Har ASC/DTC möjlighet att använda broms i extremfall?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Har ASC/DTC möjlighet att använda broms i extremfall?

Inläggav Falken » 2019-02-15/14:07

Läste för några dagar sedan på utländskt forum att en BMW-ägare trodde att hens bakre bromsbelägg hade gått åt i rasande takt på grund av ingripanden av ASC eller DTC (antispinn-funktioner). Har funderat kring detta och sökt efter tråden igen men inte hittat den. Kan verkligen dessa system nyttja mekanisk broms? Det jag läser mig till är att momentet till bakhjulet dras ner genom justerad motorstyrning samt ibland även strypt bränsletillförsel och ändrad trottelposition. Dock funderar jag om inte den bakre bromsen också skulle kunna anläggas i extrema fall där underlaget är mycket halt och det bakre hjulet på grund av tröghet annars skulle fortsätta spinna? Tänk er exempelvis att man på vårkanten drar iväg hårt från stillastående och i ett skuggparti hamnar på blank is. Ser man på exempelvis hill hold-funktioner och integrerade bromsar så bör förutsättningarna för att anlägga den bakre bromsen utan direkt påverkan från föraren finnas.
Vad tror ni?

Mvh,
Falken
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Har ASC/DTC möjlighet att använda broms i extremfall?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-15/14:34

Jag tror inget alls, om det Du skriver, men för ett par år sedan fanns ett inslag i Bumsen - och måhända även här på Forum? - om, att delintegralsystemet på en del nyare BMW-maskiner hade frisk aptit på bakre bromsbelägg. Som jag uppfattade det, var systemet konstruerat så, att även om man bara drog in bromshandtaget, lade systemet an bakbromsen alldeles i början av inbromsningen för att på detta sätt "räta ut" cykeln en smula och ge en stadigare inbromsning. Den praktiska konsekvensen blev, att även de, som aldrig använde bromspedalen fick en förvånande åtgång på bakre bromsbelägg.
Vad som hänt därefter, vet jag inte, för nu är det nog ett par år, sedan jag läste något om detta.

En parallell är, att jag någon gång i forntiden, före integralbromssystem och ABS, fick lära mig, att den optimala inbromsningen även med konventionella bromsar var att lägga an fotbromsen lätt, varpå man progressivt lade an frambromsen. Med den tekniken "sätter sig" cykeln lite, och inbromsningen blir stadigare.
En annan skola hävdar, att bromsning med enbart framhjulet har fördelen, att man aldrig får bakhjulssläpp, såvida man inte åstadkommer en stoppie. Men med den tekniken "bockar cykeln upp sig" en smula. Lastväxelreaktionen blir klart mera märkbar.
Själv försöker jag köra med goda marginaler, men om jag någon gång anser mig komma lite för snabbt in i en kurva, brukar jag ge en lätt dutt på bakbromsen. Cykeln går stabilt och "sätter sig" en aning - mycket odramatiskt. Å andra sidan är den metoden förstås tämligen riskfri, när hojen har ABS. Ingen risk för bakhjulslåsning och obehagligt kast.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Har ASC/DTC möjlighet att använda broms i extremfall?

Inläggav Falken » 2019-02-15/14:59

Bror Gårdelöf skrev:delintegralsystemet på en del nyare BMW-maskiner hade frisk aptit på bakre bromsbelägg.


Absolut Bror, det har jag också läst och det kan vara anledningen till att ägarens belägg gick åt så fort. Dock var hans resonemang ett annat och den startade en fundering hos mig som lyder enligt rubriken. Vi får se om någon annan kan ha en aning om detta. ;)
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Har ASC/DTC möjlighet att använda broms i extremfall?

Inläggav Roger Gross » 2019-02-15/15:07

Bakhjulsspinn p g a mera kraft till bakhjulet än vad som kan överföras mellan däck och vägbana:
Med antislirfunktionen inträffar det aldrig att bakhjulet spinner loss. Vill bakhjulet snurra fortare än framhjulet går motorstyrdatorn in och omedelbart reducerar drivkraften till bakhjulet - du märker knappt något. Bakhjulsbromsen går inte in eftersom bakhjulet sannolikt snabbast får markfäste om det frirullar dvs varken driver eller bromsar.
Snabb förbrukning av bakhjulets bromsbelägg förekom på de allra första vattenboxrarna av årsmodell 2013.
Konstruktionen är sådan att vid försiktig körning är det bakre bromsen som gör bromsjobbet även om man drar in handbromsgreppet. Tanken är- som Bror beskriver det ovan- att bakbromsen ska stabilisera hojen. Vid behov av kraftigare inbromsning går bakbromsen in ett ögonblick innan frambromsen tar över. Denna lösning är BMW-unik och har visat sig vara ett bra förarhjälpmedel.
Att BMW MOTORRAD inte upptäckte det för tidiga förbrukandet av bakbromsens belägg förklaras med att så försiktig körning inte tillämpas i testförarnas körprogram, där det handlar om att med så effektivt tidsutnyttjande som möjligt sätta grejerna på prov och då finna de svaga punkterna. BMW MOTORRAD bytte direkt de bakre beläggen till mera långlivade sådana. Kravet är att bromsbeläggen under alla förutsättningar ska hålla till nästa servicetillfälle även när försiktiga Svensson kör... ;)
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Har ASC/DTC möjlighet att använda broms i extremfall?

Inläggav Falken » 2019-02-15/15:41

Intressant! Min upplevelse av ASC är att hjulet faktiskt hinner slira loss en aning innan systemet griper in (om än mycket kortvarigt). DTC har jag tyvärr ingen praktisk erfarenhet av då mina moppar hittills varit för gamla för att ha detta system ombord.
Nedanstående filmsnutt är filmat i en kurva då följderna av att tillfälligt tappa bakhjulsfästet blir uppskalade men nog känns det som att bakhjulsspinn är ett faktum innan systemet griper in? Undrar vad anläggning av bakre bromsen hade gett i det kritiska ögonblicket...
https://www.youtube.com/watch?v=osV17YJrQmM
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst