Kallt om baken! Hur gör man en rövgrill?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kallt om baken! Hur gör man en rövgrill?

Inläggav lem » 2006-11-28/16:53

Hej!

Det var förbaskat kallt om både baken och petter niklas i dag för jag glömde fårskinnet. Jag funderade på att slakta en sadel och lägga in värme (antingen en skön enkelsadel eller en planka till dubbelsadel).

Bild

Kan man ta värmetrådar från ett bilsäte eller finns ngt annat bra tips? Jag tror det finns "plattor" också men vet inte om de håller för en sadel och om de går att lägga in snyggt?

Vem skulle kunna bygga in detta så att det ser anständigt ut?

Hälsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav JOOP » 2006-11-29/16:47

Jag projekterar just detta iom den pågående ombyggnationen av min Wunderlichsadel.

Man ska ha tag i värmeslingorna från sitsdelen av en bilstol. Här ska man se till att den är av parallellansluten typ, dvs så att den är gjord för 12 V.
Vissa stolar har seriekopplade dynor i sits & rygg, och de är följdaktligen gjorda för 6 V. Se till att dynan du väljer är av typen med inbyggd termostat.
Min kommer från en Citroen Berlingo

Matning: SK 1,5 duger fint. Glöm inte att koppla via säkring. 20 A? Duger till 240 W, och så mycket vill vi inte ha i rumpan...

Anslutningsmetod är en smaksak. Jag kommer att använda en mjuk anslutningskabel med XLR-don för spänningsmatning. Ett smutt alternativ för anslutning vore att (när man ändå är på bilskroten) ta en bakluckekontakt från t ex en Fiat Uno eller ngn slags kombi. Då slipper man sladd till sadeln, men det kan å andra sidan bli strul på de hojar som har ställbar sadel.
Jag väljer driftsäkerhet före komfort i detta fallet.

Manövrering: Koppla via relä till handtagsvärmen? Egen strömbrytare? Termostatautomatik? Jajamensan allt är möjligt!

Värmedynan ska inte hel-limmas fast i ngt. Då går den sönder fort. Fäst den i framkant i sitsens skumstomme (möjligtvis några mer fästpunkter), på med ett lager möbelvadd & häfta tillbaka dynans överdrag.

Grilla på!

/JOOP
JOOP
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2005-04-21/21:52

Inläggav HMRHMR » 2006-11-29/17:37

Eluppvärmda kalsonger och sittkuddar tillverkas av [url="http://www.gerbing.com/"]Gerbing[/url].

På 70-talet så sålde Biltema ett stolsvärmekit för montage under överdragsklädseln. Månne det tillverkas fortfarande?
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Stefan Cedergren » 2006-11-29/20:13

Om man är lat och inte vill åka till skroten så kan man beställa stjärtvärme-satser från Hein-Gericke i Tyskland. Finns i två utförande Comfort (en värmedyna för €69) resp. DeLuxe (två värmedynor för €140). De verkar inte vara termostatstyrda utan har omkopplare för hel- eller halv-grill.

http://www.hein-gericke-store.com/wShop/index.php?navid=0&navurl=%2FwShop%2Fvolltextsuche%2Fsuchergebnisse.php&configurationId=wShop.volltextsuche&action=search&operator=or&term=sitzbankheizung
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav JOOP » 2006-11-29/21:14

HMR;2975 skrev:Eluppvärmda kalsonger och sittkuddar tillverkas av [url="http://www.gerbing.com/"]Gerbing[/url].

På 70-talet så sålde Biltema ett stolsvärmekit för montage under överdragsklädseln. Månne det tillverkas fortfarande?


Den produkten försvann för några år sedan. Efter en direkt förfrågan så fick jag veta att den humoristiska benämningen "rövgrill" hade tydligen blivit bister verklighet i ett par fall för många... :p
JOOP
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2005-04-21/21:52

Inläggav Peter Björkdahl » 2006-11-29/21:30

Kom precis upp från garaget efter att påbörjat min montering av elvärme i sits + ryggstöd till C1:an (scooter). Rygg och sits ligger i serie och jag vet inte vad som händer med matningsbehovet om man delar på den. Inbyggd termostat i sitsen är det i alla fall.

Köpt på gubbadagis:

"Elvärmesats
för värmesits till bil/lastbil. Monteras under original- eller överdragsklädsel. Med termostat som arbetar mellan +27° och +32°C vilket gör att den ger en jämnare värme. Storlek 255 x 305 mm. 12 volt.

Artikelnummer 35-1418-12 295:- "

//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Inläggav Marie » 2006-11-29/23:57

Peter Björkdahl;2989 skrev:Köpt på gubbadagis:

Menar du Clas Ohlson?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav JOOP » 2006-11-30/00:10

Ach so... Clas Ohlson har tagit upp stafettpinnen & säljer detta eminenta hemmorojdkrematorium.
<synd på seriekopplingen... Passar nog perfa på en C1, men det är kanske lite för mycket yta till en MC-sadel. Kanske koppla upp passagerarsadeln också? :D
JOOP
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2005-04-21/21:52

Inläggav Marie » 2006-11-30/00:15

JOOP;3000 skrev:Ach so... Clas Ohlson har tagit upp stafettpinnen & säljer detta eminenta hemmorojdkrematorium.
<synd på seriekopplingen... Passar nog perfa på en C1, men det är kanske lite för mycket yta till en MC-sadel. Kanske koppla upp passagerarsadeln också? :D


Jo det blir nog lite mycket för en hoj... Men jag är glad ändå för jag har letat efter detta till min merca. Mimmi klagar över de kalla sätena i den, och om jag klarar arbetsordern från SBP utan att bli ruinerad (alla avgasvärden åt Lurås - men så blir det när en bil bara rullat 6 ggr och 225 mil på ett år) så kanske jag köper en sådan...
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav JOOP » 2006-11-30/01:26

Egentligen borde man (om man är kille iaf) titta på ett alternativ där man nyttjar någon form av parallellresistiv värmekabel ist för den serieresistiva tråden som nyttjas i bilsitsar. Nackdelen är att den tunnaste är ca 3 mm tjock...

Efter sex år som elektroingenjör inom telekom har man hunnit fundera ett & annat över magnetfält, SAR-värde etc. Det är kanske ingen slump att Sverige & Finland toppar testikel- och prostatacancerlistan samtidigt som SAAB tätt följt av Volvo var de första bilarna med stolsvärme som standard(?)
(Nej, jag har inget vetenskapligt stöd för mitt nattbabbel) :p

I bilen har jag ett fårskinn, och låter stolsvärmeknappen vara ifred. Bäääää! :D
JOOP
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2005-04-21/21:52

Inläggav PierreC » 2006-12-15/21:41

Annars så blir det utmärkt med Teflontråd. Jag körde med sådan i mitt förra skinnställ. Har för mig det var c:a 2-3 meter per ben.

Kolla på Elfa efter 55-454-05.

Man får ju räkna fram hur mycket tråd och vilken diameter man skall ha för att få rätt effekt!

Fördelen med den tråden framför att köpa ett el-säte är att tråden är mycket bättre i sig och isoleringen är tålligare!

Rekomenderas "Varmt"!! :)

/Pierre
PierreC
 

Skitkallt i dag...

Inläggav lem » 2006-12-18/22:58

PierreC;3885 skrev:Annars så blir det utmärkt med Teflontråd. /Pierre


Tackar, detta skall jag prova. Jag har fått tag på en sadel som jag kan testa på. Tråden borde gå att lägga innanför skinnet med lite stoppning.

Det var attans kallt i dag. Jag tappade den gamla pälsbiten jag använder i mörkret vid Enköping förra veckan och har inget nytt! Värmehandtagen har lite liten effekt vid -4. grader men fungarar hyggligt. Dubbdäcken biter bra men vibrerar vid nedlägg...

Hälsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Värme

Inläggav soscar » 2007-01-05/05:31

BMW-klubbens medlemmar har 20% rabatt på värmeprylar hos http://www.warmnsafe.eu.

Kan vara ett alternativ...

Stefan
soscar
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2005-11-28/23:26

Inläggav hpngs1000 » 2007-01-05/08:45

[quote="HMR;2975"]Eluppvärmda kalsonger och sittkuddar tillverkas av [url="http://www.gerbing.com/"]Gerbing[/url].QUOTE]

Dagens Mikael, Alla!

För klubbens räkning håller jag på att prova en eluppvärmd väst. Leverantör är just ovannämnda Warmnsafe. Plagget är synnerligen välsytt och verkar ha mycket hög kvalitet. En rapport kommer att finnas i ett kommande nummer av Bumsen.
Västen anslutes via mc'ns vanliga eluttaget och har en termostatliknande justering av värmen.

God fortsättning på det nya året!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Effektiv?

Inläggav Mimmi » 2007-03-30/21:26

Hej!

Hittade en bild på eluppvärmd sits. Om den är effektiv vet jag inte, men en sak vet jag;obekväm är den i alla fall:D ! Men den kanske är framtagen av Masoschistiska förbundet...;)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-30/22:37

Mimmi;9524 skrev:Hej!

Hittade en bild på eluppvärmd sits. Om den är effektiv vet jag inte, men en sak vet jag;obekväm är den i alla fall:D ! Men den kanske är framtagen av Masoschistiska förbundet...;)


Det var nog den skojigaste teknikbild jag hittills sett! Tack Mimmi!
Var snäll och lägg den på någon OT-tråd också så fler får njuta.

För övrigt tror jag att vissa FI-medlemmar gott kan tänka sig ge denna finess som gåva till jordens alla män....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

SDagt och gjort!

Inläggav Mimmi » 2007-03-30/22:45

Guzzi-Leif;9531 skrev:Det var nog den skojigaste teknikbild jag hittills sett! Tack Mimmi!
Var snäll och lägg den på någon OT-tråd också så fler får njuta.

För övrigt tror jag att vissa FI-medlemmar gott kan tänka sig ge denna finess som gåva till jordens alla män....



Hej Leif.

Tack själv! Din beställning är nu effektuerad, och vad avser FI, ja om DEM kan jag tro vadsomhelst:eek: :mad: !
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst