Läste för några dagar sedan på utländskt forum att en BMW-ägare trodde att hens bakre bromsbelägg hade gått åt i rasande takt på grund av ingripanden av ASC eller DTC (antispinn-funktioner). Har funderat kring detta och sökt efter tråden igen men inte hittat den. Kan verkligen dessa system nyttja mekanisk broms? Det jag läser mig till är att momentet till bakhjulet dras ner genom justerad motorstyrning samt ibland även strypt bränsletillförsel och ändrad trottelposition. Dock funderar jag om inte den bakre bromsen också skulle kunna anläggas i extrema fall där underlaget är mycket halt och det bakre hjulet på grund av tröghet annars skulle fortsätta spinna? Tänk er exempelvis att man på vårkanten drar iväg hårt från stillastående och i ett skuggparti hamnar på blank is. Ser man på exempelvis hill hold-funktioner och integrerade bromsar så bör förutsättningarna för att anlägga den bakre bromsen utan direkt påverkan från föraren finnas.
Vad tror ni?
Mvh,
Falken