Hjälp önskas gällande GoPro

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hjälp önskas gällande GoPro

Inläggav BmwMats » 2018-03-23/22:37

Har råkat ut för att USB-sladden för laddning till fjärrkontrollen på min GoPro har gått sönder i själva anslutningsdelen till fjärrkontrollen, så kablarna lossade.

Det finns ingen beskrivning eller markering vilken kabel som är vilken och var dom skall sitta. Kablarna från själva USB-kontakten är röd och svart, men på vilken sida skall dom återmonteras på i själva kontaktstycket som passar in i fjärrkontrollen ?

Är det någon som har en GoPro med tillhörande fjärrkontroll som skulle vilja vara vänlig att koppla sin USB-kabel till någon laddare eller dator och mäta vilka stift som är PLUS och MINUS ?

Det är ju 50% chans att välja fel vid återmontering av stiften i kontaktstycket som visas på bild.

Vore ytterst tacksam om någon kan ta sig tid att mäta upp med ett universalinstrument hur dom skall sitta.

Med vänliga hälsningar - BmwMats
Bilagor
IMG_5685.JPG
IMG_5685.JPG (73.59 KiB) Visad 2224 gånger
IMG_5684.JPG
IMG_5684.JPG (85.29 KiB) Visad 2224 gånger
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hjälp önskas gällande GoPro

Inläggav Karl Bergman » 2018-03-24/09:11

Hejsan hopp, svaret på din fråga är: Den högra pinnen på din bild alltså den som sitter bakom strydonet för hela kontakten är den positiva polen.

Lycka till // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Hjälp önskas gällande GoPro

Inläggav BmwMats » 2018-03-24/10:03

Karl Bergman skrev:Hejsan hopp, svaret på din fråga är: Den högra pinnen på din bild alltså den som sitter bakom strydonet för hela kontakten är den positiva polen.

Lycka till // Karl B.


Hjärtligt Tack för hjälpen Karl !!!

Har nu fått ihop det korrekt, det verkade som om plasten runt skruvarna är undermåliga och spricker sönder lätt, så ena halvan av kontakten faller isär.
Har använt den med försiktighet såsom allt annat man har, men ändå när jag tog upp laddsladden ur förpackningen så hade den trillat isär av någon anledning.

Fyllde hela kontaktstycket med smältlim och tryckte ihop den, så nu lär det hålla ihop förhoppningsvis !

Ett gott råd till användare av dylik utrustning är att göra en liknande åtgärd med smältlim i kontakten, innan den faller isär av sig själv.
Det ser onekligen ut att vara en svag punkt och bristande kvalitet på gjutningen av denna plastkontakt.

Nu är säsongen räddad, gillar att ta bilder/filmer vid turerna på knarren.


Tack än en gång för hjälpen, otroligt tacksam för din hjälp Karl ! :)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst