Hur ofta smörjer du din kedja?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-05-17/06:03

Jag har nyss skaffat en kedjedriven hoj och har bara haft hojar drivna med rem eller kardan tidigare, så jag är ovan vid detta. Jag har hört att kedjesmörjning är viktigt och att den ska smörjas efter varje tur, men en mekaniker berättade för mig att det är för ofta. Att det blir för mycket smörja på kedjan då.

Hur ofta brukar du smörja din kedja?
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-05-17/06:29

När den blir torr! På grus varje dag. Landsväg efter ca 50 mil. Eller direkt efter regn.

Det är aldrig skadligt att smörja för ofta. Det blir bara kladdigt. Men använd lysfotogen, en pensel samt lite trasor. Och rengör kedjan. Lite nu och då. Så blir den som ny.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Roger Gross » 2016-05-17/06:31

Hej Knut-Erik,
Smörj kedjan senast när kedjans rullar är blanka dvs utan synligt smörjlager.
Om du sprayar kedjesmörja direkt på kedjan blir det för mycket med följden att överskottet sitter på hojens bakre delar. Om du istället sprayar på en liten pensel och sedan drar denna längs kedjan blir det perfekt och helt utan stänk. Att dessutom då och då torka av kedjan med en WD40 - fuktad trasa håller kedjan ren och fin. Jag använder aldrig kedjerengöring av olika slag.
(Det jag skriver gäller för landsvägsbruk och en kedja tätad med gummiringar).
Mvh,
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-17/07:03

Dessutom lärde jag mig, att det optimala tillfället att smörja kedjan är, när man kört färdigt för dagen. Då är kedjan varm, vilket gör, att smörjmedlet lättare penetrerar in i alla kedjans skrymslen. Dessutom hinner de flyktigare komponenterna avdunsta till nästa körpass, dvs det egentliga smörjmedlet sitter kvar bättre.
Smörjer man och därefter genast kör vidare, blir det tvärt om - mer hamnar i omgivningen, och mindre där det skall.

Sedan finns ju alternativet Scottoiler, som smörjer, medan Du kör. Färdkamraten har en sådan. Fälg och bakskylt blir kladdiga, men kedjan förblir mycket fin. Jag tror, att det var Gunnar, som påpekade, att oljestänket från kedjan, när man kör med Scottoiler, samtidigt tar med sig smutspartiklar, vilket kan få kedjan att hålla längre(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-05-17/07:19

Den legendariske konstruktören Norman Hossack (som bl a "uppfann" det som så småningom skulle bli BMW:s Duolever-framgaffel) lär ha sagt följande : "Oiling an open chain transmission lubricates the world, but leaves the chain dry".
Ligger onekligen något i det.
Många enduro- och crossåkare låter bli att smörja kedjan, eftersom damm och fin sand fastnar i "kladdet" och utgör ett effektivt slipmedel, som nöter mer på kedjerullar och drev än om de är torra och rena. Moderna o- och x-ringskedjor är ju permanent smorda internt och tätade mot smutsinträngning/smörjmedelsläckage, så smörjning av kedjan är enbart för anliggningsytan mellan kedjerullar och drev.
För offroadbruk finns särskild kedjespray, som ska vara mindre klibbig och därmed inte dra åt sig så mycket damm och sand. Fan tro't, men det skadar knappast.
Smörj så snart kedjan ser torr ut och du har möjlighet - enda nackdelarna med eventuell översmörjning är att hojen blir skitig och att det kostar pengar och besvär.
Eller så skaffar Du en automatisk kedjesmörjare ("Scottoiler") som smörjer kedjan kontinuerligt. Det blir skitigt på hojen, men oljan som slungas av kedjan hjälper faktiskt till att hålla den hyggligt ren!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-17/08:14

Den delen i drivpaketet som slits mest är framdrevet och slitna drev ger som bekant ett markant ökat slitage på kedjan.
Framdrevet är både billigt och lätt att byta vilket sammantaget ger att det är god ekonomi i att byta framdrevet relativt ofta för att på så sätt spara på övriga delar i drivpaketet.

Motorex har bra kedjesprayer, bla för offroad, och de finns både i stor och liten behållare. Den lilla är återfyllningsbar (alltså från den stora flaskan som du har hemma i garaget) och perfekt att ha med under sadeln på helgturen eller på den kortare resan.
Jag kör Motorex Race på asfaltshojarna och Motorex Offroad på grusmoppen.

Bild

http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1147&lang=en&webtoolDbTemp=eintragDetail&eintragId=109
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-05-17/09:08

Tack för fina tips - jag ska skaffa rätt sprejer och göra rent kedjan med jämna mellanrum som ni säger. Och pensel tycker jag verkar bra, det ger ju bra kontroll också tror jag. Det trista i sammanhanget är att jag inte har centralstöd så det blir ju lite pyssligt därmed.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-17/09:24

Knut Natt och Dag skrev:Det trista i sammanhanget är att jag inte har centralstöd så det blir ju lite pyssligt därmed.

Ett sådant går ju ofta att eftermontera - om än till en viss kostnad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-05-17/09:33

Bror Gårdelöf skrev:
Knut Natt och Dag skrev:Det trista i sammanhanget är att jag inte har centralstöd så det blir ju lite pyssligt därmed.

Ett sådant går ju ofta att eftermontera - om än till en viss kostnad.


Ja, och till den här hojen går det dessutom ganska lätt att montera centralstöd. Men samtidigt förlorar jag frihöjd och det vill jag inte gärna. Jag kollade på Youtube, som ju är en källa till både mycket visdom och mycket dumhet, och där fick jag tipset att använda en saxdomkraft för att lyfta svingen bara så lite att hjulet går fritt samtidigt som cykeln står på sidostöd för att sedan kunna rotera hjulet och rengöra och smörja. Det verkade rätt smart tycker jag.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-05-17/10:36

Knut Natt och Dag skrev:
Bror Gårdelöf skrev:
Knut Natt och Dag skrev:Det trista i sammanhanget är att jag inte har centralstöd så det blir ju lite pyssligt därmed.

Ett sådant går ju ofta att eftermontera - om än till en viss kostnad.


Ja, och till den här hojen går det dessutom ganska lätt att montera centralstöd. Men samtidigt förlorar jag frihöjd och det vill jag inte gärna. Jag kollade på Youtube, som ju är en källa till både mycket visdom och mycket dumhet, och där fick jag tipset att använda en saxdomkraft för att lyfta svingen bara så lite att hjulet går fritt samtidigt som cykeln står på sidostöd för att sedan kunna rotera hjulet och rengöra och smörja. Det verkade rätt smart tycker jag.

Beställde ett till sonens mc igår. Det är ett "jävla mök" att smörja annars. Och inte förlorar man så mycket i höjd. Nu väger å andra sidan min son max 70 kg.....
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav BrooklynS » 2016-05-17/11:48

Någon MC-åkare som kör mycket (tror det var Veijo Saarela, kolla www.saarela.se) testade att köra utan smörjning och klarade sig 3.000 mil eller så, nog för att det var mest ekonomiskt. Smuts är värre än "för torr" kedja...


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Austin » 2016-05-17/12:01

En bra regel är som har sagts är att hålla kedjan ren utan kladd som allt grus och smuts fastnar i.
Personligen så köper jag aldrig så kallade kedjesprejer. Utan rengör med jämna mellanrum med WD 40 .
Speja eller pensla på,torka av överskottet.Inget annat...
Detta gäller O-ring eller X-ringkedjor som de flesta hojar numera har.
Min senaste kedjehoj (Triumph new Bonneville) Den rullade 3800 mil med originalkedjan innan jag sålde hojen
Då var både dreven och kedjan fortfarande i bra skick.
På detta viset slipper man smörja på bakhjul och sving också.
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-17/12:12

Det verkar ju ha funkat. Den hake, som jag kan tänka mig, är, att WD 40 eller liknande löser upp smörjfettet innanför O-/X-ringarna, så att det rinner ut(???). Men Du verkade å andra sidan ha haft det kvar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Austin » 2016-05-17/12:25

Ringarnas uppgifter är att hålla smörjan på insidan och smutsen på utsidan av rullarna.
Och det fungerar så länge kedjan är i bruks-skick .Wd -40 läcker inte in .Det är däremot inte bra att spola kedjan med högtryck om man skulle få för sig det. ;)
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-17/14:10

Högtryckstvätt har aldrig ens kommit i närheten av min hoj - trots att den har kardan. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-05-17/21:45

Bror Gårdelöf skrev:Högtryckstvätt har aldrig ens kommit i närheten av min hoj - trots att den har kardan. ;)


Samma här. Min R1150RT har ju kardan, men aldrig högtryckstvätt. Jag gissar att det finns massor av ställen där fett kan tryckas ut men där jag vill att det stannar kvar. Och det blir ingen högtrycksspruta i närheten av gruscykeln heller.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-05-18/07:25

Undrar om Du inte kommer på andra tankar, efter att ha varit ute "i skiten" på riktigt, Knut!
Högtryckstvätt är oumbärlig för att få bort all lera, jord, gräs, damm och annat jox som letat sig in precis överallt....
Måste användas med förstånd, såklart - aldrig gå närmare än nödvändigt, och aldrig spruta direkt mot lager, elektriska komponenter och andra känsliga ställen där vatten kan tränga in och ställa till skada.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-18/08:59

Det behöver inte vara så avancerat som en domkraft eller ett centralstöd.
Tips! Placera mc:n på sidostödet samt en avpassad bräda på högersidan under hjulaxeln eller svingen. Brädan ska vara såpas lång att den endast lyfter bakhjulet någon cm då mc:n står på sidostödet.
Lyxversionen är en fyrkantsprofil av aluminiun.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-05-18/11:09

Thomas Stadin skrev:Det behöver inte vara så avancerat som en domkraft eller ett centralstöd.
Tips! Placera mc:n på sidostödet samt en avpassad bräda på högersidan under hjulaxeln eller svingen. Brädan ska vara såpas lång att den endast lyfter bakhjulet någon cm då mc:n står på sidostödet.
Lyxversionen är en fyrkantsprofil av aluminiun.

Det där funkar ju hemmavid, men "i fält" (dvs när man är på resa) är det aningen opraktiskt att släpa med sig depåstöd, brädbitar eller aluminiumprofiler.
I alla fall med lättare hojar (och det är oftast sådana som saknar centralstöd) räcker det faktiskt att ha en medhjälpare, som lyfter bakhjulet från marken genom att luta hojen över sidostödet och samtidigt hålla ner framhjulet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hur ofta smörjer du din kedja?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-05-18/11:13

Gunnar, det där är ett bra sätt att sabba stödet på också. Olika från modell och märke givetvis. Men man måste vara försiktig så inte fästet går åt helsike!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst