av Bror Gårdelöf » 2015-11-06/20:48
Mitt inlägg ovan om dödsryttare är inte gravallvarligt - men jag har funderat på något annat.
ABS innebär ju, att hjulen inte skall låsa annat än i mycket korta pulser, och det borde väl fungera, även när cykeln lutar?
Dvs inte heller då borde man väl bromsa omkull? Eller vad har jag missat här?
En kollega och hans fru - barnmorska - åkte för grovt räknat tio år sedan till Tyskland och hämtade ut var sin ny BMW-hoj. I köpet ingick körutbildning - varvid de båda blev tillsagda att bromsa hårt under nedlägg i kurva.
Detta stred förstås mot alla fundamenta, som de tidigare lärt sig om motorcykelkörning, men efterhand vågade de nypa till allt mer. Det hela blev tämligen odramatiskt, men cykeln reste sig lugnt under inbromsning. Detta berättades mig av barnmorskan, som var mycket imponerad.
En färdkamrat, som kört Honda i decennier och nu sedan snart tio år åker VFR VTEC, råkade under en Kristi himmelsfärdsresa för några år sedan ut för, att deltagaren framför honom, som körde på en betydligt äldre maskin, hamnade i problem. VFR-kompisen insåg, att han löpte risk att köra på föraren framför och nöp till ordentligt, mitt i en kurva. Allt var odramatiskt, och klippet i bromsarna gick inte att klaga på - men hans kommentar efteråt var, att om han åkt på sin gamla 80-tals CBX 500 (eller något ditåt), hade han nog inte klarat upp situationen.
När jag läst artiklar om kurv-ABS, verkar de ha gått ut på, att systemet förfinats, så att cykeln inte längre reser sig - och att det skulle vara skillnaden mot vanliga ABS-system.
Här är jag alltså novis och argumenterar inte åt något håll, men det vore intressant att få detta belyst.