Makalösa uppfinningar..

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-05/17:45

Kovlingen skrev:Finns ju alltid risk att de lägger sej i mängden tid på hojen också :shock:
En massa måsten : :o
Åka och handla mat , hälsa på släkten , flyga till nån turistort (som tar mycket av semestern)
Ifrågasätta inköp att trevliga mc-tillbehör , åka med bakpå osv .
Farliga saker att ge sej in på :?
Kovlingen, det påstås att med ålder kommer visdom, men jag tror inte att det är någon naturlag :D ;) ;) :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Assar » 2015-11-05/18:09

Beror kanske på könet på den man gifter sig med ...? ;-)
Oavsett det så blir jag Väldigt Sugen på att skaffa en dammsugarrobot! :-)
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-05/18:24

Assar skrev:Beror kanske på könet på den man gifter sig med ...? ;-)
Oavsett det så blir jag Väldigt Sugen på att skaffa en dammsugarrobot! :-)

Jag blev också lite nyfiken på en sådan dammsugare. Undrar om man kan få en på prova-på-hemma i trettio dagar, innan man bestämmer sig.

I övrigt har jag inga kommentarer :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Marie » 2015-11-05/23:53

Bror Gårdelöf skrev:Lite OT: För snart tre år sedan firades min sextioårsdag med en tvåveckors resa i Sydafrika. Redan vid utfarten från flygplatsen upptäckte jag, att på den naturligtvis högerstyrda hyrbilen satt blinker- och torkarreglage tvärt om, jämfört med en vänsterstyrd bil. Gissa, hur många gånger jag satte på vindrutetorkarna, när jag skulle blinka vänstersväng!
Det blev många skratt.

Golvspakens växellägen var däremot desamma som på vänsterstyrda bilar, vilket krävde lite eftertanke "hvergang".


Knepigt... Jag hade en Ford Transit f.d. postbil, och på den satt blinkerspaken till vänster, men av någon knepig och tokig anledning reglerades vindrutetorkarna med en spak till höger, inte genom vridning av blinkersspakens knopp som ju är det självklara....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-06/00:53

Bror Gårdelöf skrev:Nästa steg i den utvecklingen borde väl vara banddrift? Då klaras även trösklar. ;)
Precis, jag kanske skall avvakta tills dess att deras produktutvecklare kläcker samma geniala idé som du just gjort, Bror !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-06/09:22

Marie skrev:...inte genom vridning av blinkersspakens knopp som ju är det självklara....

I alla fall om man körde Alfasud, vilket vi gjorde 1980 - 86. På den skulle man vrida på den högra spaken vid ratten, för att få igång torkarna. Fördes spaken nedåt, startade kupéfläkten!

Men det är också den enda av våra sammanlagt tretton bilar, som haft den konstruktionen. På alla andra har det varit tvärt om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-06/11:16

Tony Johansson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Nästa steg i den utvecklingen borde väl vara banddrift? Då klaras även trösklar. ;)
Precis, jag kanske skall avvakta tills dess att deras produktutvecklare kläcker samma geniala idé som du just gjort, Bror !


Det händer emellanåt att jag missat att plocka upp en strumpa el likn från golvet.
Strumpan brukar isf fastna i städroboten som då stannar och inväntar hjälp.
Förra fredagen var det skärpet till min morgonrock som trasslade in sig i roboten.
Under fredagseftermiddagen då roboten blivit frigjord från skärpet fortsatte den med sin uppgift, att rengöra lägenheten, medan jag tittade på och avnjöt en KALL ÖL. Det var en härlig känsla :)
Varför vänta? Köp en nu och uppdatera när en bättre version finns tillgänglig.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-06/11:39

Thomas Stadin skrev:
Tony Johansson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Nästa steg i den utvecklingen borde väl vara banddrift? Då klaras även trösklar. ;)
Precis, jag kanske skall avvakta tills dess att deras produktutvecklare kläcker samma geniala idé som du just gjort, Bror !


Det händer emellanåt att jag missat att plocka upp en strumpa el likn från golvet.
Strumpan brukar isf fastna i städroboten som då stannar och inväntar hjälp.
Förra fredagen var det skärpet till min morgonrock som trasslade in sig i roboten.
Under fredagseftermiddagen då roboten blivit frigjord från skärpet fortsatte den med sin uppgift, att rengöra lägenheten, medan jag tittade på och avnjöt en KALL ÖL. Det var en härlig känsla :)
Varför vänta? Köp en nu och uppdatera när en bättre version finns tillgänglig.
Förvisso, men det står inte högst upp på priolistan i dagsläget. Dessutom måste jag läsa på lite mer om vad andra har för upplevelse av den, samt tester och jämförelser med andra modeller.

Faktum är att jag redan googlat på tester av städrobotar och fått fram en annan variant på temat som har fått bättre omdöme än den du har, men det varierar, beroende på vilket test man läser. Sedan är jag lite skeptisk, borstarna den är utrustad med imponerad inte på mig.

Nä, jag skyndar långsamt, ännu fungerar städroboten Tony med tillhörande snabeldrake :D.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-06/13:36

Den här konstruktionen har visats på någon annan tråd och har ett par år på nacken - men den är inte dum.
https://www.youtube.com/watch?v=1C-Bxifv2Pk
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-06/13:41

Bror Gårdelöf skrev:Den här konstruktionen har visats på någon annan tråd och har ett par år på nacken - men den är inte dum.
https://www.youtube.com/watch?v=1C-Bxifv2Pk
Skulle kunna (miss) :!: tolkas som sexistisk :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-06/13:46

Alla gånger! Bertold Brecht definierade humor som "en känsla av distans" - och det kan nog finns åtskilliga därute, som helt saknar denna distans. Då blir nog videon mycket kränkande!

Humor, det är svårt, det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-06/14:11

Bror Gårdelöf skrev:Humor, det är svårt, det.
Tveklöst är det så. Om "att känna sig kränkt" vore en olympisk gren, skulle Sverige ligga bra till !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-06/14:40

Tony Johansson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Humor, det är svårt, det.
Tveklöst är det så. Om "att känna sig kränkt" vore en olympisk gren, skulle Sverige ligga bra till !!


:lol:
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-06/15:01

Thomas Stadin skrev:
Tony Johansson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Humor, det är svårt, det.
Tveklöst är det så. Om "att känna sig kränkt" vore en olympisk gren, skulle Sverige ligga bra till !!


:lol:
:lol: :lol: :lol: :mrgreen: !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-11-06/16:00

Ordet "kränkt" har blivit förstört. Jag får nässelutslag och känner mig smutsig när jag hör eller läser det.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-06/16:05

Personligen känner jag mig kränkt, när jag hör det ordet.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-11-06/16:07

Instämmer :D :D :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-06/16:10

Kapten Stofil skrev:Instämmer :D :D :D
:lol: :lol: :lol: !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-06/16:36

Så rätt! Psykiatern David Eberhard har ägnat sig åt lite etymologi. Kränkt kommer ur krank - alltså tyskans ord för sjuk. (Vi har lånat in det. Åtminstone i 1917 års Bibelöversättning står om Jesus: "Det var våra krankheter han bar..." - och ordet "kärlekskrank" är ju inte okänt.)

Att bli kränkt innebär alltså, att man blir sjuk av det bemötande man fått. I så fall leder nog Sverige ligan utan konkurrens, för här kan man anse sig kränkt för allt möjligt. Eberhards häftigaste exempel, som jag relaterat tidigare, är en person, som ansåg sig kränkt av, att arbetsgivaren krävde, att hen skulle befinna sig på arbetsplatsen på arbetstid!
Etikern mm Ann Heberlein har ett annat, lika absurt exempel; två studenter, som ansåg sig kränkta av att de fått underkänt på en tenta. De accepterade inte hennes förklaring, att de helt enkelt inte presterat tillräckligt bra för godkänt!

Mer om detta kan man läsa i bl a Ann Heberleins Det var inte mitt fel! Om konsten att ta ansvar (ingen har längre något ansvar, utan det vilar alltid på "någon annan") och David Eberhards Ingen tar skit i de lättkränktas land.
Budskapet i båda böckerna är nog så allvarligt - och de är raka motsatsen till PK.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-06/16:40

Kurv-ABS är en intressant uppfinning.
Den fungerar på så sätt att den mha ett gyro mäter nedläggningsvinkeln på mc:n och i motsvarande grad minskar bromskraften på framhjulet. Inte alls dumt om man vill eller måste bromsa djupt in i kurvorna.
Gyroskopet i kurv-ABS är sannolikt MEMS-baserat.

https://www.youtube.com/watch?v=zwe6LEYF0j8
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kovlingen » 2015-11-06/17:05

Toppen ! Då kan man köra ännu fortare in i kurviga partier :mrgreen: :shock: :?
Undrar vad nästa häftiga uppfinning blir :? Adaptiva raksträckor :shock:
När hojen känner att den är lodrätt kommer den att gasa på lite :roll: :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kenneth » 2015-11-06/18:27

Och när den är horisontell? ??!!!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kovlingen » 2015-11-06/18:49

Ännu knivigare att lösa :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-06/19:32

Undrar, hur bromssystemet skulle reagera, om en "dödsryttare" körde upp hojen på en lodrät vägg - och alltså lade den i "aktivt horisontalläge".
Å andra sidan bromsar förmodligen dödsryttare aldrig, när de är uppe på väggen. Det skulle nog kunna inverka både snabbt och menligt på framfarten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-06/20:08

Den stora fördelen med kurv-ABS är om man behöver nypa till bromsen mitt i en kurva. De som bromsat omkull sig i en kurva kanske håller med.
Varken dödsryttare eller vi andra lär behöva bromsar då hojen ligger horisontellt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kovlingen » 2015-11-06/20:12

Nä det är ju klart . Då behövs textil-ABS :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-06/20:48

Mitt inlägg ovan om dödsryttare är inte gravallvarligt - men jag har funderat på något annat.
ABS innebär ju, att hjulen inte skall låsa annat än i mycket korta pulser, och det borde väl fungera, även när cykeln lutar?
Dvs inte heller då borde man väl bromsa omkull? Eller vad har jag missat här?

En kollega och hans fru - barnmorska - åkte för grovt räknat tio år sedan till Tyskland och hämtade ut var sin ny BMW-hoj. I köpet ingick körutbildning - varvid de båda blev tillsagda att bromsa hårt under nedlägg i kurva.
Detta stred förstås mot alla fundamenta, som de tidigare lärt sig om motorcykelkörning, men efterhand vågade de nypa till allt mer. Det hela blev tämligen odramatiskt, men cykeln reste sig lugnt under inbromsning. Detta berättades mig av barnmorskan, som var mycket imponerad.

En färdkamrat, som kört Honda i decennier och nu sedan snart tio år åker VFR VTEC, råkade under en Kristi himmelsfärdsresa för några år sedan ut för, att deltagaren framför honom, som körde på en betydligt äldre maskin, hamnade i problem. VFR-kompisen insåg, att han löpte risk att köra på föraren framför och nöp till ordentligt, mitt i en kurva. Allt var odramatiskt, och klippet i bromsarna gick inte att klaga på - men hans kommentar efteråt var, att om han åkt på sin gamla 80-tals CBX 500 (eller något ditåt), hade han nog inte klarat upp situationen.

När jag läst artiklar om kurv-ABS, verkar de ha gått ut på, att systemet förfinats, så att cykeln inte längre reser sig - och att det skulle vara skillnaden mot vanliga ABS-system.
Här är jag alltså novis och argumenterar inte åt något håll, men det vore intressant att få detta belyst.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-06/21:21

Bror Gårdelöf skrev:Mitt inlägg ovan om dödsryttare är inte gravallvarligt - men jag har funderat på något annat.
ABS innebär ju, att hjulen inte skall låsa annat än i mycket korta pulser, och det borde väl fungera, även när cykeln lutar?
Dvs inte heller då borde man väl bromsa omkull? Eller vad har jag missat här?


Du har alldeles rätt. ABS fungerar även då mc:n lutar, men, antag att du lutar mc:n i en kurva och bromsar såpass hårt att framhjulet börjar låsa sig och handtaget pulsera.
I det läget kommer framhjulet att kasa utåt lite varje gång du känner en puls i handtaget och du får iom det ett mycket vidare spår.
Eftersom kurv-ABS minskar bromskraften på framhjulet med lutningsvinkeln minskar risken för att hjulet ska kasa ut och ge dig ett vidare spår.
Under BIKE´s sk Oktoberfest för någon månad sedan fanns representanter från BMW på plats som förklarade systemet. Jag kan inte påminna mig om att man nämnde något om "uppresningsegenskaperna".
Däremot kan jag tänka mig att om framhjulet småsläpper och kasar ut att man helt omedvetet reser upp och tar ett videtre spår.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-06/21:30

Kovlingen skrev:Nä det är ju klart . Då behövs textil-ABS :mrgreen:


:lol:
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-06/21:46

Tack, Thomas. Det låter helt plausibelt.
Märkligt dock, att ingen hojskribent förklarat tekniken så enkelt. De kan vara nog så entusiastiska över fenomenet kurv-ABS, men denna lättbegripliga förklaring har lyst med sin frånvaro.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-11-06/21:51

Enligt teorin så reser sig en mc om man bromsar i en kurva. Själv har jag inte provat så kraftfullt att jag kan vare sig bekräfta eller dementera, men Brors kollegas upplevelse tycks ju bekräfta det.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-06/22:06

Kapten Stofil skrev:Enligt teorin så reser sig en mc om man bromsar i en kurva. Själv har jag inte provat så kraftfullt att jag kan vare sig bekräfta eller dementera, men Brors kollegas upplevelse tycks ju bekräfta det.


Jo det är så. Det är tyngdpunktens centrum som ligger några dm ovanför asfalten som får mc:n att resa sig.
Kör du rakt fram och bromsar vill bakändan upp, svänger du och bromsar vill mc:n räta upp.
Svårt att beskriva med ord men enklare att föreställa sig. Enklast hade varit att rita ett hederligt gammalt "kraftdiagram".
Genom att aktivt motstyra går det att motverka uppresningen men då på bekostnad av fästet och det är väl här som korv-ABS kommer in.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2015-11-06/23:46, redigerad totalt 3 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-06/22:11

Bror Gårdelöf skrev:Tack, Thomas. Det låter helt plausibelt.
Märkligt dock, att ingen hojskribent förklarat tekniken så enkelt. De kan vara nog så entusiastiska över fenomenet kurv-ABS, men denna lättbegripliga förklaring har lyst med sin frånvaro.


Jag hade heller ingen aning om tekniken innan jag mötte BMWs representant och blev också förvånad över hur simpel lösningen var. Nyheten verkar inte vara någon annorlunda ABS-funktionalitet utan mer en "lutningsvinkelberoende bromskraftsregulator".
Hojskribenterna kanske helt enkelt inte hade fått dess funktion förklarad för sig.
Kan kurv-ABS rädda liv är det en bra uppfinning.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2015-11-06/22:39, redigerad totalt 2 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-06/22:17

Kovlingen skrev:Nä det är ju klart . Då behövs textil-ABS :mrgreen:
:D :D :D Du är hopplös :D :D :D !!!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-06/22:26

Bror Gårdelöf skrev:Mitt inlägg ovan om dödsryttare är inte gravallvarligt - men jag har funderat på något annat.
ABS innebär ju, att hjulen inte skall låsa annat än i mycket korta pulser, och det borde väl fungera, även när cykeln lutar?
Dvs inte heller då borde man väl bromsa omkull? Eller vad har jag missat här?

En kollega och hans fru - barnmorska - åkte för grovt räknat tio år sedan till Tyskland och hämtade ut var sin ny BMW-hoj. I köpet ingick körutbildning - varvid de båda blev tillsagda att bromsa hårt under nedlägg i kurva.
Detta stred förstås mot alla fundamenta, som de tidigare lärt sig om motorcykelkörning, men efterhand vågade de nypa till allt mer. Det hela blev tämligen odramatiskt, men cykeln reste sig lugnt under inbromsning. Detta berättades mig av barnmorskan, som var mycket imponerad.

En färdkamrat, som kört Honda i decennier och nu sedan snart tio år åker VFR VTEC, råkade under en Kristi himmelsfärdsresa för några år sedan ut för, att deltagaren framför honom, som körde på en betydligt äldre maskin, hamnade i problem. VFR-kompisen insåg, att han löpte risk att köra på föraren framför och nöp till ordentligt, mitt i en kurva. Allt var odramatiskt, och klippet i bromsarna gick inte att klaga på - men hans kommentar efteråt var, att om han åkt på sin gamla 80-tals CBX 500 (eller något ditåt), hade han nog inte klarat upp situationen.

När jag läst artiklar om kurv-ABS, verkar de ha gått ut på, att systemet förfinats, så att cykeln inte längre reser sig - och att det skulle vara skillnaden mot vanliga ABS-system.
Här är jag alltså novis och argumenterar inte åt något håll, men det vore intressant att få detta belyst.
Brorsan, du glömde att avsluta med " don't try this at home " :D ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-06/22:30

Tony Johansson skrev:Brorsan, du glömde att avsluta med " don't try this at home " :D ;).


...eller try this at home :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-06/22:31

Thomas Stadin skrev:
Tony Johansson skrev:Brorsan, du glömde att avsluta med " don't try this at home " :D ;).


...eller try this at home :)
:lol: ja,just det :lol: !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-06/23:08

Thomas Stadin skrev:... och det är väl här som korv-ABS kommer in.

Underbart felslag! :D :D :D
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-11-06/23:15

Behövs nog om man käkar slang med halka :o
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-06/23:43

Bror Gårdelöf skrev:
Thomas Stadin skrev:... och det är väl här som korv-ABS kommer in.

Underbart felslag! :D :D :D


Ja jäklar! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-07/01:21

"As well as helping prevent front-wheel slides and lowsides, the system also helps to proportion braking between the front and rear wheels in order to stop the bike from pushing itself upright on the brakes – so you don't run wide and brake yourself off a cliff."

Hmm, det verkar stämma att upprepningseffekten avtar.
Det är också logiskt eftersom upprepningseffekten endast känns när man bromsar med främre bromsen. Det har jag aldrig tänkt på tidigare.
På Sardinien blev jag mer eller mindre beroende av att bakhjulsbromsa hojen hårt in i kurvorna. Det kändes behagligt att bromsa bakhjulet inför och in i kurvorna. Kanske berodde det på att upprepningseffekten avtog och hojen därmed blev mer lättstyrd?

http://www.gizmag.com/bmw-abs-pro-hp4-cornering/33034/
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kovlingen » 2015-11-07/11:51

Om det hänvisas till trådnamnet "makalösa" borde det resultera i att dessa hojar blir "ensam-stående" :? ;)

Fundering : Kör man inte lite väl aktivt när man behöver detta bromssystem och vad
händer när även den gränsen är nådd ? Hur stor andel av knuttar skulle ha behov av detta ? ?
Själv brukar jag bromsa före kurvorna :shock:

/ Inge Knäskrap
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-11-07/11:58

Kovlingen skrev:Om det hänvisas till trådnamnet "makalösa" borde det resultera i att dessa hojar blir "ensam-stående" :? ;)

Fundering : Kör man inte lite väl aktivt när man behöver detta bromssystem och vad
händer när även den gränsen är nådd ? Hur stor andel av knuttar skulle ha behov av detta ? ?
Själv brukar jag bromsa före kurvorna :shock:

/ Inge Knäskrap

Särskilt de som är för rädda och "försiktiga" för att köra aktivt och säkert, tror jag har användning av kurv-ABS den dagen ett rådjur eller en mötande bil plötsligt dyker upp, mitt i ett nedlägg...

Thomas Stadin skrev:Hmm, det verkar stämma att upprepningseffekten avtar.

Antar att stavningshjälpen spelat Dig ett spratt, och att Du i själva verket menar "upprätningseffekten"? :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Magnus von Melen » 2015-11-07/12:02

Kovlingen skrev:Om det hänvisas till trådnamnet "makalösa" borde det resultera i att dessa hojar blir "ensam-stående" :? ;)


Dom är inte "enastående" då?
;)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kovlingen » 2015-11-07/12:09

Gunnar Elmgren skrev:Särskilt de som är för rädda och "försiktiga" för att köra aktivt och säkert, tror jag har användning av kurv-ABS den dagen ett rådjur eller en mötande bil plötsligt dyker upp, mitt i ett nedlägg...

Rädd är jag väl inte direkt men försiktighet är nått helt annat . Tänkte försöka leva några år till :(
Det är till andra att bedöma min körning :? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kovlingen » 2015-11-07/12:11

Magnus von Melen skrev:
Kovlingen skrev:Om det hänvisas till trådnamnet "makalösa" borde det resultera i att dessa hojar blir "ensam-stående" :? ;)


Dom är inte "enastående" då?
;)

"Kaka söker maka" :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-11-07/13:55

Kovlingen skrev:Rädd är jag väl inte direkt men försiktighet är nått helt annat.

Jag syftade inte direkt på Dig, Kovlingen - menar bara att det finns alltför många, som har bristande körteknik och/eller är så försiktiga, att de inte har en aning om vad hojen klarar eller hur man t ex gör en undanmanöver eller en fullbromsning på ett säkert sätt. Just de förarna är de som riskerar att bromsa omkull, alternativt hamna i "tangentens riktning" om det dyker upp ett hinder mitt i en kurva. Då är kurv-ABS guld värt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kovlingen » 2015-11-07/14:05

Gunnar Elmgren skrev:Särskilt de som är för rädda och "försiktiga" för att köra aktivt och säkert, tror jag har användning av kurv-ABS den dagen ett rådjur eller en mötande bil plötsligt dyker upp, mitt i ett nedlägg...

En bekant körde "aktivt" mellan Sandviken och Ockelbo då han fick möte av en personbil med släpvagn .
Bilen genade i sin vänsterkurva och det var ytterst nära att det blev en frontsmäll . Inte nog med detta
utan efter kommer släpvagnen som är bredare än bilen .
Ytterligare nerlägg och den omtalades försyn gjorde att det gick bra . Ytterst tveksam om det fanns tid
att bromsa och även tänka på detta . ( Jodå han är duktig att köra och inte en "fegis" som jag )
Kanske bra att dessa bromsalt. kommer men jag anser fortfarande att det har gått lite för fort .

Den genande bilisten ska jag inte skriva vad jag tänker om . :evil:
Tyvärr är det sådant vi också måste räkna med kan komma farande runt nästa kurva :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-07/14:35

Man kan ju fundera på, hur den genande bilisten skulle ha agerat, om han mött en timmerbil!

Dock; en av få gånger jag blivit rädd i sadeln - eller snarare inte hann bli rädd, förrän det hela var över - var i somras, när vi körde runt Gorge du Verdon. Den vägen är milt uttryckt kuperad och kringelikrokig, och före högerkurvorna gjorde jag, som jag brukade - gick ut en bit till vänster för att se längre genom kurvan. Vad jag inte räknade med, var, att ett antal mer eller mindre lokala förmågor på två hjul verkar betrakta den vägen som sin privata Nürburgring - men med trafik åt båda hållen! Två gånger kom mötande hojförare som skjutna ur kanon - i fullt nerlägg - och marginalerna blev obehagligt små.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kovlingen » 2015-11-07/15:51

Bror Gårdelöf skrev:Man kan ju fundera på, hur den genande bilisten skulle ha agerat, om han mött en timmerbil!

Man lär genom hela livet .
Förmodligen har denna enbart haft nytta av detta i "nästa liv" :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst