Reedventiler och torrkopplingar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-23/21:56

Senaste numret av svenska Classic Bike innehåller en artikel, skriven av Alan Cathcart, om H-D:s (egentligen Aermacchis, som då ägdes av H-D) tvåtaktsracers från mitten av 1970-talet. Motorn var från början en 250 kubiks twin men förstorades till 500 och försågs i den versionen med fyra(!) förgasare.
I texten står bl a: " ... istället för kolvstyrda insug så försåg man den med reedventiler ..."
Dessutom påstås cykeln på minst två ställen ha 16-skivig torrkoppling.

Jag har trott, att Reedventilen är en vidareutveckling av kolvstyrningen - med idén, att bränsleblandningen inte skall tryckas tillbaka in i förgasaren, när kolven är på väg neråt, innan insugskanalen stängs. Alternativet till kolvstyrning brukar anges vara slidmatning, och det verkar inte ha varit fallet på denna motor.

Att våtkopplingar kan ha åtskilliga lameller vet jag, men jag trodde, att en vits med torrkoppling är, att den är enskivig.

Kan någon skingra min okunnighets dimmor här? Eller är artikeltexten nys?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav DaK » 2015-12-23/22:06

Bror Gårdelöf skrev:Att våtkopplingar kan ha åtskilliga lameller vet jag, men jag trodde, att en vits med torrkoppling är, att den är enskivig.


https://www.youtube.com/watch?v=ECg24JWy2vE
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-23/23:01

Jodå; att Ducatis torrkoppling slamrar är ingen nyhet, men besvarar detta min fråga?

BMW:s hojar med längsställd vev - och Guzzis - har ju också torrkoppling men slamrar inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-12-23/23:05

Vitsen med en flerskivig koppling - oavsett om den är våt eller torr - är, att den flerskiviga kan överföra ett större moment än en enskivig, utan att man behöver öka anliggningtrycket.
Alternativt kan man minska diametern på kopplingen, vilket är önskvärt i en MC.
En reed-ventil är i grunden en "backventil" - dvs gas (eller vätska, för den delen) kan bara srtömma åt ett håll.
En tvåtaktsmotor utnyttjar undertrycket i vevhuset för att suga in bränsle/luftblandningen, och det funkar alldeles utmärkt att skippa kolvstyrningen av insugsporten om man har en reed-ventil.
Finns ganska många tvåtaktare som jobbar med den principen - en stor fördel jämfört med kolvstyrt eller slidstyrt insug är, att man kan placera insuget var som helst på vevhuset.
Bl a många tvåtakts utombordare har helt reedventil-styrt insug.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav Olof Eriksson » 2015-12-24/00:13

Vi har reedventil på kungens gröna MC 258. Och du märker om dom börja läcka. Eller efter att du bytt till en ny tät skiva så märks det. Dvs det går från helslö till halvslö ;)

Så finns det på båtmotorer. Så bör det kollas. Är oftast ett mycket enkelt handgrepp. Bort med förgasaren. Och kanske fyra M6 skruvar.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav Georg » 2015-12-24/09:00

Det finns även andra användningsområden för reedventiler. På min förra mc hade man en reedventil för att tillföra luft i avgassystemet. Detta för att få en mer fullständig förbränning när man släppte på gasen. Med orginalsystem hördes det inte, men bytte man till ett mer ljudligt avgassystem så togs vanligen dessa reedventiler bort. Det poppande ljudet när avgaser förbrändes i avgasröret ansågs för störande. Miljöaspekten verkade inte många bry sig om trots att det inte hade minsta påverkan på motorns prestanda.
#2686312, Stockholm
R1200 GSA -14
Användarvisningsbild
Georg
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2013-10-06/16:44

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-24/10:24

Gunnar Elmgren skrev:En tvåtaktsmotor utnyttjar undertrycket i vevhuset för att suga in bränsle/luftblandningen, och det funkar alldeles utmärkt att skippa kolvstyrningen av insugsporten om man har en reed-ventil.

Naturligtvis! Tänkte 'nte på de'! Jag har ju inte detaljstuderat foton på maskiner med Reedventiler utan närmast slentrianmässigt tänkt, att förgasarna verkar vara monterade ungefär som på en kolvportad maskin. Man lär, så länge man lever.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav DaK » 2015-12-24/14:00

Bror Gårdelöf skrev:Jag har ju inte detaljstuderat foton på maskiner med Reedventiler


På denna sida finns en del bilder på hur det kan se ut.

https://suzukimoped.wordpress.com/
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav Austin » 2015-12-25/10:31

Georg skrev:Det finns även andra användningsområden för reedventiler. På min förra mc hade man en reedventil för att tillföra luft i avgassystemet. Detta för att få en mer fullständig förbränning när man släppte på gasen. Med orginalsystem hördes det inte, men bytte man till ett mer ljudligt avgassystem så togs vanligen dessa reedventiler bort. Det poppande ljudet när avgaser förbrändes i avgasröret ansågs för störande. Miljöaspekten verkade inte många bry sig om trots att det inte hade minsta påverkan på motorns prestanda.


Det var det sista andetaget ;) före insprutning på hojar .Ett ganska fruktlöst försök att få ned avgasvärdena .Jämför med äldre bilas EGR ventiler som alltid"krabbade".

Motorerna funkade faktskt bättre på de hojar som jag pluggade igen och plockade bort AIS ventilen som den hette på MC språk. Motorn gick lite kallare och avgasrören på vissa mc blev inte missfärgade en halvmeter ner som tidigare.
En del motorer blev så heta att gängorna som höll avgasröret blev deformerade och rören släppte.
Så nog var det inga fördelar med AIS. Mest en skrivbordsprodukt. ;)
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav neutral » 2015-12-25/10:45

Att man har torrkoppling på racehojar är för att man får mindre friktion då den inte spinner i oljebad (ger inte bort effekt i onödan) samt att underhåll på kopplingen är enklare och snabbare.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav neutral » 2015-12-25/10:59

Bror Gårdelöf skrev:Naturligtvis! Tänkte 'nte på de'! Jag har ju inte detaljstuderat foton på maskiner med Reedventiler utan närmast slentrianmässigt tänkt, att förgasarna verkar vara monterade ungefär som på en kolvportad maskin. Man lär, så länge man lever.

En tydlig skillnad är om förgasaren är monterad mot cylindern eller mot vevhuset under/bakom cylindern.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav BrooklynS » 2015-12-26/09:41

neutral skrev:Att man har torrkoppling på racehojar är för att man får mindre friktion då den inte spinner i oljebad (ger inte bort effekt i onödan) samt att underhåll på kopplingen är enklare och snabbare.


Haha, det sitter ju torrkoppling även på BMW ända fram till vattenboxern. :) Dock helt utan anledningarna ovan...

Men visst har du rätt - på en konventionellt upplagd MC-motor är det ju med torrkoppling bara att lyfta ut hela paketet åt sidan och byta, utan att tömma ut någon olja eller krångla med kåpor. Tar några sekunder och sådant är förstås viktigt på racehojar.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-26/10:38

neutral skrev:Att man har torrkoppling på racehojar är för att man får mindre friktion då den inte spinner i oljebad (ger inte bort effekt i onödan) samt att underhåll på kopplingen är enklare och snabbare.

Jag tror mig förstå, vad Du menar - men man får väl MER friktion utan olja. ;)
Friktion är ju milt uttryckt viktig, när kopplingen släpps ut.

(Under min barndoms somrar på farfars lantgård i Dalsland, användes inte uttrycket "koppling" om den funktionen på traktorerna. Man sade "friktion" (förkortning för friktionskoppling), vilket på traktens dialekt blev "freksjon".)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav BrooklynS » 2015-12-26/11:10

Eftersom kopplingskorgen snurrar i oljebad, skall olja dras runt hela tiden vilket innebär ett visst motstånd.

Jobbigare att dra fingret i vatten än i fria luften.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-26/11:42

Ah! Tänkte 'nte på de'!
Med andra ord ger torrkopplingen friktion på rätt ställe.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav enhjuling » 2015-12-26/12:18

Insug i en tvåtaktsmotor kan man väl säga består av två steg
Det första steget är när bränsle/luft-blandningen sugs in i vevhuset och detta styrs mha kolvskörten, reedventil eller slidventil, allt för att få in så mycket som möjligt i rätt blandning.
Det andra steget är när denna blandning komprimeras i vevhuset och skall upp i förbränningsrummet.
Detta steg är kolvstyrt då överkanten på kolven öppnar överströmningsportar och avgasportar, dessa portar är väl det som motsvarar ventilerna i en fyrtaktsmotor. Det finns kanske andra konstruktioner men det är i alla fall ovanligt.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-26/14:14

Och det andra steget - överströmningsfasen - kan väl inte beskrivas som "insug"?
Det är väl snarare "intryck" - även om det ordet har en annan betydelse?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav Kovlingen » 2015-12-26/14:26

Bror Gårdelöf skrev:Det är väl snarare "intryck" - även om det ordet har en annan betydelse?

Kan ge avtryck när det blir påtryckningar av ett högtryck i slutfasen :? :shock: :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Reedventiler och torrkopplingar

Inläggav enhjuling » 2015-12-26/15:53

det är både sug och tryck när det skall in i förbränningsrummet, eftersom avgasporten är öppen så hjälper de utströmmande avgasernas fart till att suga in den färska blandningen som trycks upp från vevhuset. Det är därför det är så noga med avstämningen av expansionskammare i avgassystem om man skall få ut den bästa effekten ur motorn. Det är mycket med det där......
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst