Interessant tema, ikke minst fordi det nærmest er dagsaktuelt for meg.
Den 12. april byttet jeg til sommerhjul.
Hjulene mine lagres hos et lokalt dekkhotell, som også selvfølgelig utfører hjulbytte. Her har jeg hatt hjulene i de siste 3 årene. Tidligere har jeg hatt hjulene hos andre, som også har foretatt hjulbyttet. Tidligere har jeg alltid mottat en påminnelse om å etterdra hjulbolter/muttere etter noen kilometer. For mange år siden fulgte jeg oppfordringen, og fant aldri noen løse bolter/muttere, så jeg sluttet med det, så ikke poenget. Etter bytte til et nytt dekkhotell, et tip-top moderne anlegg har jeg aldri fått noen oppfordring om å etterkontrollere hjulbolter-
Så kommer det nye momentet. Etter hjulbyttet den 12. kjørte jeg til jobb, ca 13 mil, og spurte vår svært kompetente tekniker, riktignok svakstrøms-, men egentlig multikunstner, om han hadde et verktøy for å etterdra hjulboltene. Årsaken til at jeg tenkte dette kunne være viktig selv om jeg altså ikke har brydd meg om å gjøre dette på flere år, er at jeg var på tur til Tyskland, har en bil som er bygget for 250 km/t, og hadde tenkt å prøve potensialet på autobahn.
Vedkommende er svært ordrik, så når han begynner tekniske utlegninger mister jeg ofte konsentrasjonen etter noen minutter, men essensen i det han sa er som følger: Han hadde dessverre ikke momentnøkkelen med seg på jobb, men, om hjulskiftet var utført på seriøst verksted med korrekt moment skulle etterdraging av boltene være helt unødvendig. Kjør til Tyskland og kjør i 250 uten bekymring!
Man kan etter hver hjulskiftesesong lese i nyhetene om noen biler som har mistet hjulet, og forklaringen er, ihvertfall i henhold til journalistikken, at man ikke har etterdratt hjulboltene. Min teknikerkollega sier at dette sikkert er riktig, men at det da dreier seg om folk som har byttet hjulene selv, og ikke dratt til boltene i henhold til korrekt moment.
Vel, jeg gjorde ikke noe mer med hjulboltene, dro til Tyskland og kjørte mange mil i 180 - 250 km/t. Hjulene sitter fortsatt på bilen. Dette var altså en bil, men jeg kan ikke se at det skulle være noen annerledes med BMW-MC hjul?
Jeg mener nå å ha påvist, ihvertfall for meg selv, at dette med å etterdra hjulbolter egentlig er unødvendig, forutsatt at det er gjort korrekt ved hjulskiftet.
- 428iA.jpg (215.63 KiB) Visad 6782 gånger