Gammal skåpmat

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Gammal skåpmat

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2016-04-10/01:17

Känns lite overkill att lägga tid och möda på att hjälpa att lösa problem till gamla (i vissa fall flera år gamla frågor) problemställarinlägg i forumet.
Det är givetvis mitt eget fel då jag ej bemödat mig att titta närmare när problemställaren infört sin önskan om assistans i forumet!
Här skulle en alert moderator kunna göra ett storverk genom att rensa bort/städa många inlägg som blivit out of date och lägga dessa i cylinderarkivet eller ev, möjligen i ngn frågebank på annan plats!
Givetvis kan belysta uppkomna problem vara till hjälp för nytillkomna problemställare men inlägget behöver kanske inte ta plats häri detta årets inlägg i debatten! //Roland K D4
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: Gammal skåpmat

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-04-10/23:28

Jag tycker att frågor och svar kan få vara kvar. Det är alltid bra att kunna gå tillbaka och hitta allt jag behöver, vilket är lite av BMW MC-klubbens forums signum.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Gammal skåpmat

Inläggav Marie » 2016-04-10/23:42

Utöver att det skulle vara ett synnerligen grannlaga arbete att bedöma vad som kan komma att vara till hjälp för en framtida forumbesökare med problem - kanske om många år då de aktuella kunskaperna om modellen i fråga är mycket sämre/ mindre utbredda, så skulle städandet kräva en mycket stor ideell arbetsinsats, vars meningsfullhet kan ifrågasättas.

Den dag forumvolymen, och kostnaden för att upprätthålla densamma, blir besvärande, kanske man måste ta diskussionen, men där är vi inte på långa vägar idag (enligt min åsikt).

(min bedömning av arbetsinsatsen baseras på min erfarenhet sedan ett par år, som en av moderatorerna på ett volymmässigt mindre klubbforum än detta)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Gammal skåpmat

Inläggav Mimmi » 2016-04-11/11:24

Hej!

Ett utmärkt exempel på äldre inlägg som kan komma till nytta är den utförliga instruktion jag för några år sedan skrev om trumbromsar, dessas justering och iståndsättande. Det är inte många veckor sedan det efterfrågades instruktioner om detta. Då var det enkelt och praktiskt att det redan fanns färdigt.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Gammal skåpmat

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-04-11/21:36

Mimmi skrev:Hej!

Ett utmärkt exempel på äldre inlägg som kan komma till nytta är den utförliga instruktion jag för några år sedan skrev om trumbromsar, dessas justering och iståndsättande. Det är inte många veckor sedan det efterfrågades instruktioner om detta. Då var det enkelt och praktiskt att det redan fanns färdigt.


Eller hur! :D
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Gammal skåpmat

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2016-04-12/00:23

Äldre inlägg är förvisso ovärderliga som Mimmi mycket riktigt påpekar, jag vill absolut inte att de ska tas bort på något sätt men kanske de inte behöver ta plats bland de senaste inläggen! Allt går att eftersöka på sina rubriker så de är ju inte förlorade på ngt sätt! Kan det vara så att de inlägg som är 5-10 år gamla som förkommer i forum kan man kanske undra om frågeställaren inte löst problemet på annat sätt?
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: Gammal skåpmat

Inläggav Marie » 2016-04-12/00:37

Kruxet är att de gamla inläggen inte flyter upp om inte någon aktualiserar dem. Och för den som aktualiserar dem är troligen frågeställningen relevant, och man kan därvid referera till att man redan testat de saker som föreslagits tidigare när frågeställningen var uppe förra gången, och efter lite stötande och blötande kommer det kanske upp en ny infallsvinkel, det finns ju efter något år både nya deltagare på forumet, och man kan ha skaffat sig nya kunskaper och erfarenheter som kan utnyttjas vid problemlösningen.

Dessutom vidhåller jag att arbetsbelastningen på moderatorerna skulle öka markant, något som det troligen saknas resurser till. Även moderatorer kör hellre hoj än sitter vid datorn.

Eller är du själv beredd att lägga några tiotal timmar per vecka på att göra det hästjobb du begär att *någon* skall utföra?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Gammal skåpmat

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-04-12/11:30

Marie skrev:*SNIPP*

Dessutom vidhåller jag att arbetsbelastningen på moderatorerna skulle öka markant, något som det troligen saknas resurser till. Även moderatorer kör hellre hoj än sitter vid datorn.

Eller är du själv beredd att lägga några tiotal timmar per vecka på att göra det hästjobb du begär att *någon* skall utföra?

Marie träffar spiken klockrent här.

1. Det är ett jobb som är stort som ger väldigt lite extra värde, oavsett vilken struktur man väljer så måste de allra flesta ändå söka fram det man vill hitta med (generella) söktermer av den enkla anledningen att när det gäller struktur så är vi alla väldigt olika.
2. Enklaste sättet är som alltid om den som skriver inlägget skriver bra rubrik OCH om man så vill så kan man lägga in "sökord/taggar" på slutet som inte är helt generella. (kamrem, K1200S vs trasig)
3. De som är några år äldre än mig strukturerar som man gjorde när det var papper och pärmar som gällde, mina barn låter allt ligga som det hamnar (man har en dokumentmapp och mail) och så söker man. Med lite vana så är detta oslagbart snabbt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Gammal skåpmat

Inläggav Kovlingen » 2016-04-12/18:44

Klipp ur "Tips & Råd" -fliken :

Saknar du något viktigt?
Eller har du rent av egna erfarenheter och råd du vill dela med dig av?
Hör av dig till webbredaktionen!

Skulle Webbmaster finna något bra går det ju att flytta in det i denna flik .
Finns redan en hel hög nyttigheter där att botanisera i .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst