Glas- och kolfiberarbeten

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Glas- och kolfiberarbeten

Inläggav MickeL » 2017-03-22/22:33

Hej,

Jag vill komplettera min K1300 med några kolfiberdetaljer. Inte för att det behövs utan mest för att jag är nyfiken på att jobba lite med glas- och kolfiber.

Finns det någon här som har erfarenhet av det? Var börjar jag? Tips om kvällskurser eller liknande?

Micke
BMW for life
Användarvisningsbild
MickeL
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2017-03-22/22:15

Re: Glas- och kolfiberarbeten

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-03-23/01:51

Jag är långt ifrån nån auktoritet på området men jag har under en kortare tid försökt bygga en maskin som innehöll kolfiberdetaljer. Det funkade inte men det är en annan historia.

Kolfiberjobbet lejde vi givetvis ut men så mycket förstod jag att om det inte bara skall vara för "show" så bör fibervikten (andelen kolfiber kontra plast) vara runt 80%. Det åstadkommer man bara om man har en form och med vacuum.

"Kolfibern", dvs kolfiberväv indränkt i epoxi, kan man tydligen köpa på rulle men, och här bör man tänka sig för ordentligt, epoxi kan vara starkt allergiframkallande och allergin kan orsakas av exponering. Jag skulle tänka mig för innan jag satte igång. Det kan finnas andra plaster som man kan använda.

/Fredric
PS. Jag googlade lite. Det finns rätt mycket på internet, men det har du väl reda kollat.

PS igen. Vi prövade kolfiber i en maskin för en komplicerad del som vi ville ha formbunden eftersom det skulle bespara oss en massa monteringstid. Tyvärr dög inte kolfiber för att värmeutvidgningen var fullständigt oberäknelig och all precision försvann. Detta är dock knappast ett problem på en hoj.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron