Mimmi skrev:Jag vill bara här passa på att inflika att vi är många här som har lite äldre BMW försedda med diagonaldäck, beroende på att det inte finns några radialer i tillämpliga dimensioner.
Exempelvis har tvåventilsboxer samt K75, K100 samt K1100LT diagonaldäck. Att köra med rekommenderat lufttryck på en K11LT resulterar mycket snabbt i ett slitet framdäck med markant sågtandsslitage och ett nedslitet bakdäck alldeles för tidigt. Även den lättare K100RS sliter däcken onödigt fort med det av fabriken rekommenderade lufttrycket.
Instämmer fullständigt - det jag skriver om diagonaldäck handlar i första hand om mina egna erfarenheter med grovnabbade sådana, och de är liksom per definition styvare i stommen än diagonal-landsvägsdäck.
Dock har jag fått för mig, att det av BMW rekommenderade lufttrycket ofta är något lägre för diagonaldäck än för radialdäck på motsvarande hoj. I båda fallen är det rekommenderade trycket för lågt, så slitageproblemen finns oavsett! Detta gäller alltså för "släta" landsvägsdäck.
Grovnabbade däck har oftast styv stomme (prova att kränga på ett "nabbat" bakdäck med slang och däcklås på en smal fälg!) och beter sig annorlunda - de slits ofta snabbare med högre lufttryck, och då dessutom ojämnt.
Och när man kör "off-asfalt" är det definitivt en stor fördel att minska trycket ordentligt.
Nu råkar jag känna till, att trådskaparen Knut har, eller står i begrepp att montera, grovmönstrade diagonaldäck på sin relativt lätta "grushoj", och att det är den frågan gäller.
Som jag skrivit tidigare - det finns inga absoluta sanningar, utan optimalt lufttryck avgörs av däcktyp/dimension, körförhållanden/underlag, förarens körstil, ekipagets vikt och en hel del annat,
Man får helt enkelt prova sig fram vad som känns bäst, med utgångspunkt från ganska grovt tillyxade riktvärden.