Någon DIY person där ute? Vill snacka tändnings kretsar…

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Någon DIY person där ute? Vill snacka tändnings kretsar…

Inläggav olaabr » 2016-03-14/08:01

Hej! Jag kör ett par BMW R100 RS - 81. Jag har tidigare haft lite problem med tändninge. Ett var en trög förtändningsmekanism. Plockades i sär och fixades. Det andra var en felaktig Halleffekt givare. Byttes ut.

Då jag kör ganska mycket så känns dessa system komplicerade, svårservade och dyra, speciellt när man är ute på resa. Min plan är att ersätta systemen. Det ska vara lätt att serva, byta delar, även i fält. Det ska vara låga kostnader på delarna så man kan ha reserv med sig.
Även förtändningen, (ignition advance) ska ske elektroniskt, mjukvara.
I utgångspunkt tänkte jag använda Aurdino som central enhet för processhantering.
Det blir åter en Halleffekt givare, men enklare och med lägre pris.
Första enheten är tänkt att bara styra tändspolarna, så som en vanlig brytalös konstruktion.
Framöver blir det antagligen en CDI lösning.

Allt ska byggas som open source. En bra dokumentation skapas. Det kommer att tillverkas kit till en låg kostnad. Lösa delar och moduler kommer att kunna köpas.

Nu undrar jag om det är någon som redan byggt någon lösning? Kanske till R100? Någon som vill bistå tekniskt? Bollplank?

Själv är jag el/mekanik -konstruktör med inriktning styr och regler, sensorer. Har stor erfarenhet av elektronik, styr och audio sedan 70:talet.

Någon som mjukt vill hänga på?

Bilden visar försök på själva tändspolens brytarlösning. Redan här jobbar den OK på frekvenser 1 - 3000 Hz fyrkant. Jag använder en standard tändspole.
C360_2016-03-13-17-58-56-679.jpg
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Någon DIY person där ute? Vill snacka tändnings kretsar…

Inläggav Izvor » 2016-04-13/22:11

Hej Ola

Jag är intresserad av nåt manick till nästa projekt. Det är då en r100rt-82.

På mitt förra köpte jag via Motorworks ett sånt sett till en r75/5 men det verkar inte finnas nåt liknande till en r100rt -82.

Det finns även möjlighet att jag satsar på dubbelstift för att öka driftsäkerheten och de 0,3 hk extra..

Hur som helst så vet jag inte om jag kan bidra med nåt men är dom jag skriver intresserad.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Någon DIY person där ute? Vill snacka tändnings kretsar…

Inläggav olaabr » 2016-04-14/06:43

Hej Izvor! Kul att du hör av dig.
Grejorna är på gång. Alla komponenter är inköpta, räknar jag med. Jag har satt upp formler för det hela. Mjukvaran börjar likna något. Ska sätta upp en testbänk närmaste dagarna. Ligger lite efter, vem gör inte det :D

Har inte riktigt börjat med den mekaniska lösningen ännu. Jag tänker då på rotorn som ska ha en slits eller hål. Det är detta hål eller slits som som gör att magnetfältet inte skärmas. Halleffekt ellementet reagerar då på magnetflödet från en fast magnet bakom rotorns skiva. Rotorn sitter direkt på vevaxeln.
Tror den kan fästas i generatorns rotor, vid släpringarna men tyvärr tror jag man behöver en längre centrumskruv.
- Undrar hu man lättast fixar den?
- sedan är det hur man fäster själva givar modulen, den med halleffekt givaren.

Mjukvara

Detta blir en ganska enkel mjukvara.
Vi mäter frekvensen på rotorns slits. När halleffekt givare bryter ger detta en signal till mjukvaran. En fördröjning beräknas i förhållande till frekvensen, varvtalet innan strömmen till tändspolen bryts och den laddar ur över tändstiftet.
Då vi inte kan spå in i framtiden 8-) så blir det en liten fördröjning innan rätt tidsfördröjning är vald.
- Tidsfördröjningen sker med en formel och variabeln i denna kan då ändras steglöst. Detta kan vara ett bra alternativ då förtändningen är relativt linär = enkel formel. Nackdelen är om man önskar skräddarsy kurvan vid vissa varvtal. Alternativt är att man sätter steg t.ex.var 50 rpm då tidsfördröjningen anpassas. Man kan då lätt anpassa kurvan via en usb kabel och dator. Programvaran är gratis.

Två tändstift.
Hur är förtändningen mellan de båda tändstiften per cylinder?
Har förstått att huvudförtändningen är annorlunda, tidigare/senare, (kommer inte i håg) än vid ett stift. Det är lätt att ändra detta. Om det ska vara skillnad mellan de två stiften så behövs ytterligare mjukvara, borde inte vara för mycket jobb.

Bilden visar pulsen från halleffekt givaren, Optimal miljö i lab. Man ser sedan hur den undre kurvan förskjutet först laddar tändspolen, well time för att så bryta strömmen, gnista skapas.
Bilagor
C360_2016-04-01-14-55-36-406.jpg
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Någon DIY person där ute? Vill snacka tändnings kretsar…

Inläggav BrooklynS » 2016-04-14/07:05

Det här är kul, Ola! :D Följer med "spänning"!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Någon DIY person där ute? Vill snacka tändnings kretsar…

Inläggav Izvor » 2016-04-14/13:01

Hej

Jag hjälper gärna till med det mekaniska!
Jag har min motor på arbetsbänken nu då kan man lättare testa olika lösningar.

På nya motorer så har jag för mig att gnistan kastas samtidigt vid lägre varvtal men sen vid högre varvtal så senarelägger man den ena (den lilla om de har olika storlekar). Det är nog bara för att den inte behövs och då låter man den tända så att den inte sotar igen.

Jag tror att det kan man bara strunta i. Jag tror att man kan satsa på att bägge tändstift kastar gnista samtidigt. Förbränningsrummet är symetrisk med en tändstift i toppen och i botten. man kan ha samma tändstift fest bara lite kortare den i botten. Så är det väl på racing hojar med dubbeltändning. Jag kan kolla upp det lite..

Har du funderat på att hämta signalen från svänghjulet? Du bör få en noggrannare mätpunkt.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Någon DIY person där ute? Vill snacka tändnings kretsar…

Inläggav Benny Olofsson » 2016-04-14/16:40

Wow absolut intressant. Får jag bara ordning på ett utrymme kommer jag att sätta igång med en R100 -80. Bistår gärna med kunskap och glada tillrop. Följer med intresse.
(D7)
R1200GS, R100RT, Suzuki SP370, HD Fat Bob
Benny Olofsson
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2008-12-10/12:26

Re: Någon DIY person där ute? Vill snacka tändnings kretsar…

Inläggav knutk » 2017-11-21/17:16

Kom over denne. Nå er siste post over året gammel, så jeg ble litt nysgjerrig på hvordan det går med utvikling?
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst