Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-14/20:37

Efter att ha provkört en F850GS lägger jag in en spåning:
Är Telelever en klart bättre gaffel än teleskopgaffeln, när man skall få till en bra ABS-funktion?

Lite bakomliggande resonemang:
I höstas var jag nyfiken på F850GS som ersättare till mina nuvarande cyklar: R1200GS -10 och KTM690 Enduro R -12. Jag provade 850:an ett antal gånger. Bland annat provade jag kraftiga inbromsningar med ABS-funktion på grusväg. Jag blev fundersam. Det kändes inte så bra som när jag gjorde samma prov med min R1200GS. R1200:an bromsar så fint utan nigning och utan att kasa. Dvs. fjädringsrörelsen förefaller var frikopplad från den pulserande bromsfunktionen. 850:an å andra sidan hade ett som jag tycker oroligt beteende: Gaffeln pulserade och däcket kasade med avdrift. Jag vågade inte fullfölja bromsningen!

För mig är det viktigt att förstå samarbetet mellan fjädring och ABS, så att jag kan fortsätta att se R1200GS (årsmodell 2010 t.o.m. 2012) och nu kanske R1250GS som den mest genomtänkta motorcykelkonstruktionen.

Finns det någon som kan:
- Kommentera?
- Påpeka att jag missat något västentigt, t.ex. troligen valt fel körmod (Endure, Rain, Dynamic, ….)?
- Påstå att jag dragit fel slutsats?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Erik Nilsson » 2019-02-14/20:51

Spännande resonemang. Kan ju finna viss logik i det, men har inte testat tillräckligt mycket abs med konventiell gaffel för att göra ett eget utlåtande.

Skall följas för att se andras tankar :)

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-14/21:08

Som jag ser det, har Du dragit rätt slutsats utifrån Dina egna erfarenheter.
Telelevern är ju byggd, just för att cykeln inte skall niga nämnvärt ens vid maximal inbromsning. Konstruktionen separerar helt enkelt de två funktionerna styrning och fjädring - medan teleskopgaffeln inte gör det. Jag kan inte påstå, att jag vet hur det går till, men jag har samma erfarenhet som Du av, att Telelevern fungerar.
Som jag uppfattat det, komprimeras teleskopgaffeln vid inbromsning, samtidigt som hela bromskraften överförs till resten av cykeln via det mycket kraftigt dimensionerade styrhuvudet. Gaffeln är ju en lång hävarm. Inte konstigt då, om Du mycket väl känner av, vad som händer i framhjulet vid så hård inbromsning, att ABS-systemet träder i funktion.
Telelevern innebär, att bromskraften överförs till resten av cykeln via triangellänken ovanför framskärmen - dvs hävarmen blir ungefär hälften så lång, och styrhuvudet utsätts inte på långa vägar för lika stora krafter som hos teleskopgaffeln. Att cykeln inte dyker, antar jag beror på fjäderbenets placering, men där är jag ute på tunn is och viker gärna ner mig för kunnigare folk.

En annan klassiker, som inte dyker, är navstyrning, vilken rätt konstruerad och underhållen påstås ge ypperliga vägegenskaper.
Mindre känt - och till en början ovant att tänka sig - är, att man med en Earlesgaffel kan få cykeln att "stegra" vid inbromsning. Sitter oket monterat på den vågräta delen av gaffeln, kommer ju inbromsningen att vilja lyfta det.

En del hojjournalister - företrädes inom banåkarskrået - hävdar, att de får sämre feedback från framhjulet av en Telelever än en teleskopgaffel. Måhända är det Du upplevt just denna feedback? De av oss, som kör touring i en eller annan form, kan förmodligen leva mycket väl med lite mindre feedback i utbyte mot cykelns som regel klippstadiga beteende, även när vi bromsar hårt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Håkan » 2019-02-14/21:23

Allan, du ställer en fråga i rubriken...
Jag svarar: Ja!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-02-14/21:57

Bror Gårdelöf skrev:Som jag ser det, har Du dragit rätt slutsats utifrån Dina egna erfarenheter.
Telelevern är ju byggd, just för att cykeln inte skall niga nämnvärt ens vid maximal inbromsning. *SNIPP* Att cykeln inte dyker, antar jag beror på fjäderbenets placering, men där är jag ute på tunn is och viker gärna ner mig för kunnigare folk.
*************

En annan klassiker, som inte dyker, är navstyrning, vilken rätt konstruerad och underhållen påstås ge ypperliga vägegenskaper.
Mindre känt - och till en början ovant att tänka sig - är, att man med en Earlesgaffel kan få cykeln att "stegra" vid inbromsning. Sitter oket monterat på den vågräta delen av gaffeln, kommer ju inbromsningen att vilja lyfta det.

En del hojjournalister - företrädes inom banåkarskrået - hävdar, att de får sämre feedback från framhjulet av en Telelever än en teleskopgaffel. Måhända är det Du upplevt just denna feedback? De av oss, som kör touring i en eller annan form, kan förmodligen leva mycket väl med lite mindre feedback i utbyte mot cykelns som regel klippstadiga beteende, även när vi bromsar hårt.


Stolpe ut.

Läs frågan.
M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-14/22:20

Förtydligande:
Jag spånar alltså utifrån följande fråga: Vilken gaffelkonstruktion, teleskop eller telelever, samarbetar bäst med en ABS-funktion. Samarbetet mellan fjädring och ABS-lös bromsning känns avklarat.
Om vi bryter ner det lite grand: Möjligen kan vi fundera över hur teleskopgaffelns kompressions-rebound-rörelse orsakad av bromskraften kanske gör det svårt för ABS-systemet att reglera nödvändig bromskraft. Tar vi det ett steg till så har vi hur kompressions- och rebound-dämpningen påverkar ABS-systemets reglering av bromskraften. (Nu blev det krångligt. - Jag bara skiver utan att ha tänkt färdigt. => BMW-konstruktörerna har nog tänkt åt oss.=> Telelever är bästa lösningen. Det gäller bara att den får plats.)
Därbakom ligger tanken att strunta i F850GS och istället byta min ABS-lösa men teleskopgaffelförsedda KTM, som jag lärt mig bromsa med, mot en modernare med ABS. Den kanske aldrig kommer upp i den Telelevernivå som jag är van vid från min R1200GS? Och då har jag köpt ner mig. :cry:

Jag tycks i alla fall ha fått gehör för den slutsats jag dragit. :)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Lazarus » 2019-02-14/23:09

Jag kommer från andra hållet. Har kört ca. 10000 mil med KTM 1190 och 1290 de senaste 4 åren. Nu har jag skaffat mig en R1250GS som jag kört 100 mil. Det känns nästan helt odramatiskt att bromsa mycket kraftigt med BMW:n i jämförelse med KTM:n. Detta är ett högst subjektivt och ovetenskapligt påstående, men just "känslan" av kontroll hos telelevern, tror jag är avgörande. Det dramatiska och häftiga uppträdandet hos en teleskopgaffel gör att en "normalåkare" inte vågar/behärskar en maximal inbromsning. Med en telelever så ingjuter det odramatiska beteendet ett förtroende, som hjälper till att våga/behärska rätt teknik vid maximal bromsning. Om det dessutom är så att telelevern är bättre rent fysikaliskt, vet jag inget om. Oavsett, så är jag mycket positiv till uppträdandet vid kraftig broms hos telelever jämfört med teleskopgaffel.
Edit: Nu menar jag alltså maxbroms där ABS går in.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav BrooklynS » 2019-02-15/06:36

Kort svar: JA

Lite längre svar: Eftersom Telelever innebär att framhjulet kan följa underlaget även under maximal inbromsning ökar väggreppet. Det innebär att bromsningen blir effektivare, ABS eller ej.

Här maxbroms på asfalt. Observera framdäckets kompression.

Bild

I min mening är Telelever ingenjörsmässigt den kanske främsta förbättringen av motorcykelns inneboende egenskaper sedan hjulfjädring infördes.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-15/08:27

Till vad som skrivits ovan kan läggas ytterligare en aspekt: I och med att Telelevercykeln inte dyker, reser sig inte heller häcken. Det betyder, att baksvingen inte pendlar in under hojen, utan hjulbasen behålls i stort sett konstant.
Huruvida Telelever är överlägsen Duolever - Hossack-gaffeln på en del nyare BMW - vet jag inte. Den senare lär vara lättare, vilket sällan är fel, men om den är lika bra eller bättre för övrigt, får någon annan svara på.

Med teleskopgaffelns dykning sker det omvända. Eftersom gaffeln lutar, förkortas hjulbasen, när gaffeln komprimeras - och svingens inpendling, när häcken reser sig, ger samma effekt. Alltså förkortas hjulbasen av två sammanhängande orsaker - och kortare hjulbas under maximal inbromsning ökar risken för kast.
(Roadracingförare lär aktivt använda denna företeelse för att kasta ut bakhjulet i sladd före kurvan. Vi vanliga gatåkare gör nog klokast i att låta bli det.)
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-02-15/12:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav BrooklynS » 2019-02-15/08:44

Hossackgaffeln som tex BMW-s K-modeller och senaste Honda Gold Wing har, tar till viss del tillvara på liknande principer men de för likt förbålt över all kraft till styrhuvudet.

Telelever kan göras lätt eller tung beroende på användningsområde men givet viss styvhet torde den vara lättare än allt annat på marknaden då en stor triangellänk istället kan göras tunnare för samma styvhet.

Däremot så finns det ju på K-modellerna och Gold Wing inte PLATS för en Telelever och då är Hossack en hyfsad kompromiss.

Det som händer vid inbromsning med en vanlig gaffel är att både försprång och hjulbas minskas, samtidigt som greppet minskar på bakhjulet. Det ger mycket riktigt en "svängvilligare" geometri som är önskvärd i roadracing, men just sladd vill man undvika i möjligaste mån då det helt enkelt är för lite väggrepp. Men eftersom de ligger på gränsen hela tiden så ingår kontrollerade sladdar i verktygslådan, men det går definitivt fortare utan.

Helmligheten med motorcykelåkning kan sammanfattas i att behålla väggreppet i så stor utsträckning som möjligt och där bidrar Telelevern i stor utsträckning - särskilt under inbromsning och med last. Jag menar att de flesta andra kompromisser är värda att beakta om det innebär att man kan ha Telelever på en motorcykel.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-15/09:27

Lazarus skrev: …. Det dramatiska och häftiga uppträdandet hos en teleskopgaffel gör att en "normalåkare" inte vågar/behärskar en maximal inbromsning. Med en telelever så ingjuter det odramatiska beteendet ett förtroende, som hjälper till att våga/behärska rätt teknik vid maximal bromsning..... Edit: Nu menar jag alltså maxbroms där ABS går in.

Där lyckades du fånga upprinnelsen till den här tråden. Eftersom ni verkar vara övertygade om Teleleverns förträfflighet, inte bara i de situationer då ABS går in utan "överhuvud taget", så kan vi lägga den åt sidan och istället fundera över varför telesopgaffeln inte känns lika bra vid ABS-bromsning. (Jag borde ändra rubriken till "Är en teleskopgaffel sämre än en Telelevergaffel vid ABS-bromsning? Om svaret är JA, så motivera." Det blir dock en för lång rubrik, så vi får hålla focus ändå.

I bakhuvudet har jag en fundering över varför BMW inte har utrustat F850GS med en fullt justerbar teleskopgaffel? Kan det ha att göra med att man inte vill att ägaren i sin iver att få till en bra väghållning/stötdämpning/komfort justerar sönder ABS-funktionen?

Ett annan fundering/spekulation är: Enligt lag skall alla nya motorcyklar vara utrustade med ABS. Hur har man formulerat kravet på funktion? Tvingas tillverkarna att på sikt plocka bort justermöjligheter på en teleskopgaffel kanske???

Kom igen nu. Om inte annat så spekulera men håll er till den frågeställning, som jag just markerat med fet stil.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav BrooklynS » 2019-02-15/09:35

JA den är sämre eftersom den trycks ihop och bottnar - detta innebär att däckets väggrepp minskar, ökar risken för "studs" och ABS-funktionen får svårt att arbeta. Vilket också framgår i inläggen ovan.

Varför just 850 GS saknar justeringsmöjligheter är sannolikt en kombination av prispress och eftermarknadsmöjligheter... ABS-funktionen har överhuvudtaget ingenting med framgaffelns justeringsmöjligheter att göra. En motorcykel på mer än 125 kubik skall ha ABS, punkt slut. Billig, tillförlitlig och säker teknik.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-15/09:49

OK - då spekulerar jag. Svaret på Allans första fråga i fetstil blir nog olika, beroende på vem som svarar. Banåkaren vill ha mer feedback - och får det via teleskopgaffeln. Gatåkaren prioriterar nog som regel stabilitet och trygghet, och då ligger Telelevergaffeln mycket bra till.
Sedan får vi inte glömma, att detta i mångt och mycket är en "BMW-diskussion". Med få undantag dominerar teleskopgaffeln totalt i dagens utbud av hojar. En välbyggd, modern sådan har imponerande prestanda - men också de nackdelar, som beskrivs ovan.

Ytterligare en spekulation är, att tillverkarna nog inte kommer att sluta leverera fullt justerbara gafflar på högprestandamaskiner. Min gissning är, att BMW, vad gäller F 850 GS, valt att spara lite pengar genom att leverera en enklare gaffel. I den mån någon är bättre informerad än jag, viker jag ner mig direkt.

Vissa av dagens BMW-maskiner med teleskopgaffel har - om jag fattat rätt - extremt snabb elektronisk justering av gaffelns prestanda, dvs fjädringen adapterar sig på bråkdelar av sekunder till, vad som sker just då. Sådan teknologi kan ju eliminera åtskilligt av den icke adaptiva teleskopgaffelns nackdelar - så länge elektroniken fungerar. Teleleverns fördel i sammanhanget är, att den är oberoende av elektronik - men den är tyngre (och sannolikt dyrare).

(En parallell i bilvärlden är Mercedes' herostratiskt beryktade "Vältklasse", där tillverkaren införde elektronisk reglering av bilens vägegenskaper, för att den inte skulle kunna välta. Själv skulle jag aldrig köpa en sådan bil, så länge det finns liknande bilar på marknaden, som inte är beroende av elektronik för att inte välta!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav BrooklynS » 2019-02-15/09:56

Det blir precis samma nackdelar även om gaffeln är justerbar, bara det att den möjligen inte plötsligt "bottnar". Elektroniken hanterar alltså inte de geometriska egenskaperna, och det är de som är problemet.

Telelever är snarare i sig en billig och mycket robust lösning som inte alls behöver väga mer, men den kräver ju att hojen konstruerats för det vilket utesluter de flesta andra hojar.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-15/10:02

Jag argumenterar inte emot Dig - men konstaterar ändå, att BMW valt bort Telelevern och i stället valt en mer eller mindre konventionell teleskopgaffel på en del av sina moderna hojar. Rimligen finns en orsak till detta. Huruvida den står att söka hos företagets ingenjörer eller ekonomer är mig obekant.

Dock: Om elektroniken är så snabb, att den hindrar gaffeln från att komprimeras avsevärt vid maximal inbromsning, dyker ju cykeln inte. Då reser sig väl inte häcken mer än på en Teleleverhoj? Eller vad har jag missat?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-15/12:05

Jag stålsätter mig för att inte kommentera annat än gaffelns funktion och dess för- och nackdelar vid maximal bromsning, dvs. när ABS-systemet arbetar aktivt.

Alltså: Mitt intryck och min analys av bromsning med F850F (teleskopgaffel) på grus: När gaffeln är sammantryckt men naturligtvis inte bottnad och hjulet glider för mycket på underlaget, då drar ABS:en ner på bromskraften så att hjulen börjar rotera med ett mindre slip (glidning). Gaffeln vill då sträcka ut sig med en hastighet som bestäms av returdämpning i gaffeln. Det hela sätter igång ett svängande system= däck (fjäder) + hjul (massa) + gaffelfjädring (fjäder) + resten av motorcykel (massa)+ förare (ett egen massa-fjädersystem). När så ABS nyper åt igen så styr kompressionsdämpningen förloppet. På F850GS tyckte jag att hela förloppet var oroligt med en gaffel som for omkring (jämfört med Telelever).

Utifrån detta resonemang tror jag att stötdämparfunktionen inverkar på ABS-regleringen, t.ex. en låg dämpning bör ge ett oroligare förlopp än då man kör med hög dämpning. Men samtidigt ger hög dämpning en sämre vägkontakt. Alltså får man söka ett optimum. Tillägg: Reglerar ABS långsammare än fjädringen? Då kanske det hela fungerar för alla dämpingsinställningar!

Beträffande varför BMW valt att inte ha vare sig ESA eller manuell justering av framgaffeln på F850GS, så inväntar jag någons initierade inlägg i frågan, innan jag kommer mig min spåning, som ansluter till vad jag nyss skrivit.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-02-15/15:19

Telelevern har två nackdelar för BMW: pris och vikt.

Själv har jag gått från telelever (R1100S-99) till "traditionell" gaffel (S1000R-15) och jag har inte tittat tillbaka. Det är sant att hjulbas ändras lite när man bromsar men hojen är ju byggd för det så att det skulle vara ett problem har jag svårt att tro (och då skall man veta att jag tillhör den tyngre kategorin av MC-förare). Möjligen skulle det bli ett problem om gaffeln slog igenom men det har jag inte upplevt.

Jag har inte kört så mycket grus med min S1000R men det jag gjort har övertygat mig om att ABSen funkar utmärkt även med vanlig gaffel. På asfalt får man bromsa redigt om ABSen skall reagera.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-15/15:46

Jag tror jag får starta en separat Telelever-tråd, som rymmer annat är ABS-bromsning. ;)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Falken » 2019-02-15/16:19

Allan Ericsson skrev:Jag stålsätter mig för att inte kommentera annat än gaffelns funktion och dess för- och nackdelar vid maximal bromsning, dvs. när ABS-systemet arbetar aktivt.

Alltså: Mitt intryck och min analys av bromsning med F850F (teleskopgaffel) på grus: När gaffeln är sammantryckt men naturligtvis inte bottnad och hjulet glider för mycket på underlaget, då drar ABS:en ner på bromskraften så att hjulen börjar rotera med ett mindre slip (glidning). Gaffeln vill då sträcka ut sig med en hastighet som bestäms av returdämpning i gaffeln. Det hela sätter igång ett svängande system= däck (fjäder) + hjul (massa) + gaffelfjädring (fjäder) + resten av motorcykel (massa)+ förare (ett egen massa-fjädersystem). När så ABS nyper åt igen så styr kompressionsdämpningen förloppet. På F850GS tyckte jag att hela förloppet var oroligt med en gaffel som for omkring (jämfört med Telelever).

Utifrån detta resonemang tror jag att stötdämparfunktionen inverkar på ABS-regleringen, t.ex. en låg dämpning bör ge ett oroligare förlopp än då man kör med hög dämpning. Men samtidigt ger hög dämpning en sämre vägkontakt. Alltså får man söka ett optimum. Tillägg: Reglerar ABS långsammare än fjädringen? Då kanske det hela fungerar för alla dämpingsinställningar!

Beträffande varför BMW valt att inte ha vare sig ESA eller manuell justering av framgaffeln på F850GS, så inväntar jag någons initierade inlägg i frågan, innan jag kommer mig min spåning, som ansluter till vad jag nyss skrivit.

Spännande tankar Allan! Känner du månne till något om ABS:ens frekvens vad gäller att justera bromsverkan? Jag tänker att om den är tillräckligt högfrekvent i sina försök att hålla hjulet rullande vid maxbroms med teleskopgaffel bör "oroligheten" och svängningarna du beskriver ovan bli mindre än vid låg justeringsfrekvens. Extremfallet vore om ABS:en arbetar med infinitesimala intervall. Då bör beteendet med ett svängande system aldrig uppstå. Att ABS:en då pulserar skulle man i praktiken inte kunna upptäcka och systemet skulle framstå som steglöst.
EDIT: Det beskrivna svängningsbeteendet ser jag utifrån din beskrivning som en nackdel vid användning av teleskopgaffel. Försöker resonera kring om en vidareutveckling av ABS-funktionen skulle ge ett mer fördelaktigt beteende vid maxbroms.
Senast redigerad av Falken 2019-02-15/16:27, redigerad totalt 1 gång.
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-15/16:26

Till Allan: Frågan är, om Du kan få något auktoritativt svar - ja eller nej - på frågan i rubriken.
Å ena sidan är vi flera, som är överens om Teleleverns förtjänster. Å andra sidan byggs den absoluta majoriteten av dagens motorcyklar - även gatlegala banhojar, supermaskiner som Kawasakis kompressorfyror och dunderklumpar som Triumph Rocket III - med teleskopgaffel. Om den konstruktionen skulle ha påtagliga svagheter, hade nog tillverkarnas ingenjörer klurat ut något annat - eller köpt in sig på BMW:s lösning. (Fast Telelevern är väl vid det här laget så gammal, att patentet gått ut?)
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-02-15/16:27, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-15/16:26

Falken:
Nej jag känner inte till delaljer i ABS-regleringen men har som du nu blivit nyfiken på detta.

Edit: Mina intryck från ABS på bilar får mig att uppleva att regleringsfrekvensen ökar och tryckpulshöjden minskar för varje ny generation. På mc-sidan har jag egentligen bara min egen R1200GS att referera till och det ger ingenting. Visst kan man tycka att det är önskvärt att få till en nästa steglös reglering. Att gå åt det andra håller, dvs. att reglera sävligare än vad teleskopgaffeln gör, för att inte dra igång svängningar i hela cykeln, känns som att gå mot vad man redan klarar av med manuellt pulserande bromsning och då har man valt fel väg.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2019-02-15/16:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-15/16:29

Bror Gårdelöf skrev:Till Allan: Frågan är, om Du kan få något auktoritativt svar - ja eller nej - på frågan i rubriken.
Å ena sidan är vi flera, som är överens om Teleleverns förtjänster. Å andra sidan byggs den absoluta majoriteten av dagens motorcyklar - även gatlegala banhojar, supermaskiner som Kawasakis kompressorfyror och dunderklumpar som Triumph Rocket III - med teleskopgaffel. Om den konstruktionen skulle ha påtagliga svagheter, hade nog tillverkarnas ingenjörer klurat ut något annat - eller köpt in sig på BMW:s lösning. (Fast Telelevern är väl vid det här laget så gammal, att patentet gått ut?)

Jag tror att utrymmesbrist är den stora stötestenen. Man måste bygga upp cykeln med utgångspunkt från Telelever-arrangemanget och då blir allt nytt.
Edit: PATENTSKYDD
The patented Telelever front suspension saw BMW Motorrad breaking new ground in suspension engineering. The system separates the two functions of wheel alignment and damping/suspension simply and effectively, thereby improving riding comfort.

Det går väl äver huvud taget inte att få ett slutgiltigt svar så länge produktutveckling sker och kravsättning justeras.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2019-02-15/16:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-15/16:40

Instämmer. Då återstår - som påpekats ovan - exempelvis Duolever, Hossackkonstruktionen. Men med undantag för nya Guldvingen känner jag inte till någon annan hoj utanför BMW:s modellprogram, som har den lösningen. Kvar står alltså teleskopgaffelns massiva kvantitativa dominans - vad vi än anser och teoretiserar om den.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-15/16:49

Bror Gårdelöf skrev:Instämmer. Då återstår - som påpekats ovan - exempelvis Duolever, Hossackkonstruktionen. Men med undantag för nya Guldvingen känner jag inte till någon annan hoj utanför BMW:s modellprogram, som har den lösningen. Kvar står alltså teleskopgaffelns massiva kvantitativa dominans - vad vi än anser och teoretiserar om den.

Som BMW-åkare kan vi i alla fall välja mellan olika lösningar. :)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-15/17:04

Istället för att sitta här och skriva ner sina fundering kan man få svar genom att googla. ;)
T.ex. en Telelever-fördel:
A further benefit of the Telelever system is that it was possible design electronic control of the anti-blocking system (ABS) so it is more sensitive. For, despite pulsating braking forces, no bending vibrations occur.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-15/18:04

Aha! Det är därför jag aldrig märkt av ABS-systemet, när det provocerats under avrostningar etc. Cykeln bara stannar, utan att jag märkt, att ABS är i funktion.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Roger Gross » 2019-02-15/18:17

Bror Gårdelöf skrev:Aha! Det är därför jag aldrig märkt av ABS-systemet, när det provocerats under avrostningar etc. Cykeln bara stannar, utan att jag märkt, att ABS är i funktion.


Om du inte märkt att ABS:en arbetar kanske det heller inte gått i funktion ?!
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-15/18:35

Jag har i alla fall dragit in bromshandtaget HÅRT - från upp till 90 knyck! Instruktörerna brukar le, när jag stannat, och har fällt kommentaren: "Bra med ABS, eller hur?"
Men visst - jag har lytt instruktionen och hållit blicken högt, rakt fram, så jag har inte noterat, huruvida ABS-lampan lyst. Dock har jag aldrig hört något däckstjut, så hjulen bör ha roterat hela tiden. Och drar man in handtaget hårt på en cykel med servobromsar, borde det bli ett sjujäkla nyp om skivorna!

(När jag körde Aprilia RST 1000 Futura, som inte hade ABS, uppmanades jag att bromsa allt hårdare för varje gång, för att till slut få känna på, när framhjulet släppte. Det var i och för sig en råkall dag med fuktig asfalt på Sviestad, så friktionen var sämre då, än vad jag var van vid, men jag fick alltså uppleva det - och släppte förstås på bromsen, så snart hjulet låst. En nyttig, om än inte särskilt behaglig upplevelse.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-02-15/23:10

Jag vet inte riktigt hur du tänker när du undrar vilken gaffel som är bäst för ABS. Gaffel är fjädring och ABS är bromsar.
Då det gäller traditionella teleskopgafflar så har de en stor nackdel av att de "niger" då man bromsar in hårt. Detta påverkar fjädringsfunktionen negativt eftersom väldigt lite av rörelsereserven finns kvar för att svälja ev ojämnheter. Även gaffelvinkeln påverkas och mc:n blir mer lättsvängd då gaffeln nästan bottnar. Samtidigt förmedlar den information till föraren att det ligger tryck på framhjulet och att det har fäste.
Under det tidiga 80-talet lanserades många modeller med olika typer av Anti-Dive som förhindrade att gaffeln bottnade vid inbromsning. Idag har många nyare teleskopgafflar motsvarande funktion, men nu med elektronisk funktion.
Telelever komprimeras inte nämnvärt ens vid hård inbromsning och fjädringsreserven består. Tyvärr infinner sig inte heller känslan vid hård inbromsning som hos en traditionell gaffel.
Vilken är bäst? Titta på roadracing och motocross. Alla, förutom Britten, kör med traditionell gaffeloch merparten utan ABS.
Om Telelever vore det vinnande konceptet skulle de flesta tävlings haft telelever och ABS.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Erik Nilsson » 2019-02-16/08:09

Många verkar haka upp sig på att det finns så många hojar utan telelever att den inte kan vara bäst för abs.
Tänk på att det som sagt kräver att hojen är konstruerad för det och begränsar motorpaketets utbredning m.m. Så det handlar nog snarare om kompromisser som görs med mer än bara ABSen i åtanke.
Plats, vikt, feedback, patent, tyngdpunkt m.m. är i mitt huvud rimliga anledningar till att telelever väljs bort på tävlingsnivå

Jag har förvisso bara testat två R1200GS, men att säga att de inte niger vid inbromsning är fel. Jag upplever att de niger om än väldigt lite för sin mjuka fjädring.
Detta är ju antagligen inbyggt för att det inte ska kännas helt frånvarande av input men det är spekulation från min sida.

Faktum är ju dessutom att trycket på framhjulet ökar vid inbromsning och således minskar på bakhjulet, detta får baken att resa sig något vilket också bidrar till känslan av inbromsning.

Men trots denna nigning så är ju den väldigt liten med hänsyn till fjädringens mjukhet.
Jag tror detta är bra eftersom det blir märkbart mindre lastförskjutning i samband med ABSens pulserande. Alltså att chassirörelserna inte utgör ett extra bekymmer för ABSen att hantera.

Jag kan tänka mig att om chassit vaggar fram och tillbaka blir greppnivån mer varierad samt att fjädringen har svårare att hantera saker vilket gör att inbromsningen troligen inte blir lika optimal.


Resonemang och tankar från min sida, räta gärna ut dom (förslagsvis med vänlig ton) om de är felaktiga :)

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-16/08:42

En liten uppföljande reflektion till mina rader ovan: En orsak, till att jag inte märkt av ABS-systemets ingripande vid maximal inbromsning på sträv asfalt rakt fram, skulle kunna vara servobromssystemet. Dvs den hydraulkrets, som bromshandtaget påverkar, står inte i direkt förbindelse med de kretsar, som påverkar bromsoken. Mellan dessa kretsar ligger ju servopumpen.
På en nyare BMW, där kretsen är obruten mellan handtag och bromsok, kan jag tänka mig ett tydligare pulserande i handtaget, när ABS griper in.
Den dagen Sigurd säger upp sig (Måtte det dröja länge än!), får jag se, om skillnaden märks på hans efterföljare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav BrooklynS » 2019-02-16/09:29

Erik Nilsson skrev:Många verkar haka upp sig på att det finns så många hojar utan telelever att den inte kan vara bäst för abs.
Tänk på att det som sagt kräver att hojen är konstruerad för det och begränsar motorpaketets utbredning m.m. Så det handlar nog snarare om kompromisser som görs med mer än bara ABSen i åtanke.
Plats, vikt, feedback, patent, tyngdpunkt m.m. är i mitt huvud rimliga anledningar till att telelever väljs bort på tävlingsnivå

Jag har förvisso bara testat två R1200GS, men att säga att de inte niger vid inbromsning är fel. Jag upplever att de niger om än väldigt lite för sin mjuka fjädring.
Detta är ju antagligen inbyggt för att det inte ska kännas helt frånvarande av input men det är spekulation från min sida.

Faktum är ju dessutom att trycket på framhjulet ökar vid inbromsning och således minskar på bakhjulet, detta får baken att resa sig något vilket också bidrar till känslan av inbromsning.

Men trots denna nigning så är ju den väldigt liten med hänsyn till fjädringens mjukhet.
Jag tror detta är bra eftersom det blir märkbart mindre lastförskjutning i samband med ABSens pulserande. Alltså att chassirörelserna inte utgör ett extra bekymmer för ABSen att hantera.

Jag kan tänka mig att om chassit vaggar fram och tillbaka blir greppnivån mer varierad samt att fjädringen har svårare att hantera saker vilket gör att inbromsningen troligen inte blir lika optimal.


Resonemang och tankar från min sida, räta gärna ut dom (förslagsvis med vänlig ton) om de är felaktiga :)

Skickat från min G8441 via Tapatalk


Du har helt rätt. BMW har konstruerat gaffeln så att den sjunker bara en aning för att ge lite mer känsla, men någon risk för att trycka ihop +20cm fjädringsväg finns inte. För jämförelsens skull var min gamla R1100RS annorlunda, den gick inte ihop alls och hade en annan känsla som var betydligt mer ”frånvarande” vad gäller vad framhjulet hölls med. Mer än en gång reflekterade jag över att man kände av framhjulets uppförande mest i fotpinnarna...

Jag gissar att den förändringen i geometrin var det som BMW själva menade kom med R1200-serien.

En av de kraftigaste fördelarna är vid maxbroms på ojämnt och löst underlag, tex en skogsväg... däcket följer underlaget och begränsas inte av en ihoptryckt fjädring.

Om man åker med passagerare och full last så hamnar den största kraften vid inbromsning på styrhuvudet/gaffelinfästningen. Vad det innebär för balansen och väggreppet torde alla inse. Med Telelever tas kraften upp av triangellänken, infäst strax ovanför hjulets navcentrum och i princip mitt mellan fram- och bakhjul.

https://youtu.be/Cfrvd5FyWSs


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Olof Eriksson » 2019-02-16/10:52

Augusti 2018 skulle min son ta A kortet. Jag frågade forat om råd på lämplig mc. Och många tyckte att jag skulle låna ut min R1200 GSA-17 till honom. Och det visade sig vara ett mycket klokt beslut.

Uppkörningsdagen visade sig vara en fin soligdag. Och vi åkte upp i god tid till provplatsen, Sättna basen. Där var det flera andra mc åkare som övade för fullt.

När sonen gjorde sina inbromsningar såg det klockrent ut varje gång. Visst han är mycket duktig (säger en partisk pappa). Men han är å andra sidan drillad av dom bästa instruktörerna i landet :mrgreen: Dvs 16 dagars FMCK A2 kurs i Skövde 2014. Och 14 dagars FMCK grundkurs mc i Kråk 2016.

Sonen kunde nypa åt och mc:n bromsar hur hårt som han bara kunde. Så var det inte med de som kom med körskolans motorcyklar (Yamaha MT-07. Honda CB650F). De som satt på dessa neg rejält. Och för att bli godkänd så skall blicken fästas högt upp osv.

Konbanan var en baggis på R1200GSA Smidig hoj med bra grundvrid med växelassistent. Gjorde att sonen snabbt var klar med sina övningar. Mycket av stabiliteten skulle jag tillskriva även här Telelever. Jag har ju haft en F800 GS själv med progresiva fjädrar (som förbättrade enormt mot orginal). Den borde ju kunna ge en bra match kan man tycka. Men jag anser att det är en ojämn fight. Telelever vinner direkt!

Lågfartsdelen ser jag inte att man har så mycket fördel telelever mot en annan mc med traditionell gaffel. Men här har man ju boxermotorns låga tyngdpunkt som fördel.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-16/14:12

A. Lazarus har nu bidraget med en beskrivning av max-bromsning (= Aktiverad ABS) med KTM-cyklar (teleskop) kontra R1250GS (Telelever).

B. Fredric har också ställt sin gamla R1100S-99 (sannolikt inte den nu gällande Teleleverkonstruktionen) mot sin nya S1000R -15 (teleskop).

Olof,
Bra att du ställde Telelever-cykel mot teleskop-cyklar i en maxbromsningsbetraktelse.
Visst har du erfarenhet av både F800 (teleskopgaffel + ABS) och R1200 (Telelever + ABS)? Om det är så, så kanske du kan ge din alldeles egna uppfattning av de båda cyklarnas beteende vid max-bromsning (= Aktiverad ABS).
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Olof Eriksson » 2019-02-16/15:19

Jämför jag min fd F800 GS -13 Mot min nya R1200GSA-17 i max broms. Så tycker jag att rak fram så funkar och jobbade bägges ABS mycket bra. F800 GS neg nå jävulskt med orginal fjädrar. Så jag köpte Hyperpro progressiva. Vilket gjorde på denna mc underverk.

I kurvor upplever jag att kurv-ABS på min nya hoj jämförelsen orättvis. Den vinner på WO.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-16/19:14

Olof,
Bara information för mig. Som jag redan skrivit så tappade jag intresset för F850GS som ersättare för min R1200GS efter att ha försökt att bromsa fullt på grus. - Det kanske var min oförmåga att bromsa på rätt sätt som var problemet? Det kändes som att framhjulet gled en halv till en meter åt gången vid pulseringen. Jag hade då en bild av att R1200GS:en vid samma hastighet bara glider 10 -20 cm åt gången vid pulseringen. Det kan ju vara så att jag hade körläget= Enduro inkopplat?!?!?

Alltså: Kan det vara så att F850GS bromsar lika bra som en R1200GS? - Trots att den inte har någon Telelever i framänden? Någon som testat?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav BrooklynS » 2019-02-16/19:50

För varje generation av ABS-bromsar så fungerar den ju mjukare, snabbare och mer raffinerat. Därför kan man inte jämföra ens mellan olika årsmodeller. Tar du däremot en F850 GS mot en R1250 GS så kanske du kan göra en rimlig jämförelse.

Ett annat sätt kan vara att jämföra R1200R med "gamla" och "nya" chassit - likartade hojar fast med olika framgafflar.

Alternativt jämföra en förra generationens R1200R med en RnineT av samma årsmodell - den förra har Telelever, den senare konventionell framgaffel.

Eller en S1000XR mot en R1200 GS av samma årsmodell...

Ja, listan kan göra oändlig men om det är framgaffelns betydelse för ABS-systemet som du vill åt så måste du jämföra samma årsmodeller och helst hojar som är så lika varandra som möjligt.


Men utifrån konstruktionen i sig så kan ju var och en lätt inse att Telelevern ger förutsättningar för väggrepp och stabilitet som en konventionell framgaffel helt enkelt inte klarar av. Redan där torde saken vara avgjord. Case closed.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-16/20:19

OK,
Det blir till att prova en F850GS en gång till och resonera med mig själv bara.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Dennis Johansson » 2019-02-19/21:26

Intressant tråd.
Skall se om jag kan tillföra något.
Det diskuterades om Bror verkligen aktiverade sin abs vid sin avrostning.
Jag tror inte det. Jag har en R1200GS -04 som jag kört ca 10.000 mil. Jag kan endast minnas att min abs aktiverats på asfalt en gång. Det var på touringkurs en på Sviestad. Och den kopplade i och ur ett fåtal gånger innan jag stod still. Funktionen var långsam som jag minns det. Det är troligen ända gången bakhjulet lyft också.
Före min bumse hade jag Africa twin och parallellt med bumsen har jag haft en DRZ400S.
Båda var trevligare på löst underlag, men båda saknade abs. Men båda hade 21" framhjul. Det gör att hjulet styr bättre. Båda gjorde att framhjulet ökade självförtroendet ihop med gaffeln som överförde precis vad hjulet pysslade med.
Den känslan saknas lite på min bumse. Jag hade önskat ett 21" framhjul till den.
Inom racing vill man ju ändra styrgeometrin för att kunna svänga kvickare, det syns inte minst inom cross / enduro, där de i snäva kurvor sitter på tank locket för att pressa ihop gaffeln.
En del har påstått att man bromsar snabbare / kortare sträcka utan abs.
Elving Solli och någon mer i Mc folket gjorde en test med ett par bmw med teleskopgaffel och allround däck och upptäckte att stoppsträckan var kortare med abs, även för Elving som är rutinerad grus räv.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav BrooklynS » 2019-02-19/22:38

Dennis Johansson skrev:Intressant tråd.
Skall se om jag kan tillföra något.
Det diskuterades om Bror verkligen aktiverade sin abs vid sin avrostning.
Jag tror inte det. Jag har en R1200GS -04 som jag kört ca 10.000 mil. Jag kan endast minnas att min abs aktiverats på asfalt en gång. Det var på touringkurs en på Sviestad. Och den kopplade i och ur ett fåtal gånger innan jag stod still. Funktionen var långsam som jag minns det. Det är troligen ända gången bakhjulet lyft också.
Före min bumse hade jag Africa twin och parallellt med bumsen har jag haft en DRZ400S.
Båda var trevligare på löst underlag, men båda saknade abs. Men båda hade 21" framhjul. Det gör att hjulet styr bättre. Båda gjorde att framhjulet ökade självförtroendet ihop med gaffeln som överförde precis vad hjulet pysslade med.
Den känslan saknas lite på min bumse. Jag hade önskat ett 21" framhjul till den.
Inom racing vill man ju ändra styrgeometrin för att kunna svänga kvickare, det syns inte minst inom cross / enduro, där de i snäva kurvor sitter på tank locket för att pressa ihop gaffeln.
En del har påstått att man bromsar snabbare / kortare sträcka utan abs.
Elving Solli och någon mer i Mc folket gjorde en test med ett par bmw med teleskopgaffel och allround däck och upptäckte att stoppsträckan var kortare med abs, även för Elving som är rutinerad grus räv.


Jag har haft såväl den tidigare ABS-versionen som den du hade med servo och bägge gick absolut att aktivera ABS-funktionen med på asfalt även om det krävdes våldsbromsning (och bakhjulslyft...)

Varför man sitter på tanken på cross/enduro är för att maximera fästet för framhjulet, det har inte med gaffelvinkel att göra utan att få ned nabbarna i underlaget, sväng på lösa underlag sker ju i princip genom att få bakhjulet att släppa ut.

Stoppsträckan blir kortare på lösa underlag om man kan låsa bakhjulet eftersom det får mer fäste då.

Teleleverns största fördel är som sagt att den tillåter fjädringen att fortsatt vara mjuk trots maxbromsning, det innebär bibehållen följsamhet mot underlaget och därför bättre grepp. Ju tyngre och mer lastad hoj, desto större fördel gentemot konventionell gaffel, som ju minskar sin möjlighet att fjädra för varje kilo man lägger på den, oavsett nigning eller inte - gör man den hårdare för att minska nigningen blir den ju mindre följsam likt förbannat. ”Anti Dive” är alltså bara antidive och ingenting annat.

Telelever är något helt annat och mycket bättre.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Roger Gross » 2019-02-19/23:22

BMW MOTORRAD har sedan Teleleverns införande fått kritik från motorjournalister att man med Telelever får sämre känsla för vad framhjulet har för sig. Detta i jämförelse med en teleskopgaffel som komprimeras vid inbromsning. För att råda bot på "problemet" har BMW genom åren småjusterat Teleleverkonstruktionen i den riktningen att framfjädringen numera komprimeras en aning vid inbromsning. Fördelen att fjädringen är i stort sett opåverkad dvs fungerar fullt ut vid inbromsning finns dock kvar.
Min "gissning" är att teleskopgaffeln tar över mer och mer framöver. Dagens moderna och fullt reglerade teleskopgafflar är både billigare och lättare än en Teleleverkonstruktion. Dessutom är Teleleverns bärarm inte helt lätt att få plats med.
Men under överskådlig tid tror jag det kommer finnas GS-varianter med Telelever.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Dennis Johansson » 2019-02-20/00:04

BrooklynS skrev:
Jag har haft såväl den tidigare ABS-versionen som den du hade med servo och bägge gick absolut att aktivera ABS-funktionen med på asfalt även om det krävdes våldsbromsning (och bakhjulslyft...)

Det var precis så som du beskriver. Jag slet i så mycket jag kunde.

BrooklynS skrev:Varför man sitter på tanken på cross/enduro är för att maximera fästet för framhjulet, det har inte med gaffelvinkel att göra utan att få ned nabbarna i underlaget, sväng på lösa underlag sker ju i princip genom att få bakhjulet att släppa ut.

Där håller jag oftast inte med.
När de bromsar står de upp så länge som möjligt med vikten över bakhjulet. Precis när de skall runt en tight kurva sätter de sig på tanken sätter fram innerbenet för att föra fram vikten ännu mera. Detta för att komprimera gaffeln. Direkt efter sväng, glider de bak på sadeln o accar igen o ställer sig upp. Den mesta delen av inbromsningen är avklarad innan de sätter sig.
Det kan ju va en kombination.

BrooklynS skrev:Stoppsträckan blir kortare på lösa underlag om man kan låsa bakhjulet eftersom det får mer fäste då.
Det har iaf tidigare funnits en teori om att broms ingen blir effektivare av att låsa hjulet och bygga upp en vall med grus framför hjulet.
I artikeln i mc folket jag hänvisade till togs ingen hänsyn till fram eller bakhjul.
Men bromsningarna gjordes med och utan abs på båda hjulen med allround däck.[/quote]
BrooklynS skrev:Teleleverns största fördel är som sagt att den tillåter fjädringen att fortsatt vara mjuk trots maxbromsning, det innebär bibehållen följsamhet mot underlaget och därför bättre grepp. Ju tyngre och mer lastad hoj, desto större fördel gentemot konventionell gaffel, som ju minskar sin möjlighet att fjädra för varje kilo man lägger på den, oavsett nigning eller inte - gör man den hårdare för att minska nigningen blir den ju mindre följsam likt förbannat. ”Anti Dive” är alltså bara antidive och ingenting annat.

Telelever är något helt annat och mycket bättre.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-20/13:58

Roger Gross skrev:Min "gissning" är att teleskopgaffeln tar över mer och mer framöver. Dagens moderna och fullt reglerade teleskopgafflar är både billigare och lättare än en Teleleverkonstruktion. Dessutom är Teleleverns bärarm inte helt lätt att få plats med.
Men under överskådlig tid tror jag det kommer finnas GS-varianter med Telelever.
//Roger G

Telelevern förefaller vara en mycket bra lösning inte bara när vi diskuterar ABS. Det finns förstås ett packningsproblem med den men kan det vara så att BMW MOTORRAD har konstruktionen väl skyddad med patent, som gör den så BMW-unik, att konstruktionen inte får någon draghjälp av övriga aktörer?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Är Telelever den bästa gaffeln för ABS?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-20/14:15

Är det ingen som har maxbromsat med en F850GS och kan berätta lite om sina intryck? Jag fick ju en tankeställare, när jag försökte jämföra maxbromsning med min R1200GS -10 och en F850GS. Tyvärr minns jag inte hur jag hade körmoden inställd, då jag blev så fundersam över uppträdandet på grus. Det hela slutade med att jag blev allmänt tveksam till kombinationen= teleskopgaffel och ABS. Därav skapade jag den är tråden.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst