Motovisionlampor provade

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Motovisionlampor provade

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-13/18:34

Nu har jag försökt prova Philips hårt reklamadeMotovision H4

Jag tyckte förutsättningarna var bra med mörkaste tiden, ingen reflekterande snö och inga blåfrusna fingrar.

Som vanligt vill jag påpeka att det finns inget vetenskapligt i testen. Dock samma spänning vid prov med vanlig lampa som med Motovisionen.
Kameralägena är olika mem med tanke på att Philips talar om 10-20 m längre ljusbild så borde det inte ha avgörande betydelse för att se någon skillnad.

Det här blev tyvärr ingen större skillnad annat än i plånboken. 119:- för H4.

De är inte sämre än att de får bli kvar i strålkastarna men där ligger ungefär nivån. Möjligen att man syns bättre tack vare ljusfärgen men det har jag inte kunnat prova.

Jag minns när jag satt Xenon i min K75:a och skrev att skillnaden var som mellan stämningsbelysning och strålkastareljus. Den effekten uteblev som sagt.

Snälla ni; skratta inte åt mig nu att jag går på en sån här grej men den är åtminstone inte skadlig, som "Slick 50" kan vara i en motor.:D

Ingen skugga må dock falla på Philips, för i ett ljuslaboratorium kan man säkert mäta upp de förbättringar, som redovisas på lampkartongerna ;)


Mätobjektet är
R1100R med H4 och sålunda Motovision på såväl hel som halv i provet


Bild1 H4 halv
Bild2 H4 Motov. halv
Bild3 H4 hel
Bild4 H4 Motov. hel
[COLOR="Red"]Edit: Provet reducerat till att omfatta endast H4. Jag förklarar i en senare tråd[/COLOR]
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-13/18:35

Här kommer de som inte fick plats. Altså hel

Bild1 H4 hel
Bild2 H4 Motov. hel
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav crv » 2006-12-13/19:12

Har åkt på liknande upplevelse med lampor, titta på ljuskäglan efter nymontage och frågat mig själv var det här allt? :mad:

Jag gillar dina konsumentgranskande tester Bengt! Mera sådant :D
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Har just upptäckt...

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-13/20:32

....Osram Silverstar via en tråd på SMC-forumet; ger upp till 50 % mer ljus på vägen och upp till 20 meter längre siktsträcka.

Dock skall inte dessa testas i min lilla konsumentprovning eller det kanske var dem jag hade i sedan gammalt och nu jämförde med Motovision.........:D :D

Visst är det roligt med marknadsföring:)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

"Upplysande"

Inläggav Dr MilB » 2006-12-13/22:42

Tack för "upplysande" information i dessa mörka tider..:)
..å Trevlig Lucia!

/mvh Dr MilB
Dr MilB
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-11-15/00:03

markanadskrafter

Inläggav Hans Säfström » 2006-12-13/22:51

Bengt Allevad;3801 skrev:....Osram Silverstar via en tråd på SMC-forumet; ger upp till 50 % mer ljus på vägen och upp till 20 meter längre siktsträcka.

Dock skall inte dessa testas i min lilla konsumentprovning eller det kanske var dem jag hade i sedan gammalt och nu jämförde med Motovision.........:D :D

Visst är det roligt med marknadsföring:)


Fint testat Bengt!
Svaret blev bara ett jaha? Inte heller jag kan se någon väsentlig förbättring med ledning av bilderna.
Hade nog hoppats lite mer av en lampa man vill ha 229 pix för!:mad:
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Marie » 2006-12-13/23:33

Jag har kört med MotoVision ett tag nu. De lyser enligt min subjektiva uppfattning bra, men större förbättring var att montera reläer till ljuset.

Den enda skillnaden mot andra högutbyteslampor är väl att även de delar av reflektorn som vid halvljus normalt är mörklagda, med MotoVision lyser med ungefär samma bruna ljus som karaktäriserar en måttligt välbevarad tysk bil från åttiotalet....:D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-12-13/23:55

Den dag kommer aldrig att komma då vi skrattar åt dig, Bengt!
Med dig skrattar vi däremot gärna!
Glada bli vi dessutom då du stödjer oss med teknisk kompetens och diverse fyndiga test!

Jag vet att det är diskutabelt att använda "vi" i en debatt men den här gången känns det självklart.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Tack för...

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-14/08:29

..... ert gensvar och vänliga ord. Vår ton här på forumet är härlig tycker jag.

Efter att ha granskat i synnerhet H7 bilderna (bild 3 och 4) i maximal förstoring kan jag i ärlighetens namn se, att Motovision-lampan i slutet av sin ljuskägla ger en viss övergång ftån ljus till mörker medan vanliga H7 lampan slutar mera tvärt.

Dessa kanske högst ett par meter något lite mera ljus kan givetvis vara avgörande för att upptäcka ett vilt eller en vägbock eller gående...........

Medsänder också den bild, som Philips visar över skillnaden och det är klart att just vid mitt prov ser skillnaden ut på helt annat sätt och leder till en första besvikelse men varenda decimeter mera man kan få i sikt kan vara avgörande.

Däremot som Marie skriver skriver, är relämatning den stora förbättringen.
Jag har så långt tillbaka jag kan minnas, som allra första ljusåtgärd monterat reläer på såväl våra hojar som bilar och den åtgärden tar i de allra flesta fall bort ett spänningsfall på runt 10 % som i sin tur har orsakat en en 30 %:ig reducering av ljusstyrkan
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Peter Tengkrans » 2006-12-14/21:15

Bra Bengt
Har läsvärda länkar för den vetgirige om ljus. Det är professor Kåre Rumar som lättfattligt delger oss kunskap i följande länk
http://www.vibilagare.se/produkttest.asp?guid=C29A9EAE-E129-4B8E-9352-EF89281E012A

Hur tidningen Vi bilägare testar ljuset kan du läsa i fljande länk
http://www.vibilagare.se/produkttest.asp?guid=05E8F8D7-4B8F-4BE1-B98F-C8B581756921

Läs även om ljuset på din bil du rattar till och från jobbet i mörker på följande länk
http://www.vibilagare.se/produkttest.asp?guid=A285BF85-4C3A-47AA-9A78-92CB5725257A

Klart är att Bengt A är inne på rätt linje med sitt empiriska prov med ljuset. De som läst ovanstående länkar förstår nu varför det är svårt att mäta enbart med blotta ögat.
Mvh Peter T
Peter Tengkrans
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 1999-06-08/01:00

Inläggav HMRHMR » 2006-12-14/22:57

Marie;3816 skrev:.....men större förbättring var att montera reläer till ljuset.


Håller med. Steg 1 är alltid att mäta spänningen över glödlampan med motorn igång. Skall vara nära 14 volt. Om den ligger neråt 11.5 volt är alla andra åtgärder än montering av reläer & tjocka kablar meningslösa.

T ex inte ovanligt att 100W lampor inte ger mer ljus än 55W lampor pga kraftigt ökat spänningsfall.

Räkna med att ljusutbytet växer kubiskt med spänningen. Dvs en ökning av spänningen från 11.5V till 14V ökar ljuset med 80% :eek:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

test

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-15/22:12

Bild

test
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

test

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-15/22:20

Detta är ett provBild
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

test

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-15/22:32

Bild
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav kave » 2006-12-19/07:22

Bengt Allevad;3795 skrev:Nu har jag försökt prova Philips hårt reklamerade Motovision H4


Jaha, så nu vet du varför de varit så hårt Reklamerade :) Folk vill ha pengarna tillbaka.
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-30/17:17

hmmm.Det där med relä är ju något man kan göra nästan gratis.Bara ta kablarna som idag matar lyset och styra reläet med.Men vad ska man skaffa för relä?.Duger de vanliga som är till bilar tänker på att det är lite mer utsatt för fukt och skakningar på en mc.Sätter man det tex under frontkåpan så är ju risken rätt stor när det regnar eller att det blir översköljt när man kör i en vattenpöl och det händer ju inte i en bil där dom brukar sitta under huven...
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Reläer...

Inläggav Mimmi » 2006-12-30/17:31

Hej!

På Kalle har jag ljusreläerna monterade under tanken, där är det fullständigt torrt. Min rekommendation är att köpa "vanliga" reläer, av sådan typ som man använder till exempel för extraljusinstallation på bilar. Men kosta på bra kvalitet, BOSCH dyrare serie med metallhus är av mycket hög kvalitet.

Jag var just nu nere i verkstaden och mätte lite på Kalle.

Batterispänning avslagen motor, inga förbrukare inkopplade: 12,71V

Tändning påslagen , Tänd belysning, avslagen motor, spänning på strålkastarlampan: 11,84V

Enligt mitt förmenande mycket bra värden.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-30/17:40

Under tanken....Aldrig får man vara lat :( .På min lilla funduro finns det nog ingen plats där.Det enda stället jag kan tänka mig att det går är antingen under sadeln och då får man dra långa kablar eller också under lilla kåpan fram.....Alternativt vid luftburken kanske man kan få dit ett i skruven till locket :rolleyes:
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Tänkte inte...

Inläggav Mimmi » 2006-12-30/17:52

Fredrik Åkesson;4511 skrev:Under tanken....Aldrig får man vara lat :( .På min lilla funduro finns det nog ingen plats där.Det enda stället jag kan tänka mig att det går är antingen under sadeln och då får man dra långa kablar eller också under lilla kåpan fram.....Alternativt vid luftburken kanske man kan få dit ett i skruven till locket :rolleyes:
Fredrik



...på att Du inte har en "fullstor" BMW:) Ursäkta!
Tyvärr har jag inte den blekaste aning om någon lämplig placering i Ditt fall. Men långa kablar gör inget, använd 2,5mm2 mellan relä och lampa, mata reläet med 4mm2 så blir resultatet bra!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-30/18:10

Ett sånt här skull man ha tag på eller nått liknande.Bara att sätta fast i staget bakom lampan med lite buntband http://photos1.blogger.com/img/215/3803/640/Relay%20location.jpg
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-30/18:19

Fredrik Åkesson;4511 skrev:Under tanken....Aldrig får man vara lat :( .På min lilla funduro finns det nog ingen plats där.Det enda stället jag kan tänka mig att det går är antingen under sadeln och då får man dra långa kablar eller också under lilla kåpan fram.....Alternativt vid luftburken kanske man kan få dit ett i skruven till locket :rolleyes:
Fredrik


Det finns gott om skyddad plats om du tar bort kåpglas ocg den svarta täckplasten.

Där hade jag reläerna på våra Funduros.

Passa samtidigt på att lägg in ett avlastningsrelä för övriga förbrukare. Då spar du tändlåskontakten och kan koppla reläets minus via starttillslaget och på så sätt få samma funktion vid start som de "stora" BMW:na. Altså att förbrukarna kopplas bort vid startmotorgång. Möjligen måste du lägga in en eller två dioder också i "minuskretsen" för reläet.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-12-30/18:35

Jo så sant och det är ju inte så jobbigt att plocka bort heller...Får bli lite "vinter terapi.." för lyset är ju inte så man jublar direkt idag.Använde du den fördragna minuskabeln eller en ny?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-30/21:53

Fredrik Åkesson;4518 skrev:Jo så sant och det är ju inte så jobbigt att plocka bort heller...Får bli lite "vinter terapi.." för lyset är ju inte så man jublar direkt idag.Använde du den fördragna minuskabeln eller en ny?
Fredrik


Kommer inte ihåg! Belasta med H4-lampan och mät spänningsfallet från lampans minus till batteri/generators minusanslutning. Då ser du om minuskabeln duger.

Jag tycker det blir tydligare att mäta spänningsfall över resp. tilledning inkl. kontaktövergångar som matar lampan, än att mäta absolut spänning över lampa och generator och sedan jämföra. Det sistnämnda förfaringssättet kräver ju dessutom två kalibrerade instrument.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Kit på Biltema

Inläggav Lars Levén » 2007-01-01/22:51

Under tanken....Aldrig får man vara lat .På min lilla funduro finns det nog ingen plats där

Jag köpte ett kit på Biltema som man kunde ansluta till den befintliga lamphållaren för att förenkla kopplingen. Reläet sitter på höger sida vid tanken. Jag kan maila bilder om du vill (det kan dröja lite tills dess jag monterat bort min plast).
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-01-02/09:28

Låter intressant.Jag tänkte skaffa dom här artiklarna från feltema och sen naturligvis lite kabel och div kabelskor som går åt.Dubbelrelä för att kunna använda en på halv och en på helljus
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88091
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=464&iItemId=77417
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=76733
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Denna köpte jag

Inläggav Lars Levén » 2007-01-02/10:02

I min ambition att göra det enkelt så köpte jag den här:
[url="http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=75847"]http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=75847[/url]
Det blev en del över men vad då? Köp en säkringshållare också. Jag ska kolla om jag kan fixa bilder till helgen.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-01-02/10:47

Tja varför inte man kanske slipper hålla på och löda massor.180kr är ju ingen större förmögenhet :rolleyes:
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Claes Jonsson » 2007-01-02/12:43

Ett vanligt relä med 4 stift går bra.
Och plats finns under instrumenten. Där satte jag relät på min funduro när jag monterade handtagsvärme. Snörpade åt i kablarna runt något med ett buntband. Relät vänt uppåt. Funkade fint i flera år. Det första som gick sönder efter några år var ena kabeln precis vid gashandtaget.

Och larm fick plats under sadeln med sirenen uppockner under pakethållaren.
Det var nödvändigt med larm när jag bodde i Partille och hade hojen i ett gemensamt cykelförråd.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-01-05/15:34

hmmm.Nu har jag lyft på kåpglaset och tittat lite.Mätte även lite på framlampan.Motor igång och halvljus 12,16 volt (med mitt Clas Ohlson instrumet) ?Är det någon mening att sätta dit reläer eller ska jag lämna tillbaka kittet jag köpt?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Bengt Allevad » 2007-01-05/17:02

Fredrik Åkesson;4961 skrev:hmmm.Nu har jag lyft på kåpglaset och tittat lite.Mätte även lite på framlampan.Motor igång och halvljus 12,16 volt (med mitt Clas Ohlson instrumet) ?Är det någon mening att sätta dit reläer eller ska jag lämna tillbaka kittet jag köpt?
Fredrik


Först och främst låter det som väldigt låg spänning. Borde vara runt 14 v.
Om det är reläer av Biltema -klass i kittet bör du nog lämna tillbaka i vilket fall som helst. Däremot om det bara är kablar och någon typ av lampsockel är det säkert OK.

Min erfarenhet av isärplockade Biltema-reläer är tyvärr att det är bättre att kasta dem än att öda tid på montage och sedan osäkerheten att bli utan lyse på en mörk gropig väg.


Sedan är mitt tips att du skall mäta som jag skrev tidigare i tråden. Då slipper du två st instrument.

Jag tycker det blir tydligare att mäta spänningsfall över resp. tilledning inkl. kontaktövergångar som matar lampan, än att mäta absolut spänning över lampa och generator och sedan jämföra. Det sistnämnda förfaringssättet kräver ju dessutom två kalibrerade instrument.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-01-06/10:18

Jo det är rubbet jag köpt.Gjorde en liten tur igår när jag hade tvångssemester till biltema och Kjell & Co.Reläern ska nog tillbaka om dom är så dåliga som du säger.Var kan man köpa ok reläer i närheten av Farsta?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Bengt Allevad » 2007-01-06/12:36

Fredrik Åkesson;5023 skrev:Jo det är rubbet jag köpt.Gjorde en liten tur igår när jag hade tvångssemester till biltema och Kjell & Co.Reläern ska nog tillbaka om dom är så dåliga som du säger.Var kan man köpa ok reläer i närheten av Farsta?
Fredrik


Klokt beslut tycker självgoda jag:D !

Bosh-reläer finns numera på en firma som tagit över Bosh El & Disel:s hantering av smågodis.

Kommer förstås inte ihåg vad den heter men försöker en vägbeskriving.

Målet är utkanten av Rågsved vid Huddingevägen.
Du kommer huddingevägen från Stockholm
Innan du kommer fram till Huddinge Järn & Bygg på höger sida finns ett rödlyse och vänstersväng in till Rågsved. Sväng in där så ser du en billtillbehörsfirma rakt fram i ett, som jag minns, vitt hus med en parkering utanför.

Reläerna kostar runt en hundralapp per styck och håller mycker hög klass.

En MC och därtill en stånka ställer extra höga krav på elektromekaniska komponenter.
I ett svagt ögonblick, det var en söndag och jag ville snabbt få ihop bilen, frestades jag att köpa fyra reläer till bilen på biltema som har söndagsöppet.

Efter någon månad krånglade lyset och dumt nog misstänkte jag inte först Biltemakomponenterna. När jag efter ett tag plockade isär dem, var de, som jag sagt tidigare inte värda någonting i sin konstruktion. Folk blir tyvärr bara lurade att lägga ner montagetid på dynga. Saker behöver inte vara så billigt som mycket är på Biltema. Det skall ju inte bara inhandlas utan även användas.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Peter Björkdahl » 2007-01-06/21:37

Bengt Allevad;5029 skrev:
Bosh-reläer finns numera på en firma som tagit över Bosh El & Disel:s hantering av smågodis.


Jag antar att det är denna firma du tipsar om...
KAM Bildelar
Reservdelar,färg, plåt, avgas, verktyg etc.
Rågsvedsv. 102, 124 65 BANDHAGEN 08-749 11 80
Fax 08-99 61 47

//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-01-16/22:22

Nu sitter reläerna där.Snacka om att det blev skillnad!!!!!!!.Fäste reläerna under "rutan" med biltemas bästa produkt http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=76631
Jag nöjde mig med 2,5kvadrat.Räknade lite på det och 4 kvadrat ger ingen större skillnad när det bara är frågan om 2m.Det blir bara massa bök att dra fram.Lampan blir däremot betydligt varmare vilket inte är så konstigt nu när den får full spänning.Någon som upplevt att livslängden på lampan blir kortare pga värmen?Spänningen gick från 11,3 volt med motorn avslagen till ca 14....
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Bengt Allevad » 2007-01-17/09:26

Fredrik Åkesson;5607 skrev:.Fäste reläerna under "rutan" med biltemas bästa produkt http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=76631.....................
................Spänningen gick från 11,3 volt med motorn avslagen till ca 14....
Fredrik


Ja, dessa fästen hör till guldkornen hos Biltema!

Klart att lampan blir varm :D . Du har ju förkortat dess livslängd ungefär 20 ggr. :mad: , om vi går på dina spänningsangivelser men samtidigt ökat ljusstyrkan med det dubbla:):)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-01-17/11:03

Klämmorna är dessutom av bra kvalitet.Har använt dom för att montera en ruta på båten och den är ju ute 365dagar/år och blir utsatta för sol och östersjövatten.Nu efter 5 år så börjar iof gummit att spricka men för 15kr/par så är det mer än godkänt.Lampan som satt i tills jag bytte var från 1999 och den byttes för att jag ville ha en med lite annan ljusfärg.Hoppas den håller ett tag så att det inte blir som baklampan på min kompis 4 hjuling som brukar hålla 1-2 veckor....
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Philips X-treme power H4

Inläggav Velocette » 2008-01-25/15:13

Bengt Allevad;3795 skrev:Nu har jag försökt prova Philips hårt reklamadeMotovision H4

[/COLOR][/B]


Relè er första stegen. Har nogon forsökt Philips X-treme power H4 ?
Dom kostar 299.- N.Kr.
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst