Sida 1 av 1

Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -13

InläggPostat: 2017-06-12/11:53
av Olof Eriksson
Tänkte köpa lite olja och skämma bort mina motorcyklar. Tycker att den olja som BMW tillhandahåller funkar. Men tänkte prova Motul som Göteborgarna håller så varmt om hjärtat. Mina motorcyklar kör jag från tidig vår till sen höst. Dvs det blir några minusgrader ibland. Men då är det lugn körning. Och motorn blir i regel hyfsat varm innan jag åker iväg. Jag kör enbart i Norden i år. Så direkt yber varmt är det inte som bekant i luften.

Kollar nu vad som står på DVD skivan från BMW vad som min hoj skall ha (version 08-2014).
Min F800 GS -13:
SAE 15W-50, API SJ / JASO MA2, Additives (e.g. molybdenum-based) are not permissible because they can attack coated components of the engine, BMW Motorrad recommends BMW Motorrad High Performance oil, SAE 15W-50

Min R1200 GSA
SAE 5W-40, API SL / JASO MA2, Additives (e.g. molybdenum-based) are not permissible because they can attack coated components of the engine. BMW Motorrad recommends the use of BMW Motorrad oils, obtainable from your authorised BMW Motorrad dealer.

Den olja BMW säljer har viskositet 5w50. Dvs min mc klarar sig i den. men det är ju inte optimalt. Blir det bättre för mej som skall köra hojen? Går växlarna enklare i osv med en olja med ett så stport voiskositets spann?.

Som ni märker är jag en lekman på detta område och ställer mina frågor här:
Vad blir skillnaden för min F800 GS -13 om jag häller i en 5w50 i stället för en 15w50 olja?
Vad blir skillnaden för min R1200 GSA - 14 om jag häller i 5w50 i stället för 5w40?

Re: Motul 7100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-12/12:12
av Gunnar Elmgren
Jag kör Motul 7100 5W40 i R1200GS -16, och Motul 5100 15W50 i F800GS -12 (och F650GS Twin -08).

De oljorna uppfyller BMW:s specifikationer med råge, funkar bra i mina hojar och är avsevärt billigare än BMW:s "märkesolja" (som väl levereras av Shell numera).

Re: Motul 7100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-12/12:50
av Allan Ericsson
Olof Eriksson skrev:Som ni märker är jag en lekman på detta område och ställer mina frågor här:
Vad blir skillnaden för min F800 GS -13 om jag häller i en 5w50 i stället för en 15w50 olja?
Vad blir skillnaden för min R1200 GSA - 14 om jag häller i 5w50 i stället för 5w40?


Mitt lekmannamässiga inlägg blir så som följer:
- Om du kör hårt i den meningen att du lyckas skjuva sönder oljan, t.ex. vid kamaxeln, så har du en 5- resp. 15-olja kvar i 800:an istället för 5w50 resp. 15w50. Egentligen kanske det kvittar. Det viktiga är väl att inte skjuva sönder oljan.
- Visst är det så att kolvringarnas utformning hänger ihop med oljeegenskaper? Jag har för mig att man i syfte att få ner bränsleförbrukningen, strävar efter att konstruera för låg viskositet. 1200:an är sannolikt utlagd för 5-olja och 800:an för 15-olja. Då kan man ju grunna på om man behöver anpassa sin körning med 800:an till att den körs på en olja som i grunden är något tunnare.

Mitt förhållningssätt är att BMW:s produktutvecklare är de som är mest insatta i motorkonstruktionens oljekrav, så jag betalar och följer det som anvisas i instruktionsboken. Då borde jag få ut den funktionalitet och den livslängd som satts som mål vid konstrerandet och jag tror att den räcker för mig.
/Allan

Re: Motul 7100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-12/12:51
av Allan Ericsson
Raderad kopia.

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-12/12:59
av peterus
Eftersom du inte kör när det är -10°C(?) så är det bättre med en 15W-50
Den första siffran visar bara viskositeten när det är kallt. En 5W olja kan smörja lite snabbare men när oljan blivit varm är det bara den andra siffran som är intressant "50"
Lite förenklat kan man säga att ju större skillnad mellan "varmsiffran" och "kallsiffran" desto känsligare är oljan för t.ex. skjuvning.

Häng sedan inte upp dig allt för mycket på viskositeten. Det viktigaste är att oljorna uppfyller de specifikationer som krävs, t.ex. API och JASO MA2

Re: Motul 7100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-12/13:03
av peterus
Allan Ericsson skrev:
Allan Ericsson skrev:
Olof Eriksson skrev:Som ni märker är jag en lekman på detta område och ställer mina frågor här:
Vad blir skillnaden för min F800 GS -13 om jag häller i en 5w50 i stället för en 15w50 olja?
Vad blir skillnaden för min R1200 GSA - 14 om jag häller i 5w50 i stället för 5w40?


Mitt lekmannamässiga inlägg blir så som följer:
- Om du kör hård i den meningen att du lyckas skjuva sönder oljan, t.ex. vid kamaxeln, så har du en 5- resp. 15-olja kvar i 800:an istället för 5w50 resp. 15w50. Egentligen kanske det kvittar. Det viktiga är väl att inte skjuva sönder oljan.
- Visst är det så att kolvringarnas utformning hänger ihop med oljeegenskaper? Jag har för mig att man i syfte att få ner bränsleförbrukningen, strävar efter att konstruera för låg viskositet. 1200:an är sannolikt utlagd för 5-olja och 800:an för 15-olja. Då kan man ju grunna på om du behöver anpassa din körning med 800:an till att den körs på en olja som i grunden är något tunnare.

Mitt förhållningssätt är att BMW:s produktutvecklare är de som är mest insatta i motorkonstruktionens oljekrav, så jag betalar och följer det som anvisas i instruktionsboken. Då borde jag få ut den funktionalitet och den livslängd som satts som mål vid konstrerandet och jag tror att den räcker för.
/Allan


Oljan kallegenskaper påverkar inte nämnvärt bränsleförbrukningen utan det är varmegenskaperna som är intressanta då. Det är alltid en kompromiss när man designar en olja. Man vill ha den så tunn som möjligt för att få ner motståndet i motorn(bränsleförbrukningen) men man vill också ha den tillräckligt tjock för att hålla metallytorna åtskilda. En modern bilmotor är designad runt detta på ett helt annat sätt än en MC-olja. Därför ser man mer och mer 0W-20 oljor som är riktigt tunna och blaskiga. En sådan olja i en gammal motor håller inte alls.

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-12/13:05
av Thomas Stadin
Olof Eriksson skrev:Den olja BMW säljer har viskositet 5w50. Dvs min mc klarar sig i den. men det är ju inte optimalt. Blir det bättre för mej som skall köra hojen? Går växlarna enklare i osv med en olja med ett så stport voiskositets spann?.


5w50, är du säker?

BMW Ultimate 5w40 hade de i min GS.

5W50 har jag aldrig sett men kan ju ha missat detta.

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-12/14:04
av Olof Eriksson
Thomas Stadin skrev:
Olof Eriksson skrev:Den olja BMW säljer har viskositet 5w50. Dvs min mc klarar sig i den. men det är ju inte optimalt. Blir det bättre för mej som skall köra hojen? Går växlarna enklare i osv med en olja med ett så stport voiskositets spann?.


5w50, är du säker?

BMW Ultimate 5w40 hade de i min GS.

5W50 har jag aldrig sett men kan ju ha missat detta.


Jag har läst fel. BMW oljan är 5w40.

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-12/15:05
av Allan Ericsson
peterus skrev:Eftersom du inte kör när det är -10°C(?) så är det bättre med en 15W-50
Den första siffran visar bara viskositeten när det är kallt. En 5W olja kan smörja lite snabbare men när oljan blivit varm är det bara den andra siffran som är intressant "50"
Lite förenklat kan man säga att ju större skillnad mellan "varmsiffran" och "kallsiffran" desto känsligare är oljan för t.ex. skjuvning.

Häng sedan inte upp dig allt för mycket på viskositeten. Det viktigaste är att oljorna uppfyller de specifikationer som krävs, t.ex. API och JASO MA2


Jag bara undrar: Är det inte kallstarterna som sliter mest på motorn? Är det inte så att bara man kommit upp i fortfarighet, dvs. arbetstemperatur och arbetsvarvtal, så kan motorn tuffa på i det oändliga?
Om det är så, så måste oljans "kalla" egenskaper också vägas in. Samtidigt måste naturlightvis maskinisten, dvs. den som kör, ha en känsla för hur man hanterar motorn innan den uppnått fortfarighet.

Då blir avvägningen= "En 5W olja kan smörja lite snabbare" vs. "Lite förenklat kan man säga att ju större skillnad mellan "varmsiffran" och "kallsiffran" desto känsligare är oljan för t.ex. skjuvning."

/Allan

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-12/15:10
av peterus
Allan Ericsson skrev:
peterus skrev:Eftersom du inte kör när det är -10°C(?) så är det bättre med en 15W-50
Den första siffran visar bara viskositeten när det är kallt. En 5W olja kan smörja lite snabbare men när oljan blivit varm är det bara den andra siffran som är intressant "50"
Lite förenklat kan man säga att ju större skillnad mellan "varmsiffran" och "kallsiffran" desto känsligare är oljan för t.ex. skjuvning.

Häng sedan inte upp dig allt för mycket på viskositeten. Det viktigaste är att oljorna uppfyller de specifikationer som krävs, t.ex. API och JASO MA2


Jag bara undrar: Är det inte kallstarterna som sliter mest på motorn? Är det inte så att bara man kommit upp i fortfarighet, dvs. arbetstemperatur och arbetsvarvtal, så kan motorn tuffa på i det oändliga?
Om det är så, så måste oljans "kalla" egenskaper också vägas in. Samtidigt måste naturlightvis maskinisten, dvs. den som kör, ha en känsla för hur man hanterar motorn innan den uppnått fortfarighet.
/Allan


Jo, Du har helt rätt men en MC-motor har mycket mindre volym vilket gör att oljan kommer väldigt fort till alla delar av motorn i jämförelse med en bil. Att gå torr i en bilmotor en minut när det är -10°C är betydligt sämre för motorn. 5W eller 15W när det är 20°C är inte alls lika viktigt.

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-12/15:20
av Allan Ericsson
peterus skrev:Jo, Du har helt rätt men en MC-motor har mycket mindre volym vilket gör att oljan kommer väldigt fort till alla delar av motorn i jämförelse med en bil. Att gå torr i en bilmotor en minut när det är -10°C är betydligt sämre för motorn. 5W eller 15W när det är 20°C är inte alls lika viktigt.

Då landar jag i slutsatsen att om jag tvingas välja mellan den rekommenderade 15W50 och den alternativa oljan 5W50, så väljer jag 15w50, på grund av att den kanske är tåligare mot misshandel, såsom t.ex. skjuvning?

Sedan kommer då frågan: Hur bär jag mig åt för att skjuva sönder oljan?

När man så kommit igenom detta så kommer tilläggsfrågorna, såsom hur angeläget är det att få till en tillräckligt bra kopplingsfunktion utan att göra avkall på smörjegenskaperna etc.. Då är vi nog inne på olika fabrikat?!?!
/Allan

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-12/15:25
av peterus
Allan Ericsson skrev:
peterus skrev:Jo, Du har helt rätt men en MC-motor har mycket mindre volym vilket gör att oljan kommer väldigt fort till alla delar av motorn i jämförelse med en bil. Att gå torr i en bilmotor en minut när det är -10°C är betydligt sämre för motorn. 5W eller 15W när det är 20°C är inte alls lika viktigt.

Då landar jag i slutsatsen att om jag tvingas välja mellan den rekommenderade 15W50 och den alternativa oljan 5W50, så väljer jag 15w50, på grund av att den kanske är tåligare mot misshandel, såsom t.ex. skjuvning?

Sedan kommer då frågan: Hur bär jag mig åt för att skjuva sönder oljan?
/Allan


Japp!
Det som gör en "multigradeolja" är långa polymerer som ser ut som "bläckfiskar".
De gör att en kall olja inte blir allt för blaskig när den värms upp. Dessa "bläckfiskar" är känsliga mot mekaniskt slitage vilket är precis vad som sker i en motor. Olika ytor rör sig mot varandra och nöts ner.

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-12/15:33
av Allan Ericsson
peterus skrev:Det som gör en "multigradeolja" är långa polymerer som ser ut som "bläckfiskar".
De gör att en kall olja inte blir allt för blaskig när den värms upp. Dessa "bläckfiskar" är känsliga mot mekaniskt slitage vilket är precis vad som sker i en motor. Olika ytor rör sig mot varandra och nöts ner.

En gång i tiden fick jag lära mig att ventilmekanismen är bra på detta. Därför skulle man inte varken varva upp eller belasta en kall motor, för då blev skjuvpåkänningarna på oljan för höga. Då kommer min undran: Är en kall olja lättare att förstöra än en varm olja?
/Allan

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-12/15:41
av peterus
Allan Ericsson skrev:
peterus skrev:Det som gör en "multigradeolja" är långa polymerer som ser ut som "bläckfiskar".
De gör att en kall olja inte blir allt för blaskig när den värms upp. Dessa "bläckfiskar" är känsliga mot mekaniskt slitage vilket är precis vad som sker i en motor. Olika ytor rör sig mot varandra och nöts ner.

En gång i tiden fick jag lära mig att ventilmekanismen är bra på detta. Därför skulle man inte varken varva upp eller belasta en kall motor, för då blev skjuvpåkänningarna på oljan för höga. Då kommer min undran: Är en kall olja lättare att förstöra än en varm olja?
/Allan


En varm olja är känsligare än en kall men en kall motor har man ingen glädje av ;)

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-13/07:11
av Allan Ericsson
Olof Eriksson skrev:Vad blir skillnaden för min F800 GS -13 om jag häller i en 5w50 i stället för en 15w50 olja?
Vad blir skillnaden för min R1200 GSA - 14 om jag häller i 5w50 i stället för 5w40?


Efter korrektion blir väl frågan:
Vad blir skillnaden för min F800 GS -13 om jag häller i en 5w40 i stället för en 15w50 olja?
Under förutsättning att oljorna uppfyller BMW:s föreskrivna krav (API-och JASO-standarderna etc.).

Eller hur?

Min undring:
Lägre varm viskositet betyder att man inte får köra motorn så varm? (Varmt väder och/eller dålig kylning och/eller högt effektuttag?)
Den riktigt låga kallviskositeten (5W) betyder att kallstartegenskaperna bör bli bättre vid riktigt låga yttertemperaturer?
Lägre kall viskositet betyder att ifall de viskositetskontrollerande tillsatserna går sönder, så blir den kvarvarande oljan tunnare med risk för att smörjegenskaperna blir sämre.

Påverkas kopplingen och växellådan av byte från 15W50 till 5W40?
/Allan

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-13/09:51
av peterus
Allan Ericsson skrev:
Olof Eriksson skrev:Vad blir skillnaden för min F800 GS -13 om jag häller i en 5w50 i stället för en 15w50 olja?
Vad blir skillnaden för min R1200 GSA - 14 om jag häller i 5w50 i stället för 5w40?


Efter korrektion blir väl frågan:
Vad blir skillnaden för min F800 GS -13 om jag häller i en 5w40 i stället för en 15w50 olja?
Under förutsättning att oljorna uppfyller BMW:s föreskrivna krav (API-och JASO-standarderna etc.).

Eller hur?

Min undring:
Lägre varm viskositet betyder att man inte får köra motorn så varm? (Varmt väder och/eller dålig kylning och/eller högt effektuttag?)
Den riktigt låga kallviskositeten (5W) betyder att kallstartegenskaperna bör bli bättre vid riktigt låga yttertemperaturer?
Lägre kall viskositet betyder att ifall de viskositetskontrollerande tillsatserna går sönder, så blir den kvarvarande oljan tunnare med risk för att smörjegenskaperna blir sämre.

Påverkas kopplingen och växellådan av byte från 15W50 till 5W40?
/Allan


Ja, i princip har du helt rätt.
Däremot är jag helt övertygad om att en 5W-40 är ett utmärkt val så någon oro behöver du inte känna.
Om du matar ut 3-400 hk ur motorn kan du börja oroa dig kanske.
5W eller 15W på sommaren och en liten oljevolym så spelar det i praktiken ingen roll.
Har du våtkoppling så påverkas koppling/växellåda mer av de additiv som tillsätts (dvs de som ger JASO MA/MA2) men på samma sätt blir ju oljan lite tunnare om man går från klass 50 till 40.

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-13/09:59
av BrooklynS
Viktigast är ju att man byter olja ofta och använder olja med rätt kvalitetsklassning.
4 liter olja är inte dyrt, vid byte av halvgammal olja märker man ofta direkt hur mycket tystare motorn går med den nya oljan.

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-13/10:45
av Thomas Stadin
OT:
Behövs oljetrådarna även sommartid? :)

Intressant att följa!

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-13/13:33
av Olof Eriksson
Då har jag fått de svar jag söker. Och jag har inhandlat lite olja för kommande behov.

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-13/19:07
av Magnus Mörtling
Kom på att jag köpte en liter till min förra K16, 10w50!!! Flaskan är ännu oöppnad och dessutom har BMW bestämt sig för att K16 numer bhöver annan viskositet!
2016 ska ha SAE 5W-40, API SL / JASO MA2
2012 skulle ha SAE 10 W-50, API SJ / JASO MA2, funkade tydligen med 5W-40 också för den hade två alternativ i instruktionsboken.

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-13/21:37
av Thomas Stadin
Magnus Mörtling skrev:Kom på att jag köpte en liter till min förra K16, 10w50!!! Flaskan är ännu oöppnad och dessutom har BMW bestämt sig för att K16 numer bhöver annan viskositet!
2016 ska ha SAE 5W-40, API SL / JASO MA2
2012 skulle ha SAE 10 W-50, API SJ / JASO MA2, funkade tydligen med 5W-40 också för den hade två alternativ i instruktionsboken.


Ekonomisk logik:
2012 var Castrol leverantör, nu gäller Shell och de har ingen 10w50.

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-14/08:48
av peterus
Thomas Stadin skrev:
Magnus Mörtling skrev:Kom på att jag köpte en liter till min förra K16, 10w50!!! Flaskan är ännu oöppnad och dessutom har BMW bestämt sig för att K16 numer bhöver annan viskositet!
2016 ska ha SAE 5W-40, API SL / JASO MA2
2012 skulle ha SAE 10 W-50, API SJ / JASO MA2, funkade tydligen med 5W-40 också för den hade två alternativ i instruktionsboken.


Ekonomisk logik:
2012 var Castrol leverantör, nu gäller Shell och de har ingen 10w50.


Ja, tyvärr är det ofta sådana ekonomiska anledningar till att OEM rekommenderar vissa bolag framför andra. Det borde ju vara tekniska anledningar kan man tycka?

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-14/09:12
av Hasse Gustafsson
Ekonomisk logik:
2012 var Castrol leverantör, nu gäller Shell och de har ingen 10w50.[/quote]

Ja, tyvärr är det ofta sådana ekonomiska anledningar till att OEM rekommenderar vissa bolag framför andra. Det borde ju vara tekniska anledningar kan man tycka?[/quote]

Detta bevisa väl att det inte är så himla viktigt med vilken viskositet/märke som används?
Köp 10w40 på Swedol och kör!!

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-06-14/09:24
av peterus
Hasse Gustafsson skrev:Ekonomisk logik:
2012 var Castrol leverantör, nu gäller Shell och de har ingen 10w50.


Ja, tyvärr är det ofta sådana ekonomiska anledningar till att OEM rekommenderar vissa bolag framför andra. Det borde ju vara tekniska anledningar kan man tycka?[/quote]

Detta bevisa väl att det inte är så himla viktigt med vilken viskositet/märke som används?
Köp 10w40 på Swedol och kör!![/quote]

Jag vet att det skiljer mellan olika fabrikat men det viktigaste är ju att oljan uppfyller de krav som ställs. Väljer man ett välkänt märke så får man bra grejor vanligen. Det finns tyvärr vissa "importoljor" som inte gör det.
Basoljan är billig. Det som kostar är additivpaketen så ska man göra en billig olja är det där man snålar.

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-08-02/10:28
av Olof Eriksson
Tänkte nämna att jag bytt olja i min R1200 GSA-LC. Den hade precis gått 60032 km häromdagen. Gjorde hela ser igen enligt dvd skivan. Ventilera skippade jag då dom nollades vid 51000 km. Pga av läckage i en ventiltätning (eller vad det heter).

Det är skitskumt men min mc har blivit helt annorlunda! Oljan som jag tippade ur var BMW 5w40. Såg helt ok ut. Jag tippade i Motul 7100 5w40. Och lade nivån efter varm körning exakt på övre strecket.

Nu 15 mil senare så går växlarna i så mjukt och fint. Hade tom svårt förut att få in neutralen ibland.

Har svårt att tro att detta fenomen har med den övriga servicen att göra. Som var byte av oljefilter (Higflo Filtro som stämde enligt spec.) Higflo luftfilter, svinfyra orginal tändstift byte olja i kardan (Castrol) osv.

Är det så enkelt att Motul 7100 5w40 är en bättre olja än den BMW valt? Trotts att jag köpte 4 liter till priset av 2 liter BMW olja?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-08-02/10:48
av BrooklynS
Ja, den erfarenheten har måååånga gjort före dig.

BMW har valt en viss olja för att den 1. Uppfyller specen och 2. Är billigast (vilket spelar roll när man säljer hundratusentals hojar varje år, var och en med kanske 8 liter smörjmedel)


Brooklyn Garage

Re: Motul x100 viskositet? till en R1200 GSA-LC & F800 GS -1

InläggPostat: 2017-08-02/17:37
av Roger Gross
Betr oljenivån på vattenboxern:
BMW:s officiella rekommendation är att lägga oljenivån på kontrollfönstrets mittpunkt (vid driftstemperatur. Bättre kopplingsfunktion/tystare växling.
En ny olja känns alltid bättre än en som gått tusen mil. En 5W-40 - olja håller inte varmviskositet 40 efter tusen mil. Redan efter 500 mil har varmviskositeten minskat påtagligt p g a att de viskositetshöjande tillsatserna till viss del förbrukats.
Mvh,
Roger G