Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-24/08:19

När man får bilens hjul skiftade, får man som regel uppmaningen att efterdra hjulbultarna efter 5 - 10 mils körning. Orsaken sägs vara, att lättmetall är "stum", medan stålfälgar "fjädrar" lite, så där skall efterdragning inte vara lika nödvändig. (Förr skiftade jag dem alltid själv, hemma på garageplanen, men numera säger ryggen ifrån ordentligt, att det vill den inte alls vara med om längre!) Jag kan hur som helst inte minnas, att efterdragning någonsin behövts.
MEN - jag har aldrig fått samma uppmaning, när det gäller hojarna, som ju också har lättmetallfälgar. Jag har heller aldrig haft problem med detta - men undrar lite över skillnaden. Någon, som vet något i ärendet?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-24/09:14

Det är väl främst hjul som har vanliga sk hjulbultar/muttrar som behöver efterdras vilket ofta innebär mc med sk enkelsving eller i sällsynta fall mc med navstyrning.
GS/LC har hjulbultar bak som ska dras med 60 Nm och där brukar jag kontrolldra med momentnyckeln efter några mil för att försäkra mig om att ingen av dem lossnat. Arbetet tar max en minut.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Max Mad » 2018-04-24/09:55

Thomas Stadin skrev:Det är väl främst hjul som har vanliga sk hjulbultar/muttrar som behöver efterdras vilket ofta innebär mc med sk enkelsving eller i sällsynta fall mc med navstyrning.
GS/LC har hjulbultar bak som ska dras med 60 Nm och där brukar jag kontrolldra med momentnyckeln efter några mil för att försäkra mig om att ingen av dem lossnat. Arbetet tar max en minut.
Better safe than sorry, (kan jag tycka) ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-24/11:39

Till Thomas: Jo, K 1200 RS har ju enkelsving, liksom Aprilia RST 1000 Futura, som jag hade före BMW:n.
Men i inget av fallen har jag hört något nämnas om behovet att kontrolldra bultarna.
Aprilian körde jag 3 600 mil under tre säsonger, och Sigurd har jag snart kört 13 000 mil utan problem, så antingen har jag haft tur, eller också är mekarna noggranna med momentdragningen, när de bytt däck.

(BMW:n har ju fem bultar, men Prillan hade en enda stor centrummutter/-bult, som skulle dras med 150 Nm. När den första gången skulle få nytt bakdäck, var Claes på Bikestop rädd för, att han skulle dra sönder hela bakpartiet på cykeln, innan han fick loss hjulet! 150 Nm är ett rejält moment!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-24/12:51

Jag bara spånar runt en hypotes:
För att skruvarna skall lossna måste de utsättas för cykliska drag/tryck-laster av sådan storlek att töjningen av skruven och kompressionen av fälgen blir så stor att förspänningen försvinner.
En sådan last kan kopplas till värmerörelser men jag tror inte att det har så stor inverkas på skruvförbandet men det finns en annan typ av last, som till sin förekoms skiljer sig mellan bil och mc, nämligen:
Bilarnas hjul tar upp sidolaster, när bilen kränger. Det ger drag/tryck-laster på skruvarna, när hjulet rullar.
Ett motorcykelhjul tar inte upp några sidolaster, så länge man inte sladdar. Därför är det mindre sannolikt att hjulskruvarna utsätts för drag/tryck-laster.

Detta kanske är en anledning till att man inte uppmanas att efterdra skruvarna på en mc?

Edit: Jag kanske inte har tänkt tanken fullt ut? Någon kanske kan korrigera mig?
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-04-24/13:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-24/12:59

På väg till Arjeplog i somras tyckte jag att hojen betedde sej konstigt .
Kändes som den spårade både hit och dit likt när man kör på fräst asfalt .
Men , asfalten var ju slät ? ? Stannade och konstaterade att bultarna var lös i bakhjulet .
Fick mej en tankeställare . :shock:
Kan ju finnas en mening med att kolla att de sitter fast :(
Vet inte om jag hade dragit åt för lite eller anledningen varför .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-24/13:38

Allan Ericsson skrev:Detta kanske är en anledning till att man inte uppmanas att efterdra skruvarna på en mc?

Låter i alla fall som en intressant hypotes.

Till Kovlingen: Om Du drar själv - använder Du inte momentnyckel? Det låter, som att åkningen i så fall kan bli onödigt spännande - vilket Du ju nu har erfarenhet av.

PS till Thomas S: Har Du någonsin behövt efterdra en bult - Du som kollat?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-24/15:38

Allan Ericsson skrev:Jag bara spånar runt en hypotes:
För att skruvarna skall lossna måste de utsättas för cykliska drag/tryck-laster av sådan storlek att töjningen av skruven och kompressionen av fälgen blir så stor att förspänningen försvinner.
En sådan last kan kopplas till värmerörelser men jag tror inte att det har så stor inverkas på skruvförbandet men det finns en annan typ av last, som till sin förekoms skiljer sig mellan bil och mc, nämligen:
Bilarnas hjul tar upp sidolaster, när bilen kränger. Det ger drag/tryck-laster på skruvarna, när hjulet rullar.
Ett motorcykelhjul tar inte upp några sidolaster, så länge man inte sladdar. Därför är det mindre sannolikt att hjulskruvarna utsätts för drag/tryck-laster.

Detta kanske är en anledning till att man inte uppmanas att efterdra skruvarna på en mc?

Edit: Jag kanske inte har tänkt tanken fullt ut? Någon kanske kan korrigera mig?


Jag tänker mig att det är vanligt med tex sand på anläggningsytorna mellan fälg/medbringare.
När man kör och det rör på sig mals sanden ned och bultarna släpper.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-24/16:15

Thomas Stadin skrev:Jag tänker mig att det är vanligt med tex sand på anläggningsytorna mellan fälg/medbringare.
När man kör och det rör på sig mals sanden ned och bultarna släpper.

Självklart skall man se till att anliggningsytorna är rena, både på bilen och på mc:n.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-04-24/16:51

På min förra hoj (R1100S) gjorde jag rent, smorde med kopparpasta och drog med korrekt moment enligt instruktionsboken.
Att kontrollera är aldrig fel men om det varit viktigt att efterdra så är jag övertygad om att BMW skulle angivit det i instruktionsboken.

Jag har f,ö. aldrig fattat det där med att efterdra, ett korrekt dimensionerat och monterat skruvförband skall sitta. Om det inte gör det kanske man behöver kontrollera med jämna mellanrum, men just att "efterdra".

Det finns dock en orsak jag kan se: Om fälgen inte linjerar upp korrekt med hålen vid montering så kan den rotera lite och "rätta till sig" efter en tids körning och skruvförbanden då lossna lite. Om så är fallet kan det vara motiverat att efterdra, men hålen i lättmetallfälgar är ju koniska och borde rätta till sig vid åtdragning, om man följer instruktionsboken och drar gradvis och diagonalt.

/Fredric

PS. Många myter runt hjulbultar finns det, på gamla Volvo PV 544 och en del andra märken var hjulbultarna vänstergängade på vänstra sidan av bilen för att dom inte skulle gänga upp sig under färd. Jag undrar om det var farligt att backa med dom bilarna? :)
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-24/17:11

Fredric Fredricson skrev: Att kontrollera är aldrig fel men om det varit viktigt att efterdra så är jag övertygad om att BMW skulle angivit det i instruktionsboken.

Jag har f,ö. aldrig fattat det där med att efterdra...

Rimlig slutsats om det där med instruktionsboken.

Vad gäller efterdragning av hjulbultar på bilar, hörde jag alltså aldrig talas om det, när stålfälgar var en självklarhet, men med lättmetall kom rekommendationen - och den har nu spritt sig även till stålfälgarna.
Det kan ju vara så enkelt, att firmorna vill "friskriva sig lite extra" genom att be kunden efterdra - "för säkerhets skull" - men det är fler än Kovlingen, som råkat ut för, att bultarna lossnat - i alla fall på bilar. Under min tid som ambulansöverläkare hade en arbetskamrat på landstingskansliet ett fälgkors uppsatt på väggen på sitt kontor. Det hade han fått av några andra kamrater, efter att något av hans bilhjul nästan lossnat helt. Han hörde något, som lät konstigt, och stannade i tid för att slippa tappa hjulet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-04-24/18:13

Interessant tema, ikke minst fordi det nærmest er dagsaktuelt for meg.

Den 12. april byttet jeg til sommerhjul.

Hjulene mine lagres hos et lokalt dekkhotell, som også selvfølgelig utfører hjulbytte. Her har jeg hatt hjulene i de siste 3 årene. Tidligere har jeg hatt hjulene hos andre, som også har foretatt hjulbyttet. Tidligere har jeg alltid mottat en påminnelse om å etterdra hjulbolter/muttere etter noen kilometer. For mange år siden fulgte jeg oppfordringen, og fant aldri noen løse bolter/muttere, så jeg sluttet med det, så ikke poenget. Etter bytte til et nytt dekkhotell, et tip-top moderne anlegg har jeg aldri fått noen oppfordring om å etterkontrollere hjulbolter-

Så kommer det nye momentet. Etter hjulbyttet den 12. kjørte jeg til jobb, ca 13 mil, og spurte vår svært kompetente tekniker, riktignok svakstrøms-, men egentlig multikunstner, om han hadde et verktøy for å etterdra hjulboltene. Årsaken til at jeg tenkte dette kunne være viktig selv om jeg altså ikke har brydd meg om å gjøre dette på flere år, er at jeg var på tur til Tyskland, har en bil som er bygget for 250 km/t, og hadde tenkt å prøve potensialet på autobahn.

Vedkommende er svært ordrik, så når han begynner tekniske utlegninger mister jeg ofte konsentrasjonen etter noen minutter, men essensen i det han sa er som følger: Han hadde dessverre ikke momentnøkkelen med seg på jobb, men, om hjulskiftet var utført på seriøst verksted med korrekt moment skulle etterdraging av boltene være helt unødvendig. Kjør til Tyskland og kjør i 250 uten bekymring!

Man kan etter hver hjulskiftesesong lese i nyhetene om noen biler som har mistet hjulet, og forklaringen er, ihvertfall i henhold til journalistikken, at man ikke har etterdratt hjulboltene. Min teknikerkollega sier at dette sikkert er riktig, men at det da dreier seg om folk som har byttet hjulene selv, og ikke dratt til boltene i henhold til korrekt moment.

Vel, jeg gjorde ikke noe mer med hjulboltene, dro til Tyskland og kjørte mange mil i 180 - 250 km/t. Hjulene sitter fortsatt på bilen. Dette var altså en bil, men jeg kan ikke se at det skulle være noen annerledes med BMW-MC hjul?

Jeg mener nå å ha påvist, ihvertfall for meg selv, at dette med å etterdra hjulbolter egentlig er unødvendig, forutsatt at det er gjort korrekt ved hjulskiftet.

428iA.jpg
428iA.jpg (215.63 KiB) Visad 6516 gånger
Senast redigerad av Odd Arne Kjørstad 2018-04-24/18:51, redigerad totalt 1 gång.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-24/18:26

Jag tror Dig mer än gärna - men skälet till, att jag tog upp ämnet, var dels, att jag rekommenderats att efterdra - eller snarare kontrollera - hjulbultarna av en professionell verkstad, och dels, att de leasingbilar, som min klinik tidigare disponerade (av idiotiska skäl, men det tar vi en annan gång), hade en lapp på backspegeln med uppmaning att kolla bultarna, efter att leasingföretaget bytt hjul.
Men det kan som sagt röra sig om en friskrivning - "för säkerhets skull".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-24/18:31

D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-24/19:14

Nu har jag i alla fall kollat den av bilarna, som fick hjulen bytta i fredags. Inget som helst behov av efterdragning den här gången heller.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Allan Ericsson » 2018-04-24/19:49


Nu har jag fått något att tänka på! Anläggningsytorna mellan nav och fälg skall kunna överföra allt vridmoment mellan drivaxel/bromsskiva och fälg. Inget får gå via hjulskruvarna! Det kan väl inte räcka med att kolla åtdragningsmoment för att försäkra sig om att så är fallet?
Jag måste nog tvätta bort det tunna lager med aluminiumpasta som jag lagt på anliggningsytorna. Inte på mc:n men på bilarna. Aluminiumpastan sänker väl friktionskoefficienten i kontaktytorna? Har jag fortfarande marginal kvar mot glidning efter det att jag har dragit med 115 Nm (torr skruv och torra konytor)? Phu...
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-04-25/01:47

Odd Arne Kjørstad skrev:
Bilagan 428iA.jpg finns inte längre


Gillar val av bil! :D :D :D :D

/Fredric

PS: Min bil:
bilen.jpg
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav F800åkare » 2018-04-25/06:51

Bytte till sommardäck på frugans bil i fredags, på lördagen skulle hon till karlstad och drog iväg. Jag åkte ca 30 min efter på hojen då jag skulle ned för en gruppträff. Hann åka ca 10 min då hon ringde och sa att bilen lät konstigt och att det vibrerade.
Hon stannade på en busshållplats och jag kom ikapp och tog en testtur, hann ca 200m så fattade jag vad ljudet var, hört det många gånger på trucken på jobbet, men aldrig råkat ut för det på en bil.
Däcket hö fram satt löst, fram med däcknyckeln och drog till, alla bult var lösa ca ½ varv.
Dagen innan hade jag dragit alla bult runt hela bilen likadant, men endast hö fram hade släppt.

Första gången jag är med om detta på en bil.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-25/07:16

Finns ju även varianten på att klåfingriga har varit framme och börjat skruva
loss hjulen men har måst sticka av nån anledning . (om nu bilen står så till)
Första svängen lossar de alla bultar och i nästa gång går det fort att rensa bilen på alla hjul .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-25/07:43

F800åkare skrev: Dagen innan hade jag dragit alla bult runt hela bilen likadant, men endast hö fram hade släppt.

Ger onekligen misstanke om sabotage. Att alla fyra bultarna på ETT hjul skulle ha lossnat ett halvt varv av sig själva, samtidigt som de övriga hjulens bultar satt, som de skulle, låter som en högoddsare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Efterdragning av bultar till lättmetallfälgar?

Inläggav F800åkare » 2018-04-25/08:01

5 bult per hjul. Hon hade kört den till jobbet och affären, max 1 mil fråm fre till lör.

Ja jag har ju haft misstanke om det jag oxå. Frugan undrade om jag glömt, men det jag att jag inte gjort . Gör alltid ett kotrollvarv efter montering och då skulle jg missat samma hjul 2ggr.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst