulle bytas. Den lär ju kunna vara eldfängd.)