Hej! Jag kör ett par BMW R100 RS - 81. Jag har tidigare haft lite problem med tändninge. Ett var en trög förtändningsmekanism. Plockades i sär och fixades. Det andra var en felaktig Halleffekt givare. Byttes ut.
Då jag kör ganska mycket så känns dessa system komplicerade, svårservade och dyra, speciellt när man är ute på resa. Min plan är att ersätta systemen. Det ska vara lätt att serva, byta delar, även i fält. Det ska vara låga kostnader på delarna så man kan ha reserv med sig.
Även förtändningen, (ignition advance) ska ske elektroniskt, mjukvara.
I utgångspunkt tänkte jag använda Aurdino som central enhet för processhantering.
Det blir åter en Halleffekt givare, men enklare och med lägre pris.
Första enheten är tänkt att bara styra tändspolarna, så som en vanlig brytalös konstruktion.
Framöver blir det antagligen en CDI lösning.
Allt ska byggas som open source. En bra dokumentation skapas. Det kommer att tillverkas kit till en låg kostnad. Lösa delar och moduler kommer att kunna köpas.
Nu undrar jag om det är någon som redan byggt någon lösning? Kanske till R100? Någon som vill bistå tekniskt? Bollplank?
Själv är jag el/mekanik -konstruktör med inriktning styr och regler, sensorer. Har stor erfarenhet av elektronik, styr och audio sedan 70:talet.
Någon som mjukt vill hänga på?
Bilden visar försök på själva tändspolens brytarlösning. Redan här jobbar den OK på frekvenser 1 - 3000 Hz fyrkant. Jag använder en standard tändspole.