Spänningsfall - ett spännande problem

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-08/15:40

Hej!

Har ett märkligt problem på min gamla R100RS. Det yttrar sig i att systemspänningen i elsystemet direkt vid tändning på sjunker till ca 11,5V vilket bla ger effekten att startreläet vägrar dra. Jag var övertygad om att det var Biltemabatteriet som var boven, och köpte därför ett nytt Varta i full storlek. Efter att ha bytt batteriet uppträdde precis samma fenomen...

Jag har:

-Kollat alla anslutningar och mätt resistans i jordkablar och stora pluskabeln till startmotorn.
-Bytt till nya 4mm kablar och nya kontaktstycken mellan startmotor och startrelä och den parallella mellan batteriet och reläet.
-Laddat batteriet
-Kollat anslutningarna till tändningslåset.

Ett stort spänningsfall mättes tidigare upp mellan startmotor och startrelä, den 4mm kabeln ersattes alltså med helt ny och nya kontaktstycken. Trots detta uppträder samma fenomen - och vad mer är, om inte de bägge parallella kablarna är inkopplade till startreläet, får jag ingen ström alls... HUR kan det vara möjligt? Det är 12,78V på bägge när jag mäter.

Kopplar jag batteriladdaren till batteriet och därmed höjer spänningen, startar den hur enkelt som helst.

Behöver kvalificerad hjälp med att sortera tankarna. Har jag förbisett något uppenbart?

78r100wire.jpg
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Håkan » 2016-04-08/16:10

Hej.
Kanske ett långskott, men jag förstår att du prövat mycket...

Det finns en diod i el-plinten inne i lamphuset. Den sitter på baksidan, mellan stift LKK och 85b.
Vet inte exakt hur det yttrar sig när den är felaktig, men kolla om den är hel.
En ny diod kan man köpa på ELFA för någon krona, och löda dit.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-08/16:26

Tack för tips, långskott kan mycket väl sitta i krysset - särskilt när målvakten är på läktaren...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-08/16:56

Bild

Övre säkringen trasig, men jag har inte haft något som inte fungerar...

Bild

Passade på att byta till original blinkrelä, så nu fungerar kontrollampan...

https://vimeo.com/162091791

Men det är ju detta fenomen som är märkligt. Kan det vara det elektroniska laddreläet som fallerat? Funkar utmärkt när motorn går dock.

https://vimeo.com/162092041

OBS att INGA strömförbrukare är på utom själva tändningen... HELT nytt och fulladdat Varta 30Ah.


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav leiflar » 2016-04-08/17:41

Har du provat att dra ut alla säkringar och mätt igen ?
leiflar
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2016-04-03/10:10

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Thomas Stadin » 2016-04-08/17:57

Du skriver "4mm kablar".

Vad menar du?

Är det tvärsnittsarean på kopparledarna i kabeln som är 4 kvadratmillimeter
eller
är det diametern på kopparn som är 4 mm
eller
är det hela kabelns diameter som är 4mm
eller
något annat?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-08/18:26

Det är fyrakvadrats kabel...

Standard 12V är 1,5 - 2,5 - 4 mm


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-08/18:27

Bild

Här ser du den röda.


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Austin » 2016-04-08/19:02

Har du kollat så ALLT är jordat som den ska? En extra jordkabel brukar lösa det mesta. (Renaultägare ;)
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Thomas Stadin » 2016-04-08/19:18

Strömmen till startmotorn är stor så där hade jag försökt att gå upp i kabelarea.
Biltema säljer bla "16 kvadrats" kabel med monterade kabelskor.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=batterikabel&category=1000015081
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-08/19:50

Alltså jag var kanske otydlig. :)

Såväl jordkabeln som pluskabeln till startmotorn är originaldimension och således av betydligt grövre sort. Det är alltså de EXTRA strömmatningarna som är 4mm-kabel. Försöker man koppla startmotorn på en BMW via en sådan kabel brinner den av...

Jag har också provat med dubbla jord- och matningskablar genom att sätta startkablar som extra kopplingar mellan batteripoler och jordpunkt resp startmotor. Ingen skillnad.

Det märkliga är ju att batterispänningen sjunker efter bara några sekunder. Kan RR-45 (laddrelä/spänningsregulator) ha gått sönder? Det är ju precis som om det ligger en stor strömförbrukare på, även om det inte gör det. Väl igång fungerar allt perfekt, laddningen funkar, spänningen är perfekt och är man snabb efter avstängning startar den snällt. Men några sekunder senare sjunker spänningen och startreläet går inte. Precis som om batteriet var kass - vilket det alltså inte är.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av BrooklynS 2016-04-08/19:53, redigerad totalt 1 gång.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Håkan » 2016-04-08/19:52

Thomas Stadin skrev: gå upp i kabelarea.

Thomas.
Kabeln till startmotorn är 16 mm² på en R100.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Hasse Gustafsson » 2016-04-08/20:07

Bra kablar till startmotor syns här:
http://www.motolectric.com/images/hicap ... irhead.jpg
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Mimmi » 2016-04-08/20:15

BrooklynS skrev: //Det är ju precis som om det ligger en stor strömförbrukare på, även om det inte gör det. //


Sent from my iPhone using Tapatalk


Hej!

Ta och mät viloströmmen på kabeln från batteriet om Du inte redan gjort det. Antingen med en tångamperemeter eller en tillräcklig amperemeter. Oftast klarar ett vanligt universalinstrument typ Fluke 10A.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-08/20:27

Jag har en Gossen Metrawatt One, den borde väl duga. ;)

Nä men jag tror faktiskt inte det heller eftersom den går ned till under 12V och stannar där. Men startmotorn borde ju dra ändå, särskilt med nytt batteri?


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Anders Nedemark » 2016-04-08/20:33

BrooklynS skrev:.....Kan RR-45 (laddrelä/spänningsregulator) ha gått sönder? Det är ju precis som om det ligger en stor strömförbrukare på, även om det inte gör det.....


Om det är jordfel nånstans eller en strömförbrukning av den stl. som din voltmätare visar, borde det bli varmt på den delen som är paj. Känn med fingrarna på div. reläer och jordpunkter om det blir varmt när du slår på tändningen.
Alternativt ta bort säkringen till tex. lyset, slå på tändningen och prova. Är felet kvar finns inte felet i den kretsen. Fortsätt sedan på samma sett säkring efter säkring. Den delen av elsystemet där felet finns kommer då att vara bortkopplad när hojen går igång.
Bara en tanke från en glad amatör.....
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-08/20:52

Ingenting blir varmt. All el fungerar som avsett. Hojen funkar perfekt förutom att spänningen är för låg trots nytt batteri...


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-04-08/21:15

Kanske en dum fråga, men har Du mätt spänningen över batteriet när Du ser den alldeles för låga spänningen?
Är kabelarean från batteriets bägge poler till startrelä resp. jordpunkt tillräckligt grova (de bör vara minst samma area som mellan startrelä och starmotor, 16 mm2 har nämnts i tidigare inlägg)?
Om spänningen över batteriet är OK - ta först reda på om spänningsfallet är på plus-sidan eller jord-sidan, genom att mäta spänningen mellan batteriets pluspol och startreläet resp. startmotorns pluspol, samt mellan batteriets minuspol och startmotorns gods.
Försök sedan komma närmare spänningsfallet från bägge hållen, tills Du har lokaliserat ungefär var det finns.

(En vild gissning kan vara, att spänningsfallet finns på jordsidan mellan oxiderade, smutsiga eller färgtäckta kontaktytor mellan ramens eller motorns metalldelar.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-08/21:47

Gunnar Elmgren skrev:Kanske en dum fråga, men har Du mätt spänningen över batteriet när Du ser den alldeles för låga spänningen?
Är kabelarean från batteriets bägge poler till startrelä resp. jordpunkt tillräckligt grova (de bör vara minst samma area som mellan startrelä och starmotor, 16 mm2 har nämnts i tidigare inlägg)?
Om spänningen över batteriet är OK - ta först reda på om spänningsfallet är på plus-sidan eller jord-sidan, genom att mäta spänningen mellan batteriets pluspol och startreläet resp. startmotorns pluspol, samt mellan batteriets minuspol och startmotorns gods.
Försök sedan komma närmare spänningsfallet från bägge hållen, tills Du har lokaliserat ungefär var det finns.

(En vild gissning kan vara, att spänningsfallet finns på jordsidan mellan oxiderade, smutsiga eller färgtäckta kontaktytor mellan ramens eller motorns metalldelar.)


Det finns inga dumma frågor.

Kablarna från batteriet till resp anslutning är av bilmodell, dvs tillräckligt grova. Jag har mätt både resistans och spänning och jag har inte hittat några spänningsfall här. Jag har dessutom dubblerat med startkablar för att utesluta dessa kablar. Ingen skillnad.

Det spänningsfall jag hittade var mellan solenoidens pluspol och startreläet, den kabeln är ersatt med en helt ny 4 mm kabel och nya kontaktstycken. Batteriet är helt nytt och fulladdat - och det gamla batteriet visade sig vara helt och hålla även det en spänning på ca 12,8 V så länge det inte sitter kopplat till hojen.

Mitt nästa steg blir i morgon att koppla ifrån laddregulatorn för att se om det är den som på något sätt "äter" spänning - hur det nu skall kunna gå till.

Det som SKULLE kunna vara en orsak är förstås om tändningslåset gått sönder på något sätt och blecken bränt ytorna. Men: 1. Det är inga stora strömmar som går här och 2. Det förklarar inte sjunket i batterispänningen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-09/10:06

Jag tror att jag hittat felet:

Bild

Snabbkontakten till Ctek-laddaren var kortsluten (delvis). Så fort jag kopplade bort den drog startmotorn oavsett vad som stod på voltmätaren. Märkligt bara att den inte blev varm och smälte?

Mätte även upp belastningen på batteriet vid tillslagen tändning och den var försumbar.

Jag vill därför höja ett varningens finger för att montera dessa snabbkontakter, särskilt när batteriet sitter så bra till som på dessa hojar. Annars är det förmodligen bättre att dra fram en isolerad pluspol någonstans istället.

Tack för råd och stöttning, det moraliska är inte minst viktigt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Håkan » 2016-04-09/10:30

BrooklynS skrev:Jag tror att jag hittat felet:

Skönt att läsa det. :D

Skönt också att läsa att det inte var nåt med dålig kvalitet på BMW delar... ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Marie » 2016-04-09/11:06

Har du mätt upp att det VERKLIGEN är fel på Ctekkontakten?

Så att det inte bara var kontaktfel / oxid på batteripolen som fixades när du demonterade kontakten? Kabelskor till kontakten ser misshandlade ut. Har de verkligen varit korrekt monterade?

Jag tror nämligen inte riktigt på din slutsats...
Senast redigerad av Marie 2016-04-09/11:22, redigerad totalt 1 gång.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-09/11:15

Eftersom jag bytt till nytt batteri var det gjort sedan tidigare.

Men jag mätte givetvis upp den också. Det var 12kOhm i pluskretsen.

Fast jag tror inte heller på det, för jag förstår inte hur det skall framkalla felet... :lol: men eftersom allt funkade så fort jag kopplade bort den, måste det ju vara det som orsakar felet också.


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-09/11:23

Håkan skrev:
BrooklynS skrev:Jag tror att jag hittat felet:

Skönt att läsa det. :D

Skönt också att läsa att det inte var nåt med dålig kvalitet på BMW delar... ;)


Hehe, jag hade samma tanke... men har åtminstone så mycket vett att jag inte blint tror att det är felfritt bara det står BMW på sakerna.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Marie » 2016-04-09/11:24

I pluskretsen?
Hur menar du då egentligen?

Vilken resistans har du mellan kabelskorna på den lösa kontakten?
Är det en kontakt med lysdioder och inbyggd batterikonditionsindikering?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Håkan » 2016-04-09/11:40

BrooklynS skrev:
Hehe, jag hade samma tanke... men har åtminstone så mycket vett att jag inte blint tror att det är felfritt bara det står BMW på sakerna.

Givetvis är det så. :)
Jag har två trasiga BMW MC ståendes här för tillfället, och där är det fel på BMW delar. ;)
Sen kan det förstås bero på tidens tand...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-09/11:42

Nä, inte fasen var det det - även om den OCKSÅ var felaktig...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-09/11:44

Marie skrev:I pluskretsen?
Hur menar du då egentligen?

Vilken resistans har du mellan kabelskorna på den lösa kontakten?
Är det en kontakt med lysdioder och inbyggd batterikonditionsindikering?


Ja det är en sådan. Jag menar att det var avbrott i den röda sladden... men inte tillräckligt stort för att inte laddningen skulle fungera...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Marie » 2016-04-09/12:15

BrooklynS skrev:
Marie skrev:I pluskretsen?
Hur menar du då egentligen?

Vilken resistans har du mellan kabelskorna på den lösa kontakten?
Är det en kontakt med lysdioder och inbyggd batterikonditionsindikering?


Ja det är en sådan. Jag menar att det var avbrott i den röda sladden... men inte tillräckligt stort för att inte laddningen skulle fungera...


Jag anade att det var en sådan "skethög" eftersom det sitter en hängsäkring på plusledningen. Indikatorkontakter köper vi aldrig, eftersom man där får två onödiga felkällor.
1. Mätkretsen
2. Hängsäkringen

I ditt fall är det sannolikt oxid i hängsäkringshållaren som orsakar resistans i plusledningen. Då laddar inte Ctekladdaren som den skall.

Vi har i familjen tolv "rena" Ctekkontakter av "nya" typen monterade och ingen av dem har någonsin orsakat problem. De sitter allt ifrån skyddat till extremt oskyddat monterade.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Izvor » 2016-04-09/20:05

Hej

Skönt att det löste sig. Tycker också att det är märkligt att den mojängen kunde ta åt sig så mycket energi utan att bli varm.

Jag har också råkat ut för att en sådan kontakt ballade ur. Då laddade jag batteriet via den med en vanlig laddare.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Mimmi » 2016-04-09/20:41

Hej!

Så speciellt hög effekt skulle jag inte kalla det, det handlar inte om mera än 0,012 W under förutsättning att det är full spänning dvs 12V på kretsen ifråga.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-09/21:41

Izvor skrev:Hej

Skönt att det löste sig. Tycker också att det är märkligt att den mojängen kunde ta åt sig så mycket energi utan att bli varm.

Jag har också råkat ut för att en sådan kontakt ballade ur. Då laddade jag batteriet via den med en vanlig laddare.


Det var inte det felet... Förbannat. Tillbaka på ruta 1. Det som funkade så bra i morse.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-04-09/22:17

Du har "gremlins" i batteriets plusanslutning, låter det som......
Kolla att kablar och kabelskor är hela och inte glappar.
Jag tror det finns ett avbrott någonstans nära batteriet, som bara uppträder ibland. Kabelbrott, kanske, eller dålig kontakt mellan ledare och kabelsko?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Kovlingen » 2016-04-10/09:16

BrooklynS skrev: Det är ju precis som om det ligger en stor strömförbrukare på

Inget strul/kortis med ev. hantagsvärmare . Tar väl rätt mycket ström .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-10/10:36

Kovlingen skrev:
BrooklynS skrev: Det är ju precis som om det ligger en stor strömförbrukare på

Inget strul/kortis med ev. hantagsvärmare . Tar väl rätt mycket ström .


Nej, de fungerar som vanligt och man ser på voltmetern när motorn är igång hur resp strömförbrukare orsakar ett litet spänningsfall...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Kovlingen » 2016-04-10/11:14

1 : Inget överslag i handtagsarmaturerna ? Dit har du ju spänning när tändning är på .
2 : Sitter det separat jordkabel mellan motor och ram . Mycket är ju gummiupphängt .
3 : Det kan inte vara nått troll i startmotorn ändå ? Det ligger väl ström på hela tiden .
4 : (Och du behöver inte bry dej i en amatörs funderingar :) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-10/11:26

Troll i startmotorn kan det vara, men eftersom det ligger parallell matning till startreläet hela tiden FÖRUTOM den ordinarie matningen via startmotorn har jag så svårt att fatta var trollen i så fall kommer ifrån. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Kovlingen » 2016-04-10/11:58

Troll kan uppträda på många sätt :)
Kan felet ligga före batteriet , tex. i laddrelä eller generator ev. kablar därimellan ?
Ström kan gå många konstiga vägar vid fel .

Kommer inte på nått mer . Jag har inga lösningar . Bara mina funderingar .

/"Lilltrollet" 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav dpiu1 » 2016-04-10/12:32

Kan det vara någon diod i diodbryggan som har gett upp eller något annat internt fel i diodbryggan?

Det kan du ju kolla genom att lossa 4 mm2 – kabeln mellan startmotorn och diodbryggan, dvs anslutning 30 på startmotorn och se om du har någon backström om du mäter mellan den losslagda ledningen och anslutning 30 på startmotorn.
Lite långsökt kanske för då borde batteriet ”dräneras” oavsett vilket läge du har på nyckelbrytaren (tändningslåset) som jag ser det.
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-10/13:40

Finns ingen diodbrygga - såväl den som laddreläet är ersatt med moderna prylar (RR-45) och för övrigt kvarstår felet även om jag kopplar bort hela laddsystemet - som för övrigt fungerar perfekt. Allt fungerar som det skall, förutom det märkliga spänningsfallet...


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Kovlingen » 2016-04-11/08:33

BrooklynS skrev:Jag har:-Kollat anslutningarna till tändningslåset.

1: Det kan inte vara något inne i tändningslåset som ger överslag och skapar denna oreda .
Det händer ju när du slår på tändningen . Kanske ger en liten styrström till en massa saker .
2: Ett annat trasigt relä kanske skulle kunna skapa kortis och ta massor med ström när
tändningen slås på .
Det var morgonens funderingar
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-11/14:35

Tack för det - skall kollas upp!


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Izvor » 2016-04-11/22:23

Mimmi skrev:Hej!

Så speciellt hög effekt skulle jag inte kalla det, det handlar inte om mera än 0,012 W under förutsättning att det är full spänning dvs 12V på kretsen ifråga.


God kväll

Spänningen på batteriet utan last låg väl på strax över 12 V, när man sen vrider på tändningen så sjunker spänningen till 11.5 V, på ett sånt batteri så bör det handla om några A om batteriet är ok. Att friska dioder drar försumbart med ström känner jag till.

Om du får sånt spänningsfall på batteriet ( mätt på batteriet) när du vrider om nyckeln så är antingen batteriet i sig självt dålig eller så har du en rätt så stor förbrukare. Den borde bli varm.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-12/11:53

Jag rev större delen av hojen, gick igenom alla anslutningar på generator, laddrelä (elektroniskt RR-45), startrelä, jordkablar och deras kontaktstycken etc. Klippte av 6 centimeter från den stora pluskabeln vid generatoranslutningen och gjorde en ny anslutning på färsk kabel. Tillbaka med allt, uppgiven.
Men nu klickade startreläet direkt, när jag kopplade tillbaka jorden till solenoiden drog startmotorn också. :idea:

Batteriet är spritt nytt och håller 12,83 V nyladdat, 12,7 V efter några minuter.

Nu skall jag bara hålla tummarna för att det fortfarande drar när jag kommer ut igen...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav Kovlingen » 2016-04-12/18:36

BrooklynS skrev:Nu skall jag bara hålla tummarna för att det fortfarande drar när jag kommer ut igen...
Hoppas att hojen blev kurerad nu då :)
Och här drar det ingenting . Helt vindstilla ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Spänningsfall - ett spännande problem

Inläggav BrooklynS » 2016-04-12/22:41

Den funkar. Stabil spänning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst