Garage/depåstöd med intressant konstruktion

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Garage/depåstöd med intressant konstruktion

Inläggav Håkan Jarnvall » 2018-02-08/14:15

Hej,
Såg denna efter lite surfande på nätet.
http://www.motea.com/en/paddock-stands/ ... 1224-0.htm
Någon som har erfarenhet av denna variant?
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Garage/depåstöd med intressant konstruktion

Inläggav Thomas Stadin » 2018-02-08/22:48

Min garagegranne har originalet, "Bursig" och han är helnöjd med den.
Fördelen som jag ser det är att det är väldigt lätt att flytta hojen då den står på stödet.
Jag som har lyftbord kan tycka att hans depåstöd har lite låg lyfthöjd. Man måste också ha olika adapterplattor till olika hojar. De ska dessutom justeras in individuellt.

En lyxig lösning vore att ha Bursigstödet ovanpå lyftbordet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Garage/depåstöd med intressant konstruktion

Inläggav Håkan Jarnvall » 2018-02-09/08:17

Hej,
Tack för info. Det var en rejäl prisskillnad på de två! Undrar om skillnaden är stor?
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Garage/depåstöd med intressant konstruktion

Inläggav enhjuling » 2018-02-09/09:42

Den stora fördelen med dessa stöd är om man skall demontera gaffel eller/och sving.
Flytta hojen går bra men det går ju med vanligt depåstöd också eller om den står på hjulen.
Jag tycker det är lite krångel att få fast stödet. Man måste balansera hojen med en hand samtidigt som man skall passa in stödet i hålen som man lyfter i.
Bursig stödet är dyyrt, det andra var ju inte fullt så dyrt men missa inte att priset var utan adapterplattan vilken är specifik för varje hoj.
Jag köper inget sånt stöd, så bra är det inte.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Garage/depåstöd med intressant konstruktion

Inläggav Håkan Jarnvall » 2018-02-09/14:51

Motea Constands komplett med adapterplatta och hjul kostar €230 + frakt, det kan jag tänka mig faktiskt.

http://www.motea.com/en/paddock-stands/ ... 8432-0.htm

Motor bike lift for fast and effortless jacking up of the complete motorcycle
Model specific adapter plate, required bolts and sleeves (included)
Adapter plates are available independently of the base stand for many more models separately, thereby future-proof when changing models and suitable for different motorcycles
High precision, tight fit of adapter and very stable positioning of the bike
Allows easy access for repairs, servicing and cleaning of all parts e.g. wheels, engine and fork
High accuracy and extremely stable stand by four resilient feet
Self-locking Height adjustment, lockable in various working heights
Foldable, ideal for transporting and space-saving stowage
Ideal for hibernation
The basic setting of the stand is designed for the original footrest system
Four double casters for easy manoeuvring even in limited space (included)
For stationary use in workshops and garages as well as on race tracks
High corrosion prevention (powder coated stand, galvanized wheel-arms)
Dimensions: Length 78 cm/ Width 54 cm/ Height 75,5 cm
Weight: 17 kg approx.
Load Capacity: 300 kg
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst