El-teknik

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

El-teknik

Inläggav CG Arvidsson » 2017-10-20/15:31

Såg på Tourenfahrers hemsida ett klipp på elmotorcyklar. Zero är märket på dessa som finns i ett antal modeller. De såg väldigt trevliga ut och man får verkligen titta noga för att se att det är en el-hoj. Var inne på tillverkarens sida där man se en bra video på dom. 35 mil på en laddning är heller inte så tokigt. Såg också att en av dom två försäljarna i Sverige fanns i Växjö, nära mig. Ska nog ta mig en titt på dessa, kanske till och med göra en provkörning. Lovar att berätta om detta i så fall. KTM har också hakat på den här trenden, om man går in på deras sida. Tyvärr är det väl så att "tankställena" är lite glest placerade, men för kortpendlare är det ju fint.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: El-teknik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-10-20/18:16

Tänker på en notis i någon hojtidning för några år sedan: "Det första racet för elmotorcylkar på Isle of Man gjorde inte mycket väsen av sig."
När man läser om elskotrar, framhålls ibland, att ett problem är, att gångtrafikanterna inte hör dem komma, vilket kan leda till rätt otäcka situationer. Det lär t o m finnas ljuskulisser via högtalare, för att skotrarna skall märkas!
Men det blir nog el hur som helst med tiden. Utvecklingen på området verkar (mycket) snabb f n - både på två- och fyrhjulingarna.
På någon av våra årsträffar nämnde BMW:s representant, att de twinnar, som sitter i BMW-skotrarna, också skulle kunna ha en plats i företagets hybridbilar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: El-teknik

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-10-20/19:05

Bror Gårdelöf skrev:På någon av våra årsträffar nämnde BMW:s representant, att de twinnar, som sitter i BMW-skotrarna, också skulle kunna ha en plats i företagets hybridbilar.

Inte "skulle kunna ha" - det är motorn från C650 som faktiskt sitter i BMW i3 med "REX" (Range Extender).
Iofs är i3 inte en hybridbil i egentlig bemärkelse - i grundutförandet är den en ren elbil, och REX används enbart till batteriladdning under körning, vilket ökar räckvidden till ungefär det dubbla.
Hursomhelst - det är C650-motorn som sitter där!

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i3#Ra ... _.28REx.29
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: El-teknik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-10-21/07:52

Jag tror Dig så gärna. Range Extender-tekniken blir alltså en något långsökt variant av ett dieselelektriskt lok, där dieselmotorn driver en generator, som driver hjulens traktionsmotorer. Men loket har längre aktionssträcka. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: El-teknik

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-21/11:29

CG Arvidsson skrev:Såg på Tourenfahrers hemsida ett klipp på elmotorcyklar. Zero är märket på dessa som finns i ett antal modeller. De såg väldigt trevliga ut och man får verkligen titta noga för att se att det är en el-hoj. Var inne på tillverkarens sida där man se en bra video på dom. 35 mil på en laddning är heller inte så tokigt. Såg också att en av dom två försäljarna i Sverige fanns i Växjö, nära mig. Ska nog ta mig en titt på dessa, kanske till och med göra en provkörning. Lovar att berätta om detta i så fall. KTM har också hakat på den här trenden, om man går in på deras sida. Tyvärr är det väl så att "tankställena" är lite glest placerade, men för kortpendlare är det ju fint.


Zero S + Power Tank verkar vara modellen med längst räckvidd.
Vid motorvägsfart blir räckvidden ca 17 mil.
Som du skriver kan det vara OK för kortpendlarna, men än så länge är elmotorcyklar inget för touringåkare.
Vad gäller "tankställena" så kommer det ju inom något årtionde att behövas ett par miljoner laddstationer i Sverige.
Det är få förunnat att ha eget eluttag vid hemmaparkeringen i vårt land och det är ju nästan en förutsättning för att kunna ha elfordon.
Om 5-10 år ser det förhoppningsvis bättre ut med infrastrukturen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: El-teknik

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-10-21/17:06

Thomas Stadin skrev:Det är få förunnat att ha eget eluttag vid hemmaparkeringen i vårt land och det är ju nästan en förutsättning för att kunna ha elfordon.
Om 5-10 år ser det förhoppningsvis bättre ut med infrastrukturen.

Eller så inser man så småningom det orimliga i, att släpa med sig stora, tunga och dyrbara batterier att lagra energin i - energi som dessutom tar alldeles för lång tid att "tanka" (kvittar faktiskt hur snabbt det går att ladda batterierna, eftersom effekten som krävs för att få rimliga laddtider är så hög att eldistributionsnätet i så fall måste byggas ut mångfaldigt).
Jag hoppas mer på något slags bränslecellsteknik, där man istället tankar vätgas - som kan lokalproduceras t ex bredvid ett vindkraftverk - eller, ännu hellre, vägar med induktiv överföring av energin till fordonen, som då inte behöver släpa med sig mer än lite grand "batterikraft" för korta förflyttningar utanför "laddvägarna".

Helt batteridrivna fordon är ett feltänk!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: El-teknik

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-21/17:34

Håller med. Långt in i framtiden hoppas jag att dina visioner blir verklighet. Som det ser ut nu verkar framtiden nattmörk då olika tillverkare tillåts ha olika anslutningar för laddning.
Någon typ av utbyteskassett där man byter till ett fulladdat batteri verkar mer praktiskt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: El-teknik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-10-21/17:52

Bussarna i Linköping går på biogas, framställd av vårt matafall.
Måhända kan vi i framtiden få till hojar, som påminner om Doktor Muggs pruttomobil? ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst