Sida 1 av 1

Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-18/15:56
av tibbe
Har fått bensinfilter igensatt på kort tid och beläggning i grovfiltret före bränslepumpen på K1100 hojar.
Nu funderar vi på om bensin kan flocka sig om den står i tanken en längre tid.
Kan det vara så?

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-18/16:34
av Håkan
Ja, det är väl 95 oktan?

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-18/17:27
av BrooklynS
Fordon som står under längre tid får oftast pga kondens rostangrepp i tanken. När man sedan tankar fullt lossnar partiklar och följer med ner och sätter igen grovfiltret.

Jag har satt igång rätt många bilar som stått allt mellan 5 och 25 år. En bil som jag fortfarande har kvar har jag kört mer än 2000 mil med samt sköljt igenom tanken ett antal gånger men den sätter igen filtren direkt man kör tanken mindre fylld än 1/4.

Det enda sättet - och det är VÄLDIGT mycket enklare på motorcykel - är att ta loss tanken och behandla den med "Tank sealer" av vilket det finns många olika fabrikat.

Det är alltså inte bensinens fel.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-18/17:30
av Mimmi
Hej!

Vad det än är så är det inte rost, K11 har aluminiumtank.
Men om något snille tillsatt tvåtaktsolja i tron att det är en bra konserveringsmetod, så kan det få konsekvenser i form av utfällningar och avlagringar.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-18/17:32
av BrooklynS
Även på aluminiumtankar kan det bildas rost runt tex påfyllningshålet (ofta järn där), på anslutningarna osv.

Absolut minskar "risken" om det är alutank - det kan förstås också vara tex gummipartiklar härrörande från slangar osv som med tiden börjar fälla ut.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-18/17:32
av tibbe
Håkan skrev:Ja, det är väl 95 oktan?

Jo det är 95 octan , kan det vara något med etanoltillsatsen eller vad kan det vara?

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-18/19:10
av Håkan
Osäkert vad.
Jag har sett bilder på demonterade förgasare från 2ventil boxer.
Det är betydligt mindre föroreningar i förgasare som gått på 98 oktan än de som gått på 95 oktan.
Personligen skulle jag välkomna en riktig redogörelse i frågan.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-18/20:06
av Inge K.
Hei.

Et vanlig problem på gamle K modeller er at gummi-opphenget til bensinpumpen som ikke motstandsdyktig
mot etanolen i bensinen og sakte men sikkert går i oppløsning.
På et tidspunkt har nok gummikvaliteten blitt forandret da de en kjøper nye over disk i dag ser ut til å
være motstandsdyktige mot etanolen, uvisst når forandringen har skjedd.

Det er også et kjent problem innen veteran kjøretøy miljøet at gummi detaljer i bensinsystemet blir spist
opp av den "moderne" etanolholdige bensinen.

At det er et større problem med 95 enn 98 kan nok tilskrives at innblandingen ble startet langt tidligere på
95 enn 98, og de som har kjørt på kun 95 har vært utsatt for dette over et lengre tidsrom.

Problemet kan se ut til å tilta når bensinen blir stående på tanken over tid.

Mhv. Inge K.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-19/08:20
av tibbe
Såg detta https://www.youtube.com/watch?v=0H9OssJRSEs och den visar att etanol kan klumpa sig.
Och när klumparna torkar blir det troligen det vita pulvret vi ser i förgasare som stått länge.
Sen har vi problemet med skadade gummislangar och packningar som Inge skriver om.
Kom då att tänka på att det kan vara bra att tömma tanken på hösten eller tanka 98 oktan ( kolla om inte din mack har blandat in etanol även i 98 oktan ) och fylla med ny bensin när vi tar ut hojen från vintervilan.
Det verkar som 98 oktan har ingen eller någon % etanol i våra mackar.
95 octan har 5% och 95 med E10 har 10%.
Våra nyare hojar som skall köras med 98 oktan , kan köras med 95 oktan då motorstyrningen ( knacksensor ) ställer om tändningen för 95 oktan MEN då får vi med etanol en hel del i blandningen.
PS kan vara bra att hälla i insputningsrening i tanken t.ex. på våren.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-19/10:49
av Thomas Stadin
Många använder akylatbensin i maskiner som körs sällan och det hävdas att den även är snäll mot bränslesystemet plus att den inte åldras.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-19/11:02
av Bror Gårdelöf
tibbe skrev:... kan vara bra att hälla i insputningsrening i tanken t.ex. på våren.

Jag brukar slå i en deciliter STP Injection Trim var 200:e mil. (En 200 ml flaska, avsedd för en 50-literstank, räcker alltså för 400 mil på hoj.) Huruvida det faktiskt gör någon nytta, vet jag inte, men cykeln går som en klocka, och jag har råd.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-19/11:42
av BrooklynS
Alkylatbensin är mer lagringsbeständig.

Men vad är det i etanol som skulle ”klumpa sig”? Det skulle jag vilja veta.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-19/12:40
av Bror Gårdelöf
Det måste väl i så fall vara, att etanolen påverkar någon komponent i ett bränslesystem, som konstruerades på den tiden, då bensin inte innehöll etanol (annat än när man då och då slog i karburatorsprit, och det gjordes väl inte störande ofta i motorcykeltankar)? Då kan man åtminstone tänka sig, att komponenten ifråga med tiden far illa av etanolen och orsakar klumpar, fällningar, blir skör/spricker etc.

Vänder man på kuttingen, borde rostutfällning etc i en tank av vanlig stålplåt bli mindre problematisk med en stadig tillsats av lite etanol (som i dagens 95-oktaniga bensin), som då hela tiden löser upp det kondensvatten, som kan bildas.

Jag gissar, att om man kollar med dagens mackar, kan de intyga, att försäljningen av karburatorsprit gått ner mycket påtagligt, efter att etanoltillsats blivit rutin i 95 oktan.

Sedan gammalt lär det ha funnits två "skolor", när det gäller vanlig vinterförvaring. Den ena ser till att tanka fullt, vilket minimerar problemet med kondens (om det nu finns längre).
Den andra tror, att gammal bensin "blir dålig" över vintern och parkerar därför med nästan tom tank, varpå de slår i ny, fräsch soppa till första vårturen.
Jag tillhör den första kategorin och har under 16 år - med ett enda undantag - aldrig haft några problem. Det enda undantaget innebar, att motorn startade prompt, gick i två sekunder och sedan tvärdog. Därefter var den milt uttryckt svårstartad, men när den till sist gick igång, gick den rent direkt!
Orsaken får jag nog aldrig veta - men det var knappast "gammal bensin", för motorn gick ju bra, när den väl tände igen!

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-19/13:22
av Thomas Stadin
BrooklynS skrev:
Men vad är det i etanol som skulle ”klumpa sig”? Det skulle jag vilja veta.


Coctailbär kan upplevas som klumpar i etanolen. Annars kan vispgrädden i Irish Coffen klumpa sig.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-20/07:53
av Sven Lagerstrand
Hämtat från K1600forum.com

"Ethanol in fuel has a tendency to absorb water and separate from the gasoline, sinking to the bottom of the gas tank, where it quickly degrades and creates gum, varnish and other insoluble debris that can plug fuel flow passages and negatively affect engine performance. When this ethanol/water mixture is pulled into the engine, it creates a lean burn situation that increases combustion chamber temperatures and can lead to engine damage."

Vid längre stillestånd bör man nog undvika bensin med etanol. Kör man dagligen uppstår nog inga problem.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-20/11:51
av Bror Gårdelöf
Frågan är, hur vederhäftig skribenten är. Karburatorsprit användes ju förr, just för att det löser vatten och själv löser sig i bensin - så att man slapp kondensutfällningar i tanken och isproppar i förgasaren. (Jag har tidigare på annan tråd beskrivit, hur en snöslungemotor gick som en skopa skit, högst sannolikt på grund av vatten i bensinen. En rejäl slurk karburatorsprit - förmodligen mycket kraftigt överdoserad(?) - fick motorn att gå rent på mindre än en minut! Och det har den fortsatt med.)

Att vatten-spritlösningen skulle sedimentera och ställa till med den typen av problem, som skribenten beskriver, låter i mina öron konstigt. (Men han (hon?) kan förstås vara ett proffs, som vet något, som jag inte vet???).
Hur som helst; med en liten dos etanol i soppan lär man slippa kondensvattenproblem, men är cykeln inte byggd för etanolinblandning, kan det nog ge problem, vilka beskrivits ovan.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-20/12:43
av peterus
Bror Gårdelöf skrev:Frågan är, hur vederhäftig skribenten är. Karburatorsprit användes ju förr, just för att det löser vatten och själv löser sig i bensin - så att man slapp kondensutfällningar i tanken och isproppar i förgasaren. (Jag har tidigare på annan tråd beskrivit, hur en snöslungemotor gick som en skopa skit, högst sannolikt på grund av vatten i bensinen. En rejäl slurk karburatorsprit - förmodligen mycket kraftigt överdoserad(?) - fick motorn att gå rent på mindre än en minut! Och det har den fortsatt med.)

Att vatten-spritlösningen skulle sedimentera och ställa till med den typen av problem, som skribenten beskriver, låter i mina öron konstigt. (Men han (hon?) kan förstås vara ett proffs, som vet något, som jag inte vet???).
Hur som helst; med en liten dos etanol i soppan lär man slippa kondensvattenproblem, men är cykeln inte byggd för etanolinblandning, kan det nog ge problem, vilka beskrivits ovan.


Sprit i bensin är inget problem. Sprit som står länge i bensin är ett problem.
Det finns föroreningar i både spriten och bränslet som orsakar detta, inte den rena etanolen/bensinen.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-20/13:29
av Bror Gårdelöf
Ah! DET låter begripligt. Då kommer följdfrågan, om Du tror, att en full tank med 95 oktan - och alltså lite etanol - kan ställa till problem över vintern?

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-23/09:09
av Lars Westman
Jag kör detta i båten sista turen innan upptag för vintern: https://sta-bil.se/produkter/360-marine/. Sist av allt fyller jag full tank.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-24/10:41
av peterus
Bror Gårdelöf skrev:Ah! DET låter begripligt. Då kommer följdfrågan, om Du tror, att en full tank med 95 oktan - och alltså lite etanol - kan ställa till problem över vintern?


Jag har inte varit med om det själv och jag har svårt se några problem med det.
Har man en vattenfri bensin (dvs nytankad) så borde det inte vara några problem.
Har själv ett tanklock som häller i en skvätt vatten varje gång jag tankar men skulle tro att etanolen löser in den i bränslet så att den går ut tillsammans med det.

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-24/11:30
av Kovlingen

Re: Fällningar i bensin

InläggPostat: 2018-04-24/11:55
av Bror Gårdelöf
Förutom det som står i artikeln, vill jag minnas mig ha läst ytterligare en orsak, till att effekten ökar vid vatteninsprutning: När de små vattendropparna ("dimman") förångas, när bensinen förbränns, stiger trycket i cylindern avsevärt, vilket också höjer effekten.

Apropå det där med att bränsleblandningen kyler: För ett antal år sedan fick jag chansen att höra Micke Kågered berätta om och visa upp sin top fuel-dragster. Moderna dragstermotorer är inte modifierade stora standard-V-åttor utan byggs från början för dragracing och saknar kylsystem! När Micke trampar plattan i mattan, flödar 50 liter nitrometanladdat bränsle per sekund genom tillförselsystemet, vilket samtidigt kyler och släpper loss 5 000 hästkrafter! (Men särskilt många sekunder utöver repan lär väl motorn inte må så bra av?)
Han berättade också, att bara en del av denna blandning förbränns i själva cylindrarna. Därefter fortsätter förbränningen ut genom de korta, uppåtpekande avgasrören och skapar ett marktryck på c:a 10 kN! Vilket naturligtvis får ner fler av kusarna i asfalten.
Skulle en av cylindrarna lägga av, så att belastningen blir sned, flyttar sig bilen ett par meter i sidled - så en dragracingförare måste definitivt vara med på att styra vid behov.