Håkan skrev:Ja, det är väl 95 oktan?
tibbe skrev:... kan vara bra att hälla i insputningsrening i tanken t.ex. på våren.
BrooklynS skrev:
Men vad är det i etanol som skulle ”klumpa sig”? Det skulle jag vilja veta.
Bror Gårdelöf skrev:Frågan är, hur vederhäftig skribenten är. Karburatorsprit användes ju förr, just för att det löser vatten och själv löser sig i bensin - så att man slapp kondensutfällningar i tanken och isproppar i förgasaren. (Jag har tidigare på annan tråd beskrivit, hur en snöslungemotor gick som en skopa skit, högst sannolikt på grund av vatten i bensinen. En rejäl slurk karburatorsprit - förmodligen mycket kraftigt överdoserad(?) - fick motorn att gå rent på mindre än en minut! Och det har den fortsatt med.)
Att vatten-spritlösningen skulle sedimentera och ställa till med den typen av problem, som skribenten beskriver, låter i mina öron konstigt. (Men han (hon?) kan förstås vara ett proffs, som vet något, som jag inte vet???).
Hur som helst; med en liten dos etanol i soppan lär man slippa kondensvattenproblem, men är cykeln inte byggd för etanolinblandning, kan det nog ge problem, vilka beskrivits ovan.
Bror Gårdelöf skrev:Ah! DET låter begripligt. Då kommer följdfrågan, om Du tror, att en full tank med 95 oktan - och alltså lite etanol - kan ställa till problem över vintern?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst