Bror Gårdelöf skrev:Att våtkopplingar kan ha åtskilliga lameller vet jag, men jag trodde, att en vits med torrkoppling är, att den är enskivig.
Gunnar Elmgren skrev:En tvåtaktsmotor utnyttjar undertrycket i vevhuset för att suga in bränsle/luftblandningen, och det funkar alldeles utmärkt att skippa kolvstyrningen av insugsporten om man har en reed-ventil.
Bror Gårdelöf skrev:Jag har ju inte detaljstuderat foton på maskiner med Reedventiler
Georg skrev:Det finns även andra användningsområden för reedventiler. På min förra mc hade man en reedventil för att tillföra luft i avgassystemet. Detta för att få en mer fullständig förbränning när man släppte på gasen. Med orginalsystem hördes det inte, men bytte man till ett mer ljudligt avgassystem så togs vanligen dessa reedventiler bort. Det poppande ljudet när avgaser förbrändes i avgasröret ansågs för störande. Miljöaspekten verkade inte många bry sig om trots att det inte hade minsta påverkan på motorns prestanda.
Bror Gårdelöf skrev:Naturligtvis! Tänkte 'nte på de'! Jag har ju inte detaljstuderat foton på maskiner med Reedventiler utan närmast slentrianmässigt tänkt, att förgasarna verkar vara monterade ungefär som på en kolvportad maskin. Man lär, så länge man lever.
neutral skrev:Att man har torrkoppling på racehojar är för att man får mindre friktion då den inte spinner i oljebad (ger inte bort effekt i onödan) samt att underhåll på kopplingen är enklare och snabbare.
neutral skrev:Att man har torrkoppling på racehojar är för att man får mindre friktion då den inte spinner i oljebad (ger inte bort effekt i onödan) samt att underhåll på kopplingen är enklare och snabbare.
Bror Gårdelöf skrev:Det är väl snarare "intryck" - även om det ordet har en annan betydelse?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst