Fuktskydda elkopplingar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Fuktskydda elkopplingar

Inläggav BmwMats » 2018-03-26/21:32

Vill tipsa er alla angående elkopplingar på våra hojar, dom tenderar att oxidera och få dålig kontakt med åren.
På kontaktstyckena till elektroniklådorna finns det ofta ett gummiskydd som skall förhindra smuts, damm och fukt att tränga in i kontaktstycket, men med tiden så händer det att dom spricker och torkar.

Gnid in dessa gummidamasker med vanlig talk så håller dessa längre. Talk förhindrar nämligen uttorkning.

På mindre kontaktstycken så kan man med fördel dela dessa och trä på en krympslang, återmontera och värm med värmepistol. Dessa krympslangar bör vara av typen som har ett lim på insidan som tätar effektivt.

Man kan även stryka på ett tunnt lager med glycerin på gummiskydd som sitter svåråtkomligt, men det samlar damm och smuts med tiden. Dock förlänger man livslängden genom denna metod.

Vissa gummisorter är även känsliga mot UV-ljus, värme och ozon, så ta en titt på tätningar runt generatorgenomföringar m.m.

Vi vill ju att våra något äldre pärlor skall fungera väl även några år till... ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Fuktskydda elkopplingar

Inläggav boeric » 2018-03-27/06:18

WD 40 i rikliga mängder minst en gång om året
boeric
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2015-12-08/15:56

Re: Fuktskydda elkopplingar

Inläggav Izvor » 2018-03-28/07:47

boeric skrev:WD 40 i rikliga mängder minst en gång om året


+1
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Fuktskydda elkopplingar

Inläggav Thomas Stadin » 2018-03-28/10:52

Om WD40 ska användas så är det WD40 Elektronikrengörning. "Vanligt" WD40 kan få vissa gummitätningar att svälla.
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/elektronikkemi/elektronikrengoring-pa283824sv
När kontakterna är rengjorda så skyddar man dem gärna med vasselin eller sk "elektronikfett".
http://www.laitis.se/elektronik-fett-tub.html
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Fuktskydda elkopplingar

Inläggav Roger Gross » 2018-03-28/12:40

Thomas Stadin skrev:Om WD40 ska användas så är det WD40 Elektronikrengörning. "Vanligt" WD40 kan få vissa gummitätningar att svälla.
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/elektronikkemi/elektronikrengoring-pa283824sv
När kontakterna är rengjorda så skyddar man dem gärna med vasselin eller sk "elektronikfett".
http://www.laitis.se/elektronik-fett-tub.html


Betr skötsel och skydd av elkontakter och liknande:
Biltema har lämpliga grejer för skötsel av elkontakter - Oxide clean, Contact protection samt Vaselin spray.
Alla tre produkterna säljs i små sprejburkar som är smidiga att använda.
Ett tips som fungerar mycket bra i utsatta miljöer är att fylla kontaktstycket med vaselin, tryck därefter ihop kontaktstycket och torka bort det vaselin som pressats ut. Finns därefter ingen plats för vatten och annat som kan förstöra kontaktstycket genom oxidering.
WD40 är bra till mycket, men oringar i drivkedjor samt tätningar i kontaktstycken mår inte väl av WD40.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Fuktskydda elkopplingar

Inläggav BmwMats » 2018-03-28/12:45

Undviker sk. sprayer och annan kemi i form av sprayer. Precis som Thomas Stadin skriver så kan det påverka gummi negativt, även om vissa användare har lyckats utan att det skadas.
Har en liten flaska (köpt för 30 år sedan) med något tyskt medel som eliminerar oxidation på elektronik, men det är säkert utgånget ur sortimentet pga miljöskäl eller liknande.
Den är enbart för oxid på metaller och får inte användas på gummi eller liknande material.

Vad gäller WD40 så är det medlet obekant för mig, då jag aldrig har köpt det.

Kan istället rekommendera VOLVO Lågtemperaturfett artnr: 1161427 eller 1161417 som är ett BRA fett att använda för att förhindra oxidation och krypströmmar.

Men för att återgå till trådens egentliga innebörd, så är det primära att förhindra fukt att nå in i själva kopplingar och kontakthus, vilket elimineras med fullgott resultat genom att följa första inlägget i denna tråd.

Allt annat med sprayer och liknande är det man får ta till i slutänden om man fuskat med det mest primära, dvs fuktsäkra från början (eller om man drar nya kablage och tåtar) på sin kära knarr ;)

Goda råd brukar som bekant vara dyra, men här på forumet delar vi gärna med oss av våra livserfarenheter !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Fuktskydda elkopplingar

Inläggav BmwMats » 2018-03-28/12:48

Roger Gross skrev:...Ett tips som fungerar mycket bra i utsatta miljöer är att fylla kontaktstycket med vaselin, tryck därefter ihop kontaktstycket och torka bort det vaselin som pressats ut. Finns därefter ingen plats för vatten och annat som kan förstöra kontaktstycket genom oxidering...
Roger G


Fungerar bra det också, tack för ytterligare ett gott råd Roger Gross ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Fuktskydda elkopplingar

Inläggav BmwMats » 2018-03-28/12:52

Ytterligare ett tips:

Vulktape som skyddar skarvar och andra känsliga detaljer i ledningsnät och skarvhus där kapilärkraften hos väta gör att det kryper in med tiden.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Vulk ... 000021444/

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Fuktskydda elkopplingar

Inläggav BrooklynS » 2018-03-28/15:32

Vulktejp är även bra för att göra egna "damasker" runt exempelvis bakre huvudbromscylindern eller runt skrapringarna på R100RS. :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron