Sida 1 av 1

Balansera däck med pulver?

InläggPostat: 2017-08-23/13:17
av RickardW
I olika diskussioner om att montera däck själv vs anlita däckfirma brukar ett argument för det senare vara att det är svårt/omöjligt att själv balansera statiskt/dynamiskt. Är detta lösningen?

http://community.nokiantyres.se/blog/sa ... s-for-gott
http://www.counteractbalancing.com/prod ... torcycles/

Re: Balansera däck med pulver?

InläggPostat: 2017-08-23/14:10
av Lars Westman
Vilken sorts hoj och däck pratar vi om? Jag byter själv och balanserar aldrig (800GS och Heidenau). Har aldrig saknat balansering.

Balansera däck med pulver?

InläggPostat: 2017-08-23/15:36
av Gunnar Elmgren
Att det skulle vara något problem att balansera ett MC-hjul själv hemma är rent struntprat.
En enkel, statisk balanserare duger gott, och med en lämplig adapter går det fint att balansera bakhjul till kardan-BMW också (balansering av bakhjul är dock i de flesta fall inte nödvändigt).
http://www.biltema.se/sv/bil---mc/mc/ve ... 000021023/

De där glaspärlorna är bara en dyr, onödig och krånglig nödlösning på ett problem som inte finns.

Re: Balansera däck med pulver?

InläggPostat: 2017-09-03/20:46
av knutk
Benyttet denne type balansering på min K1300GT i mange år, og det funker.

Min motivasjon for å benytte "DynaBeads" (ett, av flere navn som beskriver samme produkt) var først og fremst å slippe eksterne lodd på felgen.
Rent teknisk funker det like greit å benytte eksterne lodd og statisk balansering. Dog er bakhjulet et problem på sykler med monoarm pga. det store hullet i felgen.

Nå er 1300GT byttet ut til fordel for en GSA LC.
Jeg har begynt å benytte statisk balansering (har en adapter som passer i bakhjulets store hull).

Hvorfor har jeg sluttet å benytte DynaBeads, som jo funker?

Skal spare dere for detaljer, men totalt sett er det enklere med eksterne lodd og statisk balansering.

Re: Balansera däck med pulver?

InläggPostat: 2017-09-18/02:33
av Julton
Knutk, hvor har du fått tak i adapter for balansering av bakhjulet?

Re: Balansera däck med pulver?

InläggPostat: 2017-09-18/07:23
av Lars-Erik Holmberg
Julton skrev:Knutk, hvor har du fått tak i adapter for balansering av bakhjulet?


http://www.beemerbalancers.com/products.php

Re: Balansera däck med pulver?

InläggPostat: 2017-09-19/03:55
av Fredric Fredricson
Jag ställer mig mycket tvivlande till att det skulle fungera att balansera ett däck med glaspärlor som får rulla runt fritt. Enligt fysikens lagar borde dom söka sig till platsen längst ifrån rotationscentrum (inget däck är perfekt runt) och lägga sig där. Fast det är klart, från början hamnar dom längs ned och blidar en lite vikt som skapar obalans.

I reklamtexter för såna här ideer så refererar man ibland till s.k. "autobalancer" som finns på en del handverktyg. Jag läste på lite om sådana och det är inte alls samma sak som att planlöst hälla lite glaspärlor i ett däck. Efter vad jag förstår så fungerar en autobalancer (en riktig alltså) för att ganska snävt varvtalsområde och de handverktyg som har en sådan har inte varierande hastighet.

Dessutom, om det vore så här enkelt så hade det varit känt sedan länge och företag som tillverkar balanseringsmaskiner och vikter skulle gått omkull.

/Fredric

PS. Låter lite som sälj-argumenten för kvävgas i däcken som snurrade runt för 5-10 år sen.

Re: Balansera däck med pulver?

InläggPostat: 2017-09-21/18:58
av Allan Ericsson
Fredric Fredricson skrev:Jag ställer mig mycket tvivlande till att det skulle fungera att balansera ett däck med glaspärlor som får rulla runt fritt. Enligt fysikens lagar borde dom söka sig till platsen längst ifrån rotationscentrum (inget däck är perfekt runt) och lägga sig där. Fast det är klart, från början hamnar dom län
gs ned och blidar en lite vikt som skapar obalans.

I reklamtexter för såna här ideer så refererar man ibland till s.k. "autobalancer" som finns på en del handverktyg. Jag läste på lite om sådana och det är inte alls samma sak som att planlöst hälla lite glaspärlor i ett däck. Efter vad jag förstår så fungerar en autobalancer (en riktig alltså) för att ganska snävt varvtalsområde och de handverktyg som har en sådan har inte varierande hastighet.

Dessutom, om det vore så här enkelt så hade det varit känt sedan länge och företag som tillverkar balanseringsmaskiner och vikter skulle gått omkull.

/Fredric

PS. Låter lite som sälj-argumenten för kvävgas i däcken som snurrade runt för 5-10 år sen.


Det regnat ute = tid för reflektioner. Här kommer några funderingar: Visst fungerar det väl i teorin och under ideala förhållanden! Det som krävs är en perfekt koncentriskt monterad rullbana för kulorna och att hjulet är fjädrande upphängt plus att man kör överkritiskt. När man kör med ett varvtal som ligger ovanför upphängningens egenfrekvens, dvs. ovanför resonansvarvtalet, så kommer hjulets rotationscentrum inte längre att ligga vid axelcentrum utan vid hjulets masscentrum. Rullbanan kommer då inte längre att vara koncentrisk med rotationscentrum. Kulorna flyttar sig då till en position mitt emot det som var den tunga punkten vid låga varvtal. Om för många kulor rullar över, så skapar de en ny tung punkt, som får kulorna att rulla tillbaka! Så småningom hittar kulorna de platser som leder till att masscentrum och axelcentrum sammanfaller och då har perfekt utbalansering erhållits!!!
I praktiken så lär det vara svårt att få till den perfekt koncentriska rullbanan. Tag ett hjul= däck+fälg som väger 15 kg. Vid vanlig balansering kanske man balanserar ner till en restobalans på 5 gram placerad på fälgen, dvs. på radien ungefär lika med 19/2"= 240 mm. Det motsvara att hjulets tyngdpunkt ligger 5*240/15000 mm= 0.08 mm från axelcentrum. Kulornas rullbana bör då inte kasta 0.08 mm utan vara avsevärt mer koncentriskt. Jag skulle kräva att de är 10 ggr mer kastfria, dvs. max 80 mymeter! Det blir nog en utmaning.
Sedan såg jag i ett patens att man påstod att det räcker med att varvtalet ligger ovanför halva resonansvarvtalet. Visserligen borde det fungera sådär halvbra men jag tror att man bör ligga avsevärt ovanför resonansvarvtalet för att få till tekniken.
Så har vi då balanstillståndet vid låga varv: Det lär bli så att kulorna ligger så fel att de tillsammans med hjulets egen obalans ger en extrastor obalans men å andra sidan ökar obalanskraften kvadratiskt med varvtalet, så det kanske inte gör så mycket att obalansen är stor vid låga varvtal.
Men man kan så resonera sig fram till att det är bäst att dra på direkt från start med motiveringen att man måste pulverbalansera hjulen "nu på en gång". 8-)

Re: Balansera däck med pulver?

InläggPostat: 2017-09-30/10:42
av knutk
Julton skrev:Knutk, hvor har du fått tak i adapter for balansering av bakhjulet?


Hei. Beklager sent svar, har vært i Romania og kjørt fjellpass, men er tilbake nå.

Adapteren vi kjøpte ble levert av HarbourFreight i USA, en maskinert sak, er usikker på om den fortsatt er i produksjon.

Vi kjøpte dekkomlegger-stativet fra NoMar, USA, og de seller nå store koner som gjør at også bakhjulene kan balanserers.
Men der ligger og flere alternative løsninger på eBay, ser LEHolberg har linket til en av dem. Om du kjøper Biltemas balanserings-stang med koner har den en aksel-diameter på 12mm, en dimensjon flere av alternativene støtter.