Makalösa uppfinningar..

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Makalösa uppfinningar..

Inläggav Austin » 2015-10-28/16:42

Kulsitsen som var poppis på 80 talet
Älgvarnare som man skruvade i fronten på bilen/Mc,n
Gummiremsan man hängde under bilen för att undvika statisk elektricitet .
BMW,s elektriska servobromsar.. No comment.

Fyll på listan: :D
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-10-28/16:58

Fyller på:
Kulsitsen som var poppis på 80 talet
Älgvarnare som man skruvade i fronten på bilen/Mc,n
Gummiremsan man hängde under bilen för att undvika statisk elektricitet .
BMW,s elektriska servobromsar.. No comment.
BMW:s treknappars blinkersreglage - (kanske borde stå överst på listan...) :)

Kopiera texten och fyll på :D
Senast redigerad av Thomas Stadin 2015-10-28/17:58, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-28/17:47

När det gäller BMW:s elektriska servobromsar anmäler jag avvikande åsikt. De bör ses i ljuset av sin tid - och var då det absolut vassaste i stopperväg, som fanns att tillgå för gathojar. Ur den synvinkeln var de - faktiskt - makalösa!

Därefter har utvecklingen gått vidare, så att bromsservo inte längre behövs för minst lika goda prestanda - och då har BMW gått ifrån den lösningen. Moderna varianter är betydligt billigare att såväl tillverka som underhålla - men det betyder inte, att konceptet var dåligt, när det lanserades på marknaden.

Älgvarnare - numera under namnet viltvarnare - säljs alltjämt och marknadsförs gärna gentemot motorcyklister. Veterligen är det vetenskapliga underlaget för deras funktion rätt skralt, men de saknar inte anhängare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav toMLin » 2015-11-03/19:35

Därefter har utvecklingen gått vidare, så att bromsservo inte längre behövs för minst lika goda prestanda - och då har BMW gått ifrån den lösningen. Moderna varianter är betydligt billigare att såväl tillverka som underhålla - men det betyder inte, att konceptet var dåligt, när det lanserades på marknaden.

Är detta ett tyckande eller fakta? Enligt min åsikt fanns det utmärkta bromsar redan då när det begav sig, men däremot inte så farliga som bmw:s bromsservo, enligt egen erfarenhet!
toMLin
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 2011-09-05/20:57

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-03/20:03

Mitt påstående baseras på ett föredrag av Martin Sandh, idag chef för Kenneths MC i Göteborg, närmast oomstritt ansedd som Sveriges förnämsta BMW mc-verkstad. Han höll nämnda föredrag på årsträffen i Tylebäck 2011 - och han är känd för att veta, vad han pratar om.
Martins omdöme om BMW:s servoassisterade ABS-system var i kortform, att det ger en sjuhelsikes bromseffekt, men att det var dyrt att tillverka och är dyrt att underhålla - samt att man som amatör definitivt inte skall ge sig på att serva det systemet, om man inte verkligen vet, vad man gör.

Du får själv avgöra, om hans uttalande baseras på fakta eller tyckande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Buster » 2015-11-03/21:51

Kolsyrat vatten på flaska tycker jag är bland det mest extrema.
Dumt, dyrt och onödigt.
Men ändå imponerad att nån kom på... och att nån sen faktiskt köpte.
(en sak utomlands men här i Swe har vi ju dricksvatten i kranen)
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-03/22:16

Fast Du har ju svaret i Ditt eget inlägg. Man behöver inte åka längre än till Gran Canaria - förmodligen inte ens dit - för att inse, att kranvattnet måhända inte är hälsovådligt men ändå inte kan rekommenderas som okokt dryck. Där är det en självklarhet att köpa dricksvatten i stora plastflaskor. Kolsyrat eller ej är den resandes ensak.
När jag läste infektionsmedicin för 40 år sedan, var ett bantningstips att åka till dåvarande Sovjetunionen och dricka kranvatten. Det innehöll ofta en parasit - Giardia lamblia - som medför viss malabsorption av föda och en del diarréer = viktnedgång.
Själv kom jag hem med giardiasis efter en resa i Kenya 1981 - men av den märkte jag inte mycket, och medicineringen hade avsedd effekt.

Vi har det bättre - och börjar väl bli allt mer medvetna om det. Personligen gillar jag kolsyrat vatten. Det får en antydd sälta. Men denna är lätt att fixa själv - med kranvatten och en sodasifon.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Buster » 2015-11-03/23:18

Som sagt, att ha det i vissa länder är förståeligt.
Dock absolut inte i Sverige.
Och det är väl här flertalet av detta forums användare befinner sig mestadels?


Det talas om miljö och onödiga transporter ibland, vatten på flaska borde förbjudas.

Andra fantastiska företeelser som finns är tex Finlandsbåtarna.
Få går av vid ankomst och få ombord vet ens om att båten gått nånstans alls...
Oj vad bränsle skulle sparas om man lät båtarna ligga i hamn istället.

Nä, bättre att beskatta fordon istället... den om kom på detta och lyckades genomföra det utan att folket klagade var ingen dumbom.
(båtar i den storleken tar ofta över litern per meter, helt i onödan.. större båtar tar uppåt fem liter per meter)
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-04/08:47

Buster skrev:Andra fantastiska företeelser som finns är tex Finlandsbåtarna.
Få går av vid ankomst och få ombord vet ens om att båten gått nånstans alls...
Oj vad bränsle skulle sparas om man lät båtarna ligga i hamn istället.

Men är inte Finlandsfärjornas huvudsyfte att eliminera lastbilstransporter runt hela Bottenviken (en vanlig sträcka för Iron Butts)?
En färja lastad med långtradare borde väl släppa ut avsevärt mindre avgaser än alla dessa tradare under 160 mil vardera?

Passageraridén blir någon sorts "bonus" för rederiet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav enhjuling » 2015-11-04/10:49

Det pratas mycket om hur dåligt det är med utsläpp från fordon, bla koldioxid.
Jag har däremot inte hört nån säga nåt om att det inte skulle vara ok att spruta koldioxid i dricksvatten. Kommer inte det ut i naturen och påverkar miljön?
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-04/11:03

Det beror på, hur koldioxiden i sifonen tas fram (och det vet jag inte). Koldioxid är ju en naturligt förekommande gas.

När vi diskuterar förnyelsebar energi, handlar det ju om, när i tiden man orsakar koldioxidutsläpp, och om man kan öka koldioxidutnyttjandet på klotet. Eldar man med ved, orsakas koldioxidutsläpp. Om veden å andra sidan får multna, efter att trädet dött, skulle lika mycket koldioxid släppas ut, men över lång tid, längre fram.
Planterar man å andra sidan ny skog - eller över huvud taget något, som lever på fotosyntes - tas koldioxid upp.

Kol och petroleum är "extremt gammal skog", och när de förbränns, kan man inte plantera ny i samma omfattning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-11-04/12:42

Bror Gårdelöf skrev:Det beror på, hur koldioxiden i sifonen tas fram (och det vet jag inte). Koldioxid är ju en naturligt förekommande gas.

När vi diskuterar förnyelsebar energi, handlar det ju om, när i tiden man orsakar koldioxidutsläpp, och om man kan öka koldioxidutnyttjandet på klotet. Eldar man med ved, orsakas koldioxidutsläpp. Om veden å andra sidan får multna, efter att trädet dött, skulle lika mycket koldioxid släppas ut, men över lång tid, längre fram.
Planterar man å andra sidan ny skog - eller över huvud taget något, som lever på fotosyntes - tas koldioxid upp.

Kol och petroleum är "extremt gammal skog", och när de förbränns, kan man inte plantera ny i samma omfattning.


Air Liquide hämtar sin koldioxid dels i anslutning till framställning av sprit vid Absolut Company utanför Kristianstad, dels i anslutning till framställning av fodertillskott vid Kemira i Helsingborg. Man samlar alltså upp koldioxid som bildas vid jäsning i industriella processer.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-04/12:50

ERGO: Deras koldioxid är ingen ytterligare miljöbelastning utan "finns redan" som restprodukt från andra processer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kovlingen » 2015-11-04/13:25

Ride by wire , Adaptiva lysen och bromsar , Elektroniskt styrd fjädring ,
Eluppvärmda säten , Keyless ride , Växelassistent , Canbus , Antispinn ,
Radialmonterade bromsok , Kolfiber , Färddator , Stereoanläggning osv. :shock:

Tänk att om man plockar bort allt detta och lite till så får man till slut
en motorcykel :mrgreen: :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-11-04/13:38

Mobiltelefon, GPS, Internet, datorer, lysdioder, pacemaker, ögonlinser i plast som opereras in via en liten kanyl, defibrillatorer, propofol
Mikroprocessorn
Röntgenutrustning för allt möjligt, även icke-medicinskt
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-04/13:53

Städrobotar håller golven i hemmet rena och fina. En fantastisk uppfinning!

https://neatorobotics.com/sv/
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav elemji » 2015-11-04/13:55

Kovlingen skrev:Tänk att om man plockar bort allt detta och lite till så får man till slut
en motorcykel :mrgreen: :D :D

Ta därefter bort motorn så får du en cykel. :mrgreen:
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-04/14:02

elemji skrev:
Kovlingen skrev:Tänk att om man plockar bort allt detta och lite till så får man till slut
en motorcykel :mrgreen: :D :D

Ta därefter bort motorn så får du en cykel. :mrgreen:


:lol: :lol: :lol:
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kovlingen » 2015-11-04/14:35

Tar man bort hjulen så har man i alla fall en ram att hålla sej till :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-04/15:08

Och då blir det lättare att hålla sig inom ramarna!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-11-04/16:19

Bror Gårdelöf skrev:Och då blir det lättare att hålla sig inom ramarna!

Ja, det kan ju vara lite knepigt understundom! ;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Austin » 2015-11-04/17:21

Jag tycker det verkar som att BMW bara försökte uppfinna hjulet igen flera gånger med servobromsar och idiotiska blinkersreglage, Det fanns en tid när italienarna hade mycket bra bromsar samtidigt som BMW fortfarande åkte omkring med kassa både trummor och skivor .På den tiden var det verkligen muskelservo som gällde .Man kan ju inte mer än låsa hjulet hur bra eller dåligt bromsarna tar :)
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-11-04/17:28

Austin skrev:Man kan ju inte mer än låsa hjulet hur bra eller dåligt bromsarna tar :)

Nja, det finns allt några till egenskaper som är väsentliga. Exempelvis hur lättdoserade bromsarna är, hur bra dom står emot upprepade, hårda inbromsningar (fading), och som sagt hur mycket kraft som krävs.
Sen är sådant som ABS, integralbromsar och bromsassistent väldigt bra säkerhetsdetaljer, som hjälper till att bromsa maximalt effektivt utan att gå omkull.
BMW:s elektriska bromsservo var kanske inte den mest lyckade lösningen, men man gjorde i alla fall ett försök att få bromsarna mer reaktionssnabba och lättdoserade.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-11-04/17:41

Nu var det väl inte meningen med den här tråden att klaga på BMWs servobromsar eller blinkersreglage... :? :(
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Makalösa uppfinningar..

Inläggav Magnus von Melen » 2015-11-04/17:57

Jag som kan sakna både blinkersarrangemanget och servobromsarna måste ju vara totalt dum i huvudet :-D

Fast det kanske bara är jag som inte upptäkt det redan...
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Austin » 2015-11-04/17:58

Då går vi vidare med NSU Max 250 mycket udda kamaxeldrivning. Jag håller själv på med att renovera en 64 års modell.

Bild
Senast redigerad av Austin 2015-11-04/18:10, redigerad totalt 1 gång.
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-11-04/18:08

Magnus von Melen skrev:Jag som kan sakna både blinkersarrangemanget och servobromsarna måste ju vara totalt dum i huvudet :-D

Fast det kanske bara är jag som inte upptäkt det redan...

Gillar dom också! Då är vi i alla fall två dumskallar på Forumet.... :mrgreen: :ugeek:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kapten Stofil » 2015-11-04/18:25

Två och en halv dumskalle. Jag vet inget om servobromsarna, men blinkersknapparna gillar jag. Dessbättre har jag treknappsmodellen på min.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-04/19:01

Själv har jag aldrig begripit, varför man skall ha tre knappar till något, som går utmärkt att sköta med en - men jag har inga som helst problem med det och bryr mig således inte. Betydligt väsentligare är, att cykeln hittills fungerat utan mankemang i 13 år - vilket förstås är det dominerande skälet till, att jag behåller den. Värdeminskningen är numera försumbar, och jag trivs på den. Vad mer är att begära?
Servobromsarna kan man möjligen sammanfatta med, att de kom, de sågs - men segrade inte.
Jag har ju sådana på min hoj, och den enda nackdel, som jag hittills upptäckt - förutom servicekostnaderna - är, att de är näst intill omöjliga att dosera, när man förflyttar hojen med muskelkraft och motorn igång. I den situationen är de binära - på eller av.
Alltså förflyttar jag som regel hojen med motorn avslagen, så länge jag använder muskelkraft. Då finns inte problemet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav BmwMats » 2015-11-04/20:31

Bror Gårdelöf skrev:Själv har jag aldrig begripit, varför man skall ha tre knappar till något, som går utmärkt att sköta med en - men jag har inga som helst problem med det och bryr mig således inte. Betydligt väsentligare är, att cykeln hittills fungerat utan mankemang i 13 år...


Instämmer definitivt i Brors undran angående treknapparssystemet som bla BMW har !
Kan absolut inte bli vän med detta system, trots att jag åka samma hoj i 27 år... :shock: :oops:
Hade bland annat några japanska hojar innan BMW'n och jag trivdes utmärkt med enknappsreglaget som fungerade klanderfritt för mig.

Jag har tagit fel på reglageknapparna vid blinkersmanövreringen på BMW'n ett otal gånger, var det uppåt, nedåt, utåt, inåt eller framåt man skall trycka dom vi blinkning ???
Blir aldrig klok på det, måste fundera varje gång. I en forcerad situation upplever jag att jag inte har en chans att göra rätt, när det skall gå snabbt... :roll:

På min personvagn (Volvo Amazon) finns bara ett reglage för blinkersmanövrering, smidigt i mitt tycke.
Vet inte hur det är på nyare vagnar ?

Skall man åt vänster, manöverera reglaget åt vänster, svänga höger - tryck den åt höger, stänga av blinkersen - ställ reglaget i mellanläget ! :)

Kanske ett I-landsproblem ? :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-04/20:47

Lite OT: För snart tre år sedan firades min sextioårsdag med en tvåveckors resa i Sydafrika. Redan vid utfarten från flygplatsen upptäckte jag, att på den naturligtvis högerstyrda hyrbilen satt blinker- och torkarreglage tvärt om, jämfört med en vänsterstyrd bil. Gissa, hur många gånger jag satte på vindrutetorkarna, när jag skulle blinka vänstersväng!
Det blev många skratt.

Golvspakens växellägen var däremot desamma som på vänsterstyrda bilar, vilket krävde lite eftertanke "hvergang".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-11-05/08:49

http://www.viberider.com/vibe_rider.asp

Sen tyckte jag att sadelvärme var oändligt onödigt... tills jag köpte en hoj som hade det och upptäckte för(bak)delarna!
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Buster » 2015-11-05/12:20

Bror Gårdelöf skrev:
Buster skrev:Andra fantastiska företeelser som finns är tex Finlandsbåtarna.
Få går av vid ankomst och få ombord vet ens om att båten gått nånstans alls...
Oj vad bränsle skulle sparas om man lät båtarna ligga i hamn istället.

Men är inte Finlandsfärjornas huvudsyfte att eliminera lastbilstransporter runt hela Bottenviken (en vanlig sträcka för Iron Butts)?
En färja lastad med långtradare borde väl släppa ut avsevärt mindre avgaser än alla dessa tradare under 160 mil vardera?

Passageraridén blir någon sorts "bonus" för rederiet.


Aha, jag har inte tillräckligt bra koll känner jag... trodde inte alla båtarna gick över till fastlandet, men dåså.


För övrigt hade jag nog fel gällande trådens tanke generellt, trodde den gällde onödiga och dåliga uppfinningar som nån lyckats göra pengar på, men jag verkar fattat fel även där.
:oops:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-05/13:48

Thomas Stadin skrev:Städrobotar håller golven i hemmet rena och fina. En fantastisk uppfinning!

https://neatorobotics.com/sv/
Precis vad jag behöver :lol: :lol: :lol: !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-05/13:49

Jag tolkade trådstarten på samma sätt som Buster - men att tråden spårar ur är ju inte direkt okänt här på Forum. ;)
Å andra sidan går det ofta att få tråden på rätt spår igen, om man vill.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-05/14:27

Tony Johansson skrev:
Thomas Stadin skrev:Städrobotar håller golven i hemmet rena och fina. En fantastisk uppfinning!

https://neatorobotics.com/sv/
Precis vad jag behöver :lol: :lol: :lol: !!


Den är värd varenda öre :)
Vissa justeringar av hemmet var nödvändiga att genomföra innan den kunde städa hela lägenheten utan att fastna någonstans.
Ett par trösklar var för höga men mha kvartslister forcerar den nu dem utan problem.
Den trasslade in sig i någon mattkant men genom att låta soffans ena ben stå på mattan klarar den nu även mattan.
Vi har programmerat roboten att starta kl 09 måndagar och fredagar. När vi kommer hem från jobbet dessa dagar möts vi av ett nystädat hem och roboten står på sin laddplats och väntar på nya utmaningar.

En städrobot kommer inte åt överallt, men genom att den tar upp en hel del damm/skräp minskar mängden damm som yr runt i rummet. Resultatet blir att det samlas väldigt lite damm på platser den ej kommer åt.

Vi valde Neato framför iRobot eftersom den skapar en "städplan" utifrån rummets form och inte planlöst irrar runt en stund i varje rum.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-05/14:34

Som sagt, det verkar vara en rolig leksak till överkomligt pris dessutom. Men vad jag kom att tänka på (och vad du redan nämnt) är trösklar. Jag har två höga trösklar som den näppeligen kan komma över, med det är väl ett s.k i-lands problem. Har förstått att det finns olika modeller. Vilken bör man välja för att komma undan så billigt som möjligt, utan att behöva köpa den mest avancerade ?

Sedan undrar jag om den verkligen fungerar så bra som reklamen vill göra gällande, hur länge har du haft din ? Det hade varit klockrent att kunna komma hem från jobbet och det alltid är nyligen dammsuget :D :D :D!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-05/14:44

Tony Johansson skrev:Som sagt, det verkar vara en rolig leksak till överkomligt pris dessutom. Men vad jag kom att tänka på (och vad du redan nämnt) är trösklar. Jag har två höga trösklar som den näppeligen kan komma över, med det är väl ett s.k i-lands problem. Har förstått att det finns olika modeller. Vilken bör man välja för att komma undan så billigt som möjligt, utan att behöva köpa den mest avancerade ?

Sedan undrar jag om den verkligen fungerar så bra som reklamen vill göra gällande, hur länge har du haft din ? Det hade varit klockrent att kunna komma hem från jobbet och det alltid är nyligen dammsuget :D :D :D!


Om några av trösklarna är alltför höga så går det att lyfta den mellan de olika rummen och låta den fortsätta städningen. När den är klar i ett rum/utrymme lyfter man enkelt över den till nästa utrymme.
Då vi valde robot började vi med att fundera över behoven. De billigaste har endast en microfiberduk undertill som de irrar runt med. Vi ville ha en med dammsugare och roterande borste och de började (då) på ungefär 2.000:-
Efter ett tag kom vi på att en rund robot inte är bra i hörnen samt att den helst inte ska irra planlöst. Då såg vi Neato och en sådan blev det.
Vi har haft den i ca ett år.

https://www.youtube.com/watch?v=V7PIjwfw30U
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-05/14:49

Jo, jag såg en film från hemsidan, men du vet hur det är med säljande reklam ;). Dom som figurerar i filmen du länkar till, verkar turboladdade :D :D :D !!!

2 000 :- säger du. Vart köpte ni den ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-05/15:00

Tony Johansson skrev:Jo, jag såg en film från hemsidan, men du vet hur det är med säljande reklam ;). Dom som figurerar i filmen du länkar till, verkar turboladdade :D :D :D !!!

2 000 :- säger du. Vart köpte ni den ?


Filmen snabbspolar. De är mycket långsammare i verkligheten. Att städa lägenheten tar kanske 45-60min men det är ointressant eftersom den städar när vi är på jobbet.

Vi köpte vår på Clas Ohlsson och den kostade då ca 4.000:-
Den verkar ha gått ned på senare tid.

Slå till! Du kommer INTE att ångra dig. :)
Senast redigerad av Thomas Stadin 2015-11-05/15:07, redigerad totalt 2 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-05/15:05

Nästa steg i den utvecklingen borde väl vara banddrift? Då klaras även trösklar. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-05/15:09

Bror Gårdelöf skrev:Nästa steg i den utvecklingen borde väl vara banddrift? Då klaras även trösklar. ;)


Ja, utvecklingen av robotar för hemmiljö har definitivt inte nått vägs ände ännu.

Jag ser fram emot den versionen av robotar som inte enbart kan dammsuga utan ta hand om allt arbete i hemmet :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-05/15:24

Thomas Stadin skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Nästa steg i den utvecklingen borde väl vara banddrift? Då klaras även trösklar. ;)


Ja, utvecklingen av robotar för hemmiljö har definitivt inte nått vägs ände ännu.

Jag ser fram emot den versionen av robotar som inte enbart kan dammsuga utan ta hand om allt arbete i hemmet :)
F*n, du hann före, den tanken slog mig också. Skall det låta sig göras (för mig) i dagsläget, då tvingas jag väl att gifta mig, eller någon modern variant på temat. Huuvaligen, trodde för ett kort ögonblick att jag drömde en hemsk dröm :o :shock: :D ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kovlingen » 2015-11-05/15:46

Tony Johansson skrev:då tvingas jag väl att gifta mig,

https://www.youtube.com/watch?v=uMyIGKx_ZMM
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-05/16:18

Kovlingen skrev:
Tony Johansson skrev:då tvingas jag väl att gifta mig,

https://www.youtube.com/watch?v=uMyIGKx_ZMM
Jaså, har dom uppdaterat den till en modell som klarar av hushållsarbeter sedan denna videon spelades in :lol: :lol: :lol: !?

I sådant fall kan det vara intressant med en investering av en dylikt :D !!!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-05/16:26

Tony Johansson skrev:
Thomas Stadin skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Nästa steg i den utvecklingen borde väl vara banddrift? Då klaras även trösklar. ;)


Ja, utvecklingen av robotar för hemmiljö har definitivt inte nått vägs ände ännu.

Jag ser fram emot den versionen av robotar som inte enbart kan dammsuga utan ta hand om allt arbete i hemmet :)
F*n, du hann före, den tanken slog mig också. Skall det låta sig göras (för mig) i dagsläget, då tvingas jag väl att gifta mig, eller någon modern variant på temat. Huuvaligen, trodde för ett kort ögonblick att jag drömde en hemsk dröm :o :shock: :D ;).


OT
Tror att du missförstått det hela Tony :)
Om du gifter dig så blir det du som tvingas göra alla sysslor i hemmet, "Hushållsroboten Tony"
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-05/16:34

Ooouaaah, tack för varningen :o. Fast nu är det redan så hemma hos mig.

Men jag lever efter devisen; Bättre med lite skit än ett rent helvete.
Kloka ord, det där :D !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Thomas Stadin » 2015-11-05/16:44

Tony Johansson skrev:Ooouaaah, tack för varningen :o. Fast nu är det redan så hemma hos mig.


Förvisso, men till skillnad mot den gifte mannen bestämmer singelmannen själv NÄR hushållsarbetet ska påbörjas och vara färdigt.
Kravspecarna över städresultatet för de två skiljer sig också avsevärt åt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Max Mad » 2015-11-05/16:54

Thomas Stadin skrev:
Tony Johansson skrev:Ooouaaah, tack för varningen :o. Fast nu är det redan så hemma hos mig.


Förvisso, men till skillnad mot den gifte mannen bestämmer singelmannen själv NÄR hushållsarbetet ska påbörjas och vara färdigt.
Kravspecarna över städresultatet för de två skiljer sig också avsevärt åt.

Får hänvisa till andra stycket i mitt inlägg ovan.

Sedan får vi väl lägga ner den här diskussionen, innan Gunnar kommer med sudden.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Makalösa uppfinningar..

Inläggav Kovlingen » 2015-11-05/17:09

Finns ju alltid risk att de lägger sej i mängden tid på hojen också :shock:
En massa måsten : :o
Åka och handla mat , hälsa på släkten , flyga till nån turistort (som tar mycket av semestern)
Ifrågasätta inköp att trevliga mc-tillbehör , åka med bakpå osv .
Farliga saker att ge sej in på :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Nästa

Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst