Lågspänningsuttag på hojen (bil och hem också)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lågspänningsuttag på hojen (bil och hem också)

Inläggav BmwMats » 2018-03-28/13:09

Som motorcyklist tillika elektronikintresserad person så vill jag gärna koppla till 12-voltsprylar på mina hojar, bilar och andra ställen med utrustning som plägar 12V drivspänning, såsom kommunikationsutrustning, GPS, laddare av olika slag.
Detta är som bekant för många av oss, då saker skall laddas när vi är ute på tur med våra hojar och bilar.

Det finns en uppsjö av olika kopplingar och kontaktstycken och man hittar aldrig rätt sort när man väl behöver någon adapter eller skarvkabel.

Mitt tips är att utrusta hojen/bilen m.m. med ett "EJ förväxlingsbart kontaktstycke" som tillverkas av Anderson PowerPole, webbsida: http://www.andersonpower.com/us/en/prod ... index.aspx

Har ett litet lager med 15-45 Amps kopplingsstycken här hemma för husbehov.
http://www.andersonpower.com/us/en/prod ... to-45.aspx

Dessa är EJ fukttäta eller liknande, men finessen är att dom är "genderless" (enkönade) vilket gör att man inte riskerar att förväxla plus och minuspolerna.
Dom finns i flertalet färger på kontaktstyckena, men jag själv har valt dom röda och svarta enbart.

Det finns en uppsjö med filmer på Youtube och liknande sidor, för oss som är intresserade att koppla saker till våra fordon.

Få butiker här i landet som säljer dessa tyvärr.
I Amerikat är detta ett mycket väletablerat koncept.
Låg resistans och bekymmersfritt kopplande är väl det vi vill ha.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Lågspänningsuttag på hojen (bil och hem också)

Inläggav BmwMats » 2018-03-28/13:34

Lite tips på utrustning och annat som jag kopplar till hojen när jag kommit fram till min destination, kan också vara bra för elektrisk campinglykta, laddning för ficklampor och dylikt.
Bilagor
IMG_5686.JPG
IMG_5686.JPG (117.46 KiB) Visad 3056 gånger
IMG_5688.JPG
IMG_5688.JPG (105.3 KiB) Visad 3056 gånger
IMG_5687.JPG
IMG_5687.JPG (107.69 KiB) Visad 3056 gånger
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Lågspänningsuttag på hojen (bil och hem också)

Inläggav BmwMats » 2019-03-28/21:20

Anslutning för USB-uttag finns och fungerar utmärkt då grundsystemet är kopplat till hojens batteri.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst