Fuel injection cleaners

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Fuel injection cleaners

Inläggav pkl57 » 2018-07-24/11:06

Har läst i en tråd om ett "mirakelmedel" (Bg 44K) som skulle kunna lösa problemet med att bränslemängden inte visas. Medlet säljs inte i Sverige längre och jag hittade det inte under sommarens korta trip till norra Tyskland. Funderar på att testa ett annat märke men ju mer jag läser desto osäkrare blir jag på om det är så klokt. Alltifrån rena lovsångerna (oftast gällande äldre bilar) till starka varningar eller rekommendationer att pytsa i lite fotogen eller lacknafta istället...

Vad säger detta forum - kan något riskeras om jag häller lite STP fuel injection cleaner alternativt Red Line SI-1? Är medlen verkningslösa så kan jag ta det, det är värt en hundring att kanske få tillbaka bränslemätarens funktion. Men om dessa medel "rengör" på ett ställe och detta skräp sedan pluggar igen på ett annat ställe så är det ju sämre.

Jag har en GSA -08.
/Peter
Stockholm
GSA -16
pkl57
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2015-01-24/22:53
Ort: D7 Stockholm

Re: Fuel injection cleaners

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-07-24/12:30

Tror inte på några undermedel.
De dyker upp nu och då och skulle de mot förmodan ha någon effekt
så skulle de omgående bli världsledande :mrgreen:
Doctor Sloans liniment är lika bra ;)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Fuel injection cleaners

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-24/17:01

Mimmi, som brukar veta, vad hon skriver om, har tidigare på Forum konstaterat, att kemisk rengöring av insprutningssystem faktiskt fungerar. Att en deciliter (2 dl är avsett för 50 l bensin, så hälften brukar bli bra i en hojtank) STP Injection Cleaner (för att kurera akuta problem) eller STP Injection Trim (för underhållsbehandling) i en tank skulle skada, låter extremt osannolikt. Huruvida det gör nytta, är en annan sak.
Själv använder jag STP Injection Trim, 1 dl var 200:e mil, efter att cykeln EN gång betett sig konstigt efter vinteruppehållet. Den startade prompt, gick i två sekunder och tvärdog sedan! Därefter var det lögn att få fyr i spisen, så att batteriet kroknade. Efter laddning testade jag med att köra startmotorn, medan jag hela tiden snabbt vred gashandtaget från min till max upprepade gånger. Plötsligt startade motorn - och gick rent direkt!
Huruvida detta berodde på skit i spridarna etc, eller om orsaken var en helt annan, vet jag inte, men jag har råd med den där decilitern var 200:e mil. Motorn går som en klocka - men det kanske den skulle göra ändå?

MEN - jag förstår inte Din inledande notering om att "bränslemängden inte visas". DET lär knappast något tillsatsmedel ändra på(?). Tänds inte varningslampan för reservtanksnivå heller?
Min egen bränslemätare - och reservtankslampa - funkar kalas, men jag brukar ändå "köra på trippmätaren" för att slippa obehagliga överraskningar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fuel injection cleaners

Inläggav pkl57 » 2018-07-24/20:30

MEN - jag förstår inte Din inledande notering om att "bränslemängden inte visas". DET lär knappast något tillsatsmedel ändra på(?). Tänds inte varningslampan för reservtanksnivå heller?
Min egen bränslemätare - och reservtankslampa - funkar kalas, men jag brukar ändå "köra på trippmätaren" för att slippa obehagliga överraskningar.


Varningslampan lyser hela tiden... Att trixa med braständare är inte min grej men den alternativa (?) lösningen med att köra en dos injection cleaner är mer på min nivå. Funkar det inte så ok, då är jag en hundring fattigare. Och ja, jag kör på trippmätare - det har jag alltid gjort. Men kan jag släcka varningslampan med en injection cleaner så är det förstås toppen.
/Peter
Stockholm
GSA -16
pkl57
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2015-01-24/22:53
Ort: D7 Stockholm

Re: Fuel injection cleaners

Inläggav Brutus81 » 2019-06-26/08:58

Hej Peter, har precis köpt en GS 1200 a. från 2010. Den är i ett fantastiskt skick men dessvärre har den samma fel på bensinmätaren s. du skrev om f. nästan ett år sedan. Hur gick det för dig? Har sett Youtube-klipp om att "zappa" kontakterna m. en tändare och läst både för och nackdelar m. att använda rengöringsmedel för insprutningen men har inte provat ngt. än. Vore tacksam för råd om du har ngt!

Förresten, jag vet att många är skeptiska mot ifall "injection cleaner" funkar överhuvudtaget och det var jag själv med tidigare. Har dock fått lov att ändra uppfattning när min 26 år gamla Volvo 940 började hacka då och då i motorn, för ngt år sen. Trodde inte mkt. på det men provade m. en flaska i tanken och fantastiskt nog slutade motorn gå orent alldeles snart och går jämnare och finare än ngn. sin sedan dess!
Brutus81
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-11-16/18:14

Re: Fuel injection cleaners

Inläggav F800åkare » 2020-01-28/21:11

Tips till er med den kassa filmsensormätaren.

https://www.ukgser.com/forums/showthrea ... lete-guide
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst