Skarvning av 12V kablage, tips?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Skarvning av 12V kablage, tips?

Inläggav Robin » 2015-12-19/17:45

Tjena
Abstinensen börjar bli stor, så var ute och klappade hojen idag. Tänkte börja fundera på hur jag ska montera de nya tillbehören och skulle behöva lite tips på hur jag säkrast och hållbarast skarvar 12V kablage. Även bra sätt på att "stjäla" ström från befintliga kablar utan att kapa de helt.

MvH
F650GS '05
Robin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2014-10-31/17:52
Ort: Göteborg

Re: Skarvning av 12V kablage, tips?

Inläggav Austin » 2015-12-19/19:42

lödning är det bästa

Ska du stjäla ström så använd en skaltång. Du bara skalar en cm mitt på kabeln som du skall ta ström ifrån utan att klippa den. Sedan tvinnar och löder du fast ändarna från tillbehörskablarna på den skalade delen . Isolera med Vulktape , blir smidigast och mest hållbart.

Det finns färdiga kabelskarvar men jag tycker inte att de är tillförlitliga i fukt och dylikt.


Bild

Björn H..
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Skarvning av 12V kablage, tips?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-12-19/21:40

Egentligen bär det emot att göra hål på isoleringen i originalkablage, eftersom risken är stor att fukt kryper in, eller att kopparledaren skadas fysiskt och så småningom kan gå av.
Det är dock oundvikligt ibland, och då får man göra det bästa av situationen.
Jag tycker dessa är att föredra, om man måste ta till en "strömtjuv":
44146.jpeg
44146.jpeg (26.1 KiB) Visad 3828 gånger

Finns bl a på Biltema.
Dels är de små och lätta att få plats med, dels är det en fördel att kabeln man skarvar in är ansluten med en kabelsko, så man kan lossa den enkelt vid behov.
Jag brukar lägga på en klick polfett (syrafritt vaselin) innan jag klämmer ihop plasthylsan, för att så gott det går hindra fukt att tränga in.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Skarvning av 12V kablage, tips?

Inläggav Austin » 2015-12-19/22:09

Jag trodde det skulle vara permanent ,därför föreslog jag lödning och vulktape eller krympslang Det är så fabriken gör när de bygger elsystem . tar ingen plats och blir vattentätt. Ska man plocka bort skarvarna igen då är det en annan sak.. :)
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst