Lufttryck

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lufttryck

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-05-17/09:01

Det står i servicemanualen till lillhojen, en Kawasaki KLE 500, att lufttrycket fram ska vara 1.5 kgf/cm2 (det är väl samma som bar?) och bak 2.25 kgf/cm2. Hojen är på 500 kubik och väger 180 kg. Men jag har lärt mig att man alltid ska ha högre tryck än det som tillverkaren rekommenderar för att däcken ska hålla längre men minska ett kilo vid gruskörning. Vad är era rekommendationer?
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Lufttryck

Inläggav Mimmi » 2016-05-18/23:43

Hej Knut!

Det där med lufttyck är lite svårt. Rekommendationen i instruktionsboken får man ta just som en rekommendation.
Sedan får man experimentera, körstil och däckfabrikat och däcktyp är viktiga parametrar. Pröva Dig fram, kontrollera slitagebilden och känn efter hur den känns med olika tryck är min rekommendation. Exempelvis stämmer inte BMWs rekommendationer vad avser många maskiner, exempelvis på många av K-maskinerna. Där erfordras avsevärt högre tryck än vad som anges för att man skall få bra hållbarhet. Även körbarheten förbättras, åtminstone på K11 tycker jag. Att betänka är även att däcken utvecklas, så en rekommendation angiven för en mc med några år på nacken behöver heller inte av den anledningen vara rätt. Mcfabrikanten har ju en eller några däcktyper/fabrikat som de utprovar och använder som originalutrustning, men nu flera år senare kanske inte de däcken ens finns tillgängliga.

Exempelvis kör jag solo på min K11 med 2,9 bar fram respektive 3,1 bar baktill. Instruktionsboken anger för en person 2,2 bar respektive 2,5 bar. Med passagerare anges 2,5 bar respektive 2,9 bar.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Lufttryck

Inläggav Assar » 2016-05-19/07:36

Rekommendationerna för min R1200R utan bagage är 2,2 fram och 2,5 bak.
Men jag kör 2,4 respektive 2,7 (Michelin PR4), cykeln känns stadigare på vägen då.
Men rekommenderat tryck känns den lite "slirig".
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Lufttryck

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-05-19/08:03

Det Mimmi och Assar skriver gäller definitivt för landsvägsdäck på asfalt.
Grovmönstrade däck beter sig lite annorlunda, med högt tryck slits dom ofta mer eftersom "klackarna" är mjuka - med högt tryck är färre klackar i full kontakt med underlaget, och "knådas" därmed mer vilket ger både större och ojämnare slitage.
Strax under rek. lufttryck fungerar ofta bäst på asfalt.
Till saken hör också, att "nabbadäck" nästan alltid är av diagonal-typ, medan landsvägsdäck numera är radialdäck - diagonaldäck har styvare sida, och behöver därför inte lika högt tryck för att hålla formen.
På grus och andra mjuka/lösa/ojämna underlag är det en fördel att sänka trycket rejält - på slanglöst montage bör man inte gå alltför lågt pga risken att "tappa luften" om man kör i en sten eller ett potthål (1,2-1,5 bar fram, och 1,5-1,8 bak funkar på min R1200GS).
Har man slang i däcken kan man gå lägre, särskilt på en mindre/lättare hoj.
Runt 1,0 bar fram, och kanske 1,2-1,3 bar bak är ett bra riktmärke för grovnabbade däck på en hoj som väger runt 150 kg - då funkar det även på "asfalt-transporter" bara man inte kör fortare än kanske 80-90.
På endurohojen, som väger 110 kg och inte behöver köras på asfalt alls, kör jag 0,8 bar fram och 1,1-1,2 bak - men då med "tjockslang" (extra kraftig) och däcklås, så inte däcken riskerar att vrida sig på fälgen.
Däcklås är alltid att rekommendera, i alla fall bak, om man kör regelmässigt med lågt tryck (under runt 1,5 bar bak).

De tryck jag ger exempel på är enligt mina egna erfarenheter, på mina hojar - det kan skilja rejält beroende på hoj, däcktyp/dimension, körsätt och vikt (hojens och förarens!). Man får prova sig fram!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lufttryck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-19/08:28

Ett extremfall är speedway, där bakramen är ofjädrad. På ultrarapidrepriser av starter, filmade bakifrån, syns tydligt, att bakdäcket är "halvplatt" - vilket dels ger fler nabbar i underlaget och dels ger en aning bakhjulsfjädring. Men de cyklarna används ju inte störande ofta utanför ovalen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lufttryck

Inläggav Kovlingen » 2016-05-19/08:47

Assar skrev:Rekommendationerna för min R1200R utan bagage är 2,2 fram och 2,5 bak.
Men jag kör 2,4 respektive 2,7 (Michelin PR4), cykeln känns stadigare på vägen då.
Men rekommenderat tryck känns den lite "slirig".

Liten fundering från mej :)
Jag lägger nog på lite "moms" på detta med ca. 0,3 fram och bak om du åker lite längre
och med packning . Iofs. är min 1150r några kg tyngre men det skiljer inte så mycket .
Jag kör fullt tryck hela tiden och släpper inte ut något om jag åker ensam och olastad .
Har klarat mej bra från plattor och trappsteg på kanterna med detta tryck .Innan så kom dessa
mycket tidigare . Jag tror att lägre tryck skapar större rullmotstånd som
i sin tur skapar onödigt mycket värme till däcket och slits ut och fel mycket fortare .
(Har bara erfarenhet av asfalt 8000 mil och några omg. Pr2 och Pr3:or. :? )

Kanske räcker med det du har tryckt i om du åker ensam och utan pac. men gå inte under .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Lufttryck

Inläggav Assar » 2016-05-19/12:33

Kovlingen skrev:
Assar skrev:Rekommendationerna för min R1200R utan bagage är 2,2 fram och 2,5 bak.
Men jag kör 2,4 respektive 2,7 (Michelin PR4), cykeln känns stadigare på vägen då.
Men rekommenderat tryck känns den lite "slirig".

Liten fundering från mej :)
Jag lägger nog på lite "moms" på detta med ca. 0,3 fram och bak om du åker lite längre
och med packning . Iofs. är min 1150r några kg tyngre men det skiljer inte så mycket .
Jag kör fullt tryck hela tiden och släpper inte ut något om jag åker ensam och olastad .
Har klarat mej bra från plattor och trappsteg på kanterna med detta tryck .Innan så kom dessa
mycket tidigare . Jag tror att lägre tryck skapar större rullmotstånd som
i sin tur skapar onödigt mycket värme till däcket och slits ut och fel mycket fortare .
(Har bara erfarenhet av asfalt 8000 mil och några omg. Pr2 och Pr3:or. :? )

Kanske räcker med det du har tryckt i om du åker ensam och utan pac. men gå inte under .

Instämmer med Kovlingen!
2,4/2,7 är utan packning.
Rekommenderat för packning och/eller passagerare är 2,5/2,8.
Jag väger 75 kg. Hade jag vägt mer så hade jag nog haft lite högre tryck även utan packning. :-)
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Lufttryck

Inläggav Kovlingen » 2016-05-19/15:50

Nu väger jag en ca. 10 kg mer :shock: men har samtidigt bantat moppen 6 - 7 kg med ett
annat avgassystem . Jädrans va bra den går . Låter det som :D :D :D
Full packning och långtouring = 2,8 fram och 3,0 kg bak . Heller 0,1 mer än mindre .
Gillar aktiv kurvkörning , men utan knäskrap . Däcken håller fint och jag har inte
märkt något att slå ner på . Kommer att fortsätta med PR-däcken som första val .
"Bra skit" ! ;) (Gillar detta uttryck :mrgreen: )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Lufttryck

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-05-19/18:14

Rekommendationen i servicemanualen för min grushoj är 1.5 fram och 2.25 bak. Jag är ju mer kompetent på asfaltshoj och märker nu att jag laddat i alldeles för mycket luft i min lilla motorcykel (2.2 fram och 2.7 bak). Jag får ju lära mig saker hela tiden och har funderat på det du skriver Mimmi, om det kan variera på däcktyp. Och det förstår jag nu att det gör.

Jättebra info om grova däck och diagonaldäck, Gunnar. Jag viste inte att jag kan (och bör) köra med relativt lågt lufttryck även på asfalt. Det låter som om jag inte ska ha mer än vad de rekommenderar vid asfaltskörning och tömma ut lite vid gruskörning. Jag har faktiskt investerat i en liten minikompressor för att kunna få i mer luft i fält direkt efter grusrundorna.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Lufttryck

Inläggav Mimmi » 2016-05-19/22:28

Hej!

Gunnar Elmgren skrev: // medan landsvägsdäck numera är radialdäck - diagonaldäck har styvare sida, och behöver därför inte lika högt tryck för att hålla formen.
//


Jag vill bara här passa på att inflika att vi är många här som har lite äldre BMW försedda med diagonaldäck, beroende på att det inte finns några radialer i tillämpliga dimensioner.
Exempelvis har tvåventilsboxer samt K75, K100 samt K1100LT diagonaldäck. Att köra med rekommenderat lufttryck på en K11LT resulterar mycket snabbt i ett slitet framdäck med markant sågtandsslitage och ett nedslitet bakdäck alldeles för tidigt. Även den lättare K100RS sliter däcken onödigt fort med det av fabriken rekommenderade lufttrycket.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Lufttryck

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-05-19/23:08

Mimmi skrev:Jag vill bara här passa på att inflika att vi är många här som har lite äldre BMW försedda med diagonaldäck, beroende på att det inte finns några radialer i tillämpliga dimensioner.
Exempelvis har tvåventilsboxer samt K75, K100 samt K1100LT diagonaldäck. Att köra med rekommenderat lufttryck på en K11LT resulterar mycket snabbt i ett slitet framdäck med markant sågtandsslitage och ett nedslitet bakdäck alldeles för tidigt. Även den lättare K100RS sliter däcken onödigt fort med det av fabriken rekommenderade lufttrycket.

Instämmer fullständigt - det jag skriver om diagonaldäck handlar i första hand om mina egna erfarenheter med grovnabbade sådana, och de är liksom per definition styvare i stommen än diagonal-landsvägsdäck.
Dock har jag fått för mig, att det av BMW rekommenderade lufttrycket ofta är något lägre för diagonaldäck än för radialdäck på motsvarande hoj. I båda fallen är det rekommenderade trycket för lågt, så slitageproblemen finns oavsett! Detta gäller alltså för "släta" landsvägsdäck.
Grovnabbade däck har oftast styv stomme (prova att kränga på ett "nabbat" bakdäck med slang och däcklås på en smal fälg!) och beter sig annorlunda - de slits ofta snabbare med högre lufttryck, och då dessutom ojämnt.
Och när man kör "off-asfalt" är det definitivt en stor fördel att minska trycket ordentligt.
Nu råkar jag känna till, att trådskaparen Knut har, eller står i begrepp att montera, grovmönstrade diagonaldäck på sin relativt lätta "grushoj", och att det är den frågan gäller.
Som jag skrivit tidigare - det finns inga absoluta sanningar, utan optimalt lufttryck avgörs av däcktyp/dimension, körförhållanden/underlag, förarens körstil, ekipagets vikt och en hel del annat,
Man får helt enkelt prova sig fram vad som känns bäst, med utgångspunkt från ganska grovt tillyxade riktvärden.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst